vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Evolutie! Inhoudsopgave: 1. Evolutie diersoorten en de mens.
Advertisements

Generatie Einstein Inez Groen
Nederland in puin na WOII
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Flevokans II Presentatie deelproject Scholing Anja Veelenturf
De vernieuwing De vernieuwing: •Havo- contexten •Geen losse thema’s maar samenhang door de kernconcepten •Herhaald werken met het ‘gereedschap’ geeft de.
De tijd van de wereldoorlogen
Studio-opname ‘Weet ik veel’. Opdracht Benoem 3 trends die je ziet.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Hoofdstuk 6 Democratisering
Do’s and Don’ts presentaties
Levensvragen Over geluk…..
Gemaakt door Noah en Siddhart
1 7/17/2014 Welkom. 7/17/ Tussen hoop en vrees: Egypte anno 2011 deBuren, 28 september 2011.
Filosofie, Theologie, Religiestudies, Islam en Arabisch
Verlichting (18e eeuw) Tegen Absolutisme en standenmaatschappij.
H7:§ 2:p164-6 Rationeel optimisme Onderzoekers (lees: Verlichters) in de 18e eeuw vormen een andere visie op onderzoek en kijk op de wereld Met verstand.
Islam Moslims in Nederland.
19de eeuw (5.1) Vanaf 1870 beheersen 3 kwesties de Nederlandse politiek -kiesrechtstrijd -sociale kwestie -schoolstrijd Rond die 3 kwesties vindt in Nederland.
Grootste staat In 1952 koning Faroek afgezet door een staatsgreep van het leger o.l.v. Naguib. Egypte wordt een republiek en militaire dictatuur. In 1954.
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
Paragraaf 5.6 Islam.
Matteus 18: 2- 6 Hij riep een kind bij zich, zette het in
Oud worden in deze tijd..
De tijd van Grieken en Romeinen
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Op weg naar een eerlijker bestuur
Welke groepen in Frankrijk waren ontevreden in de 18de eeuw
Hoofdstuk 4 Nederland verzuild en verzorgd
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
§2: politieke stromingen en partijen:
Afgewezen en Geliefd.
H3 Democratie in de 20 e eeuw Hoe hebben de rechtsstaat en parlementaire democratie zich ontwikkeld tussen 1920 en 1980?
H10.2 Feminisme en socialisme
Televisie en computer H13.2 NEDERLAND  Wederopbouw staat centraal  Hard werken en zuinig leven  Geen stakingen (harmoniemodel)  Overheidsmaatregelen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
De weg naar succes Bevorderende factoren voor de participatie van 2 e generatie vrouwen met een niet- westerse achtergrond Wil van Nunen.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
Maatschappijwetenschappen in klas 5 en 6
Kinderarbeid..
Ontzuiling en secularisatie
Burgers en stoommachines 4.2 De sociale kwestie
Introductie Maatschappijwetenschappen nieuwe stijl
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
Hoofdconcepten en eindtermen
De verbreiding van de islam
de tijd van burgers en stoommachines
Monniken en ridders 5.4 De opkomst van de Islam
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
Pilot Maatschappijwetenschappen introductie Han Noordink Marco Veldman
Kenmerken van het nieuwe examenprogramma
Presentatie: Gender en seksualisering
Pilot Maatschappijwetenschap-pen
Nieuw examenprogramma maatschappijwetenschappen een feit
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Bronnen beoordelen op bruikbaarheid. Stap 1 Wat is de (onderzoeks)vraag? De bron moet passen bij de vraag die je gaat beantwoorden.
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
Van kind naar jongvolwassene.
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Veranderingen in het vormingsvraagstuk
§6.3 Cultuur en samenleving
Transcript van de presentatie:

vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal. Er wordt veel aandacht besteed aan de gezinsvorming en de verhoudingen binnen het gezin. Ook de invloed van de politiek op het gezin komt hierbij bijvoorbeeld aan bod.

Beschrijf aan de hand van de afbeelding hoe de gezinsverhoudingen en de samenleving er tot de jaren ’60 uitzag. Gebruik hierbij de termen: rolpatronen, verzuiling en collectivistisch.

Vanaf de jaren ’60 van de vorige eeuw raakt de samenleving in een stroomversnelling van veranderingen. De politieke en maatschappelijke gezagsverhoudingen veranderen en dat heeft zijn weerslag op de verhoudingen binnen het gezin. Leg de veranderingen binnen het gezin in de jaren `60 uit aan de hand van de volgende termen: pil, ongelijkheid, verzorgingsstaat.

Bekijk de onderstaande afbeelding Bekijk de onderstaande afbeelding. Deze afbeelding typeert het gezin vanaf de jaren ’80 van de vorige eeuw. Leg aan de hand van afbeelding de ontwikkelingen van de periode na 1980 uit. Gebruik de volgende termen: individualisering, emancipatie, diversiteit

'Jongens met vette kuiven winnen uiteindelijk van oude slappe dorpsimams' Vette kuiven De Arabische lente is een generatiekloof. Het is jong tegen oud, volk tegen elite, middenklasse tegen leger, hoogopgeleiden tegen oude omhooggevallen generaals. Maar ook: ontevreden Koptische jongeren tegen de Paus. Jonge liberale moslims tegen fanatieke geestelijken. Meisjes met of zonder hoofddoek en flitsende rode kleding tegen heersende taboes. Jongens met vette kuiven tegen die oude slappe dorpsimams. In de hele Arabische wereld vindt een geleidelijke ommekeer plaats - zelfs in conservatieve patriarchale staten als Saudi-Arabië. Jonge hoogopgeleide stedelijke jeugd, de zogenaamde Facebook-generatie, in het bezit van een mobieltje, een laptop en een universitaire graad of twee, zijn onder invloed van westerse tv-series, videoclips en sociale media kritisch na gaan denken en reflecteren op het religieuze, politieke, en maatschappelijke systeem. Het is de vraag of het hen de komende jaren gaat lukken een vuist te maken tegen de goedgeorganiseerde, rijke islamitische politieke organisaties. Maar hun aantal is groeiende. Wie regelmatig in Noord-Afrika en het Midden-Oosten komt, ziet deze energieke, ontevreden, liberale jeugd overal. Hun roep klinkt steeds luider, hun kritiek op het huidige systeem steeds overtuigender, hun aantal steeds zichtbaarder, hun communicatiemethoden steeds indringender. Ze zijn niet atheïstisch (nou ja, sommigen wel) maar wel ruimdenkend. Ze bidden al dan niet vijf keer per dag en vasten met Ramadan, maar hebben ook vrienden met andere religieuze oriëntaties en levensbeschouwingen. Ze daten, gaan naar de film, spelen in bandjes, gaan gekleed in jeans en strakke shirts en willen gewoon een leven zoals u en ik. Dit is de jeugd van Tahrir. Dit is de jeugd die absoluut niet in een tweede Iran of Saudi-Arabië wil leven. Dit is de jeugd waar u de komende decennia nog heel veel van gaat horen. Die uiteindelijk, al duurt het jaren, de winnaars zullen zijn. Bron:Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3103009/2012/01/03/Jongens-met-vette-kuiven-winnen-uiteindelijk-van-oude-slappe-dorpsimams.dhtml

Vragen over de Arabische lente zouden kunnen zijn: Welke samenlevingsvorm van gezin zal in Egypte vaak voorkomen? Leg aan de hand van de tekst uit waarom deze protesten op gang zijn gekomen. Generatiekloof kan naar worden gevraagd. Gevaar van een generatiekloof voor de sociale cohesie.