Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
De marketing-omgeving
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
De marketingmixstrategie
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
4 P´s en 3 R-en MK01.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Product, merk en assortiment
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Hoofdstuk 2 Imago en merkenbeleid.
Hoofdstuk 2 Duurzame marketing
Hoofdstuk 10 Concurrentievoordeel creëren
Hoofdstuk 16 Reclame en public relations.
Marketing vandaag en morgen
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Product Product = goed of dienst Kernproduct = oplossing
Business Marketing Management
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
MARKETINGMIX.
Het begrip marketing, goederen en diensten, dienstenmarketing
Productbeleid.
Van missie naar markt De drie belangrijkste vragen voor succes.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Inleiding dienstverlening SJM. Dienstverlening  materiele problemen, juridisch,  verkrijgen van rechten, uitkering, voorzieningen, geld  Doel dienstverlening:
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Goederenontvangst / verzending
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Marketingplan [Productnaam]
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Hoofdstuk 13 Marketing van diensten
2/6/2018 Marketingplan Uw naam.
Hoofdstuk 8 Relatiemarketing
Hoofdstuk 14 Prijsbeleid.
Marktanalyse.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
Verkoopt en handelt verkoop af
Marketing Week 2 Les 1 (maandag 4 december 2017)
Customer service & Relatiemanagement
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Leerdoelen Een definitie geven van het begrip product en de belangrijkste classificaties van producten en diensten. Een beschrijving geven van de beslissingen die bedrijven nemen over hun individuele producten, productgroepen en het assortiment en de rol van het gebruik van een merk, de verpakking, de etikettering en de ondersteunende dienstverlening beschrijven. De merkgevingsstrategie bespreken in verband met beslissingen die bedrijven nemen bij het opbouwen en beheren van hun merken. Extra merkgevingsthema’s bespreken in verband met maatschappelijk verantwoorde merkbeslissingen en internationale marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Product- en merkstrategie Deel 1 Deel 2 Deel 3 Deel 4 Product Deel 5 Deel 6 Deel 7 Deel 8 Deel 9 Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst. Dit betreft alles wat op een markt kan worden gebracht of aangeboden voor consumptie, gebruik, verbruik of attentie waarmee wordt voorzien in een specifieke behoefte of wens. Dit kunnen zowel materiële objecten zijn als diensten, personen, plaatsen, organisaties en ideeën. Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Indelingen van consumentenproducten - op basis van duurzaamheid - duurzame goederen - niet-duurzame goederen - op basis van koopgedrag (Copeland) - convenience goods - shopping goods - specialty goods - unsought goods Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Wat is een product? Organisaties, personen, ideeën Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Productbeslissingen Beslissingen over afzonderlijke producten: - productkenmerken - merkbeslissingen Merk: Elk teken – een naam, term, teken, symbool,ontwerp of combinatie van deze elementen – dat in staat is goederen of diensten van een bepaalde aanbieder te onderscheiden en dat in materiële dan wel in materiële zin een zekere betekenis kan hebben. Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Productbeslissingen (vervolg) Beslissingen over afzonderlijke producten: - productkenmerken - merkbeslissingen Voordelen van merken: - bieden bepaalde kwaliteit - verhogen efficiency bij het winkelen - vestigen aandacht op nieuwe producten - aanbieder kan makkelijker bestellingen verwerken - bieden bescherming tegen namaak - trekken loyale, winstgevende klanten - mogelijkheid tot segmentatie Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Productbeslissingen (vervolg) Beslissingen over afzonderlijke producten: Verpakking Etiketteringbeslissingen Beslissingen over productondersteunende diensten Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Productgroepbeslissingen Beslissingen over de lengte van de productgroep Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Merkgevingsstrategie: sterke merken opbouwen Merkwaarde Sterke merken opbouwen Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Merkgevingsstrategie: sterke merken opbouwen (vervolg) Merkpositionering Een merknaam selecteren Merkeigenaar Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Merkgevingsstrategie: sterke merken opbouwen (vervolg) Merkwaarde Sterke merken opbouwen Merkpositionering Een merknaam selecteren Merkeigenaar Merkstrategie Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Andere productthema’s die aandacht vragen Productbeslissingen en maatschappelijke verantwoordelijkheid Overheidsbeleid en -regels m.b.t.: overnemen of afstoten van producten patentbescherming productkwaliteit, -veiligheid en -garantie Beslissingen over internationale producten: Standaardiseren of aanpassen van producten: verpakking etikettering Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Vragen n.a.v. de leerdoelen a) Geef de definitie van het begrip product. b) Wat zijn de belangrijkste classificaties van producten en diensten? a) Beschrijf de beslissingen die bedrijven nemen over hun individuele producten, productgroepen en het assortiment b) Beschrijf de rol van het gebruik van een merk, de verpakking, de etikettering en de ondersteunende dienstverlening. Bespreek de merkgevingsstrategie in verband met beslissingen die bedrijven nemen bij het opbouwen en beheren van hun merken. Bespreek de merkgevingsthema’s in verband met maatschappelijk verantwoorde merkbeslissingen en internationale marketing. Principes van marketing - Hoofdstuk 11