B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

Belevingsgerichte zorg voor ouderen met dementie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Lotgenotencontact.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hogescholen in Dialoog
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
BEGELEIDING EN COACHING Tafeltennistrainer 2. Opleidingen Begeleiden en coachen 1. Begeleiden en coachen. –Belang en verschillen. Voorbeeld, normen en.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Competentieprofielen
Morele ontwikkeling en opvoeding
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Fysieke integriteit.
Interculturele communicatie
Communicatie met ouders
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Thema 3 Communicatie Luisteren en feedback.
Workshop klassenmanagement
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst September 2015
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
gespreksvaardigheden
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 4 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
WERKEN MET GROEPEN JONGE KINDEREN Bijeenkomst 4. VORIGE BIJEENKOMST: * Bespreken uitkomsten van de praktijkopdrachten in groepen van drie/ vier personen.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Beroepshouding en beroepscode
De kracht van positief opvoeden
Passie voor het vak Oog voor het kind
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Cliënt in zijn kracht Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13.
BB - Theorie Donderdag 27-oktober. Vandaa g A en A Terugblik vorige week: Toets cijfers Lesstof hoofdstuk Kwaliteit van leven Kwetsbaarheid in de zorg.
Wat is DRAMA??.
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Wat is DRAMA??.
Maslow Behoeftenpiramide.
Ouderen en activiteiten
Wat is DRAMA??.
BB - Theorie Donderdag 10 november.
Grondhouding Attitude
Burgerschap Samenwerkend leren
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 13
Begeleiden Les 5.
Ontwikkeling van de adolescent Identiteitsontwikkeling
Vriendschap, relaties en seksualiteit
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Intimiteit en ongewenste intimiteit
Angerenstein: Methodiek en begeleiden Thema: 11
Communicatie 7e les.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Ontwikkeling, wij als EBS
ADL Les 1.
SEL Les 2: normen en waarden.
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
ADL Les 1.
Grondhouding Attitude
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1

Programma Welkom + AWR Lesdoelen Oefening 1 Theorie vertrouwensrelatie Theorie voorbeeldgedrag Afsluiting

Lesdoelen De student legt uit wat een vertrouwensrelatie/persoonlijke intieme vragen zijn. De student benoemt het belang van de vertrouwensrelatie bij het ondersteunen van ADL. De student benoemt manieren om aan de vertrouwensrelatie te werken. De student benoemt wat fysieke integriteit inhoudt. De student benoemt wat het belang is van voorbeeldgedrag als het gaat om ADL.

Oefening 1: vertrouwen Wat is een vertrouwensrelatie volgens jou Oefening 1: vertrouwen Wat is een vertrouwensrelatie volgens jou? Bedenk er 3 voorbeelden bij.

Vertrouwensrelatie Wanneer iemand zich (zowel psychisch als fysiek) veilig en vertrouwd voelt Als je iemand vertrouwt geloof je in zijn eerlijkheid, integriteit en echtheid. Voorbeelden? Belangrijk: integer handelen, privacy, juiste bejegening

Belangrijke begrippen Integriteit : het eerlijk en betrouwbaar zijn​ Fysieke integriteit: betrouwbaar zijn en respect hebben voor de  intieme/persoonlijke zone van de ander​ Privacy: Zelf bepalen wie welke informatie over ons krijgt. De wens onbespied en onbewaakt te leven. En persoonlijke vrijheid​

 

Oefening 2: Aspecten vertrouwensrelatie Wat betekenen de volgende begrippen? Geef aan wat je onder de volgende begrippen verstaat (klassikaal). 1. respect 2. acceptatie 3. echtheid 4. openheid 5. eerlijkheid 6. veiligheid 7. betrouwbaarheid 8. gelijkwaardigheid 9. positieve verbondenheid 10. afhankelijkheid 11. kwetsbaarheid 12. vertrouwen 13. integriteit 14. zorgvuldigheid

Belang vertrouwensrelatie bij ADL Basis voor verdere begeleiding en hulpverlening Doordringen tot de kern Beter inschatten van (achtergronden van) hulpvragen, behoeften en wensen Beter aansluiten bij niveau, gevoel voor humor, Normen, waarden, gebruiken, sferen en interesses Hogere kwaliteit werk Meer bevrediging voor begeleider en cliënt Grotere acceptatie van jouw inbreng Grotere motivatie bij de cliënt

Oefening 3: eerste contact

Oefening 4: vertrouwensrelatie Ga in groepjes van 3 samenzitten Bespreek wat volgens jullie belangrijk is om bij ADL activiteiten aan een vertrouwensrelatie te werken Schrijf de belangrijkste punten op

Hoe werk je aan een vertrouwensrelatie? Een ontspannen en positieve sfeer scheppen waarin elke cliënt zichzelf kan zijn; Praten over alledaagse dingen als hobby’s, nieuws, activiteiten, uitjes, interesses, enzovoort; Goed luisteren naar de cliënt en rekening te houden met zijn wensen, gebruiken en behoeften; Aansluiten bij wat hij kan en te ondersteunen bij wat hij niet (meer) kan; Betrouwbaar zijn; Positief communiceren: duidelijk aangeven wat goed gaat en gewenst is; complimentjes geven; goed gedrag benoemen; positieve aanwijzingen geven; samen blij om iets zijn; optimistisch zijn; Echt zijn in je contact: non-verbale en verbale communicatie moeten overeenstemmen(congruent gedrag); eerlijk zijn over je gevoelens, uiteraard niet kwetsend of afbrekend maar opbouwend;

Voorbeeldgedrag https://www.youtube.com/watch?v=L11s56ALon0&feature=player_embedded Wat heb je gezien? Wat is voorbeeldgedrag bij ADL?

Lesdoelen behaald? De student legt uit wat een vertrouwensrelatie/persoonlijke intieme vragen zijn. De student benoemt het belang van de vertrouwensrelatie bij het ondersteunen van ADL. De student benoemt manieren om aan de vertrouwensrelatie te werken. De student benoemt wat voorbeeldgedrag is als het gaat om ADL. De student benoemt wat het belang is van voorbeeldgedrag als het gaat om ADL.