‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Advertisements

Marian Walstra en Irma Laméris
Groepje: Alissa Beijdorff Mark Aarden Maurice America Brad Bijtjes
Alcohol 16- geen goed begin
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Het is vandaag Girlsday!
“Hoe kom ik aan klanten?”
Eens Ja Klopt Oneens Nee Klopt niet. Ik kijk naar de voice of Holland.
Jong-leren in Kwintelooijen
Concept Voorstellen. De Concepten  Website & QR Code  Website & Mobile App  Website & Advertising.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
PUBLIC DESIGN Bas van der Lans, Henno van de Hee en Sanne Schumacher.
Ja maar, bij ons gaat alles goed Wij hebben geen problemen Ik heb een idee! Zullen we het zo doen? Andere prioriteiten, geen tijd Dat willen we nietPast.
Sport-Koepel Edam-Volendam: Sportief en Betrokken! PROJECT GLASHELDER Bijeenkomst convenant ‘Alcohol in Sportkantines Zaterdag 9 juni 2013, Koningshoek,
Provocatief te werk in een assertiviteitstraining.
The downside of alcohol Alcohol anders bekeken
Public design – Concept 1
Welkom bij de tussentijdse presentatie
7/15/2014 Zorg voor elkaar en de rol van de overheid vanuit het perspectief van kwetsbare mensen.
Het is vandaag Girlsday!
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Hartelijk welkom.
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Geen of niet de negatie.
GGD Fryslân Akke Hofstee en Abe van Reemst Leeuwarden
08/09/ Integraal Gemeentelijk Alcoholbeleid.
[passende afbeelding]
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Versterken van de S van BOS Gwendolijn Boonekamp (NOC*NSF) Chris Donkers (Basketballbolwerk Two-B) 4e ontmoetingsdag Breedtesportimpuls, 27 mei 2004.
Doelstellingen formuleren
Aarle-Rixtel inwoners Hoe gezond zijn de Laarbeekse jongeren en waar liggen de gevaren? Aantal 12 t/m 18 jarigen: % = 21 jongeren Respons:
GGD ROTTERDAM-RIJNMOND
Drugpreventie bij jongeren
Harderwijk: waar ligt het?
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een website bouwen, hoe doe je dat eigenlijk?. Website bouwen Wat zet ik er op? Hoe deel ik mijn pagina’s in? Welke knoppen moet ik gebruiken?
Schouder of Zakdoek over verlies, afscheid en rouw
Media en de massa.
Presentatie resultaten enquête
Ontbijtservice voor Sarah
Jeugd Pastoraat Westerkerk.
KRACHT VAN AANBEVELING DOOR VRIENDEN 1. 2 het bereiken van héle specifieke doelgroepen anonieme organisatie toegankelijk en ‘menselijk’ maken verspreiden.
E-MOVO: Digitale monitoring van gezondheidsrisicogedragingen bij adolescenten en de toepassing hiervan binnen gezondheidsbevordering Drs. Rik Crutzen Department.
Leerdoelen SMART maken
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Afstudeeronderzoek Suzanne Doolaard
UITGAAN & ZINLOOS GEWELD
• Debriefing • Voorgaande campagnes • Hoe hebben wij dit aangepakt?
Vignet Gezonde School Gezonde Scholen presteren beter!
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Psychologieles 9 lesweek 9 NEARPOD
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Ondernemingsraad IGSD Steenwijkerland & Westerveld.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
KVO-B Presentatie KVO-B 16 juni 2014 Overleg Ondernemersverenigingen Gemeente Maasgouw Chris Bosch (OML) (
GGD West-Brabant Annemieke Noor Ornella Bilthoven, 4 september 2012 Make up your mind ! Praat, deel en doe!
Welkom op onze thema-avond
HET IS HIER GEEN HOTEL!.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Aubid Sarwar 4FD Betalen via Internet Waarom dit onderwerp? Wij kozen dit onderwerp omdat er tegenwoordig veel inkopen via internet gedaan worden en.
Hoeveel hou je van haar... ? Als je een vrouw bent, ben ik zeker dat dit je zal interesseren... En ben je een man, dan ken je zeker een vrouw die echt.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Marketing Week 3 les 1.
Samen op weg naar een rookvrij terrein
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
De gemeente Vierweg.
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Transcript van de presentatie:

‘Ga jij over de rooie’? GGD Hollands Noorden Kees van de Veer, Simone Meijnen, Gea Breebaart jongeren: Leon Witteveen en Stijn van der Meer Bilthoven, 4 september 2012

In control Situatie: Ik ben een jongere van 16 jaar die op stap gaat met zijn vrienden/vriendinnen. Behoefte: Ik wil gezellig wat drinken met anderen zonder narigheid. Frictie: Maar ik ben bang dat ik de controle over mijn gedrag verlies vooral tav agressie en flirten met andere meisjes/jongens.

In control van mijn gedrag Doelgroep: Alle jongeren (jongens en meisjes) van 16 jaar en ouder in NHN. Met specifieke aandacht voor de jongeren die 16 jaar worden. Dit zijn er ongeveer 10.000 per jaar in NHN. Nieuw voor: Nederland GB / PG onze GGD De gemeente stuurt een verjaardagspakket naar de jongere die 16 jaar wordt. Dit pakket bestaat uit: brief van gemeente met onderbouwing van het doel van dit pakket flyer met leuke coördinatie oefeningen in combinatie met de gevaren van alcohol en nuttige tips ‘rode kaart’ met verwijzing naar flyer en link naar facebookpagina Daarnaast wordt de flyer in de vorm van een poster verstuurd naar alcoholverstrekkers zoals sportverenigingen, horecagelegenheden en andere plekken bekende zuipketen om op te hangen Via ‘de rode kaart’ spreken de jongeren elkaar makkelijker aan wanneer iemand uit de vriendengroep ‘te veel drinkt’ Deze jongere krijgt de rode kaart en moet de coördinatie oefeningen doen. Dit zet jongeren op een humoristische en luchtige wijze aan, tot nadenken over hun gedrag. Doelgroep bestaand nieuw x Nieuw vernieuwd bestaand Product x x

In control of myself Waarom kiest de klant er voor? ja Positief en luchtig Ludiek en humor om de oefeningen Geen wijzende vinger van deskundige Spreken elkaar beter/sneller aan Geen beloning/straf Wie of wat zijn concurrenten en wat is onze positionering en rol? Als GGD kunnen wij ons meer positioneren ten aanzien van ketenpartners en gemeenten. Het wordt een structurele en integrale samenwerking. De boodschap van ‘Ga jij over de rooie? ’ heeft betrekking op zowel de boodschapper als de ontvanger (ook ouders). nee ja Alternatief 1: logo Alternatief 2: logo Alternatief 3: logo

Let’s go! Maakbaarheid Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit? Rode kaart, flyer en poster is een grafisch proces dat een link krijgt met facebookpagina. Via de stuurgroepen Jeugd en Alcohol dmv inzet gemeenten (GBA) Mogelijke partners Gemeenten Horeca Sportverenigingen verslavingszorg Hoe ziet het productontwikkelingsproces er uit? Maximaal een jaar. Hierbij moeten de jongeren betrokken worden. Van ontwikkeling tot implementatie.

Wat kost een verjaardagskado? Wat kost het en wat levert het op? Cijfers per jaar na drie jaar Productontwikkeling kost ongeveer € 50.000,00 Gemeente zet het in de markt richting jongeren Gemeenten stuurt de posters naar de horeca en andere verenigingen Het levert het volgende op: Jongeren gaan ‘niet over de rooie’ want ze houden controle over hun gedrag Er wordt naar een private/publieke samenwerking gewerkt bijvoorbeeld met rabobanken, woningbouwcooperaties en zelfs met de horeca. Voldoet het aan criteria? Het is nieuw in de wereld van gezondheidsbevordering De oplossing draagt bij aan minder alcoholgebruik bij jongeren als ook verminderde agressie Drink nog even niet is de boodschap van de rooie kaart Het kost weinig geld en het levert de gemeente minder overlast/agressie op en dergelijke Er wordt integraal samengewerkt met sport, veiligheid, gezondheid en jeugd Het is door de jongeren zelf aangegeven met vooral de issues: humor, luchtigheid en geen wijzende vinger De jongere zullen hier verder bij betrokken moeten worden.. Peers.. Voor en door…