Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zullen we het over opleidingsdidactiek hebben? bijvoorBeeld over exemplarische opleidingsdidactiek? Jo van den Hauwe Bart van der Leeuw HSN 25 Den Haag,
Advertisements

Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
een didactiek voor opleiden op school
Symposium “Leer- en Innovatiecentrum”
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
1 Leren op de werkplek: Een werknemers- perspectief Lezing in de leergang ‘Tussen senioriteit en seniorentijd’ NIP, Amsterdam, 22 januari 2010 Prof.dr.
Congres “Passen en Meten” Samenwerkingsverband Over-Betuwe
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Integreren van onderzoek in onderwijs
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Leraren onderzoeken hun eigen beroepspraktijk
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Wanneer is praktijkonderzoek in de school succesvol?
Onderzoek in het hbo/op de lerarenopleiding? Waarom, hoe en waartoe?
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Een onderzoekende leraar Hanneke Issing (Fontys Pabo Tilburg)
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Co-creatie in academische werkplaatsen van Tranzo
Zin en onzin over evidence Conferentie Lessen uit onderzoek, Monique Volman, VU.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Het opleidingsprofiel:
Wat je zelf vindt, weet je beter
  Kristof Van De Keere, Stephanie Vervaet,
EFP Bottom up oktober Deze training was niet OK Te kort/te lang/te druk/te sloom Trainer kent ons werk niet Was leuk, maar in praktijk gaat.
Kom verder. Saxion. Kijk op de praktijk! HSN- Brugge -15 november 2014 Maaike Vervoort.
De lerarenopleider gepositioneerd
Leeromgeving als katalysator voor leren voor duurzame ontwikkeling Het Groene Onderwijs & LvDO NRO 14 november 2014 Stan Frijters
Honoursonderwijs in HBO
Kennismarkt OCW Connecting worlds: Samenwerking tussen onderzoek en onderwijs Linda Sontag (NRO) Annemarijke Jolmers (NRO) Rosanne Zwart (UU) Jordi Vermeulen.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Professional Development Schools - Rijnmond
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er KENNIS VAN ONDERWIJS advies Ontwikkeling en benutting.
Klik hier om ondertitel te maken Klik hier om een titel te maken.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 1 med.hr.nl/gharh.
Zorg dat de Docent blijft: Maak van Onderzoek een spannende Onderneming! Joseph Kessels De Haagse Onderzoeksdagen De Haagse Hogeschool 13 april 2011.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
Studiedag VVKHO - De versterking van de professionele bacheloropleidingen De professionele bachelor van de toekomst: creatief, ondernemend en onderzoeksvaardig.
Conceptuele denker Anne
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Dirk JACOBS Hoogleraar sociologie ULB « Laat ons dat even onderzoeken » 2 Juni 2016, Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
VU: Kristien Lammertyn en Marijke De Smet
Begeleiding bij Werkplekleren
De docent als veranderaar in de context van de school
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
What is the meaning of? Student centered learning
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Interventie onderzoek kijken naar eigen onderzoek
Titel, Onderwijsraad, februari 2009
Betere verbindingen met onderzoek
Transcript van de presentatie:

Praktijkgericht Onderzoek Expertisenetwerk School of Education Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek voor lerarenopleiders 5-7 september 2012 Leuven

Drie stenen in de kikkerpoel Situering, omschrijving en belang van praktijkgericht onderzoek

De drie stenen Over onderzoek en praktijk Allemaal goed en wel, maar wat is praktijkgericht onderzoek? Moeten we nu al onderzoek doen ook? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Eerste steen: over onderzoek en praktijk KLOOF – SPANNING – ‘GAP’! Redenen Onderzoek(sresultaten) raken niet tot bij de praktijk (andere taal, andere belangen) Onderzoek is zelden gericht op de praktijk Onderzoek is niet eenduidig, tegenstrijdig of weet het niet Onderzoek is zelden bruikbaar (zegt wel iets over ‘wat’, maar zelden iets over ‘hoe’) Onderliggend: onderzoek genereert een andere soort kennis dan de kennis die gebruikt wordt voor het praktisch handelen. Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Eerste steen: over onderzoek en praktijk Vergelijking kenmerken praktijkkennis en wetenschappelijke kennis Praktijkkennis is grotendeels Wetenschappelijke kennis is grotendeels Vervat in het handelen, praktisch, bruikbaar, nuttig Impliciet (verborgen, onbewust) Subjectief (onlosmakelijk verbonden met het subject) ‘Snelle’, parate, automatische kennis Contextafhankelijk, -specifiek, particulier (hier en nu) En leidt tot Ja of Nee beslissingen Los van het handelen, theoretisch Expliciet Objectief ‘Trage kennis’, goed doordacht Contextonafhankelijk, veralgemeenbaar Genuanceerd, gemiddeld Gebaseerd op: McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35(3), 357-382. Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Eerste steen: over onderzoek en praktijk TOENADERINGEN Het ‘Research - Development - Diffusion’ – model Evidence-based Education (EBE) / Evidence-informed Education Overgewaaid vanuit Evidence-based Medicine (EBM) Onderwijs (beleid/praktijk) gebaseerd op onderzoek Radicale en gematigde visie Verschillende elementen binnen het “Evidence-based Practice” - model Praktijk-(gericht) onderzoek Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Evidence-based Practice Evidentie uit onderzoek Evidentie uit ervaring (praktijkkennis) Evidence-based Practice Specifieke leerling(en) Specifieke context Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Eerste steen: over onderzoek en praktijk Broekkamp, H., & van Hout-Wolters, B. H. A. M. (2006). De kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Amsterdam: Vossiuspers UvA. Broekkamp, H., Vanderlinde, R., van Hout-Wolters, B. H. A. M., & van Braak, J. (2009). De relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk verkend in Nederland en Vlaanderen. Pedagogische Studiën, 86(4), 313-320. Bulterman-Bos, J. A. (2012). Wetenschap en vakmanschap en de toekomst van de onderwijs/leerwetenschappen. Pedagogische Studiën, 89, 174-184. Davies, P. (1999). What is evidence-based education? British Journal of Educational Studies, 47(2), 108-121. Maes, F., Clarebout, G., De Fraine, B., Smits, D., & Vanderhoeven, J. L. (2012). Evidence-based Education. Over onderzoek en/in onderwijs in Vlaanderen. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 33(1), 12-19. McIntyre, D. (2005). Bridging the gap between research and practice. Cambridge Journal of Education, 35(3), 357-382. van Braak, J., Vanderlinde, R., & Aelterman, A. (2008). De wisselwerking tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk: de rol van de lerarenopleiding. Tijdschrift voor Lerarenopleiders, 29(4), 5-12. Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2007). De relatie tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk in Vlaanderen. Studie in opdracht van het viWTA. Brussel: viWTA. Vanderlinde, R., & van Braak, J. (2010). The gap between educational research and practice: views of teachers, school leaders, intermediaries and researchers. British Educational Research Journal, 36(2), 299-316. Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

De drie stenen Over onderzoek en praktijk Allemaal goed en wel, maar wat is praktijkgericht onderzoek? Moeten we nu al onderzoek doen ook? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Tweede steen: praktijkgericht onderzoek Situering: Fundamenteel onderzoek Beleidsgericht onderzoek Praktijkgericht onderzoek (praktijkgestuurd, praktijkgebaseerd) “Praktijkgericht onderwijsonderzoek is onderzoek, voor, over en met/door de onderwijspraktijk.” (VLOR, 2010, p. 3) Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Tweede steen: praktijkgericht onderzoek “Voor”: Essentieel criterium Wat is het doel van praktijkgericht onderzoek?: Onderzoek = manier om tot kennis te komen (Harinck, 2009, p 11) Praktijkgericht onderzoek: ook de onderwijspraktijk verbeteren Krachtige manier van leren, manier van professionele ontwikkeling “Over” Eigen praktijk: actieonderzoek, self-study-onderzoek, practitioner research, teacher research -> praktijkonderzoek ‘De’ onderwijspraktijk (bv. PWO-middelen, SoE-middelen) -> praktijkgericht onderzoek Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Tweede steen: praktijkgericht onderzoek “Met/door” Geen strikt criterium, wel aangewezen Wat is de ‘onderwijspraktijk’? Bv. lerarenopleider die eigen praktijk onderzoekt als leraar, of meewerkt aan PWO-onderzoek als onderzoeker. “Onderzoek” Onderscheid met onderzoekende houding, reflectie Belang van methodiek, verzamelen van gegevens, kennisdeling Wetenschappelijk? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Tweede steen: praktijkgericht onderzoek Dieussaert, K., Smits, D., & Goubin, E. (2011). Onderzoek in de praktijk. Een gids voor praktijkgericht onderzoek. Leuven / Den Haag: Acco. Harinck, F. (2009). Basisprincipes praktijkonderzoek (Windesheim-OSO-Boeken, nr. 6). Antwerpen/Apeldoorn: Garant. Loughran, J. J., Hamilton, M. L., LaBoskey, V. K., & Russel, T. L. (Eds.). (2004). International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Dordrecht: Kluwer Academic. van der Donk, C., & van Lanen, B. (2009). Praktijkonderzoek in de school. Bussum: Coutinho. Vlaamse Onderwijsraad (VLOR). (2010). Kennisontwikkeling voor de onderwijspraktijk: bouwstenen voor praktijk en beleid (Advies van de Algemene raad van de VLOR). Brussel: Vlaamse Onderwijsraad (VLOR). Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

De drie stenen Over onderzoek en praktijk Allemaal goed en wel, maar wat is praktijkgericht onderzoek? Moeten we nu al onderzoek doen ook? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? Achtergrond: bepaalde verwachtingen t.a.v. leraren en lerarenopleiders Basiscompetenties: ‘de leraar als onderzoeker en innovator’ Opdracht voor het hoger onderwijs: onderwijs, onderzoek en dienstverlening Vlaamse kwalificatiestructuur en Dublin-descriptoren EBE Een kader… Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? 1. ONDERZOEKENDE HOUDING Vertrekpunt: besef dat kennis evolueert, verandert… Leraren(opleiders) met een onderzoekende houding Zijn ontwikkelingsgericht: gericht op het verbeteren van de eigen praktijk. Dit veronderstelt een nieuwsgierige/open, maar ook kritische houding. Zijn reflectief Bezitten informatievaardigheden (kunnen nieuwe kennis vinden, beoordelen en gebruiken) Grondhouding In het dagelijks handelen Werken en leren op basis van onderzoek Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? 2. PRAKTIJKONDERZOEK DOEN Onderzoeken van de eigen praktijk met de bedoeling die te verbeteren Accent ligt op het verbeteren van de praktijk (“actieonderzoek”) Stap verder dan onderzoekende houding of reflectie (“uit de hand gelopen reflectie”). Eigen methodiek (systematiek) Bewust & gericht verzamelen van gegevens Delen van de opgedane kennis Is dit een basiscompetentie voor leraar? Voor lerarenopleiders? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? 3. PRAKTIJKGERICHT ONDERZOEK DOEN Onderzoeken van ‘de’ praktijk, niet per definitie de ‘eigen’ praktijk Zowel genereren van kennis als verbeteren van de praktijk Veelal vanuit aparte middelen of opdracht (bv. PWO, SoE), wel beperkt! Geen basiscompetentie voor leraar. Wel voor lerarenopleider? Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? 4. ACADEMISCH ONDERZOEK DOEN Accent op ontwikkelen van nieuwe kennis/inzichten (“Fundamenteel onderzoek”) Kan in samenwerking met universiteit(en) ‘Good practice’ uit Noorwegen: apart fonds Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Derde steen: onderzoek doen!? Aanvullende bedenkingen bij het kader Zomerschool focust op praktijkonderzoek en praktijkgericht onderzoek Wat zijn implicaties voor de lerarenopleiding? Een onderzoeksstimulerende opleiding/opleider zijn Een onderzoeksgebaseerde opleiding/opleider zijn Teamgerichte benadering Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes

Samengevat Relatie tussen onderzoek en praktijk is geen evidente relatie Praktijkgericht onderzoek (in alle mogelijke vormen) kan bijdragen om de kloof te overbruggen door een bepaalde vorm van kennis te creëren en de praktijk te verbeteren. Lerarenopleidingen hebben daar een voortrekkersrol te spelen. Door toekomstige leraren ervoor op te leiden Door zelf het ‘goede’ voorbeeld te tonen Zomerschool Praktijkgericht Onderzoek 5/9/2012, Frederik Maes