Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
Leerplantoelichting organisatie-assistentie Brugge
KINDEREN EVALUEREN ZELF GON-BEGELEIDING BEGELEIDING DOVE EN SLECHTHORENDE KINDEREN Jan De Vos ( ) – Onderwijskundig Ontwerpen – Academiejaar
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
BattleBots The school battle.
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Integrale opdrachten STW
EXPRESSIE in STW = zich uitdrukken.
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Indeling profielen schooljaar Havo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (400) Engels (360) Algemene Natuurwetenschappen (120.
 16 november : herfstfeest  Lessenserie ‘Homo in de klas’: ter inzage.  Facebookpagina: ouders derde klassen (contact:collega Hugo Scherff)  Gebedsgroep:
2de graad.
Indeling profielen schooljaar Vwo Gemeenschappelijk deel Papiamentu (240) Nederlands (480) Engels (400) Algemene natuurwetenschappen (120)
Gezondheids- en welzijnswetenschappen
CBE: Centra voor Basiseducatie
Directievergadering personenzorg
IO-verantwoordelijken
Johan Fouquaert voorzitter sectorcommissie handel
COL je mee? Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst Brugge 2010 ik.
Competentie ontwikkelend leren en leerplantoelichting stw
Vernieuwing verzorging
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Welkom op de Uilenhof Nieuwe Mavo en Havo Junior
INTEGRALE OPDRACHTEN STW
Hoofdlijn Communicatie
Structurele projectwerking in de Wingerd
Competentiegericht leren vmbo
Netwerk coördinatoren IO
leerplantoelichting stw
Optimale omgeving voor Projectmatig werken
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
Evaluatie Leerlijnen.
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Workshop evalueren Dcp
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Begin Rondleiding Begin Rondleiding Sven Beirnaert Onderwijs dichtbij (t)huis!
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
LOB 3 HAVO Schooljaar Leerdoelen Ik weet welke profielen ik kan kiezen en wat ze inhouden Ik weet wat de consequenties van mijn profielkeuze.
Netwerk VV-AD 678 DPB Brugge – 5 november 2014.
De nieuwe onderbouw.
Leerplantoelichting stw
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
Netwerk VV DPB Brugge – 5 november 2014.
LOB 3 Atheneum Schooljaar
Begeleider biologie/NW Dominique Hoorelbeke
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Moderne Wetenschappen - Latijnse
Welkom! structuur van onze school
Informatie- en bedankavond De Schare juni 2018
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
BOM-model PV 25/03/2014.
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Vmbo GT op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Startkracht! in de lerarenopleiding
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Transcript van de presentatie:

Vernieuwing in Sociale en Technische Wetenschappen Na Sociale en Technische Vorming is het nu de beurt aan STW Mei 2006

Vernieuwing STV in 1999 Aanloop voor STW Sociale en technische vorming = 1 vak! Methodisch leren werken Technische en sociale vaardigheden ontwikkelen Belang succeservaringen bij leerlingen Belang vakoverschrijdend overleg

Vernieuwing STW vanaf 2005 Verder bouwend op STV Bedenkingen vanuit leerlingen, leraren, begeleiders, inspectie, maatschappij… Evoluties in de kijk op leren en onderwijzen

Keuzes binnen STW Idee van verbondenheid Geloof in groei Belang van leren in samenhang Vierjarige doorstroomrichting Behoud van bestaande componenten 29 uur vast in lessentabel Engels in het gemeenschappelijk gedeelte

Studierichtingsprofiel vanuit die keuzes Verkennen van de wisselwerking mens, voeding en milieu en de eigen positie daarbinnen Wetenschappelijke onderbouwing gebeurt vanuit Natuurwetenschappen en Sociale wetenschappen Ondersteuning vanuit Voeding en Expressie Doorstromen naar opleidingen in de sociale, agogische, gezondheids- en onderwijssector

Concretisering van het studierichtingsprofiel Denken vanuit competentie-ontwikkeling Een competentie is handelen als combinatie van kennis, vaardigheden en attitudes ingezet in bepaalde context Ontwikkeling = groeien in kunde = leren

Competenties binnen context STW Binnen een welomschreven opdracht sociaal-wetenschappelijke en natuurwetenschappelijke onderwerpen onderzoeken Binnen een welomschreven opdracht een persoonsgerichte activiteit / maaltijd organiseren Binnen een welomschreven opdracht iets mondeling presenteren voor een groep Eigen studieloopbaan in handen nemen

Competentieontwikkeling gedurende vier leerjaren Inhoudelijk worden kennis en vaardigheden verworven in de verschillende componenten / vakken Context is het studierichtingsprofiel van STW Leren in samenhang / Competentie- ontwikkelend leren krijgt tijd en ruimte in Integrale Opdrachten Leerlijnen geven stapjes aan gedurende vier jaar!

Lessentabel In verschillende componenten vakken: werken aan leerplandoelstellingen In integrale opdrachten: werken aan competenties binnen context van de studierichting

Lessentabel tweede graad 29-36 Godsdienst 2 AV godsdienst Aardrijkskunde 1 AV aardrijkskunde Frans 3 AV frans Geschiedenis AV geschiedenis Toegepaste informatica 1-2 TV toegepaste informatica Lichamelijke opvoeding AV lichamelijke opvoeding Nederlands 4 AV nederlands Wiskunde AV wiskunde Engels AV engels Natuurwetenschappen 3-4 AV + TV natuurwetensch. Sociale wetenschappen TV opvoedkunde / HHK Integrale opdrachten 4-8 PV HHK / TV HHK / TV nat /TV opv / AV Expressie

Verschillende componenten Natuurwetenschappen Metrologie Materiemodel Kracht, arbeid, energie en vermogen Verfijning materiemodel Classificatie

Zintuigen Stofklassen Terreinstudie Chemische reacties Druk Warmteleer ONDERSTEUNEND LABO

Verschillende componenten Sociale wetenschappen Verkennen van eigen mogelijkheden als ll Verduidelijken van leerprocessen Passend communiceren Waarnemen en observeren Omgaan met rechten en plichten Verkennen van diversiteit

Verschillende componenten Voeding Voedingsvoorlichting Voedingsmiddelen –voedingsstoffen Producten en bereidingswijzen Bereiding en bewaring Presenteren en samen eten Opuimen

Verschillende componenten Expressie Kennismaken met cultuur, kunst en expressievormen Creatief denken, voelen en werken via beeld, woord en drama, dans en muziek Ontwikkelen van eigen levensstijl / smaak / culturele oriëntatie

Integrale opdrachten Interdisciplinair IO team: voorbereiden, uitvoeren en evalueren van IO Via verschillende organisatievormen en verschillende werkvormen Op basis van gezamenlijke jaarplanning (leerplannen), competenties en leerlijnen èn binnen studierichtingsprofiel STW Stapje voor stapje

Voorbereiden van IO 1 Competenties 2 Leerlijnen (groei) 3 Leerplandoelstellingen van verschillende componenten 4 Concrete leerdoelen en criteria = evaluatie (handelen/resultaat binnen bepaalde rol en situatie adhv concrete criteria)

Voorbereiden van IO 5 Titel / opdracht IO: uitdagend, levensecht + in samenhang 6 Afwisselende werkvormen / leeractiviteiten Lerarenformat Opdrachtenbrief leerlingen

Begeleiden van IO In een veilig en uitnodigend klimaat vanuit geloof in groeimogelijkheden van leerlingen. Niets doen wat leerlingen zelf kunnen Observerend aanwezig zijn IO ‘stilleggen’ indien nodig Stimulerend en bevestigend tussenbeide komen, bijsturen waar nodig Concrete feedback geven Zelf en peerreflectie stimuleren

Evalueren van IO Criteria van leerdoelen zijn meteen evaluatiecriteria: beperken in aantal plaatsen of situeren in leerlijnen binnen ontwikkelen van competenties Leerlingen dienen zicht te krijgen op hun eigen leerproces, op het ontwikkelen van hun competenties, hun voortgang, …

Wat betekent IO voor leerlingen? Leren in samenhang Zijn actief betrokken Krijgen een uitdaging Oefenen in verschillende leerstijlen en de onderlinge samenhang Leren via afwisselende werkvormen Leren reflecteren, evalueren en bijsturen Krijgen zicht op eigen leerproces …

Wat betekent IO voor leraren? Werken samen en leren van / aan elkaar Zijn actief betrokken Zetten eigen deskundigheid in Verrijken de opdracht en bevorderen de samenhang Werken flexibel Sporen problemen op Sturen leerlingen bij Begeleiden van leerproces leerlingen

Randvoorwaarden Leerling: bereidheid tot actief werken Leraren: bereidheid tot professioneel samenwerken

Schoolbeleid: ondersteuning gedachtengoed flexibele opstelling inzake infrastructuur en organisatie gestructureerd teamoverleg info uitwisselen binnen de school aan alle collega’s, ouders… beschikken over een polyvalent lokaal, kans om grote en kleine groepen te laten werken niet teveel leraren in een IO-team, voldoende lesopdracht in één klas, één jaar, één graad (zowel theorie van een component als IO)

Valkuilen Werken aan teveel competenties leerdoelen binnen één integrale opdracht Niet vertrekken vanuit concreet uitgeschreven criteria met gevolgen voor de evaluatie Te weinig aandacht en tijd schenken aan feedback en reflectie Verliezen van samenhang in opdracht en verdere deelopdrachten …

Huidige situatie STW project 2004-2005: - vorming voor 22 projectscholen 2005-2006 projectscholen zijn gestart andere scholen krijgen vorming 2006-2007 instap van andere scholen of verder voorbereiding voor instap 2007-2008

Consequenties eerste graad STV Integratie van kennis, vaardigheden en attitudes Betrokkenheid van de leerling staat centraal Werken met afgebakende criteria

Leerlingen laten samenwerken via groepsrealisaties en sociale activiteiten Gebruik maken van werkfiches en stappenplannen Tijd maken voor zelfevaluatie en reflectie door de leerlingen