voor Leonardo Colleges

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Hoogbegaafdheid: Een Uitdaging!
Voorblad 2: Watermerk Typ hier de titel. Legitimering 1919 School en kindertuinen wil de jeugd nader brengen tot de natuur en daardoor tot het leven zelf.
Plusgroepen in het basisonderwijs.
Welkom nieuwe leerlingen!
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Start van ‘t jaar… Wat kom je als leerkracht allemaal tegen bij de start van een klas met hoogbegaafde kinderen? Youandi Bos OBS De Werf, Huizen Leerkracht.
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Bouwsteen Traject OP Maat Foto’s voor poster. Inleiding Steeds vaker worden scholen geconfronteerd met leerlingen die getalenteerd, hoog intelligent of.
De nieuwe professional. Generatieverschillen? Kenmerken van De Nieuwe Professional Nu zo rond de 18 jaar Digital Native Altijd online Leert online Communiceert.
Pastoraal op school.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Marianne van Gelder Hildi Glastra van Loon.
Inhoud van de avond Het kindcentrum : Bouwen vanuit een gemeenschappelijke visie (Rob) Introductie partners Stichting Kinderopvang Huizen Paramedici Het.
Module school en samenleving
Basisondersteuning ‘het geheel van preventieve en licht curatieve interventies die binnen de school planmatig worden uitgevoerd en is het fundament van.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Workshop Relationele en seksuele vorming
Samenwerken in burgerschap
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
NIEUW CONCEPT PRAKTIJK INSTROOMFASE KHLIM-BAKO. 1. VAN EEN VERANDERENDE WERELD … 1.Een hoogtechnologische wereld 2.Een wereld van groeiende globalisering.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Rekenkundig begaafd… Ze zijn goed in het leggen van verbanden
bouwstenen voor ict in het onderwijs
7 aandachtspunten Volgens L. Da Vinci
Oog voor slimme kinderen?!
Ervaringen Implementatie in Nederland
Kinderen en hun sociale talenten
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Opdracht: Hoe geven we nu zaakvakonderwijs? Inventarisatie Hoe willen we zaakvakonderwijs gaan onderwijzen? Visie ontwikkeling.
Presentatie Executieve functies
Symptomen faalangst Fysieke klachten: Hartkloppingen Hoofdpijn
PEDAGOGISCH QUOTIËNT EN INTELLIGENTIEQUOTIËNT
PWO EDOEL VELOV 26/02/2015 Thomas Remerie, Eef Thoen, Bea Merckx Educatie Duurzame Ontwikkeling, Evaluatie van de Lespraktijk Ontwikkelen van een ontwikkelingsinstrument.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
IPC Nederland.
Jeannette van Nieuwkoop
Leer kracht Workshop over competenties van
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Basisschool het Schrijverke dinsdag 13 maart 2007 Informatieavond: Hoe realiseer je als school aanbod voor hoogbegaafde leerlingen?
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Desirée Houkema & Yvonne Janssen Conferentie ‘Passend onderwijs en (hoog)begaafdheid’ – 11/12 november.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Hoe pedagogisch handelen?
Talentregio / KWTO 9 JUNI 2016 HAND-OUT OP
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Coaching in regioleren
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Paspoort griekse goden
Lessen uit wetenschap en praktijk voor burgerschapsonderwijs
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Heb jij ballen voor scrummen?
Transcript van de presentatie:

voor Leonardo Colleges DENKEN over DENKEN voor Leonardo Colleges

Waarom Denken-over-Denken (DoD) voor Leonardo Colleges? Omgaan met hoogbegaafdheid: Leerlingen: wat is hoogbegaafd leven? Leerkrachten: Hoe realiseer je potentiële hoogbegaafdheid? School: Hoe leert de school met excellentie omgaan? Denken over Denken voor Leonardo Colleges

DoD op Leerlingniveau: Wat is hoogbegaafd leven? Denken staat centraal in de puberteit HB-en blinken uit in denken, zoeken het denken: leerhonger Bewust worden van eigen denken is voor de volgende generatie essentieel Harmonieuze ontwikkeling: denken verbinden met voelen, willen en de ander Verantwoord leiderschap, initiatieven nemen Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Visie DoD. We gaan uit van Valkuilen bij volwassen HB: denken lost alles op (inhoud boven relatie) gevoel en ambitie weggedrukt kunnen alles  niet kunnen kiezen  versplinteren van aandacht onderpresteren faalangst perfectionisme Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Leerkrachten: Hoe realiseer je hoogbegaafdheid? Deskundigheidsbevordering: Signalering en coaching; misdiagnoses, dyslectici, ADHD/ADD, Asperger Verrijkingslessen ontwerpen Ervaringen en expertise delen op klasse- en schoolniveau (beleid) Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges Rekening houden met: ontmoeting peers (zelden leeftijdsgenoten) identiteitsgroei is complex (Mahoni & Dabrowski) snel aanpassend óf positief onaangepast hoog plichtsbesef, hoog moreel besef minder zelfinzicht intense emoties, existentiële depressie te grote of te kleine taken eigen passie moet gevonden worden Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges Wat: Vijf domeinen Evidence-based (deskundigen: wat moet erin?) We volgen internationale deskundigheid: Dabrowski 1. Kritisch en filosofisch denken - kennistheorie, wetenschapsleer, ethiek - logica, argumentatieleer, retorica 2. Denken over jezelf en anderen - intra-persoonlijk: relatie denken - voelen - willen - interpersoonlijk: empathie, conflicten, voorspellen 3. Creatief denken, beelddenken, ontwerpen, blokkades 4. Denken over leren, metacognitie 5. Denken over zingeving & levensbeschouwing, systemen (gezin, maatschappij) en waarden Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges Hoe: eigen didactiek topdown onderzoekend individueel- naast groepswerk probleemgestuurd projectonderwijs thematisch onderwijs Zie: “Wat hebben hoogbegaafden nodig?” Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges Wat hebben hoogbegaafde leerlingen nodig? Handbook of Gifted Education 2003 Organiseer: samenwerken met peers (helden, voorbeelden) differentiatie, ook onderling mentor / coach en buddy (ouderejaars) Pedagogisch klimaat van excellentie en grote inzet Lesstof complex, intens, snel reële thema’s / eigen passie diepte boven breedte; concepten boven feiten denken in systemen grote verscheidenheid experts erbij Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Wat hebben hoogbegaafde leerlingen nog meer nodig? Ruimte voor Creativiteit: creatief denken en kunstzinnige uiting; drama en muziek Vaardigheden: sociale-, communicatieve-, talige vaardigheden Denkwijze uitlokken: denkvragen (vergelijking, analyse, synthese, evaluatie) probleemgestuurd leren, met eigen vragen argumenteren, debatteren, socratische dialoog stimuleer: nieuwsgierigheid, eigen antwoorden zoeken naar verbanden (leerstof, verschijnselen) buiten kaders denken Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges En wat nog meer… Metacognitie leren leren, denken over leren onderzoeken, experimenteren portfolio’s bijhouden van vorderingen ontwerpen, presenteren, producten ontwikkelen met reflectie Zingeving: levensbeschouwing, filosofie, systeemdenken en spiritualiteit Denken over Denken voor Leonardo Colleges

School: Hoe leert de school met excellentie omgaan? Lesrooster: niet 45 minuten… Groep HB-en op school: niet uitsluiten appelleren aan dienstbaarheid / zingeving initiatieven laten nemen wereld in school halen: reële thema’s en experts Denken over Denken voor Leonardo Colleges

Denken over Denken voor Leonardo Colleges Concreet aanbod Workshops voor leerkrachten over: lessen ontwerpen, signaleren, coachen, onderpresteren, werkvormen Uitdagend lesmateriaal geschikt voor HB Evidence-based kennis over onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen van 10-18 jaar Ervaringen van andere scholen met beleid en initiatieven Denken over Denken voor Leonardo Colleges