De complexiteit van populaire cultuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1 Op Stap naar het SO. 2 • Waar gaat het om ? • Eerst even kijken naar het keuzewerkboek • Wat moest er zo dringend veranderen ? • Studiekeuzetaken !
Advertisements

Het secundair onderwijs
Jongeren over politiek
KWALITEITSZORG november 2012
GAMES in het onderwijs.
Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
> Met websitestatistieken naar een betere website Rick Koopman.
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Paulus' eerste brief aan Korinthe (20) 23 januari 2013 Bodegraven.
Werkwoorden d t dt.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
WAAROM? Onderzoek naar het meest geschikte traject voor de verlenging tot in Sint-Niklaas van het bestaande fietspad naast de Stekense Vaart en de Molenbeek.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Duurzaamheid en kosten
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
Startbijeenkomst pilot 9 januari 2012
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
STAPPENPLAN GRAMMATICUS.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Balans Textra Gebouwen€ Eigen vermogen€ Inventaris€ Lening€ Machine€ % Hypothecaire lening€ Bedrijfsauto€
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 4 1.
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
28 januari 2009 Auditieve mogelijkheden en taalontwikkeling bij kinderen met CI op de langere termijn Margreet Langereis Anneke Vermeulen.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
TUDelft Knowledge Based Systems Group Zuidplantsoen BZ Delft, The Netherlands Caspar Treijtel Multi-agent Stratego.
Wie het kleine niet eert ... (quarks, leptonen,….)
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
1 7 nov Rijnsburg 7 nov Rijnsburg. 2 Hebreeën 7 15 En nog veel duidelijker wordt het, als naar het evenbeeld van Melchisedek een andere priester.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
Afrika: Topo nakijken en leren.
1 De wereld aan je voeten ! Kiezen voor wetenschap, technologie en ondernemen in “a global world”
User management voor ondernemingen en organisaties
Cijfers Zorg en Gezondheid
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Op Stap naar het SO versie met oefeningen
Voorlopige overslagcijfers 2009 Hans Smits President-directeur Havenbedrijf Rotterdam 30 december 2009.
Hartelijk welkom bij de Nederlandse Bridge Academie Hoofdstuk 7 De 2 ♦ /2 ♥ /2 ♠ en de 2 ♣ -opening 1Contract 2, hst 7.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
23 september 2014 Niels Vanmarcke
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Ondertekening van overeenkomsten KS 2014/2015. Algemene voorwaarden studiefinancieringsregeling Nederland en Plaatselijk 2014/2015 Artikel 1.1 t/m Artikel.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Even voorstellen : Groep 3b
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week Us$ stijgt en de VS markten en grondstoffen markten+ obligatie markten storten ineen.
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Transcript van de presentatie:

De complexiteit van populaire cultuur Gust.DeMeyer@soc.kuleuven.be

Populaire cultuur maakt slimmer Positieve brainwashing in plaats van lowest common denominator (10-11) De sleeper curve: al slapend slimmer worden in plaats van bevoogdend educatief project Mediabedrijven investeren in complexiteit; economie van repetitie (herprogammeringen tv-series die niet vervelen) (Uytterhoeven, Verbaet: 10)

Stijging IQ tweede helft 20e eeuw 1942-1992: Flynn-effect

Moreel oordeel over inhoud:irrelevant: geweld/morele paniek (16-17, copie Gezinsbond)

Juiste representatie?

De klassieke geletterdheid: lezen Tv of games: passieve couch potato, asociaal – alleen voor console of tv -, nefast voor mentale en fysische gezondheid IQ stijgt terwijl klassieke geletterdheid zou afnemen (monoculturele reine taal versus tussentaal of fonetische sms-taal/Nerdisch/Geek Speech) (55, copie Grunberg, Bultinck,Vandertaelen, Algemeen Beschaafd Nederlands) Is Google making us stupid? (knipsels Nicholas Carr) Hoe Internet de beschaving ondermijnt (knipsels Andrew Keen) Alternatief: lezen van ‘het goede boek’ Echter: lezen, als prototype van de klassieke geletterdheid, is lineair, passief, een act van onderwerping, asociaal, nefast voor de fysiek Lezen kan imaginatie (= beperkte hersenactiviteit en gericht op inhoud) stimuleren. Populaire cultuur stimuleert het complete brein (inclusief verbeelding)

De complexiteit van hedendaagse hoge cultuur: conceptuele kunst Tv of games: massaculturele eenheidsworst, niet complex, bevestigend, anti-verlichting Alternatief: elitaire (conceptuele) kunst: complex, vragen oproepend, emancipatorisch (80-81) Echter: elitaire conceptuele kunst is, zelfs inhoudelijk, de simpliciteit en banaliteit zelve Cultuur in media? TV is cultuur (84-87)

Complex1? (74)

Complex2?

Roept vragen op? (72)

Emancipatorisch?

De formalistische complexiteit van populaire cultuur Complexe netwerken & multidimensionale plots Interactief Non-lineair Multitasking Collateral learning Emergentie Actief Sociaal Empowerment

Complexe netwerken Games: Wolfenstein 3D versus Half-life 2 tv: Dallas versus 24, Desperate Housewives Internet: e-Bay, Wikipedia; (weak) links laten netwerk uitgroeien tot small world

Games-netwerken Wolfenstein 3D – Half Life 2

tv-netwerken: verleden Dallas

tv-netwerken: heden 24 – Desperate Housewives

Multidimensionale plots Plots en subplots in Schipper naast Mathilde 1. xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx 1. Een gefingeerde reis naar de Côte d’ Azur Plots en subplots in FC De Kampioenen (5.2.2005) 1. xxxx xx xx xx xxx xxxxxxxxxxxxxxx x 2. xxxxxx xx xxxxx x xx xx xx x 1. Bieke is op zoek naar een gepast liedje voor de openingsdans van haar huwelijk met Marc 2. Aankoop van nieuwe outfit voor de voetbalploeg Plots en subplots in Wittekerke 1. xxx xx xxxxx xx xxxxx xxx xx xxx xx 2. xx xx xxx xxx xxx 3. xx xx xx xx 4. xxxx 5. xxx xx xx 6. xxx 7. xx x 1. Razzia in de surfclub / Ruzie Jelle en Kevin 2. Liefde George en Chantal 3. Zwangerschap Céline (en Peter) 4. Bedrog Max (en Elke) 5. Bedrijf Women 2 6. Ziekenhuis-scène 7. Relatie Klaartje Complexe verhalen (32, 41, copie Sopranos) Geen richtingaanwijzers meer: in plaats van genreconventies: genrevermenging (35)

Evolutie complexiteit in populaire cultuur (136-137) TOTAAL Iabs Irel Rrel Vroegere Vlaamse tv-series Schipper naast Mathilde 5.79 0.35 0.65 Wij Heren van Zichem 13.22 0.58 0.42 Axel Nort 10.78 0.66 0.34 De Collega’s 10.26 0.59 0.41 Paradijsvogels 1.18 0.59 0.41 Lili en Marleen 9.35 0.54 0.46 De Vorstinnen van Brugge 14.39 0.71 0.29 Het Pleintje 9.74 0.72 0.28 Hedendaagse Vlaamse soap Familie 11.26 0.52 0.48 Thuis 9.67 0.53 0.47 Hedendaagse Vlaamse tv-series Wittekerke 12.06 0.78 0.22 Het Eiland 14.79 0.62 0.38 Kinderen van Dewindt 11.66 0.56 0.44 Meiden van de Wit 14.92 0.63 0.37 Flikken 14.98 0.61 0.39 Langs de Kade 14.05 0.59 0.41 Matroesjka’s (1, 2005) 13.77 0.74 0.26 Matroesjka’s (10, 2005) 11.48 0.70 0.30 F.C. De Kampioenen (1/seiz1) 10.45 0.57 0.43 F.C. De Kampioenen (10/seiz15) 6.85 0.40 0.60 F.C. De Kampioenen (11/seiz15) 9.76 0.55 0.45 Tv voor deVlaamse jeugd Johan en de Alverman 6.94 0.67 0.33 Kapitein Zeppos 9.23 0.58 0.42 Merlina 10.48 0.63 0.37 De Kat 12.63 0.62 0.38 W817 11.54 0.66 0.34 Spring 9.53 0.86 0.14 Postbus X 13.87 0.69 0.31 Hedendaagse Vlaamse reality-tv Paradise Hotel 13.20 0.69 0.31 De Pfaffs 13.51 0.67 0.33 Hedendaagse Amerikaanse tv-series Desperate Housewives 15.32 0.66 0.34 Lost 12.68 0.60 0.40 Vroegere en hedendaagse Amerikaanse jeugdfilm Sneeuwwitje 13.84 0.61 0.39 Finding Nemo 17.12 0.74 0.26

Interactief Games: speler wordt auteur, speler op zoek naar regels van de code Confrontatie met artificiële intelligentie tv: kijker bepaalt verhaallijn (Big Brother) Internet: actie-reactie op forum, blog, chatbox

Non-lineair games: contingente keuzen maken op bifurcatiepunten; verhaal versus spel (labyrint) tv: reality-tv is onvoorspelbaar; simpele regels leiden tot complexe situaties met onvoorspelbare afloop = simulatie (Temptation Island) Internet: exploratie van niet voorgegeven documenten, onbestemde eindervaring

Multitasking Parallel informatie verwerken (in plaats van serieel) Meer informatie verwerken; minder vlug informatie-overload Games: breed gamma media plus coördinatie lichaam tv: zappen, studeren en tv-kijken/muziek luisteren, informatie-overload van videoclip Internet: links tussen multi-mediale hyperteksten

Collateral learning Commerciële games: testen (wetenschappelijke methode), vooruitzien, problem solving (22-23) educatieve games: back story dreigt op voorgrond te treden ten koste van gamaplay; nadruk op eenzijdig verhaal met gesloten einde bederft mogelijk spelplezier (48-49) tv: postmoderne mengeling: docusoap, maar ook leren uit entertainment (edutainment) (229-230) Internet: toevallig bijleren

Emergentie Of serendipiteit: toevallig op een niet gezochte vondst stoten Games: door designer niet bedoelde ontwikkelingen (cf simulatie: druk op de knop en zien wat gebeurt) tv: real time life Internet: communities (MySpace, YouTube); recommendation software

Actief Games: zelf verhaal schrijven, gamer als auteur/developper, niet one way to play tv: keuze uit onoverzichtelijk aanbod, zelf eigenzinnige betekenis geven zelfs aan ‘gestandaardiseerde’ inhoud, parasociale interactie (cf quiz), reality-tv: zelf thema oproepen (Big Br.: privaat-openbaar/authentiek-rol spelen; Beautiful: nieuwe zelf) en niet voor u laten voorschrijven zoals in klassiek verhaal (30) Internet: zelf publiceren (podcasts, weblogs); user generated/created content,pro-actieve prosumers in plaats van passieve consumers

Sociaal Games: LAN, ervaringsuitwisseling, multiplayer-mode tv: creëert op zichzelf een gemeenschap van kijkers (gespreksonderwerp); mobiliseert (goede doel, manifestaties) Internet: nieuwsoortig sociaal contact in virtuele ruimte (MySpace); meewerken aan postgeografische projecten (Wikipedia); ook contact op fusiepunten tussen reële en virtuele wereld

Empowerment Of emancipatie Games: kracht putten (prestatie, kennis, digitale geletterdheid) tv: reality-tv: emotionele intelligentie ontwikkelen, inleving in wereld van andere (anti-autistisch), weerbaarheid ontwikkelen via rolmodellen (36 – 229-230) - Internet: do-it-yourself-citizenship, citizen-journalism (nieuws, onbetamelijk gedrag via gsm-video opgenomen en gepubliceerd) (44-45, knipsel)

Little Big Planet Voorlopers:Builder games: SimCity, Sims (Will Wright - Spore: eigen ras ontwerpen en laten evolueren) Yarouze (1996): zelf spellen programmeren Customizing characters met unieke outfit voor Sackboy; Objects, items, lokaties bouwen; levels creëren en activeren = User generated/created content: actief Creativiteit (creëren eigen wereld open voor anderen) is onderdeel van gameplay: non-lin. Al spelend leren spel ontwikkelen: coll. learning Onvoorziene design/wijzigt elke dag (gamers leveren constant eigen inbreng, levels): emergentie Levels en scores maken en door andere laten testen / alleen, coöperatief of competitief; creaties met andere spelers delen via server/netwerk: sociaal Eigenwaarde door/fier door eigen creaties: empowerment User generated/created content Little Big Planet: ‘mix van gaming, social networking en Lego’

MORALITEIT Zijn slimmere mensen ook betere mensen? Waarden-overdracht door media is beperkt Media bieden vaak positieve waarden-overdracht & gedreven naar politieke correctheid Media zoeken grensgebieden van moraliteit Niet verkijken op inhoud ongeacht diens stupiditeit/simplisme/politieke correctheid

Opvoeding Geen censuur overheid; industrie zelfregulerend=responsabilisering; (games)ratings nu op inhoud – beter op complexiteit Bevoogding werkt niet; verbod maakt extra aantrekkelijk Kies uit twee gewelddadige, seksistische, … populaire cultuur-vormen diegene die emo/cognitieve ontwikkeling stimuleert (102-106) Bedenk: inzake nieuwe media- en digitale geletterdheid zijn screenagers slimmer dan hun ouders, die digitale immigranten blijven

Populaire cultuur in onderwijs Gebruik van populaire cultuur in school: Lean backwards media versus sit forwards Individueel traject, schotten tussen vakken slopen (109-111, knipsel Groen, Sullivan) Luducatief Bedenk: inzake nieuwe media- en digitale geletterdheid zijn screenagers slimmer dan hun leraars: wederzijds leren en rol van leraar als goed functionerende zoekrobot Do not overestimate the hype of electronic learning-formats

Onderwijs over populaire cultuur De strijd om de legitimiteit van cultuur is gewonnen door de populaire cultuur: een defensieve instelling tegenover de elitaire cultuurfanaat is niet meer aan de orde Als de beste smaak de slechte smaak is, is opleiding in populaire cultuur vanzelfsprekend Opgepast voor een mogelijke val: dergelijke opleiding mag niet geleid worden door wereldvreemd educatief project, maar moet op de markt van commerciële cultuur gericht zijn Do not underestimate the power of popular culture