Checkup BEGIN OEFENEXAMEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

Economie in de bovenbouw
Crises zijn van alle tijden
HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Conclusie? “Kunst ontstaat niet in een vacuüm, gemaakt door een geïsoleerd genie in een eenzaam atelier, maar wordt beïnvloed door de tijd en plaats waar.
Educatief videomateriaal in het voortgezet onderwijs
Postmodernisme - verdwijnen van idealisme - gedachten (politiek, religieus etc) worden gekozen op basis van bruikbaarheid In kunst: geen vernieuwing.
Startvergadering van woensdag 26 november 2003
EYE.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Omgaan met geschiedenis
Inleiding Regionale Stuurgroep
Doorlopende leerlijn(en) cultuuronderwijs
De stad Veelheid aan culturen, subculturen, leefwijzen, levenshoudingen, levensbeschouwingen.
Cultuurgebieden.
Jeugdsubculturen en jongerencultuur
Medmec04 les 3 Engagement.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Trends Research Medmec01-5 les 2 Thema: Rubriceren
7.2: Geschiedenis van de verzorgingsstaat
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Indonesië.
Veiligheid in het onderwijs Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014 Hans Boutellier BCN, Utrecht 20 maart 2014.
Paragraaf 3 Rock around the clock.
… tweedaagse Nieuwe wiskunde of nieuw leren 28 en 29 oktober.
Kunst!!! Ik heb samen met mijn oma een schilderij gemaakt met veel kleuren lees meer over in deze powerpoint.
Accenten binnen het onderwerp:
Kenmerken van de concept contextbenadering
Cultuur van het moderne, 1e helft 20e eeuw §11
Economie in de bovenbouw
definitie massacultuur Hoge en lage cultuur Opdracht
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
Kunst algemeen.
Van exotische inspiratie tot cultuurrelativisme
Hoe kunnen wij kunst benaderen in een ‘geglobaliseerde’ cultuureducatie? Lucy Cotter 2012.
Videoclips.
Postmoderne poëzie.
Massacultuur - Postmodernisme Knippen plakken & citeren
Workshop Beeld beschouwen
Analyse maatschappelijk vraagstuk
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Kunstgeschiedenis en kunstbeschouwing
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Interculturele communicatie )
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Cultureel en kunstzinnige vorming
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
DIY MET KUNSTENAARS MAAK EEN POSTER MET PHILIPPE APELOIG Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Oudercontactavond Leerjaar 3. Prefontale cortex nog niet rijp! Prefontale cortex o.a. is betrokken bij: Nemen van beslissingen Maken van keuzes.
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Vloggen in Utrecht Mark Wassenaar 2017.
Paspoort griekse goden
Graffiti, ‘street-art’ ontstaan in de zestiger jaren
Wiki-opdracht Interculturele Communicatie ICC.
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Graffiti, ‘street-art’ ontstaan in de zestiger jaren
POSTMODERNISME.
Presentatie: Gender en seksualisering
Examens met ICT komen er aan
Posters voor in het geschiedenislokaal
Kenmerken van de concept contextbenadering
Examens met ICT komen er aan
Postmoderne samenleving
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Culturele diversiteit
Cultuur en samenleving
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Media ICT en Design College – ROC Midden Nederland
Transcript van de presentatie:

Checkup BEGIN OEFENEXAMEN Massacultuur Checkup BEGIN OEFENEXAMEN

Accenten binnen het onderwerp: • fusion en cross over; De muziekterm fusion is van toepassing op muziekgenres waarbij twee of meer muziekstijlen met elkaar zijn gecombineerd of gefuseerd bijv. Jazzfunk Metalcore Tania Kross: Krossover • multidisciplinaire kunst; Musical, multimedia, alle kunst waarin meerdere media gebruikt worden • postmodernistische kunst in relatie tot massacultuur; http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/21346/video-op-maandag-animaties-van- beroemde-kunstwerken.html • verzamelingen: bijvoorbeeld Centre Pompidou, Groninger museum.

Kunst en religie, levensbeschouwing - Visies op geschiedenis: fragmentarisch; opgeven van vooruitgangsidee; richtinggevende ideologieën zijn er niet; consumeren, vermaakt worden. - Postmodernisme, Jencks - Grote verscheidenheid in levensbeschouwingen waaronder relativisme, cynisme, 'no illusion' (punk), hedonisme. Veelheid van betekenissen door citaten en fragmenten; realiteiten; eigen fantasieën (Eco). http://www.schooltv.nl/docent/project/1551386/kunstlicht-next/ug/ - Bijvoorbeeld: 'verleidelijke' massaproducten; rollen die mensen spelen, 'sterren'; seks en geweld; (nep)sentimentele beelden; geënsceneerde beelden.

Kunst en esthetica - Geen vaststaande esthetische normen. Complexiteit en tegenspraak (Venturi): Less is a bore Venturi behandelt complexiteit en tegenspraak in architectuur als een manier om het rigide karakter van het Modernisme te doorbreken en ondermijnen. Hiervoor gebruikt het verleden op een nieuwe manier, het verleden in functie van het heden. Complexiteit werd lang onderdrukt door modernistische architecten die simpliciteit als vaststaand criterium hanteerden. Hij zag in de architectuur liever een spanning die opgeroepen werd door dubbelzinnigheid in de waarneming, een rijkheid in vorm en betekenis, die het totaal effect van het ontwerp aanging. Modernisten negeren de complexiteit van een gebouw en gaan daarmee een deel van de ontwerpopgave uit de weg. Cultuurrelativisme. Cultuurrelativisme gaat uit van de opvatting dat culturen niet eenvoudigweg met elkaar vergeleken kunnen worden. Normen en waarden zouden niet universeel zijn, maar slechts begrepen kunnen worden uit de cultuur waarin ze zijn ontstaan Originaliteit: hoeft niet; clichés en (stijl)citaten mogen. Micha Klein Grensoverschrijdingen van veel kunstdisciplines. Kunstenaars beperken zich niet tot 1 discipline Kunst die de grenzen opzoekt van wat ‘kunst’ is. http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/21171/video-op-maandag- muziekinstrumenten-gemaakt-van-wapens.html

Kunstenaar en opdrachtgever; politieke en economische macht - Opleiding: vrij individualistische, eclectische leerroute. - Opdrachtgevers: - voor zogenaamde hoge cultuur subsidies en sponsors; massacultuur: marktmechanismen. http://www.ntr.nl/player?id=NPS_1218602 Het spanningsveld tussen 'hoge' en 'lage' kunst. http://www.kunstbeeld.nl/nl/nieuws/20644/video-op-maandag-david-shrigleys-muziekvideo- voor-blur.html Sterrendom. Maatschappelijke organisatie: globalisering; sterke individualisering (pluralisme, subculturen). - Verzamelingen: behalve eigen smaak, inspelen op actualiteit; kunst als handel en investering

Kunst en vermaak - Hollywoodfilms, tv, reclame, stripverhalen, posters, megatentoonstellingen en manifestaties. - Popmuziek, soaps, videoclips, musicals. Kleding.

Kunst, wetenschap en techniek - Reproduceerbaarheid. - Computertechnieken en elektronische kunst; virtual reality. - Audiovisuele media.

Kunst intercultureel - (Stijl)citaten uit verschillende culturen, c.q. subculturen. - Fusion, cross over. - Wereldwijd opereren van kunstenaars. - Westerse kunst als maatstaf versus cultuurrelativisme. - Wereldmuziek.

oEFENEXAMEN 10 LLN IN MEDIATHEEK 3 LESUREN Maak ALLE vragen, zowel de vragen voor havo als die voor vwo! SCHRIJF IN JE AGENDA!!! THUIS ZELF NAKIJKEN: http://www.cito.nl/~/media/cito_nl/Files/Voortgezet%20onderwijs/central e_examens/cito_correctievoorschrift_hv_kunst_b_d_d_m_a.ashx MAIL VOOR MAANDAG 5 MEI WELKE VRAGEN HET LASTIGST WAREN & WAAROM! Neem je antwoorden mee op 7 mei!