Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De gemiddelde leerling
Advertisements

∩ CCR Amsterdam Center for Career Research Paul Jansen Amsterdam Center for Career Research ( Vrije Universiteit Amsterdam i.s.m.
Edushock leerfestival
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Downloaden: Ad-aware. Downloaden bestaat uit 3 delen: •1. Zoeken naar de plek waar je het bestand kan vinden op het internet •2. Het nemen van een kopie.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Communicatiemanagement
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Sportmarketing vs.Internet Resultaten onderzoek Resultaten onderzoek Sportmarketing vs. Internet PauwR Internetmarketing wie wat.
1 Enquête: Hoe 'social' ben jij online? MSN, Juni 2010.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 6 Sociale ongelijkheid.
Vorige les: wat is een rechtvaardige inkomensverdeling?
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Klaar met school en dan…? Kansen op de arbeidsmarkt en hoe pak je die? Jos Sanders, TNO.
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
VTB Technasium Vakcollege
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Ziekteverzuim in sociale werkplaatsen
2 3 Natuurkunde ≥ 6 Wiskunde ≥
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 14 Begrippen & 65 t/m Begrippen Primaire sector Bedrijven die zaken aan de natuur onttrekken (landbouw, jacht, bosbouw, visserij)
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Ouderen op de arbeidsmarkt: werkt dat?
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Missie, visie, strategie & jaarplan
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Profiel Hogeschool Rotterdam Rotterdams als HO-omgeving Diversiteitsbeleid Hogeschool Rotterdam.
Enquête.
Wat kunnen we eraan doen?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
De vangnetpopulatie in de Ziektewet: kenmerken en risicofactoren voor langdurig verzuim Het onderzoek.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
De Hoge Kleij - Klanttevredenheidsonderzoek
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
In opdracht van NOC*NSF
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Sportonderzoek in Almere
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Zo zit dat met uw pensioen!
Zo zit dat met uw pensioen!
HR Onderzoek FD HR Enquête de resultaten - Mei 2009.
Welkom bij DUO.
ZijActief Koningslust
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Even bijpraten… Jan Bartling 30 januari 2015 In vogelvlucht langs de belangrijkste thema’s.
© Synovate Click to edit Master title style Click to edit Master subtitle style Hoe wordt je de favoriete werkgever van Nederland?! Highlights uit het.
De arbeidsmarkt van morgen Biebwatch, Amsterdam, 15 januari 2008 Rob Gründemann, Teamleider Personeelsbeleid Lector Sociale Innovatie, Hogeschool Utrecht.
Leeswijzer bij de bijlagen In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Arbeidsmarkt GHZ in beeld 6 april 2017
Transcript van de presentatie:

Analyse arbeidsmotieven en mediagedrag Kwantitatief onderzoek onder de primaire en potentiële doelgroep

Kennis van de markt Maximum maakt gebruik van het Arbeidsmarkt Gedragsonderzoek (AGO) Dit onderzoek wordt uitgevoerd door onderzoeksbureau Intelligence Group en gevalideerd door Stichting Economisch Onderzoek (SEO) Het onderzoek wordt jaarlijks gehouden onder 18.000 respondenten Met behulp van AGO kunnen specifieke doelgroepen worden geanalyseerd op diverse onderwerpen (o.a. arbeidsmarktactiviteit, pullfactoren, oriëntatiegedrag en mediagedrag) 3

Doelgroepen Primaire doelgroep: Werkzaam in de zorg Met gebruik van het AGO kan het gedrag van werkenden en studenten binnen de gezondheidszorg in kaart worden gebracht Primaire doelgroep: Hieronder wordt verstaan de mensen die affiniteit met de zorg hebben. Deze groep wordt beschouwd als de meest kansrijke doelgroep Werkzaam in de zorg MBO werk en denkniveau Huidige branche: gezondheidszorg of medische zorg Huidige functie: verpleging of verzorging Opleiding in de zorg Studenten en scholieren Studierichting: gezondheidszorg (mens en dier) De doelgroepen worden afgezet tegen de Nederlandse Beroepsbevolking

Arbeidsmotieven

Pullfactoren Beide doelgroepen noemen een goede werksfeer als belangrijkste voorwaarde voor een aantrekkelijke baan Waar de werkzame doelgroep een vast contract belangrijker vindt dan de Nederlandse Beroepsbevolking, vinden studenten dit juist minder belangrijk Hoewel een goed salaris tot de top-3 pullfactoren behoort vinden beide doelgroepen dit minder belangrijk dan de Nederlandse Beroepsbevolking Mbo-studenten vinden opleidingsmogelijkheden nog belangrijker dan de totale groep studenten Mbo studenten: 36%

Dissatisfiers Geen goede eerste indruk is voor beide doelgroepen de belangrijkste reden om een baan niet te accepteren Hoewel de doelgroepen een goed salaris minder belangrijk vinden dan de Nederlandse Beroepsbevolking behoort een “slecht” salaris wel tot de top-3 afhaakfactoren Vanwege het hoge aantal werkzame vrouwen in de zorg scoort de afwezigheid van parttime mogelijkheden aanzienlijk hoger dan het landelijk gemiddelde

Arbeidsvoorwaarden Omdat de zorgsector wordt gekenmerkt door onregelmatige werktijden, vinden beide doelgroepen onregelmatigheidstoeslag bovengemiddeld belangrijk Mbo-studenten vinden onregelmatigheidstoeslag nog belangrijker dan de totale groep studenten Ook het volgen van opleidingen wordt beschouwd als een belangrijke arbeidsvoorwaarde Mbo-studenten: 59%

Arbeidsdoelen Overeenkomstig met de Nederlandse Beroepsbevolking vinden beide doelgroepen plezier hebben in het werk het belangrijkste arbeidsdoel Voor anderen klaarstaan vinden de doelgroepen bovengemiddeld belangrijk De studenten vinden een maatschappelijke bijdrage leveren erg belangrijk. Hiermee onderscheiden zij zich van de werkzame doelgroep

Mediagedrag

Mediabronnen normaal Ten opzichte van het landelijke gemiddelde maakt de werkzame doelgroep iets minder gebruik van de verschillende mediabronnen. Echter op het gebruik van huis-aan-huis bladen scoort de doelgroep juist hoger Vergeleken met de Nederlandse Beroepsbevolking maken de studenten meer gebruik van internet, tv, dagbladen en vakbladen maar minder van huis-aan-huis-bladen, radio en teletekst

Mediabronnen oriëntatie Ter oriëntatie op de arbeidsmarkt maken beide doelgroepen het meest gebruik van vacaturesites. De werkzame doelgroep scoort echter wel onder het landelijk gemiddelde Beide doelgroepen onderscheiden zich door hun hoge gebruik van open sollicitaties De werkzame doelgroep maakt aanzienlijk meer gebruik van huis-aan-huisbladen. De studenten juist aanzienlijk minder

Arbeidsmarktactiviteit De doelgroepen kenmerken zich door hun lage arbeidsmarktactiviteit Een groot percentage is niet op zoek of latent op zoek naar een nieuwe baan Het percentage dat actief op zoek is naar een baan is lager dan het landelijk gemiddelde

Onderscheidende factoren werkende doelgroep Het belangrijkste arbeidsdoel is plezier hebben in het werk Opvallende pullfactoren: Vast contract Parttime mogelijkheden 87% is vrouw 95% is autochtoon Hobby’s en interesses: Winkelen Puzzelen en spelletjes Huisdieren Onderscheidende afhaakfactoren: Geen parttime mogelijkheden Geen vaste werkplek Belangrijkste arbeidsvoorwaarden: Onregelmatigheidstoeslag Parttimemogelijkheden

Onderscheidende factoren studenten 80% is autochtoon Dissatisfiers zijn: Een slechte eerste indruk Lange reistijd Goede werksfeer is de belangrijkste pullfactor Hobby’s en interesses: Tv/dvd kijken Naar film gaan Sporten 70% is vrouw Onderscheidende arbeidsvoorwaarden: Onregelmatigheidstoeslag Opnemen van ouderschapsverlof Voor anderen klaarstaan en een maatschappelijke bijdrage leveren zijn belangrijke arbeidsdoelen

Doelgroepen Potentiële doelgroep: Naast het analyseren van de arbeidsmotieven van de primaire doelgroep heeft Maximum als aanvullende analyse de potentiële doelgroep in kaart gebracht. Zo kan er een globaal beeld worden geschetst van de groep die nu niet werkzaam is in de verpleging maar dit wellicht wel zou willen. Deze analyse geeft inzicht in zowel de demografische kenmerken van de potentiële doelgroep als in de arbeidsmarktmotieven Potentiële doelgroep: Hieronder wordt verstaan de mensen die niet werkzaam zijn in de verpleging maar die deze functie wel aantrekkelijk vinden Aantrekkelijke functie: therapeut, verpleegkundige of verpleeghulp Huidige functie is niet: verpleging/verzorging

Demografische kenmerken potentiële doelgroep (1) Meer dan de helft van de mensen die aangeeft verpleging een aantrekkelijke functie te vinden heeft een mbo- of hbo-diploma Het aandeel van de mensen die verpleging een aantrekkelijke functie vindt neemt toe naarmate de leeftijd hoger wordt. Dit blijkt ook uit de praktijk: de gemiddelde leeftijd van medewerkers in de zorgsector is 41 jaar Gemiddelde leeftijd zorgsector is 41 jaar* *Bron: CAOP, 2007

Demografische kenmerken potentiële doelgroep (2) Van de mensen die aangeeft verpleging een aantrekkelijk beroep te vinden is 28 procent man Slechts 8 procent van de potentiële doelgroep is autochtoon. Dit komt overeen met het huidige percentage allochtonen dat werkzaam is in de zorgsector: 5 procent Percentage allochtonen In de zorgsector: 5%* Percentage mannen In de zorgsector: 17%* *Bron: CAOP, 2007

Arbeidsmarktgegevens potentiële doelgroep (2) Van de potentiële doelgroep heeft 60 procent momenteel een zorggerelateerde functie (medisch of sociaal/maatschappelijk) 26 procent van de mensen die aangeeft verpleging een aantrekkelijke functie te vinden heeft nu een administratieve of secretariële functie

Arbeidsmarktactiviteit potentiële doelgroep De potentiële doelgroep is bovengemiddeld latent op zoek naar een andere baan

Pullfactoren potentiële doelgroep Opvallend is dat de potentiële doelgroep de inhoud van het werk erg belangrijk vindt. Salaris vindt zij daarentegen minder belangrijk De doelgroep beschouwt de mogelijkheid om parttime te werken als een belangrijkere reden om een baan te accepteren dan de Nederlandse Beroepsbevolking

Dissatisfiers potentiële doelgroep De belangrijkste reden om een baan niet te accepteren is een te lange reistijd

Arbeidsdoelen potentiële doelgroep Plezier hebben in het werk is voor de potentiële doelgroep erg belangrijk. Ook een goede balans tussen werk en privé vindt zij bovengemiddeld belangrijk

Arbeidsvoorwaarden potentiële doelgroep De potentiële doelgroep vindt opleidingsmogelijkheden en de mogelijkheid om parttime te werken bovengemiddeld belangrijk

Onderscheidende factoren potentiële doelgroep 72% is vrouw Onderscheidende pullfactoren: inhoud van het werk parttime-mogelijkheden aansluiting bij persoonlijke idealen 60 procent heeft een zorggerelateerde functie Hobby’s en interesses: lezen buitenshuise activiteiten huisdieren 92% is autochtoon Belangrijkste onderscheidende arbeidsvoorwaarde is de mogelijkheid om parttime te werken Belangrijkste arbeidsdoelen zijn: plezier in het werk hebben een goede balans tussen werk en privé