Een menswaardig levenseinde

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie de baas! Ouderavond 1
Advertisements

De coachende rol van de psycholoog in een palliatief support team (in een ziekenhuis ) Studiedag Federatie Palliatieve zorg Vlaanderen Sint-Niklaas,
“In balans” met sociale netwerken
Begrijpen we elkaar? Communicatie en samenwerking tussen de persoon met NAH, familieleden / mantelzorgers, en professionals Jean Pierre Wilken Lector.
Zelfverwonding als bron van ontwrichting
Mensen komen naar de arts
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Communicatie met de klant
Respectvolle bejegening
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Communicatief gedrag + / -
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Talentmanagement in de Technische Dienst
Ontwikkelingstraject kinderen
Bedrijf Opvangteam.
Hoofdstuk 9 Het aansturen van teams
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Bouwstenen voor Gemeenterelaties 2
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Basis communicatieplan
De oudere persoon na 10 jaar patiëntenrechten
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
Emmy Räkers, Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (ASVZ)
Modellen adviesvaardigheden 13 februari 2015
Patiënten kunnen artsen beter
Communicatie en dementie
Het delegeren van taken in de huisartspraktijk
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Weerstand kan je opvatten als feedback
Presenteren en communiceren
Zichtbaar, zinnige en zuinige zorg: meer met minder Prof. dr. Gert Westert 16 April 2015.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Train the Trainer Critical Appraisal of a Topic Dr Arno AW Roest Willem Alexander Kinderziekenhuis.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Seksualiteit Het bespreekbaar maken van seksualiteit in het contact met de cliënt als onderdeel van de hulpverlening.
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
THERAPIETROUW, JIJ MAAKT HET VERSCHIL!. Inhoud 1. Therapie-ontrouw: definitie 2. Drie fases in therapie-ontrouw 3. Gevolgen therapie-ontrouw 4. Bevorderen.
Vroegtijdige zorgplanning Waarover maak jij, je zorgen? M. Van de Wiele Ethicus :VZW Rusthuizen Zr. Van Berlaar R.Z. H. Hart Tienen 13 september 2012.
Dagdeel 3 conflicthantering
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Contact vóór contract Frank Stiksma MSc Lectoraat Nieuwe Cultuur in de Bouwketen IJsselstein, 13 februari
Vroegtijdige zorgplanning in de thuissituatie Yolanda Hustings Kim Haesen.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
In raden of commissies van een kerkelijke gemeente, als er conflicten dreigen.
Identiteit en Zelfregie
Gesprekstechnieken Hoofdstuk 17 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hand-Out.
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
De Kracht van Communicatie
Communicatie 4e les.
Werkvorm Vergaderen op kleur.
Slides sessie 3 Aansturen van projecten: schildpaddiagram, RASCI, soorten proceseigenaars Schema intervisie / casusbespreking Literatuurverwijzing.
Brugge-Heidehuis 18 november 2017
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Informatievaardigheden
Overzicht gedragingen per competentie
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

Een menswaardig levenseinde Over kwaliteit van communicatie Prof. Dr. Manu Keirse Klinisch psycholoog, Doctor in de Medische Wetenschappen Hoofddocent K.U.Leuven Algemeen Directeur- Bestuurder Regionaal Ziekenhuis H. Hart

Communicatie is basis van patiëntenzorg men kan niet « niet-communiceren » elk contact is communicatie professionele zorg start op basis van communicatie

2. Formele communicatieve taken informatie verzamelen informeren voorwaarden scheppen voor het nemen van beslissingen adviseren over gedrag en levenswijzen emotionele ondersteuning

3. Aandacht voor de emoties van de patiënt essentieel voor vertrouwensrelatie interferentie met voortgang van gesprek nodig om ziekte te verwerken zelf onderwerp van medisch handelen

4. Oorzaak van ongenoegen in de patiënt-zorgverstrekker- relatie Vroeger: ontzag van patiënt sloot naadloos aan op gezag van zorgverstrekker Nu: zorgverstrekker is van troon gevallen patiënt werd mondig verklaard Verschillend vertrekpunt: patiënt vraagt naar zekerheid zorgverstrekker vertrekt van waarschijnlijkheden

5. Communicatie is essentieel onderdeel van de zorg verhouding communicatie – technische acten tijdsgebrek ? belang van communicatie voor: relatie vertrouwensrelatie oplossing van problemen ruimte voor communicatie ook fysiek comfort is afhankelijk van communicatie

6. Noodzakelijke communicatie (1) = meer dan woorden = meer dan geven van informatie = meer dan meedelen van diagnose en prognose = communicatie van zorg, begrip, respect, steun en beschikbaarheid = aangaan van humane relatie = bevorderen van welzijn van patiënt en familie

7. Naast ratio ook gevoelens gevoelens bepalen perceptie  gebrek aan coöperatie aandachtig luisteren naar beleving: * hoe beleeft hij? * Wat betekent dit voor de patiënt?

8. Valkuilen minimaliseren van gevoelens rationeel reageren 1 minuut i.p.v. voldoende lang selectief luisteren denken aan antwoord i.p.v. luisteren niet letten op niet-verbaal gedrag

9. Angst (1) vervorming van informatie verkeerde accenten niet verstaan niet herinneren niet horen

9. Verminderen van angst door (2) non-verbale boodschappen luisteren sfeer van vertrouwen

10. Totale zorg = resultaat van samenwerking Bepalende factoren: aard van de informatie wijze waarop schriftelijke neerslag voorbereiding bij verwijzing opvolging van de verwijzing coördinatie

11. Aandachtspunten voor een effectieve communicatie

« men liegt wel met de mond, maar met het gezicht dat men erbij trekt, zegt men toch de waarheid » F. Nietzsche

Aandachtspunten voor effectieve communicatie (1) Wijze waarop belangrijker dan woorden Houding + blik van patiënt Luisteren bevestigt zelfwaarde van patiënt en is basis voor vertrouwensrelatie Aanmoedigen om problemen te verwoorden Zorgverlener = deel van de communicatie Belang van niet-verbale elementen

Aandachtspunten voor effectieve communicatie (2) Zitten in plaats van rechtstaan Tijd = kwestie van diepte  kwestie van lengte Gevoelens relationeel en niet rationeel benaderen Communicatie = therapie Aandacht voor naastbestaanden

Belang van de communicatie met de familie patiënt verliest leven Familie verliest samenleven

13. Communicatie in de officina contact familie-zorgverstrekker in afwezigheid van patiënt feedback over arts-patiëntrelatie uitlaatklep voor emoties vraag naar informatie over verloop

14. Belang van communicatie. tussen arts en apotheker bij 14. Belang van communicatie tussen arts en apotheker bij terminale patiënten terminale patiënten niet zo talrijk in praktijk – daarom extra interventies mogelijk gaat om meest bijblijvende momenten in leven van nabestaanden kans om basis te leggen voor vertrouwen in gezondheidszorg apotheker contacteren als men zware medicatie voorschrijft arts contacteren als men specifieke informatie hoort.

15. Besluit Eerlijke communicatie is een van de meest krachtige medicamenten waarover men beschikt, maar men moet nog de klinische farmacologie ervan op punt stellen en de optimale timing en dosering leren kennen. Communicatie met de patiënt vraagt niet alleen goede wil, maar ook deskundigheid, die men kan aanleren.