Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde. BUDGETHOUDERSCHAP OCMW Oudenaarde.
Advertisements

Afwegingskader verzelfstandiging
INTERNE AUDIT: hefboom tot het evalueren, verbeteren en structureren van het Interne Controle Systeem. VLO, 28 februari
Workshopronde Woensdag 18 april
De eerste 100 dagen van de lokale bestuurder
Beleids- en Beheerscyclus
Resultaten tevredenheidsmeting van gebruikers Lokale Dienstencentra Kortrijk m.b.t. tot de onthaalmedewerkers.
Communicatie_plannen Collegawerkgroep Communicatieambtenaren Provincie Antwerpen Eric Goubin.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Integraal gemeentelijk gezondheidsbeleid overgewicht Praktijkervaringen opgedaan in Zuid Limburg Mieke Steenbakkkers Diner Pensant Maastricht, 4 september.
Inwerkingtreding van het financiële luik van het gemeentedecreet
Fuseren, samenwerken en concurreren
Overzicht Waarom competentiemanagement Competentiemanagement binnen het provinciebestuur Hoe implementeren? Competentiemanagement binnen de verschillende.
Meten is weten, gissen is missen. Hoe staat het met uw liquiditeit?
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Klassieke AO Leseenheid1
Maatschappelijk Aanbesteden
OCMW decreet bekeken vanuit het oog van de ontvanger De verantwoordelijkheid van de ontvanger bij de uitgaven T.U.R.B.O
Oplossingsgericht coachen
1 Het overlegtraject MP 1.1. Aanpak vanuit ANB - PD Limburg 3 Juni 2014.
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID EEN HAALBARE KAART?
Registratie en certificatiesoftware bestaand residentiële gebouwen.
Beleids- en Beheerscyclus
EXTERNE AUDIT INZAKE DE JAARREKENING VAN OCMW’S. INLEIDING 1.Situering externe audit in geheel van NOB 2.Werking, verloop en doelstellingen externe audit.
1 Advies ‘Waarheen met het lokaal woonbeleid’ Presentatie Studiedag VVSG 12 juni 2012.
VVOS LIMBURG 13 DECEMBER 2007 PIET VAN SCHUYLENBERGH DIRECTEUR AFDELING OCMW’S VVSG Het OCMW-decreet.
Vlaams convenantenprogramma gemeentelijke ontwikkelingssamenwerking Vorming strategische planning 07/05/2009.
Wat met het nieuwe OCMW- decreet?
1.
eGovernment in Vlaamse gemeenten
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Breuken-Vereenvoudigen
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Hoofdstuk 1 Begripsbepaling AO/BIV
Actieplan Jeugdwerkloosheid Zuid-Limburg ESF-J
Richtlijnen voor meerjarenplan bij OCMW’s
Financiële rapportering
Interne controle Een pragmatische aanpak. Interne controle Eerste rapportering aan de RMW maart 2011 –decretale kader –te ondernemen stappen in de uitbouw.
Vlaamse Impulsbeleid Gemeentelijke Ontwikkelingssamenwerking
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
De ontvangsten van de lokale besturen in drie stellingen Jan Leroy Studiedag VLO Brussel, 27 mei 2010.
Rapportering door ontvangers Toelichting van de bevindingen uit het survey- onderzoek ‘Management & Innovatie in Lokale Besturen’ Prof. dr. Geert Bouckaert.
Landelijke dag RMC- coördinatoren Aanpak uitrol Loket VSV 4 juni 2008.
De Jeugdgezondheidszorg dichtbij Eline Dubbeldam
Vrijwilligersbeleid Samen werken aan de toekomst November 2005.
Eerst denken, dan doen? Een onderzoek naar de verspreiding van het budgethouderschap in de Vlaamse gemeenten en OCMW’s Katrien Weets.
Budgethouderschap in het Gemeente- en OCMW-decreet Workshop Kenniscentrum Vlaamse Steden Hasselt, 16 september 2009 Jan Leroy, VVSG.
1 Stappenplan gemeentelijke volksraadpleging Arthur De Decker, ervaringsdeskundige Januari 2006.
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Aanpak en praktijkervaring
Opleidings- en begeleidingstraject organisatiebeheersing door PIVO
Optimaliseren BPV keten
Budgethouderschap in centrumsteden en –OCMW’s Meerwaarde of modegril?
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Visum en overheidsopdrachten
BEDENKINGEN BIJ DE VISIE VAN OUSMANE SY ROND DECENTRALISATIE Jean Bossuyt.
VVSG Opleidingstraject “Organisatiebeheersing en interne controle
Overheidsopdrachten en dagelijks bestuur - VVSG 2008 Overheidsopdrachten De spelregels bijgesteld Donderdag 13 november 2008, Gent Dinsdag 18 november.
6 stappen in Risico management
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
Met Traject aan tafel Departement Kanselarij en Bestuur.
WELKOM © Misjel Decleer SCHACHTBOKKEN -EISDEN. GEMEENTEmaasmechelen Themadagen »Bij aanvang nieuwe legislatuur: violen (bestuur/administratie) op elkaar.
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Inkanteling OCMW in de gemeente Julien Van Geertsom
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Transcript van de presentatie:

Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren Vlaamse Lokale Ontvangers Vlaams Federatie van Gemeentesecretarissen Vereniging van Vlaamse OCMW-Secretarissen Gezamenlijke studiedag 12 maart 2008 – ING- Antwerpen Rolverdeling tussen secretaris, ontvanger en andere actoren Patrick Stoop Stoop Consulting bvba

1. Vragenlijst aan lokale besturen 18 lokale besturen hebben meegewerkt (36 aangeschreven) Kleine Gemeenten: 4, waarvan 3 ontvangers en 1 secretaris Middelgrote Gemeenten : 3, waarvan 3 ontvangers en 1 secretaris Grote Gemeenten : 1, waarvan 1 secretaris Klein OCMW: 2, waarvan 2 secretarissen Middelgroot OCMW: 4, waarvan 2 ontvangers en 2 secretarissen Groot OCMW: 4, waarvan 2 ontvangers en 2 secretarissen

Vragenlijst met 6 grote topics Persoonlijke functiescheiding en rolverdeling tussen enerzijds secretaris en ontvanger + impact op organisatiestructuur & personeelsformatie Planning en Budgettering. Bestedingen (bestedingscyclus). Belastingen en gemeentelijke inkomsten / ontvangsten (inkomstencyclus). Kasbeheer en Thesauriebeheer. Boekhouding, Registratie, Monitoring, Beheerscontrole, Rapportering en Jaarrekening

Algemene bevindingen In heel veel lokale besturen – zowel gemeenten als OCMW’s – zijn de afspraken nog vaak informeel Systeem interne controle nog in kinderschoenen Suggestie zeker iets meer hoofdlijnen formaliseren Introductie managementteam (MT) heeft (gemeenten en OCMW’s) een positieve impact op structuring / taakafspraken en betrokkenheid ontvanger Te doorgedreven functiescheiding is vaak problematisch  Voorkeur samenwerking en synergie Functiescheiding is geen “heilig doel” maar (type) controlemaatregel; enkel te gebruiken waar opportuun Indien functiescheiding niet opportuun => overschakelen op andere (types) controlemaatregelen

Algemene bevindingen (2) Visum (a priori) door ontvanger / financieel beheerder is meestal probleemloos ingevoerd en wordt als positief ervaren. De 2e wettigheids- en regelmatigheidscontrole à posteriori van Secretaris (2e handtekening bij betaling) is problematisch. De facto blijf vaak bestaande situatie gehandhaafd. Risico van formalisme en “blind tekenen” Doorgaans vlotte invulling van “functionele leiding secretaris” en “volle onafhankelijkheid” van de ontvanger / financieel beheerder. Echt samenwerkingsmodel; met positieve impact MT Hier en daar wel problematischer

Algemene bevindingen (3) Hier en daar wel impact op organisatiestructuur en overdragen verantwoordelijkheden. Per topic vaak goed tips en suggesties – topic 1: Belang van goede afspraken Focus op goede samenwerking, persoonlijk contact en constructieve plaats in MT Iets meer formalisering van kalender / aanpak van planning en budgettering. Ook voor planning en budgettering heeft MT positieve impact => betrokkenheid diensthoofden

Algemene bevindingen (4) Samenwerkingmodel iets moeilijker met gewestelijk ontvanger. Met de invoering van de NOB hebben de OCMW’s op een aantal topics al meer ervaring / een voorsprong Budgethouderschap in weinig lokale besturen operationeel. Bewustzijn omtrent impact en noodzaak transparantie. Nog niet taakstellend Ook “weerstand” uit “bestuur”. Aandacht nodig voor rol budgethouders / diensthoofden in facturatiecyclus (inkomstencyclus)

Algemene bevindingen (5) Vermijden cashverrichtingen; o.a. door betere automatisering en girale betaalmiddelen. (Terecht) Veel bedenkingen bij verschuiving verantwoordelijkheid “Kas” van ontvanger naar secretaris. Volwaardige kwartaalrapportering en beheerscontrole moeten nog echt op gang komen. Wel reeds (kwartaal)rapportering door ontvanger Behoefte aan voorbeelden / modellen voor relevante rapporteringen Voor alle topics: heel veel concrete praktijkvoorbeelden, praktijkgetuigenissen en een aantal tips.

Model van rolverdeling – in samenwerking en synergie! – Over 5 topics (zie vragen 2 tot 6 van vragenlijst) Planning en Budgettering. Bestedingen (bestedingscyclus). Belastingen en gemeentelijke inkomsten / ontvangsten (inkomstencyclus). Kasbeheer en Thesauriebeheer. Boekhouding, Registratie, Monitoring, Beheerscontrole, Rapportering en Jaarrekening Slechts eerste snelle aanzet voor deze studiedag.

Model Voor elke van de 5 topics – uitsplitsing in de verschillende stappen binnen de hele beleid-, budget en beheerscyclus. Voor elke stap situering rol van: Bestuur Secretaris Lid Managementteam / Budgethouder Ontvanger – Financieel beheerder