De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Principes van marketing - Hoofdstuk 18
Advertisements

E-Government Frank Robben Administrateur-generaal
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid
De rol van de steden en gemeenten in het E-government van de sociale sector KSZ-BCSS Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal.
8 november 2006Frank Robben. Gebruikers- en toegangsbeheer: beschikbare diensten Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
Capelo Carrière publique électronique – Elektronische loopbaan overheid 18 mei 2010.
Records management en informatie-architectuur
Kritische succesfactoren voor de uitbouw van E-government
Livy BV Randstad BM Almere Introductie Livy Professional De online oplossing voor professionele woning transacties.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Willebroekkaai 38 B-1000 Brussel
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
DIGI-PLU Procesgericht digitaliseren en elektronische overheid
Provinciale ronden mei 2008
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
EGovernment in de sociale en gezondheidssector: waar staan we en waar gaan we naartoe ? Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
RSZ-ONSS Studiedag DMFA - 11 maart DMFA-ondersteuning via Internet R. Van Lerberge, SmalS-MvM.
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Elektronische identiteitskaart Stand van zaken Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Georges Carlens, Administrateur-generaal
De Algemene Administraties
Debat BB ICT samenwerking Equalit 14 februari 2013
Noël Van Herreweghe Netwerklunch - studenten beleidsinformatica ICT-managementfuncties uit de overheid.
20 jaar veilige elektronische gegevensuitwisseling in de sociale sector met respect voor de persoonlijke levenssfeer Frank Robben Administrateur-generaal.
Tips voor de succesvolle uitbouw van E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT.
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
E-Government Architectuur Dordrecht Eén loket voor burgers
Informatiesessie Impact van de nieuwe richtlijn « stocks » voor de aangevers van aardolie 13 maart 2012.
Paperless Douane en Accijnzen
mei 2002 Louis COLLET, Auditeur-Generaal Ministère des Finances Ministerie van Financiën
E-GOVERNMENT Dian Verbruggen 04 november 2003 Informatica.
1 Het probleem RO Milieu Landbouw SocZekerheid Etc. LerenWerkenWonenPensioenEtc. Overheids- organisatie Burger ??? Regelgeving per domein Vraag op levensmoment.
Hoofdstuk 3 Sport-sponsoring en PR
Joint Report on Social Protection and Social Inclusion 2009.
IT-governance in E-government KSZ-BCSS Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Strategisch adviseur FEDICT Sint-Pieterssteenweg.
Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid en eHealth-platform Gedelegeerd bestuurder Smals vzw Sint-Pieterssteenweg 375 B-1040.
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
KSZ-BCSS Frank ROBBEN – Administrateur-generaal Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid Veralgemeend gebruik van de elektronische identiteitskaart in de.
Unieke identificatie: herziening Rijksregisterwet en oprichting Kruispuntbank Ondernemingen Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
E-government: het ruimer kader Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Smals KSZ-BCSS Enkele kritische succesfactoren voor een geslaagde evolutie van een papieren naar een digitale omgeving Frank Robben Administrateur-generaal.
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
afkijken, nadoen, egemwijs
Elektronische dienstverlening in de lift
Coördinatiecel Vlaams e-government 16/09/2014 Studie Interbestuurlijk e-government... één jaar later Coördinatiecel Vlaams e-government (CORVE) Web:
7 december 2011 De elektronische identiteitskaart - Comité van de gebruikers Frank Maes.
Erik Weytjens CEO - Certipost
1 Welkom Loe Hameleers Gerard Maeijer. 2 ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan ERP systemen zullen een ingrijpende verandering ondergaan.
Inleiding tot de multifunctionele aangifte
Internetdag Journée Internet E-government Wordt het een succes in België?
Het elektronische zorgplan
Wat is het digitaal stelsel Yvette Ellenkamp Uitvoeringsprogramma GOAL
DigiDoc Een digitaal kantoor voor iedereen !. Ceci n’est pas du software?! 2.
Hoofdstuk 7 ERP-systemen: human resources Enterprise Resource Planning © Pearson Education, 2007; Enterprise Resource Planning door Mary Sumner.
Nike Supply Chain Management
Doelen, doelgroepen en dienstverlening Een kijkje in de keuken van het gebruikersonderzoek Thea van der Geest, Nalini Kotamraju Jurjen Jansen, Joyce Karreman,
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
Federaal elektronisch portaal (e-portal) Bijdrage sociale zekerheid.
Blauwdruk MULTI CHANNEL Architectuur
Social media presentatie
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Elektronische kennisgeving van geboorte
26/10/2016 Stand van zaken betreffende de nieuwe organisatie van de Algemene Directie Instellingen en Bevolking.
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
AmsterdaMaps Delen is beter dan vermenigvuldigen
OPENINGSCASE: De flexibele supply-chain van DaimlerChrysler
Middelburg werkt samen aan de toekomst Hoe de gemeente Middelburg inspeelt op maatschappelijke ontwikkelingen.
Hoe omarmen Nederlandse non-profit organisaties informatietechnologie?
Transcript van de presentatie:

De E-government strategie van de federale overheid Kruispuntbank Sociale Zekerheid Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale Zekerheid Sint-Pieterssteenweg Brussel

2 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Wat is E-government ? n E-government heeft als doel de dienstverlening en de beleidsvoering voortdurend te verbeteren door interne en externe relaties om te vormen door technologie, internet en nieuwe media n interne relaties -tussen overheden onderling -tussen de overheid en haar werknemers n externe relaties -tussen de overheid en de burgers -tussen de overheid en de ondernemingen •gebruiker van overheidsdiensten •dienstverlener

3 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Waarom E-government ? n voorwaarde voor een betere dienstverlening aan klanten (burgers en ondernemingen) en de dienstverleners n modernisering van de openbare sector -voorbeeldfunctie en katalysator voor inzet van nieuwe technologieën -verhoging van efficiëntie en toegevoegde waarde -meer uitdagende werkomgeving voor overheidspersoneel

4 Kruispuntbank Sociale Zekerheid ãvermindering reisduur, wachttijd, administratieve formaliteiten,... ãrealtime feedback ãpermanente toegang van overal ãgemakkelijk vindbare informatie ãgepersonaliseerde dienst- verlening ãeenmalige gegevensinzameling ãproactief beheer ãgrotere inspraak bij beslissingen ãrechtstreekse communicatie met bevoegde overheidsdienst ãtoegang tot persoonlijke gegevens Verbetering dienstverlening

5 Kruispuntbank Sociale Zekerheid E-government: structureel hervormingsproces n E-government vereist: -re-engineering van de bedrijfsprocessen -reorganisatie -verandering van mentaliteit (klantgericht) -aanpassing regelgeving -samenwerking tussen de verschillende overheidsniveaus

6 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Back office integratie is noodzakelijk n eenmalige gegevensinzameling n geïntegreerd gegevensbeheer (principe van de authentieke bron) n elektronische gegevensuitwisseling en work flow n architectuur & horizontale diensten: -unieke identificatiesleutels (elektronische identiteitskaart) -PKI -messaging and transaction services -portaal-architectuur -content management system n standaarden (XML, IP, enz.) n globale maar gedecentraliseerde aanpak

7 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Klantgericht n interactie met portaal op basis van -gebeurtenissen (geboorte, huwelijk, enz.) -leefgewoonten (sport, cultuur, enz.) -statuut (werkloos, gepensioneerd, enz.) n p-channels and e-channels moeten naast elkaar bestaan n multi device access (PC, TV, WAP, GSM, PDA, …) n geïntegreerde diensten -informatie -interactie -transactie

8 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Klantgericht n kritisch nadenken over wijze van informatie- inzameling en creëren van nieuwe toegevoegde waarde, -leesbare en begrijpbare teksten -analyse van behoefte aan gegevensinzameling -harmoniseren begrippenapparaat -eerst controle van de gegevens, daarna gegevensinzameling -voorstellen van defaultwaarden op basis van vorige gegevensoverdracht -on-line hulp -simulatie-omgevingen

9 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Niveaus van dienstverlening bij realisatie E-government Niveau 1 Informatie Overheidsdiensten publiceren informatie op het web Niveau 2 Interactie Gebruikers kunnen elektronisch communiceren met afzonderlijke overheidsdiesnsten maar diensten kunnen niet per definitie elektronisch communiceren met de gebruiker Niveau 3 Transactie Gebruiker kan elektronisch communiceren met afzonderlijke overheids- diensten en de toepassingen van de overheidsdiensten antwoorden elektronisch op het verzoek van de gebruiker Niveau 4 Integratie Overkoepelende informatie en transacties zijn toegankelijk via intentiegerichte portalen De back offices zijn geïntegreerd en de bedrijsprocessen zijn re-engineered Complexiteit / Kostprijs Waarde voor de klant

10 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Elektronische identiteitskaart n mogelijke functies -identificatie van houder -authentificatie van houder -genereren van elektronische handtekening -elektronisch bewijs van kenmerken van houder -uitvoering van programma’s -elektronische gegevensopslag -elektronische portemonnee

11 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Elektronische identiteitskaart n weerhouden functies -visuele en elektronische identificatie van houder -authentificatie van houder dmv techniek van digitale handtekening -genereren van elektronische handtekening dmv techniek van digitale handtekening -bewijs van kenmerken van houder dmv techniek van digitale handtekening op initiatief van houder -enkel drager van elektronische gegevens -geen elektronische portemonnee -geen biometrie

12 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Voordelen n voor de gebruiker -snellere communicatie/dienstverlening -kwaliteitsvollere dienstverlening -meer geïndividualiseerde dienstverlening -vermindering administratiekosten -betere bereikbaarheid (24/7) -grotere openbaarheid van bestuur

13 Kruispuntbank Sociale Zekerheid Voordelen n voor de overheidsdiensten -verhoging arbeidssatisfactie door vermijden nutteloos werk -beheersing administratiekosten -verbetering imago overheidsdiensten -directere relatie met doelgroepen -doelmatigere beleidsondersteuning en -uitvoering -efficiëntere fraudebestrijding

u ! Kruispuntbank Sociale Zekerheid