‘15 minutes of fame’.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De twintigste eeuw Massacultuur vanaf 1950
Advertisements

De tijd van de massacultuur
Inleiding Youtube Google Overname Adverteermodel Viral Video Zoekmachine Picasaweb KPN Videosite Inleiding Presentatie waarover?
Op zoek naar emotie Gemaakt door: Chantal en Carlijn.
Deze presentatie wordt u aangeboden door
De wereld draait door Uitzending De wereld draait Door.
1 minuut film Korte scenes (5 / 6 seconde)
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
Probleem Studenten op een opleidingsschool maken niet altijd even optimaal gebruik van elkaars expertise(praktijkkennis) en van de expertise van de mentoren,
Het verleden en de toekomst van muziek.
Popquiz.
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
KUNST EN MASSAMEDIA POP ART.
Benchmark Grondbedrijven 2010 “Een kijkje in andermans keuken…”
Historisch Overzicht: Europa en de wereld
ec en begin In Nederland wordt hard gewerkt om na de watersnood (1953)alles weer op orde te krijgen De Rotterdamse haven was toen al een en al bedrijvigheid.
Amsterdams Historisch Museum
Escher.
Film cameraman.
Paragraaf 3 Rock around the clock.
Iedereen coach naar Jef Clement.
“No problem can be solved from the same level of consciousness that created it. We must learn to see the world anew.” Albert Einstein.
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
OEFENVRAGEN 2 renaissance Havo4 - Vwo4
zelfstandig informatie zoeken: surrealisme
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Massacultuur-Massamedia
Presentatie opdracht Werkenrode. Door: Wouter, Maikel en Luke. School: Lorentz Lyceum. Klas: M3b.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
3voor12.nl.
Oefentoets Kunstgeschiedenis H9 t/m 11
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Jongeren en Muziek.
WELKOM publiek in control, draai de rollen om Anneke van der Vaart Account manager CJP Thijs Sprangers CEO Live on Demand CJP Cultuurkaart.
Moderne kunst In de 20e eeuw.
Waar gaat mijn spreekbeurt over?
Les 2 – Jouw media.
Lesbrief Jongerenprogramma Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens naar het.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Thema jongeren en de publieke ruimte : social media/de digitale leefwereld.
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv H 8 observatie en registratie.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Muzieklandschap Doel van deze module Een schets van het werkveld creëren aan de hand van relevante voorbeelden en veranderingen in de muziekindustrie.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Voeg hier je commercial in: Invoegen > Video > Onlinevideo. Lukt dat niet? Geef.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
CKO werkdag Halverwege de cyclus Kijken naar eigen werk en werk van anderen Aanpak uitwisselen Werkbladen maken in mixgroepen.
Lesbrief – Meester Kikker. Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je ooit al naar het NFF.
Lesbrief – Dummie de Mummie en de Sfinx van Shakaba.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
De vraag is je beste vriend
Michael Jackson De King of Pop
Loopbaan en burgerschap les 2
Consumenten-gedrag Het gezin
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Loopbaan en burgerschap les 3
Transcript van de presentatie:

‘15 minutes of fame’

Wat verstaan we onder sterrendom?

Sarah Bernhardt (1844 -1923) Mark Twain: er zijn vijf soorten actrices: slechte, redelijke, goede, geweldige. En dan heb je Sarah Bernardt

Anna Pavlova (1881 – 1931) In de negentiende eeuw was sterrendom gekoppeld aan virtuositeit.

De opkomst van Hollywood Kort na 1910 ontstond het fenomeen dat individuele artiesten zich tot ‘filmsterren’ ontwikkelden. Daarmee werd het een bepalende factor binnen het productiesysteem van Hollywood, met de fan als consument en de ster als handelswaar. Ze kregen een voorbeeldfunctie voor de gemiddelde Amerikaan en al snel ontstonden de eerste tijdschriften gewijd aan deze sterren.

Marlene Diettrich (1901 – 1992) Greta Garbo (1905 – 1990)

Hollywood ‘Walk of Fame’ Het idee ontstaat aan het begin van de jaren ’50 In 1960 werd de eerste ster geplaatst to "maintain the glory of a community whose name means glamour and excitement in the four corners of the world." Radio Film Televisie Theater Muziek

De jaren ’50 en ‘60 De opkomst van de populaire cultuur zet zich voort, onder andere door de komst van de televisie. In de muziek is er de opkomst van nieuwe stromingen waaronder de Rock ‘n’ Roll. De vernieuwde populaire cultuur brengt ook nieuwe sterren met zich mee.

zeefdrukken door Andy Warhol

15 minutes of fame Een van de beroemdste citaten van Andy Warhol is In the future everyone will be famous for fifteen minutes. vertaald: In de toekomst zal iedereen gedurende 15 minuten wereldberoemd zijn. Veel beroemde bezoekers van Warhols werkruimte ‘The Factory’ werden in de periode 1963-1966 voor de camera gezet, en gedu- rende 2 minuten en 45 seconden gefilmd, de lengte van de stan- daard filmrol. Meestal zijn dat statische portretten. Door de filmpjes langzamer af te draaien worden de uitdrukkingen van de gezichten sterk uitvergroot. Het resultaat van deze films zijn ongeveer 500 films, door Warhol "screentests" genoemd. Onder de geportretteerden zijn beroemde, maar even zo vele onbekenden. Leg uit hoe Warhol zijn uitspraak over 15 minutes of fame met de filmportretten in praktijk bracht. Tegenwoordig is het nog veel makkelijker om 15 minuten ‘beroemd’ te zijn. Denk aan Internet en reality Tv. Leg bovenstaande uitspraak uit.

In 1988 maakte kunstenaar Jeff Koons onderstaand levensgroot beeld van Michael Jackson en diens aapje Bubbles. Een dergelijk beeld zou bedoeld kunnen zijn als eerbetoon aan de per- soon, in dit geval Michael Jackson. Noem twee aspecten van het beeld die verwijzen naar ‘eerbetoon’. Een andere mogelijke interpretatie zou kunnen zijn dat het beeld iro- nisch bedoeld is. Noem twee aspecten van het beeld die de indruk van ironie wekken. < vergroting op volgende dia

Sterrenactivisme – Live Aid fragment In het fragment hoor je de Simple Minds, Een pop-band uit de jaren’80. Benoem twee muzikale kenmerken van het fragment die deze band tot een typische representant van de jaren’80 ma- ken.

Het komt regelmatig voor dat popsterren zich inzetten voor een maat- schappelijk doel. De inzet van een popster heeft vaak een positief effect op het bereiken van het doel Geef hiervoor een verklaring. Ook voor de popster zelf is de inzet voor een ‘goed doel’ aantrekkelijk. Leg dit uit.

Fragment Lady Gaga ft. Beyonce: Telephone Jaarlijks reikt MTV voor diverse categorieën Music Video Awards uit, bijvoorbeeld voor de beste videoclip, de beste choreografie, de beste samenwerking, et cetera. In 2010 won Lady Gaga (artiestennaam voor Stefani Germanotta) een aantal van deze Music Video Awards. De vi- deoclip Telephone leverde haar de award op voor de beste samenwer- king. Voor deze clip werkte Lady Gaga samen met collega popartiest Beyoncé. In het filmfragment zie je een deel van deze door Jonas Åkerlund gere- gisseerde, bijna 10 minuten durende videoclip. Het fragment vertoont kenmerken van verschillende filmgenres, waaronder: 1. reclamefilm, 2. videoclip, 3. speelfilm en 4. tekenfilm Benoem van elk van de vier genres een kenmerk. Beschrijf daarbij van elk kenmerk een voorbeeld uit het videofragment. In de videoclip wordt, onder andere door het sterk aanzetten van clichés, in inhoud en vorm bewust gebruikgemaakt van overdrijving. Geef aan wat hier het effect is van overdrijving.

fragment: Lady Gaga ft. Beyonce: Telephone In de tweede helft van het filmfragment wordt er een dans uitgevoerd. De danspassen worden uitgevoerd op de maat van de muziek, hier- door is er een directe relatie tussen de muziek van de videoclip en de dans. Er is daarnaast sprake van een thematische relatie tussen de clip en de dans, én er is sprake van een relatie tussen de montage van de clip en de dans. Beschrijf de thematische relatie tussen dans en clip Beschrijf de relatie tussen de montage van de clip en de dans. Regisseur Åkerlund maakt voor diverse beroemde artiesten videoclips, onder andere voor Madonna. In meerdere opzichten lijkt Madonna een voorbeeld te zijn voor Lady Gaga. In haar clips verwijst Lady Gaga ge- regeld naar haar werk. Deze verwijzingen kunnen Gaga commercieel voordeel opleveren en ze kan er artistieke waardering mee oogsten. Geef aan hoe verwijzingen naar Madonna voor Lady Gaga com- mercieel voordeel op kunnen leveren. Geef ook aan hoe Gaga door te verwijzen naar Madonna artistieke waardering kan oogsten.

vorige dia: kreefttelefoon, door S. Dali, 1936 hieronder: Lady Gaga met kreeft-hoed

Bekijk de Kreefttelefoon uit 1936 van Dali en de Kreefthoed die Lady Gaga draagt op de foto uit 2010. Gaga streeft net als Dalí naar het creëren van een surrealistisch effect. Leg uit op welke manier dit effect wordt bereikt. Sommige critici vinden Lady Gaga niet meer dan een commercieel mediafenomeen. Anderen vinden Gaga een kunstenares, te vergelijken met de door haar bewonderde kunstenaar Andy Warhol. Geef aan of je het wel of niet eens bent met de stelling dat Lady Gaga een kunstenares is. Onderbouw je stellingname met een argument dat gebaseerd is op Telephone. (het muziekfragment van Lady Gaga).