Schoolbasis Beeld & Brein® 9+

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Het tweede werkstuk.
Het Cartesiaans Theater
Visual Knowledge Building
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg beeld  -> woord 4 lessen beam van waardenberg.
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Maak van Dyslexie je gaven. In plaats het te zien als een handicap
Ho 4:Talenten.
Workshop Meervoudige intelligenties Hoe ben je slim? 2011
Academie voor Management
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
Meervoudige intelligenties
LEERLIJNEN - ONTWIKKELINGSLIJNEN
Profielwerkstuk maken
Mathematics Education and Neurosciences
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Medmec04 – Engagement Les 5
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Welkom! De vernieuwde scholenprojecten van de 3 Limburgse nationale parken Interlimburgse NME dag Gouvernement Maastricht 21 november 2013.
1. Levensbeschouwing en communicatie
De spreekbeurt..
Onderzoekend leren bij Nederlands
Meervoudige intelligentie
Wiskunde Kevin van Dorssen.
Denkvaardigheden Prakticon 2013/2014.
Welkom op deze informatieavond
Natuurgerichte intelligentie
De schoonheid van het verschil. Nel Hofmeester Studiemiddag ‘Dyslexie in het Hoger Onderwijs’ 25 september 2014.
Info-avond groepen 6.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Dr. H. Gardner ‘Het gaat er uiteindelijk niet om hoe intelligent je bent, maar hoe je intelligent bent’ 1.
Joep Lobée 31 oktober 2013 De 7 principes en mijn ervaring.
Motivatie & differentiatie
IPC Nederland.
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
Opvoeden.
Levenslooppsychologie werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Welkom ik maak me sterk.
Voelsprieten Informatieavond
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
Heel gewoon maar toch anders.
Informatie avond groep 8 Een prachtige school. twee enthousiaste leerkrachten.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Waar is de zevende dwerg?
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop RAOS conferentie Het evidence beest: welkom in het onderwijs?! Mathilde Plender MSc / Marloes Hoencamp MSc.
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
ICC Module Meervoudige Intelligenties Bijeenkomst 1 Datum Naam trainer / instelling.
Meervoudige Intelligentie theorie (Gardner)
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Alle kinderen gemotiveerde lezers
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Stellingen Opdracht 1.2.
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
Focus op de vraag –en nog even niet op het antwoord-
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Transcript van de presentatie:

Schoolbasis Beeld & Brein® 9+ Effectief leren in Balans met jezelf ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

logopediste te Den Haag Hoe het allemaal begon 1935 Maria Krabbe logopediste te Den Haag v.a. jaren `50 Nel Ojemann pedagoog te Groningen Beeld & Brein Anneke Bezem Marion van de Coolwijk Anneke Bezem en Marion van de Coolwijk zijn de auteurs en eigenaren van Instituut Beeld & Brein. Anneke heeft informatica, wiskunde en deelgebieden van psychologie gestudeerd. Zij heeft op allerlei VO scholen les gegeven. Haar praktijk ervaring en kennis heeft zij gebruikt in het ontstaan van Beeld & Brein. Daarnaast is zij faalangstreductie trainer. Marion van de Coolwijk heeft de Pedagogische Academie, RT opleiding en MO Nederlands gedaan. Daarnaast is zij een bekend kinderboekenschrijfster, die o.a. de leesmethode “leeshuis” heeft geschreven en tegenwoordig ook schrijft voor Leeslijn. Ook is zij de auteur van het boek “ik ben niet bom” een boek over de ervaringen van een dyslectisch kind. (de uitspraak is van haar eigen zoon). ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Naast elkaar Beelddenken Taal denken Divergeren convergeren imagery proces verbal proces visueel ingesteld auditief ingesteld globale aanpak analytische aanpak non-verbaal ingesteld verbaal ingesteld werkt van geheel naar kern werkt van de kern, naar de afzonderlijke onderdelen, naar geheel Divergeren: probleem niet rechtstreeks, maar van allerlei kanten benaderen, allerlei zij-ingangen worden gebruikt (niet logisch/gangbaar) Convergeren: een rationele manier van bekijken (oorzaak-gevolg denken) ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Beelddenken is een oorspronkelijk denkproces waarbij zintuiglijke informatie gelijktijdig wordt verwerkt. is een snelle associatieve manier van denken. 32 beelden p/sec. 2 woorden p/sec. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Beelddenken is ruimtelijk, driedimensionaal denken. is veel tegelijk denken. Gedachten overlappen elkaar. Ze komen niet netjes op volgorde binnen. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Beelddenken een verklaring voor dyslexie? Dwaalspoor? Meervoudige intelligentie? Talenten? What’s in a name? Waar gaat het eigenlijk om! Binnen de wetenschappelijke benadering van dyslexie wordt beelddenken en de ideeën daarover van Nel Oijemans als dwaalspoor gezien. Heeft ook te maken met therapieen zoals het aanleveren van bepaalde brillen ect. Het belangrijkste is te onthouden is: Een beelddenker hoeft niet dyslectisch te zijn, maar een dyslectisch kind/volwassenen kan een beelddenker zijn. Hij/zij heeft dan een andere manier van waarnemen. Meervoudige intelligentie van Gaertner gaat uit van 8 verschillende intelligenties: Verbaal-linguistisch, Logisch Matematisch, Visueel-Ruimtelijk, Lichamelijk Kinesthetisch, Naturalistisch, Muzikaal-Ritmisch, Inter- en Intra persoonlijk. Talenten: iedereen heeft talenten, kijken naar je sterke kant, benaderen vanuit een ander perspectief (out of the box thinking). Denk aan Kids Skills, werken aan eigenwaarde is net zo belangrijk als werken aan het verbeteren van techniek. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Wat willen wij voor ieder kind! ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Beeld & Brein® 9+ Beelddenken is het verwerken en verwerven van informatie via beelden en gebeurtenissen. Taaldenken is het verwerken en verwerven van informatie via woorden en begrippen. Je kunt informatie via beelden gebruiken om de talige informatie beter te verwerken. Kinderen leren zich zekerder te voelen en leuker, efficiënter en effectiever te leren. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

naturalistisch Visueel ruimtelijk Verbaal linguïstisch kinesthetisch lichamelijk inter-persoonlijk Hoe? ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Therapie voor de dyslectische leerling? Hangt af van je doel! Ja Kinderen voelen zich competenter. Ik ben slim! Ik kan het zelf doen! Het leert je leren! Aanpakgedrag/strategie. Bij het leren van proefwerken heb je minder tijd nodig en dus meer ruimte voor leuke dingen. Nee Het verhelpt de dyslectische componenten niet. De spellingsproblemen worden niet aangepakt. Bij het lezen wordt alleen aandacht besteed aan het zoeken van kernwoorden en niet aan de leesvaardigheid van het kind. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Conclusie? ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Beeld en Brein® Kaart ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Schoolbasis Beeld en Brein® Aan de orde komen: STERKerSTAAN® Omgaan met faalangst Samenwerking van beide hersenhelften De kleurmethode Inzicht in tekstopbouw Een Beeld en Brein® Kaart maken De unieke geheugenstrategie Beeld en Body® Werkstuk, boekverslag, spreekbeurt opzetten ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Evidence based? Prof. Dr. Jaap Murre, hoogleraar Theoretische Neuropsychologie van de Universiteit Groningen doet in samenwerking met instituut Beeld en Brein een wetenschappelijk onderzoek met als doel om de effectieve resultaten van de Beeld en Brein technieken aantoonbaar te maken. ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

..\Beeld en brein TV Limburg\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB Filmpje! ..\Beeld en brein TV Limburg\VIDEO_TS\VTS_01_1.VOB ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

Nieuw voor de bovenbouw Leuk leren, lekker in je vel® Samen werken door coöperatieve werkvormen Meervoudige intelligentie Breinvriendelijk leren Intrinsieke motivatie Krachtig in balans Beter onthouden Voor meer informatie: www.adviesbijlerenenzijn.nl www.beeldopleren.nl ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl

©Beelddenken in de praktijk info op www. beelddenkenindepraktijk ©Beelddenken in de praktijk info op www.beelddenkenindepraktijk.nl www.beeldenbrein.nl www.sterkerstaan.nl