De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Generatie Einstein Inez Groen
Advertisements

sociale media: de nieuwe realiteit
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Locatie CSG BEILEN LO2.
Lessen uit de eerste ronde OnderwijsBewijs Lex Borghans Universiteit Maastricht Voorzitter begeleidingscommissie OnderwijsBewijs.
Mentoraat Het menselijk handelen niet bespotten, niet betreuren, niet veroordelen, doch begrijpen’ (Ethica 4, voorrede). *) 
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Welkom bij de 4e workshop over:
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
Waarom is Jezus aan het kruis gestorven?!
“Jongens, vandaag krijgen we les van een professional!” Wetenschappelijk onderzoek op een middelbare school Amber Walraven.
die niet om jou zou huilen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Volgen in SO / PrO Studiedag Speciaal Onderwijs 18 jan 2012
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Portfolio
Sociale media op school
Proces en Product.
Velon werkgroependag 2007 leren van leerlingen Wat betekent Opleiden in de school: voor de leerling?
Het Debat Opbouw en inhoud.
Gelukkig nieuw jaar!.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Wat is het eigenlijk? Welke bedoeling zit erachter? Waarom is dit belangrijk voor mij? Wat, hoe, wanneer, wie en vragen!
Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat ik wil…..
INSPIRATIE. De X-Factor van de docent De workshop speelt zich af rondom de volgende rubrieken: Onderwijs Gezag Contact bedrijfsleven Betrokkenheid Maatschappelijke.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Visie & Strategie.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
Onze school, Albeda colege Schiedam Nieuwland.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Solliciteren: wat wil ik?
Lezen: doe het goed voor
Praktijkervaring en reflectie
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Welkom ik maak me sterk.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Onderzoek Generatie 2020 De leerkrachten van Deinze kregen eind vorig schooljaar voor het eerst te horen dat er een groot onderzoek zou zijn in Deinze.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Wat is nou D&P -Kennismaking met het bedrijfsleven -Algemene kennis en vaardigheden -Professionele kennis en vaardigheden -Loopbaanoriëntatie en –ontwikkeling.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Goden Op school. 1.Zeus Doet zijn best als het hem interesseert Doet zijn best als het hem interesseert Kan goed volgen, verstandig Kan goed volgen, verstandig.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Motiveren: de ins en outs!
Transcript van de presentatie:

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate © M&I/PARTNERS

Doel van het onderzoek: Na twee jaar experimenten is het tijd om de balans op te maken: Zitten de scholen op de goede weg? Worden de goede dingen wel gedaan? Is de vernieuwing van het MBO wel een succes? Werkt competentiegericht onderwijs? Wat vinden de leerlingen ervan? © M&I/PARTNERS

Leerlingen over competenties: Competenties zijn vaardigheden die je nodig hebt om je werk, studie goed te doen. Maar ook in je priveleven zijn ze belangrijk. Competenties zijn vaardigheden als samenwerken, communiceren, feedback geven en ontvangen, gedisciplineerd werken, plannen en organiseren, etc.

De competenties: Het belangrijkste wat we leren zijn competenties: leren wie je bent, wat je kan, waar je goed of slecht in bent Competenties zijn belangrijk voor alles: voor sollicaties, in ons werk, op school, in de omgang met andere mensen binnen en buiten school De belangrijkste competenties zijn: communiceren, samenwerken, zelfstandig werken, problemen oplossen, plannen en organiseren, zelfvertrouwen © M&I/PARTNERS

Competenties De competenties die we leren, gebruiken we niet alleen op school - het zijn levenscompetenties: als we eenmaal bepaalde competenties hebben geleerd gebruiken we die overal. Onze leraren en onze school niet: die hebben zelf niet die competenties: zij kunnen niet communiceren, zij kunnen niet plannen en organiseren. Zij zien competenties als schoolcompetenties: iets wat je alleen doet en leert op school, verder niet. Wij snappen dat niet: je gebruikt ze toch overal? © M&I/PARTNERS 5

Reacties van leerlingen…… Zoals het nu gaat, hebben leerlingen het gevoel dat ze te weinig leren. Ze willen meer structuur, meer begeleiding, meer vakken, meer les, meer helderheid en duidelijkheid.

Reacties van leerlingen….. Ze hebben heel veel kritiek Maar ondanks alles wil niemand terug naar het oude systeem van alleen maar les voor de klas, zonder projecten, zonder het leren van competenties. © M&I/PARTNERS

De kritiek: Het gebrek aan structuur: geen roosters, steeds veranderende roosters, onduidelijke of geen afspraken, chaos, uitvallende lessen, onduidelijke invulling van de lessen. Het gebrek aan content: te weinig theorie, te weinig talen, geen boeken. De onzekerheid over alles wat er gebeurt, nog gaat gebeuren, over dat wat van ze verwacht wordt door de docenten, de opleiding maar ook door de stages. Het gebrek aan begeleiding: geen goede begeleiding van mentoren, docenten die zich niet laten zien, geen tijd voor ze hebben of het zelf ook niet weten. Het gebrek aan beloning voor individuele prestaties: door het continu moeten werken in groepen en de bijbehorende groepsbeoordelingen is er maar weinig ruimte voor individuele prestaties en beoordelingen. Het gebrek aan faciliteiten: geen of te weinig computers; boeken die veelal wel aangeschaft moeten worden maar niet gebruikt worden.

De ideale school Leerlingen willen de school niet afschaffen, het is de plek waar je je vrienden ontmoet en waar je dat leert wat je zou moeten leren (ook al heb je daar geen zin in) 4 schooltypes getest: de klassieke school, de arbeidsmarktschool, de digitale school, de school als theater Geen van de vier types voldoet volledig aan de wensen van de leerlingen: school als theater het meest, de klassieke school het minst De leerlingen bedachten er een vijfde type bij: de Balansschool

De ideale school De ideale school is de BALANS-school met balans tussen: theorie en praktijk structuur en flexibiliteit begeleiding en vrijheid projecten, stages en lessen collectieve en individuele beoordeling

Kenmerken van de BALANS-school volgens de leerlingen: sociaal maar streng bepaald aantal dagen naar school nog wel lessen op school, toch nog veel via internet, meer beweging, en lekker sociaal gericht op wat jij wil leren en hoe jou dat het beste lukt vast lesrooster en projecturen zowel theorie als praktijkmodules samenwerking en individueel werken evaluatiegesprekken vrijheid, maar ook stabiliteit achter de computer werken, stage en sociale contacten veel stage en praktijk maar ook theoretische delen zijn van belang

Conclusies: Er mankeert erg veel aan de organisatie, structuur, faciliteiten van de opleidingen. De leerlingen willen: meer content: met name bij vakken als Nederlands en moderne vreemde talen duidelijkheid: weten wat er nu, morgen, komende week en komend jaar gaat gebeuren. Een eind aan de chaos! begeleiding: docenten die van wanten weten, die zelf competenties bezitten en daardoor het goede voorbeeld geven, die tijd voor hen maken en heb helpen in het leerproces. Al is het maar een kwartier per week. ruimte voor hun eigen prestaties: biedt weer ruimte voor individuele prestaties, het staat nergens geschreven of vastgelegd dat het individu volledig vervangen moet worden door de groep, er zijn en blijven nu eenmaal prestatiegerichte individuen en ook die moeten hun ei kwijt kunnen binnen het mbo.

Het advies van leerlingen……. De schoolleiding: organiseer onze opleidingen goed! Geef ons meer structuur en duidelijkheid. Zorg voor goede faciliteiten zodat wij onze projecten kunnen doen. Ga door met competentiegericht onderwijs en de vernieuwing maar zorg voor de goede balans. De leraren: geef ons goede begeleiding. Leer zelf ook die competenties en communiceer met ons. Laat ons niet zwemmen, maar praat met ons, als is het maar 5 minuten per week. Ook hier willen we balans tussen les en projecten, begeleiding en flexibiliteit. De minister: kom eens langs op onze school en kijk hoe het er aan toe gaat! Het nieuwe MBO verdient een kans, maar in de uitvoering gaat van alles mis. Geef scholen de ruimte en de middelen om die balans te creëren.

Advies aan de scholen: Van de leerlingen uit het onderzoek: ‘Ga door met het competentiegerichte onderwijs. Maar doe het wel gestructureerd. Want we mogen dan graag zelfstandig zijn, we hebben beslist structuur nodig. Net als theorie. Ook is het zo dat veel leraren maar een beetje rond lopen en ons eigenlijk niet kunnen helpen met onze opdrachten, waardoor we soms ernstig kunnen vastlopen. Leraren moeten dus inhoudelijk meer kennis hebben om ons beter te kunnen begeleiden.’

Voorlopige conclusie: JA: Competentiegericht onderwijs werkt … MAAR: Er valt nog heel veel in de organisatie te verbeteren! © M&I/PARTNERS

Voor meer informatie: www.herontwerpmbo.nl © M&I/PARTNERS