Veerle Opstaele en Tim Vanhove Arteveldehogeschool Bachelor Sociaal Werk 1Meet je imago.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagnes Rijksoverheid Feiten en beeldvorming
Advertisements

Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
De Vlaamse regering wil voor 2013 een begroting in evenwicht maar…… ze geeft meer uit dan ze inkomsten heeft.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Ondernemen in de praktijk
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Voorstelling van mijn werk. Als verantwoordelijke van Fondation Baska.
Resultaten bevraging voorzieningen “participatie ouders”
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Veerle Opstaele Brecht De Schepper
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
netwerk organisatiebeheersing
1. 2 ‘EEN MANAGER MOET VAN MENSEN HOUDEN’ 3 STRATEGIE WEES GEWOON OVERTUIGD DAT HET ALTIJD MET MENSEN BEGINT.
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
INFOSHOP 7 Dienstverleningscharters bij de Vlaamse overheid
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Persoonlijk worden.
OCMW’s en activering, een discussie van binnenuit OCMW Leuven.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Ondersteuning van mantelzorgers Vlaams Patiëntenplatform vzw 27 april 2009 Gent.
Project Maatschappelijke Identiteit. 2 De stad/de gemeente De stad/de gemeente week 1 Brainstorming Quiz Website bekijken over eigen stad/gemeente Duiding:
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Colloquium integrale veiligheid: Halle, 21 mei 2010
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Leuven, 25 mei ZONDER ECONOMIE, WERKT HET NIE... Vaststelling en overtuiging Meer aandacht voor economisch beleid Beleidsaandacht voor economie.
De doula: duivels of devine
Communicatie BBL-draagvlakdag 5 oktober Wat is communicatie?
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
ZELFZORG EN LOKAAL SOCIAAL BELEID HOE MAKEN WE DIT HAALBAAR?
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
KWALITEIT SCOORT Kwaliteit en ‘Lean’ bij Sociale Diensten
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Maatschappelijke kosten-baten analyse
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Trajectbegeleiding.
WAT IS MANTELZORG?.
Onze doelen en visie in beeld
Klantentevredenheidsenquête 2015 Resultaten en actievoorstellen
Hostmanship Wat is het? Waar gaat het om?
Informatievaardigheden Lien Devos. Inhousopgave Achtergrondinfo social media Geen hype Nieuwe manier communiceren Cliënt in controle Meer regie bij medewerkers.
Bijeenkomst mantelzorg- en vrijwilligers beleid Gemeente Zundert, 2015 Eva van den Broek.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
Piet Van Schuylenbergh
Kansen van de Wmo voor de installatiebranche
Transcript van de presentatie:

Veerle Opstaele en Tim Vanhove Arteveldehogeschool Bachelor Sociaal Werk 1Meet je imago

 Onderzoek in het hoger onderwijs?  Sociaal werk biedt veel vorming en begeleiding aan OCMW’s ◦ Over intake in de hulpverlening, intervisie, social casework, omgaan met cliënten met psychische moeilijkheden, procesbegeleiding,…  Samenwerking met OCMW’s in onder andere Zomergem, Lierde, Maarkedal, Buggenhout, De Pinte, Maldegem,.. ◦ Van het methodologisch ondersteunen en ontwikkelen tot en met het volledig uitvoeren van het onderzoek. 2Meet je imago

 Onderzoek doen: zélf werk maken van imago!  Evaluatieonderzoek: combinatie van organisatiedoelstellingen waarmaken ◦ Inzicht verwerven in eigen werking ◦ Echte participatie en inspraak op systematische wijze ◦ Beleidsplanning in lokaal sociaal beleid ◦ Overtuigen van externen en andere overheden ◦ Extern communiceren 3Meet je imago

 Participatief onderzoek  Onderzoek op maat en in dialoog ◦ Geen standaard passepartout ◦ Op zoek naar de eigen probleemstelling in de gemeente  Empowerend voor OCMW-medewerkers  Gericht op veralgemeenbare en beleidsgerichte conclusies  Proces- en productgericht werken 4Meet je imago

 Diverse methoden ◦ Face-to-face- of schriftelijke enquêtes (bij representatieve steekproef) ◦ Interviews ◦ Focusgroepen ◦ Observatie  Diverse doelgroepen ◦ Algemene bevolking of specifieke doelgroep ◦ Algemene werking of specifieke dienst ◦ Gebruikers, ex- en niet-gebruikers 5Meet je imago

 Bekendheid ◦ Spontaan en geholpen bekendheid en imago, lokatiebekendheid  Tevredenheid bij gebruikers en medewerkers  Behoeften bij gebruikers en bevolking ◦ Aanpassen dienstverlening? ◦ Nieuwe diensten opstarten?  Communicatie ◦ Bekendheid en tevredenheid communicatiemiddelen  Beleidsprioriteiten 6Meet je imago

7

 Top-of-mind awareness: open vraag over eerste plaats of instantie waar men heen gaat bij problemen ◦ 1. Gemeente 65% ◦ 2. OCMW56% ◦ 3. Sociaal Huis28% ◦ Lokaal sociaal beleid 91% 8Meet je imago

9

(% van iedereen die het Sociaal Huis kent) 10Meet je imago

11 B ekendheid Gebruik 1. Gemeentelijk infoblad100%84% 2. Gemeentelijk reclameblad 98%85% 3. Lokale TV-zender 97%64% 4. Streekkrant 94%51% 5. Passe-partout 86%16% 6. Folders van OCMW 58%49% 7. Internet (algemeen) 34%14% 8. Website gemeente 21%15% 9. E-loket 8%19% T

Meet je imago12 Open vraag:  Schaamte46%  Drempelvrees, schrik, angst37%  Niet nodig, enkel voor anderen28%  Onwetendheid, kennisgebrek25%  Te trots 19%  Imagoprobleem OCMW 6%

Meet je imago13  Nood aan diensten ◦ Vervoersdienst45% ◦ Klusjesdienst43% ◦ Boodschappendienst38% ◦ Tuinonderhoudsdienst38% ◦ Strijkdienst 37%  Voorwaarden bij deze diensten ◦ Boodschappendienst: betaalbaar en met ophaaldienst, weinig papierwerk en formaliteiten ◦ Vervoersdienst: vergoeding per km en wachttijden ◦ Strijkdienst: met ophaaldienst

14Meet je imago

 Respondent 1: ‘Het feit dat ik als zelfstandig verpleger ingeschakeld ben voor nachtdiensten voor de serviceflats, wil zeggen dat ze er te weinig personeel voor hebben.’  Respondent 5: ‘Dat is dan alleen voor de serviceflats, maar voor de rest van de bevolking gebeurt er eigenlijk niets ‘s nachts. Bijvoorbeeld mensen die ik ‘s avonds in hun bed ga steken die zitten er tot de andere dag ‘s morgens in. Een oplossing zou zijn dat er tijdens de nacht iemand kan langsgaan zoals in een ziekenhuis. Misschien een klein professioneel team…’  Respondent 2: ‘Wij kunnen dat in principe organiseren met onze thuiszorgdiensten. Maar alles wat wij presteren na de uren moeten wij recupereren tijdens de dag en daar zitten we al met een tekort aan verzorgenden. Vanuit onze dienst houden wij daar een stuk de boot af want op den duur kost het veel te veel geld.’  Respondent 3: ‘Met vrijwilligers is het ook heel moeilijk. De mutualiteit geeft soms cursussen en als je dan navraagt zijn er geen deelnemers.’ 15Meet je imago

 Intern effect ◦ Betrek medewerkers bij onderzoek: hun inzichten gebruiken én nieuwe inzichten verwerven ◦ Proces: niet éénmalig ◦ Positieve samenwerking met ambtenaren en beleidsmakers  Extern effect ◦ Samenwerking met vrijwilligers: participatie ◦ Ondervraagden krijgen kans op inspraak ◦ Communicatie rond onderzoek 16Meet je imago

 Externe communicatiestrategieën ◦ Plaatselijke media, regionale tv, website, kranten, infoblad, folder, … ◦ Brief naar ondervraagden om hen te bedanken  Interne communicatie: ◦ Communiceer erover voor én na met alle diensten, ook in OCMW-raad en schepencollege  Participatie en betrokkenheid! 17Meet je imago

 Werken aan imago integreren in andere zaken ◦ Intern en extern ◦ Permanent proces ◦ Participatief ◦ Integreren in onderzoek naar bekendheid, tevredenheid, behoeften, prioriteiten  Werken op basis van feitelijk kwalitatief en kwantitatief materiaal  Gefundeerd, overtuigend en richtinggevend onderzoek doen, is ook werken aan je imago! 18Meet je imago

 Heb je reeds initiatieven/acties ondernomen in het kader van het ‘imago’ van je OCMW?  Wat denk je van onze stelling dat onderzoek doen een actieve manier is om te werken aan het imago van het OCMW? En dat werken aan het imago geïntegreerd moet worden in een groter geheel?  Zie je dit toepasbaar in je eigen OCMW?  Denk je hierin een rol te kunnen opnemen? 19Meet je imago

20 Arteveldehogeschool, COMPahs Sociaal Werk Centrum voor Onderzoek, Maatschappelijke dienstverlening en Professionele ontwikkeling van de Arteveldehogeschool Veerle Opstaele en Tim Vanhove Meet je imago