Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Muzische vorming Les 5 Vorige lessen Muzisch evalueren Meerstemmigheid
De Tabernakel. God wil wonen tussen de mensen!
Anonieme Gedichten Simon & Garfunkel Bridge over Trouble Water
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitslag enquête over online pesten
Muzische vorming Les 7 Nieuwe didactisch model Muzisch evalueren
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Hondenhumor Kattengein Film is voorzien van geluid.
Opkomen voor jezelf.
Cursus 1 het verhaal: “De nieuwe rok” “Sem en Igor in de speeltuin”
Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Van uitleggen leer je het meest
 Cultuur- en kunsteducatie Cursus D.H.O.S
Evalueren-Rapporteren-Communiceren
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Schoolplein Rachelle Lisa Chantal Xian Leroy.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Muzische vorming 1 Balo Les 2
"Wat ga je later worden, Jantje. " vraagt moeder. "Vuilnisman
Meneertje Blij en Somber
Zomaar een kaartje.
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Muzische vorming Les 2 Vorige les (dia’s 2-6)
Sarah Nickmans Charlotte Verschuere 2Balo B
Een lessenserie van drie lessen
Lieve zoon/dochter ....
WELKOM OP TOV!.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Geluid aan.
Muzische vorming in het eerste leerjaar
Muzische vorming 1 Balo Les 2
Muzische vorming 1 Balo Les 2
 Muzische vorming 1 Balo Les 7 2 e semester 1 e semester: wat hebben we gedaan?  1 e semester  Zanglessen  Aanbieden – inzingen – verwerken  Bordplannen.
Muzische vorming Les 1 !! Volgende week geen les > vervangende opdracht Rommelproject Black Robe Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Overzicht.
Muzische vorming Les 1 Rommelproject Black Robe
Muzische vorming Les 7 Vorige lessen Deze les
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
Quiz Start.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Lied: één en één is twee Tekst en muziek: Lee Ann Vermeulen en Christian Grotenberg Uitgebracht op: Kinderen voor kinderen 28 Uitgevoerd door: Kinderen.
CanDo Coaching.
Een onverwacht feest Les 2
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Muzische vorming 1 Balo Les 1
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Dienst 1e paasdag 2015 m.m.v. jongerenkoor BASS uit Winsum
Madagaskar is een eiland in de Indische Oceaan, 430 km van Mozambique. Zo’n 2000 jaar geleden zetten de eerste bewoners ‘voet aan wal’ op dit eiland.
Basisschool Op De Horst
Startzondag-viering ‘Goede buren‘
Dirigeren Wat doet een dirigent?. inhoudsopgave Wie laat ik spelen? Ga ik aftellen? Welke opdrachten kan ik geven? Hoe laat ik ze stoppen?
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool in groep 7B
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
Welkom op onze thema-avond
RITME 1 De namen van de noten. re - je ne Achtste noten
Poëzie “Hoe breek ik een gedicht open?”.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
BOM-model PV 25/03/2014.
Transcript van de presentatie:

Muzische vorming Les 3 Vorige lessen Muzisch evalueren Eigenschappen van muzische vorming Oude huizen Gedichten maken op muziek Verschil Muzische Vorming en Muzikale opvoeding Vervolg: een proces met leereffecten De eigen Top 10 Muzisch evalueren De evaluatiefase in een les

Klank-Vorm-Betekenis Creërend Beschouwend Oki doki poki poetsie Dit is het bos van heks Karoetsie Niemand durft hier te lopen Want ik schimmel hem in met snopen Krijkel dijkel dokel doets Wee die hier komt, die bak ik een poets Klank: doudouk Vorm = vormgeven Betekenis: Song of the emigrant Leerling-meester

Vormgeving in functie van betekenissen Beschouwen en creëren Materiaal Vorm Betekenis Identiteit emotioneel intellectueel sociaal expressievaardigheden Creëren Beschouwen

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media. In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Oude huizen Weet je wat raar is en ook fijn? Om in een heel oud huis te zijn, Met plekjes die nog niemand kent En waar jijzelf de baas van bent. Boven een ladder zie je dan ineens een luik dat open kan Daar, op de zolder, ben je vlak Onder de pannen van het dak En op die zolder is geruis Geritsel van 't oude huis Dat zijn die dikke balken daar Kunnen die praten met elkaar Dat maakt je toch een beetje bang Je klimt de trap af naar de gang Je weet niet goed meer waar je bent Daar is een deur die je niet ken Je doet 'm open en weer dichtEn staat ineens in 't volle licht Gewoon de woonkamer is dit Waar vader zit en moeder zit Veel oude huizen hebben pech Die moeten stuk, die moeten weg Daar komt een snelweg of metro Die oude huizen spijt het zo

Leerinhouden Rommelproject – Black Robe – Oude huizen Noten, maten, ritme Lied Tekens/symbolen - Klanktekens - Luid/stil-tekens Partituren Klankeigenschappen van voorwerpen Speelwijzen op instrumenten en voorwerpen Instrumentengroepen Klankwerkwoorden (rinkelen, rammelen, klepperen..) Vorm Spelen (op instr.) Luisteren - om te volgen - om in te haken Zingen Lezen Samenspelen Experimenteren Tekeningen van: - instrumenten, - gebeurtenissen, - - - personen, - - voorwerpen, - bewegingen.. - gevoelstekens (hartjes, ????; !!, …. ‘Passende’ geluiden. Tekstondersteuning. Noteren, Lezen Omzetten Luisteren: evaluerend, om te volgen Samenwerken Communicatie Klankeigenschappen in de muziek Betekenissen van muziek Eigenschappen van kleuren, lijnen, .. Verhalen ‘Passende’ geluiden Muziekstuk als geheel Luisteren - analyserend - invoelend Omzetten/vertalen Toevoegen Schrijven Geluiden maken Associëren Communicatie Zelfvertrouwen Zelfstandigheid

Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale manier naar voor brengen.” Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: (en dan denk je na WAT er allemaal bij komt kijken: Bij het voorlezen van de tekst je stem aan te passen aan de boodschap die je wil brengen Doffer, scheller, met een bepaald gevoel, iets of iemand imiterend, met een vervormer Allerlei muzikale technieken op een stuk tekst toe te passen Iedereen zegt de tekst samen, in canon, stukjes om de beurt, herhalingen, even wachten, langer, korter, stiller, luider, solo, groep, … Geluiden in te voegen en er symbolen voor te verzinnen Met de stem, instrumenten, voorwerpen, ervoor erna, tegelijk, geluidsomgevingen maken, signaalgeluiden Symbolen: het instrument, geluidstekens, gevoelstekens

Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale wijze naar voor brengen. Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen doe je door: (en dan denk je na HOE je dat zou aanpakken). De strofe samen een paar keer doorlezen Even de hulpkaart of het bord bekijken > WAT er allemaal kan veranderd en toegevoegd worden. Stemaanpassing, muzikale technieken, geluiden Taken en tekst verdelen en oefenen. Aanduidingen noteren i.v.m. de uitvoering Steeds maar beter maken

Wat leren we van oude huizen? > Leerinhouden Leerdoel: “De kinderen kunnen een strofe van het gedicht op een muzikale wijze naar voor brengen. Leerinhoud: Een strofe van een gedicht op een muzikale manier naar voor brengen heb je goed gedaan als: Er meerdere muzikale technieken gebruikt werden Als de stem aangepast werd in functie van de tekst Als er gepaste geluiden gemaakt werden Als die geluiden mooi in het geheel ingepast werden Als de voorstelling met veel overtuiging gebracht werd.

Wat weten we nu over leerinhouden? Je vindt goede leerinhouden door na te denken over wat de kinderen leren door het opsommen van: Zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden Werkwoorden Attituden Je vindt goede leerinhouden door een goed leerdoel te schrijven en daarna het antwoord te zoeken op: WAT leren de kinderen hierdoor HOE moeten ze het aanpakken … en .. Wanneer hebben de kinderen het goed gedaan?

Wat leren we van ‘oude huizen’? Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, moet je als leerkracht een idee hebben van de ‘ideale uitvoering’, hoe je ‘t zelf zou doen. Ga tijdens het uitvoeren van de opdracht rond bij de groepjes en Observeer wat ze tot hiertoe hebben (tussenevaluatie) Bekrachtig de goede zaken Wijs op andere mogelijkheden, zeg wat nog sterker kan

Gedichten maken op muziek: lineair associëren in de klas Zee Vis Winkel Kleren broek benen straat voetbal stadion lichten huizen gezin liefde vragen broer plagen tv ………… film Chaplin zwart/wit Je gaat enkel voort op het vorige woord

Gedichten maken op muziek: lineair associëren - schrijvend Nacht  ster  geel  banaan  krom  neus Heks  …..  …..  …..  …..  …… Straf  …..  …..  …..  …..  …… Rood  …..  …..  …..  …..  ……

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren   Vampier Tanden Nek Bloed

Gedichten maken op muziek: Vertakt associëren    

Gedichten maken op muziek: Wat leren we? Het samengaan de verschillende media in muzische vorming kan op vele manieren: Vertaalwerk van ene medium naar het andere Iets toevoegen uit een ander medium Met het aansturen van …, op de stroom van… Soms diepgaand, soms ‘lichter’, het is allemaal ok

Muzische vorming: Een proces met leereffecten Wisselwerking beschouwen-creëren Hoe verwerk ik de input die ik krijg? Hoe leg ik mijn persoon daarin? Identiteit: het kind leert zichzelf kennen Reageer ik hetzelfde/anders dan de anderen? Welk medium ligt mij/ligt mij minder, waar liggen mijn talenten? Zelfzekerheid, durf, zelfvertrouwen “Zoek eens uit welke muziekstukjes volgens jou bij elkaar horen”. Hoe kan je zien dat het een oude heer is die de straat oversteekt? Welke kleur zou je hier nog kunnen gebruiken?

Muzische vorming: Een proces met leereffecten Zelfstandigheid > door probleemstellend te werk te gaan Maak een bewegingsstukje waarin snelle en trage bewegingen elkaar afwisselen Laat in je toneelstukje zien dat twee mensen ongelijk zijn. Creativiteit > door open opdrachten met vele oplossingen Op hoeveel verschillende manieren kan je jezelf klein maken? Hoe zou het verhaal nog kunnen eindigen? Welke kleuren kies je om het beangstigend te maken? Zin voor samenwerken > door te werken naar toonmoment Communicatievaardigheid > boodschappen geven en begrijpen Hoe hoor je dat het het ‘bange’ muziek is? Zoek eens vrolijke klanken Expressievaardigheden i.v.m. dans, beweging, kleuren, stem, …..

Eigenschappen van muzische vorming Muzische vorming gaat over vormgeving in functie van betekenissen Symboolsystemen: muzische vorming is groeien in een cultuur. De kinderen leren zich uitdrukken in verschillende ‘talen’ of media. In muzische vorming grijpen de diverse media op elkaar in. Soms heel diepgaand, soms ‘lichter’. Muzische vorming impliceert processen met leereffecten en moet als dusdanig geëvalueerd worden

Muzische vorming: eigen top 10 Een activiteit is muzisch als ze: …. als er muziek, beeld, drama, dans … aan te pas komt 2 als er iets van de kinderen inzit 3 als er sprake is van vormgeving in functie van betekenissen 4 als er een starter is en op het einde een voorstelling 5 als de kinderen doorheen die activiteiten ook nog iets anders leren over de wereld (bv over eekhoorns of de herfst, reclame, andere culturen …) 6 als de kinderen iets over zichzelf leren 7 als kinderen door de les of de oefening vaardiger worden (zingen, klappen, tekenen, toneel spelen, kleuren mengen, lijnen zetten…) 8 als kinderen door de activiteit zelfzekerder, socialer, creatiever.. worden 9 als je de kinderen door deze activiteit op een of andere manier voorbereidt op onze culturele wereld 10 als ze de kinderen multimediaal geletterd maakt

Reclame Aan de hand van fragmenten de eigenschappen van goede reclame-audio opsommen Voor een bepaald product het meest geschikte audiofragment selecteren Bij een stukje muziek gepaste aan te prijzen producten opsommen Bij een stukje muziek een reclamespot in elkaar steken en ten tonele brengen