OVER REGELS LEZING BRBS 21 NOVEMBER 2007 WWW.VANDESANDEINLEZINGEN.NL.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samenwerken binnen netwerken:
Evaluatie van mentorprojecten
Generatief Leiderschap
Sporten.
AFSCHEID VAN DE STEENGROEVE ENIGE OPMERKINGEN NAAR AANLEIDING VAN 45 JAAR ACADEMISCH ONDERWIJS.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Welkom.
Over consumenten, gedrag en marketing
Psychologie en energiebesparing
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Welkom bij deze bijeenkomst voor praktijkopleiders Met als thema: De jeugd van tegenwoordig Apeldoorn, 8 juni 2009.
KWALITEIT  ENKELE BEDENKINGEN  
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Profielwerkstuk maken
Risico … hoort er nu eenmaal bij Hoe neem ik deelnemer daarin mee? mr. dr. Emilie Schols Geld voor later, 17 april 2014.
Levensvragen Over geluk…..
Levensbeschouwing en Maatschappijleer
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Gedrag in organisaties, 9e editie
Adolescentie aan het begin van de 21ste eeuw
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Fusies - praktijkervaringen
Gedrag in organisaties, 10e editie
GROEPSGEDRAG in hVh POLITIE ALMERE 16 JUNI
De burger als hindermacht
LEIDERSCHAP & DIVERSITEIT LEZING POLITIE AMSTERDAM 4 MAART
Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.
Welkom op onze thema-avond
TEKST 14 OMGAAN MET CONFLICT
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Sjiera de Vries Lector Sociale Innovatie en Verscheidenheid Sociale Innovatie.
Politieke besluitvorming De toekomst van de Nederlandse politiek
Succesvol Partnerschap bij Duurzame Bouwprojecten
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Waarom dit literatuuronderzoek?
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
1. Decentralisatie van overheidstaken naar gemeenten Gemeenten worden in 2015 verantwoordelijk voor: - jeugdzorg, - werk en inkomen en - zorg aan langdurig.
Filosofie Wat is het? Waarom zou je het kiezen? Wat kun je er mee?
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Made by: BadBoysBroekhin
Stage: Basisschool de Klingerberg
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Workshop sponsoring Delft voor Elkaar
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Inventarisatie: Productiefactoren Afschrijving Winstberekening Belangrijk PROGRAMMA:
Netwerken met Social Meaning
Ontwikkeling en de basisschool
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 7 Onderdeel : conflicten
Resultaten van een Europese studie over racisme in Londen, Parijs en Brussel op het gebied van detailhandel en het openbaar vervoer.
Wat is oud? Inleiding door: Arie Stolk redactielid Geron.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Nadja Jungmann Adviseur en lector Schulden & Incasso De kracht van de samenleving en hoe daar op kan worden aangesloten.
1 Analyse maatschappelijk vraagstuk. 2 Formele macht: Deze macht is officieel vastgelegd in wetten en regels (gezag) Voorbeeld: de burgemeester verbied.
REGELREKSESSIE SCHAKELDAG 21 juni 2016 Boukje Keijzer en Marte Kappert.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Studieloopbaanbegeleiding
Kan je zien of iemand holebi is?
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Conflicten Hoofdstuk 28 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Transcript van de presentatie:

OVER REGELS LEZING BRBS 21 NOVEMBER

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM INLEIDING

Toen was geluk nog heel gewoon •Sam komt Moos tegen die in bontjas uit een dure Mercedes stapt •BLA, BLA, BLA •En van die drie procent leef ik Dat kan nu niet meer. Alles wordt gecontroleerd

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM DEFINITIE

En waar leeft U van? •Enorme toename in techniek sinds Daardoor T i-z + K w = MC 2 T i-z = Toename inkomen bij iedereen K w = Korter werken MC= Meer consumptie en MC 2 + M n + Mr = MA 3 Mn = Meer nieuwbouw Mr = Meer milieuregels MA = Meer afvalverwerking

EEN WAT SOMBER MAN •THOMAS HOBBES ( ) •De mens is de mens tot wolf •De oorlog van allen tegen allen •Staat moet daarom voor orde zorgen •LEVIATHAN Naarmate de staat zich meer met alles gaat bemoeien lijkt het soms op een oorlog van de overheid tegen de burgers Wat wil die staat eigenlijk? Die staat wil orde!

Wat is orde? •Reguleren gezagsverhoudingen Formele hiërarchie Informele hiërarchie

Wat is orde II Dubbel- Zinnigheid (problemen) Gedrag (Enactment) Procedures (Selection) Structuren (Retention) Reguleren procedures en structuren

PROBLEEMOPLOSSEN voor crisismanagers

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM ANALYSE

uitgangspunten 1.Hoe groter de structuren, hoe groter de problemen 2.Hoe sneller de maatschappelijke processen gaan, hoe sneller we mee moeten veranderen 3.Hoe meer gericht op veiligheid en preventie, hoe minder goed men kan improviseren 4.In een democratische maatschappij is macht overal aanwezig, maar tegelijkertijd een vies woord 5.We hebben het daarom liever over regels of afspraken als we het over macht hebben

Waardoor ontstaan grote structuren? 1.Broedse kip effect •‘ik zit op 38 miljoen’ 2.Glijmiddel effect •AH 3.Wet van Parkinson –Hoeveelheid personeel neemt toe onafhankelijk van de hoeveelheid werk –Ook wel: werk dijdt uit tot het de beschikbare tijd vult –Basis: aanstellen ondergeschikten = promotie

Snelheid is belangrijk •Macht werkt snel •Regels komen langzaam tot stand –Tegengestelde belangen –Beeld van onrecht –Veel partijen betrokken –Moeten passen in geheel regelgeving –Handhaving moet geregeld –Veld moet wennen aan nieuwe regels •Maar, als regels er eenmaal zijn, hoef je niet meer over alles te steggelen } conflict

Hoe kom je aan macht? •Een goed begin is door geboorte of door opleiding, maar: •Iedereen kan macht krijgen •Alleen moet je er wel iets voor doen •En daar moeten de anderen ook beter van worden •In het begin moet je door conformeren tonen dat je bij de club wilt horen. Dat is voor OSM simpel •Doe je dat niet, dan krijg je geen vertrouwen en wordt je niet gewaardeerd •Doe je dat wel, dan verzamel (of verlies) je crediet

Macht wordt gegeven •Geboorte of opleiding helpen, maar geen garantie •Vertrouwen en evaluatie van gedrag (vaak prestaties, nog vaker foutvermijding) vormen het draaipunt •Vandaar belang van sociaal netwerk (de Waal, 1982) •Coalities vormen de motor van evaluaties en daarmee van statustoekenning •Meeste mensen zijn onrealistisch optimistisch •Ook collega’s, familieleden en vrienden beoordelen gedrag onrealistisch optimistisch •Ze proberen dit optimisme te beschermen tot het niet meer kan. Dan laten vallen en machtswisseling

De basis van macht French & Raven (1958) •Macht moet ergens op berusten. Machtsbronnen: –Beloning –Straf –Identificatie –Autoriteit –Expertise –Informatie •De bronnen van macht liggen bij de behoeften van O. •Omdat deze behoeften aan gewenning onderhevig zijn, kan macht slijten •Macht is, door de gelijktijdige werking van bronnen, altijd reciprook. (macht en tegenmacht: The balance of Power ) economie relatie kennis

Hoe kom je aan regels? •Die moet je samen afspreken •Belangrijk verschil: –Formeel (zoals wetten, contracten) moeilijk veranderbaar, nadelig voor vertrouwen –Informeel (zoals gentlemen’s agreement) veranderbaar bij wederzijds vertrouwen •Ander: –Normen in vorm van regels (injunctief ) –Normen in vorm van wat anderen doen (descriptief) –Als deze tegenstrijdig zijn, zijn de rapen gaar

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM CONFLICT

Dynamiek van Intergroepsconflict. Escalatie COMPETITIE Neg.MACHTS TACTIEKEN CATEGORISATIE CONFLICTCONFLICT EXT.ATTRIBUTIE MISPERCEPTIE IN- OUT BIAS STEREOTYPEN MOREEL (DIABOLISERING) VIRIEL COMMITMENT RECIPROCITEIT AROUSAL CONFLICTCONFLICT COHESIE IN-G-COOPERATIE

Hoe kun je conflicten voorkomen? 1.Door macht 1.De minder machtige begint meestal niet 2.De machtige hoeft niet 3.Gevolg: de zwakke moet boeten 4.Maar: macht slijt 2.Door regels 1.Manier om machtsuitoefening te voorkomen 2.Sterke wil omdat macht dan niet slijt 3.Zwakke wil omdat dit garantie biedt 4.Maar: regels zijn niet flexibel

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM OVERTUIGEN

Hoe overtuig je mensen Een kleine cursus lobbyen verwerping aanpassing verwerping aanpassing negatief positief neutraal

De wet van Pleuris P = VRM² P= pleuris-sterkte V= verwijtbaarheid R= relevantie M= mediageniekheid Of: waar je ambtenaren mee kunt beinvloeden

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM conclusies

1.Het leven is ingewikkeld maar leuk 2.Macht en regels zijn de twee vormen van invloed 3.Macht is snel 4.Regels lijken eerlijk 5.Vertrouwen is enorm belangrijk 6.Het komt te voet en vertrekt te paard 7.Preventie lijkt beter dan achteraf oplossen 8.Maar: preventie maakt minder flexibel 9.Als mensen denken dat iets waar is, dan is het waar in zijn gevolgen

AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFTGHA GPSGWWHHAICT IPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOMMEP MVONENNGONVRDOM REACHRI&ESEVSVMS-007 TLNTNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM EINDE

Enkele AFKO’s AMvB AVIBABGZ BMR BRBSBREFBRLBSA BVORCECICONGA CROWCURFIRGFT GHAGPSGWWHHA ICTIPPCIVAMKOMO KReG LAP-2LCALOM MEPMVONENNGO NVRDOM REACHRI&E SEVSVMS-007TLN TNOTRIVNO-NCW VOBNVROMWMWBM

Marketing •De consument weet niet wat ie wil, en dat op een behoorlijk fundamenteel niveau •De consument heeft niet eindeloos tijd om zich met de nieuwe media bezig te houden: 2 banen, partner & kinderen, vrienden, voetbal, vriendinnen, café, TV, druk, druk, druk •U bereikt dus voornamelijk eenzamen, pubers, oudenvandagen en studenten informatica •Diensten kosten geld, de hoeveelheid geld van de klant is meestal beperkt •Gevolg: een enorme strijd om het geld en de tijd van de consument

Dit heeft gevolgen voor de economie •Twee dimensies zijn dominant (Geld & Macht). •Meeste overige dimensies (Zorg, Creativiteit, Ordening, Chauvinisme, Kwaliteit) worden gezien als te converteren in Value. •Geld dient te stromen •Omloopsnelheid wordt voortdurend opgevoerd •Andere behoeften dan consumeren (bijv. Service, Gezelligheid, Status en Stand, Patriottisme) worden als consument ze al vertoont, niet op prijs gesteld •Ideaal van consumenten maatschappij is de Melkstal

Het ideaal?