ONDERWIJSKUNDIG ONTWERP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gemaakt door :marten cuiper
Advertisements

Van primair onderwijs naar voortgezet onderwijs
IMPIAN ANAK in 12 vragen…veel meer informatie en foto’s vind je op www
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Leerlingenenquête •91% van de uitgedeelde enquêtes zijn terug binnengekomen. •Het 1 ste leerjaar heeft niet deelgenomen aan de enquête.
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
“Ontwerp een eigen school” Leerarrangement KC Macht en Regels
Uitslag opdracht 2 (samsam, nr
Informatieavond groep 7
Groep 1: Thematiseren “Fietswinkel”
Ouderavond Havo 4 5 februari 2013 Wij gaan op werkweek
Welkom bij Leefstijl.
Werken naar onderwijsbehoeften
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Onderwijs en kinderarbeid
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Tips voor een vlotte start!
Kiekeboe! Hoe gaat het eraan toe, in de kleuterklas!
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Eenrichtingsstraat. Kom terug alles vergeven en vergeten Alleen datgene wat we al op ons 15 de wisten of weten bepaalt onze attractiva (Intaliaans voor.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Gedragsrepertoire Denken over je denken
Pagina 1 1 Ietje Heybroek-Hessels Deelsessie 6 De andere partner Congres 23 mei De Meervaart Amsterdam Het Ouderschapsplan.
Ervaringsgerichte leefschool Elshout
Het werken met portfolio
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
Kankerspoken Drs. C.M. Kleverlaan psycholoog, programmamaker, auteur
Er was eens een leesvirus,die was zijn stippen kwijt.
blij,boos,bang,verdrietig.
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie “Rode Centjes”
Armoede in België Enkele armoedecijfers in het kader van de actie ‘Rode Centjes’.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
De Topklas.
LES 3 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Informatiebijeenkomst donderdag 8 januari uur
Welkom in het eerste leerjaar!
Vriendschap.
project Doelstelling Bevorderen van communicatie tussen kinderen. Oefenen van schriftelijke taalvaardigheden. Leren schrijven van brief of verslag.
Techniek Torens Wis en Wierig: Hoe creëer je een onderzoekende en zelfstandige houding bij opdrachten uit de Techniek Torens?’
Groep 1-2 D OBS De Tweesprong Kapelstraat NX Breda
Even genieten van mooie muziek….
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisschool Op De Horst
Ouderavond aanvankelijk lezen BS Het Venster Hanneke Boeijen Lia Willems 29 september 2015.
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
24 november 2015 Op bezoek bij de stichting Jarige Job in Rotterdam. Met Femke, Nino, Noa, Chloë, Gabriella, juffrouw Jolanda en juffrouw Irene.
“Slootje springen, een vuurtje stoken of fruit plukken van de boom… Veel kinderen hebben dat nog nooit gedaan! Is het belangrijk om te doen? Ja! Want.
Loskuil -27 º º 38 S. Klue(Mr) Box 36, Bothaville 9660 Fb: Laerskool Loskuil.
 Wiskunde  Nederlands  Frans  W.O.  Huiswerkplanner  Eindtoetsen, OVSG, naar het secundair  Website.
Methodiek: Plancyclus
IBO WEEK – Villa Wapiwi GELUK(T).
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Weblog. Waarom?? Ouders de school in halen Kinderen over ervaringen laten schrijven en tekenen Samen werken aan een eindproduct ICT bij jonge kinderen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Leerlingenvervoer. Voorwoord door de wethouder Terugblik bijeenkomst 17 november 1. Uitleg over de nieuwe verordening en het doel om kinderen te stimuleren.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Leven in de aanwezigheid van Jezus. Is leven in hoop Leven in de aanwezigheid van Jezus.
Terugkoppeling Oudercafé HUISWERK & MEERTALIGHEID.
ONL Congres Dyslexie 17 juni 2011 Workshop 3 "Hoe werkt het bij jou?" Drs. Evelyne van Veen.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Eind september 2015 stelden de Verenigde Naties de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen voor.
Speltherapie: als er emotionele problemen zijn
Omgaan met meerdere talen
Lezen in groep 3 Okt 2017.
blij,boos,bang,verdrietig.
Project om kinderen in Nepal weer naar school, te laten gaan
PESTEN Politie Charlois Reinier de Groen.
Transcript van de presentatie:

ONDERWIJSKUNDIG ONTWERP Rosseau Petra 00607077

Workshops voor kleuters omtrent straatkinderen en de mobiele school

MOTIVATIE Droom je school: 5000€ voor de mobiele school Schoolproject in ‘De Buurt’ in januari 2010 Startdag op 12/1/’10 met workshops Weinig aanbod voor kleuters Aanvullend aanbod ontwerpen

ONDERNOMEN STAPPEN Website mobiele school (visie) Gesprekken met de kleuterbegeleiders. Gesprekken met de andere begeleiders. Onderdompeling in de kleuterwereld (via boeken, tv-klasse, ...) Bezoek aan de mobiele school (voorleggen workshops, foto’s selecteren, kennismaking met het materiaal, afspraken maken)

ONDERNOMEN STAPPEN Fotomateriaal van workshop 1 uittesten met kleuters 4 workshops uitschrijven en meegeven met 10 ouderparen. Commentaar van ouders verwerken.

HET PRODUCT 4 workshops voor kleuters (4 en 5 jarigen) Elke workshop wordt ingeleid met een puzzel en een verhaal. In elke workshop ligt de focus op een ander aspect van het leven als straatkind.

WORKSHOP 1

WORKSHOP 1 Verhaal van Teresa (kind dat op straat terecht komt) Inleidende workshop Memoryspel Verschillende situaties waarin straatkinderen zich bevinden. Koppeling met emoties (bang-boos-blij-verdrietig)

WORKSHOP 1

WORKSHOP 2

WORKSHOP 2 Verhaal van Pedro (schoenenpoetser) De kinderen gaan zelf ook schoenen poetsen om hun middagmaal mee te betalen De schoenen die ze zullen poetsen moeten ze zelf meebrengen. Per schoen of per paar gepoetste schoenen ontvangen ze een muntstuk. Het middagmaal blijft sober, ook voor diegenen die voldoende geld verzameld hebben.

WORKSHOP 2 Praatplaat: andere werkjes van straatkinderen

WORKSHOP 3

WORKSHOP 3 Verhaal van johny Ronaldo (kind dat weinig kan omdat men niet met hem bezig is.) De kinderen maken uit afval (wegwerpmateriaal) dingen die Johny Ronaldo nodig heeft (huis, speelgoed, bedje) De kinderen krijgen foto’s te zien van speelgoed dat straatkinderen gemaakt hebben. Ze kunnen (samen met oudere kinderen) proberen om dat speelgoed ook te maken.

WORKSHOP 4

WORKSHOP 4 Verhaal van Michaël (kan nauwelijks schrijven omdat hij nooit naar school ging) Kleuters kunnen ook nog niet schrijven. Sommige kleuters kunnen wel al hun naam schrijven. Kennismaking met de mobiele school. Uitproberen van oefeningen op schrijfmotoriek. Naam schrijven op de speelplaats met stoepkrijt (link met stoepkrijtactie van de mobiele school)