Hoek van Holland, milieukwaliteit en gezondheid

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Je bent jong & je wilt wonen En als het even kan in Vianen.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
7 april 2013 Zoetermeer 1. 1Korinthe Maar, zal iemand zeggen, hoe worden de doden opgewekt? En met wat voor lichaam komen zij? 2.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
’Meer met lucht en verkeer’ presenteert Geluid voor verkeerskundigen
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
1 © GfK 2013 | Supermarktkengetallen | februari 2013 GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Wat is de omzet van de supermarkten op weekniveau?’ ‘Hoe ontwikkelt het.
Leefomgeving en gezondheid Tiny Habets
WANNEER BEGINT DE VACCINATIE TEGEN FIJN STOF?.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
1Titel van de presentatie Titel van de presentatie Overzicht presentatie Wat doet de GGD? Geluid en Gezondheid Gezondheidkundige.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Afrika: Topo nakijken en leren.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Elektriciteit 1 Les 4 Visualisatie van elektrische velden
DCMR Buro Lucht / Marcel Koeleman
Onderzoek benzeenconcentraties Hoek van Holland: Stand van zaken
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Construeren van een Tennishal Vergeet-mij-nietjes. Week 13
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
ribWBK11t Toegepaste wiskunde Lesweek 02
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
FHI branches Trendonderzoek & Recessie-enquête.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Een andere waterkwaliteit 1 Een andere waterkwaliteit, de cijfers over de trends.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
2020 Boer of mineralenmanager? 1. Evenwicht? Bodem & vakmanschap Info DMS % %
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:  1.4 Waarom gezondheid? Zijn milieunormen niet genoeg?  2.18 Gelderse Gezondheidswijzer 
Schakeldag, 21 juni Sessies over gezondheid en r.o.:
Transcript van de presentatie:

Hoek van Holland, milieukwaliteit en gezondheid Marcel Koeleman & Miriam Weber, Expertisecentrum DCMR Tiny Habets, GGD Rotterdam 01-10-2009

Introductie Een goede leefplek: Milieu/Lokatie/Mens Wat speelt daarbij een rol: Milieukwaliteit (wettelijke normen) Leefomgevingskwaliteit (mix van kwaliteit en welbevinden) Gezondheid (dosis-effect, bevolkingsonderzoek)

Leefomgevingskwaliteit Lucht en geluid heel belangrijk Overige factoren: Woning (grootte en kwaliteit) Sociale binding Sociale veiligheid Schoon en heel Mate van rust Groen Bereikbaarheid (Speel)ruimte Fietspaden, wandelpaden Aanwezigheid voorzieningen Basisniveau omgevingskwaliteit is voldoen aan wettelijke normen Elke ruimtelijke verandering moet leiden tot een meetbare verbetering van de leefomgevingskwaliteit t.o.v. de kwaliteit voor de verandering Leefomgevingskwaliteit is milieu én gezondheid én beleving

Leefomgevingskwaliteit: KLOK-methode Achterkant - Meer kwaliteit Betere leefbaarheid Beter als wettelijke norm/gezondheid D.m.v. compensatie of maatregelen Binnen Geluidnorm Luchtnorm (anders dan besluit luchtkwaliteit) Gevelbelastingsnormen Milieubelaste kant - minimum is wettelijke norm Basisniveau omgevingskwaliteit is voldoen aan wettelijke normen Elke ruimtelijke verandering moet leiden tot een meetbare verbetering van de leefomgevingskwaliteit t.o.v. de kwaliteit voor de verandering Leefomgevingskwaliteit is milieu én gezondheid én beleving

Van norm naar waarden Omgevingskwaliteit Wettelijke grenswaarden 1. Zo ontwerpen dat ruime afstand wordt gehouden van grenswaarden (lucht, geluid) en/of maatregelen aan de bron 2. Onderzoeken of het nuttig en/of noodzakelijk is om kwetsbare bestemmingen op een bepaalde plek op de locatie te ontwikkelen. 3a. als dit niet kan, dan kwaliteitsverbetering elders in het gebied binnen in hetzelfde gezondheidsaspect 3b. Als dit niet kan, dan kwaliteitsverbetering op andere gezondheidsbevorderende aspecten 4. Als dit niet kan, dan kwaliteitsverbetering in een ander aspect van omgevingskwaliteit Wettelijke grenswaarden

Luchtkwaliteit Hoek van Holland Marcel Koeleman

Meetpunt Berghaven Sinds 1 juli 2007 Stikstofoxiden, fijn stof (PM10), zwaveldioxide, ozon, zwarte rook Analyse over 12 maanden Vergelijking met Maassluis

Grenswaarden luchtkwaliteit NO2: 40 µg/m3 (jaargemiddelde) PM10: 40 µg/m3 (jaargemiddelde) PM10: 50 µg/m3 (24-uur gem.; max. 35 overschrijdingen per jaar) Benzeen: 5 µg/m3 (jaargemiddelde) SO2: 125 µg/m3 (24-uur gem.; max. 3 overschrijdingen per jaar) Lood: 0.5 µg/m3 (jaargemiddelde) This slide shows the main European air quality standards. I suppose they all are well known to you. They all have been adopted in the Dutch regulations.

Meetresultaten

Analyse PM10-metingen

Analyse PM10-metingen

Analyse PM10-metingen

Conclusie PM10-metingen Geen overschrijding grenswaarden Geen verschillen met Maassluis Achtergrond heeft grotere invloed dan lokale bronnen (PM2.5 metingen vanaf 2010)

Analyse NO2-metingen weekend

Conclusie NO2-metingen Geen overschrijding grenswaarden Meer invloed wegverkeer in Maassluis

Benzeenconcentraties Maassluis

Uurgemiddelden benzeen 2009

Uurgemiddelden benzeen 2008

Nadere informatie WWW.DCMR.NL/LUCHT marcel.koeleman@dcmr.nl

Geluidbelasting en -beleving Hoek van Holland Miriam Weber

Geluid: wetgeving en beleid

Geluid: wetgeving en beleid

Geluid: wetgeving en beleid Bron: Wgh / Nijland, 2008

Hinder: dosis-effectcurve

Slaapverstoring: dosis-effectcurve

Geluidbeleving: hinder Bron: Planbureau voor de Leefomgeving, 2010

Geluidbeleving: hinder (stand 2009) 41% van respondenten ervaart hinder van verkeer (vlieg-, spoorweg- en/of wegverkeer) Toename wegverkeer tussen 1990 en 2009 met ong. 36% Toename railverkeer tussen 1987 en 2007 met ong. 35% Niet evenredige toename hinder door toepassing bronbeleid en overdrachtsmaatregelen

Geluidbelasting HvH: wegverkeer

Geluidbelasting HvH: spoorwegen

Geluidbelasting HvH: industrie

Geluidbelasting HvH: cumulatief

Hinder: berekend (cf END) Obv geluidklasse (5 dB klassen) formules voor berekening percentage gehinderden per geluidklasse  Bijv. wegverkeer % gehinderden = 1,795*10-4 Lden(-37)3 + 2,110*10-2 Lden(-37)2 + 0,5353 Lden(-37) % gehinderden * aantal woningen in die geluidklasse * 2.3 inwoners per woning Per postcodegebied aantal inwoners per km2 opgesplitst in geluidklassen met bijbehorende gehinderdenpercentages

Geluidgehinderden HvH: wegverkeer

Geluidgehinderden HvH: spoorwegen

Geluidgehinderden HvH: industrie

Beleving: (non-)akoestische factoren Persoonlijke evaluatie van blootstelling aan geluid: Positief, negatief of neutraal Slechts voor 30% bepaald door geluid (dB, frequentie, duur etc.) Niet voor iedereen gelijk (persoonlijkheid, stress, attitudes, waarden) Niet constant (context-afhankelijk) Het aantal meldingen van geluidhinder in 2009 mag dan iets lager zijn dan in 2008, de mate van geluidoverlast neemt de laatste jaren toe. Het is niet altijd eenvoudig de geluidsbron vast te stellen. De geluidmeldingen hebben voor het overgrote deel betrekking op geluidoverlast afkomstig van vliegverkeer en horeca. Het vliegverkeer, met name van verkeersvliegtuigen van en naar Rotterdam Airport, veroorzaakte 6.349 meldingen in 2009 ten opzichte van 7.660 in 2008. Horeca en evenementen veroorzaakten 4.450 meldingen in 2009 ten opzichte van 4.816 in 2008. Ook industrie, scheepvaart, treinen en wegverkeer kunnen hinderlijke geluidbronnen zijn, samen goed voor 1.982 meldingen in 2009 ten opzichte van 2.029 in 2008. Geluid doet zich voor in verschillende frequenties afhankelijk van de bron en van de afstand tot de bron. In 2009 zijn ook meldingen over geluidhinder veroorzaakt door laagfrequent geluid. Laagfrequent geluid kan op grotere afstand van de bron worden waargenomen, waardoor het moeilijker kan zijn de bron vast te stellen. Vliegtuiggeluid Het aantal meldingen van vliegtuiggeluid is lager in 2009, namelijk 6.349, ten opzichte van 7.660 in 2008 (toen zaten hierin ook 860 meldingen gerelateerd aan het vliegevenement Red Bull Air Race). Hiermee is het aantal weer op het niveau van voor 2004. Veel van de meldingen hebben betrekking op vliegtuigbewegingen die plaatsvinden in de randen van de nacht. In opdracht van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, bevoegd gezag voor Rotterdam Airport, heeft de milieugedeputeerde van provincie Zuid-Holland, de heer Van Heijningen, onderzoek gedaan naar de haalbaarheid en effectiviteit van mogelijke maatregelen om de geluidbelasting te verminderen. De commissie Van Heijningen heeft geadviseerd de resultaten van het eindrapport te betrekken bij de procedure die moet leiden tot een gewijzigde Aanwijzing. Horecalawaai Ook horecalawaai levert in 2009 minder meldingen op. Dit is voor het eerst sinds de DCMR deze taak in 2006 van de politie overnam. In 2009 kwamen over de Rotterdamse horeca circa 270 meldingen over muzieklawaai minder binnen dan in 2008. De DCMR voerde naar aanleiding van lawaaimeldingen geluidmetingen uit en trad zowel strafrechtelijk als bestuurlijk handhavend op. De handhavingsaanpak van de DCMR werkt en dat lijkt nu voor het eerst zichtbaar te worden in de cijfers.

Beleving: (non-)akoestische factoren Persoonlijkheid Geluidgevoeligheid Angst Contextuele stress Dagelijkse druk, belasting Onveilige buurt, weinig groen, werkloos of ziekte (waargenomen) controle Verstoring van gewenste activiteit

Beleving: (non-)akoestische factoren Attituden Overtuigingen, meningen, voorkeuren Ervaringen en lessen uit verleden Verwachtingen voor toekomst Sociale verhoudingen Respect Controle

Nadere informatie WWW.DCMR.NL miriam.weber@dcmr.nl

Milieu en gezondheid Hoek van Holland Tiny Habets

Windroos SO2 metingen

Conclusie SO2-metingen Geen overschrijding grenswaarden Hogere concentraties dan Maassluis Duidelijke invloed scheepvaart

Beleving: soundscape voorbeeld Parken 65-68 Tranquility Cafés 64-66 Verkeer Geluidniveaus zijn in dB(A). Uit onderzoek van Dubois en Gustaviano blijkt dat verbale beschrijvingen door stedeling goed kloppen; kijk bijvoorbeeld naar de omschrijving van rust voor parken, cafés en markten versus een weg in de stad. Geluidniveaus daarentegen geven een heel ander beeld; ondanks dat de geluidniveaus in alle vier typen gebieden vergelijkbaar (hoog) is worden ze verschillend beleefd en gewaardeerd door de mensen. 65-69 Markten 67-73 Bron: Dubois and Guastavino, 2008

“Andere” benadering: soundscape Veldonderzoek naar verschillende categorieën geluid en de waardering door stedeling. Witte balk betekent favoriet geluid, licht grijze balk geeft neutrale waardering aan en de donkergrijze balk geeft aan dat geluid als hinderlijk wordt ervaren. Jian Kang 65 dB prettige soundscape Bron: Yang en Kang, 2005, Sheffield UK

“Andere” benadering: stille gebieden END (2002): overheden dienen akoestische kwaliteit te beschermen op plekken waar deze goed is. Voor steden worden in de WG AEN position paper getalsmatige criteria gegeven voor o.a. parken, speelpaatsen, picknickplaatsen e.d.

“Andere” benadering: stille gebieden Advies Gezondheidsraad (2006): “Geluid is, naast o.a. groen, ruimte, luchtkwaliteit en veiligheid, één van de factoren die de kwaliteit van de leefomgeving bepalen. Verblijf in een gebied zonder lawaai draagt bij aan compensatie of herstel van negatieve gezondheidseffecten van lawaai. En afwezigheid van lawaai versterkt de positieve gezondheidseffecten van verblijf in een groene omgeving. De Gezondheidsraad pleit voor meer aandacht voor het belang van (kleine) stille gebieden in de directe woonomgeving waardoor voor veel meer mensen mogelijkheden ontstaan om momenten van stilte en rust in hun dagelijks leven in te bedden.”

Conceptueel model leefomgeving Kwaliteit van leven Rechts- en bestaanszekerheid, (familie)relaties, werk, activiteiten, consumptie e.d. dagelijkse leefomgeving gezondheid leefbaarheid ervaren gezondheid fysieke omgeving woning Ruimtelijke kenmerken milieukwaliteit persoonskenmerken leefstijl sociale kwaliteit sociale omgeving leefomgevingskwaliteit gezondheidstoestand

HvH: Maasvlakte 1 en 2 HvH ligt buiten zone van MV2 (zonegrens ligt ongeveer midden over Noorderpier en westelijk deel van de splitsingsdam) Contouren zijn in 2020 grootste, daarna afname van geluidbelasting (door voortschrijding techniek, zonebeheer en vergunningverlening) Belangrijkste toename van geluidbelastingen in HvH veroorzaakt door toename van activiteiten op MV1; MV2 voegt hier slechts beperkt aan toe toename door MV1 bedraagt circa 3 dB, ofwel een verdubbeling ten opzichte van de huidige geluidbelasting toename door MV2 bedraagt <1 dB extra.

HvH: Maasvlakte 1 en 2 Legenda: ZC = zonecontour MV2 BS = Basis Scenario AO = Autonome Ontwikkelingen (die wordt bepaald MV1 en Europoort)

“Geluidbeleving”: berekenen vs veldonderzoek Estimated percentage of population exposed to different road traffic noise levels About 120 million people in the EU (more than 30 % of the total population) are exposed to road traffic noise levels above 55 Ldn dB. More than 50 million people are exposed to noise levels above 65 Ldn dB. It is estimated that 10 % of the EU population are exposed to rail noise above 55 LAeq dB. The data on noise nuisance by aircraft are the most uncertain, but studies indicate that 10 % of the total EU population may be highly annoyed by air transport noise. Almost 67 millions people (i.e. 55 % of the population living in agglomerations with more than 250 000 inhabitants) are exposed to daily road noise levels exceeding 55 dB Lden (the lower benchmark for the combined noise indicator). Daily exposure to railway noise and airport noise in these agglomerations is lower but still significant, with respectively 5.6 and 3.2 million people exposed to levels above 55 dB Lden. With almost 48 million people exposed to levels exceeding 50 dB L night, (the lower benchmark for nighttime noise) road noise is also by far the largest source of exposure to night-time transport noise. Almost 21 million people (i.e. 17 % of the population living in agglomerations with more than 250 000 inhabitants) live in areas where night-time road noise levels have detrimental effects on health. Road noise again is the main source of transport noise hot spots in these agglomerations. Bron: EEA, 2002