Power up your fundraising Van 50 naar 500 donateurs Power up your fundraising Welkom 😀
Wie we zijn: Joyce en Marjolein FC Marjolein
Wat komen we doen? stoomcursus particuliere fondsenwerving wie ken je al? hoe behouden hoe zet je dit in voor werving particuliere donateurs? jullie mogen zelf aan de slag! Bedanken, Betrekken, Behouden Vooruit kijken Randvoorwaarden Monitoring Van 50 naar 500 donateurs
Koester wat je hebt [Joyce]
Stap 1: Bedanken Betrekken Behouden Bedanken: altijd! Betrekken: wat gebeurt er met jouw donatie? Informeer in voor- en tegenspoed. Wist je dat: Het behouden van donateurs minder kostbaar is dan het werven van nieuwe?
Stap 1: Bedanken Betrekken Behouden Creëer een centrale plek om met je donateurs te communiceren, bijvoorbeeld Facebook of Instagram of een e-mail nieuwsbrief Voordelen van sociale media: 1 bericht = groot bereik dialoog Of heel persoonlijk: gewoon even bellen! Donateur wordt ambassadeur 😍
Oefening 💪 In tweetallen: Schrijf een persoonlijk bedankbriefje naar aanleiding van je meest recent ontvangen donatie.
Stap 1: Bedanken Betrekken Behouden Handige links: https://fondsenwerving.org/blog/2017/3-voorbeelden-van-waarde-creeren-voor-de-donateur inspirerende bedanktvideo en andere ideeen voor het bedanken van donateurs https://www.kentaa.nl/nieuws/4-manieren-om-je-achterban-te-bedanken 4 manieren om je donateurs te bedanken https://www.smartconnections.nl/persoonlijke-benadering-fondsenwervers/ over het belang van persoonlijk contact met je donateurs
Groeien
Stap 2: Randvoorwaarden Ben je er klaar voor? techniek op orde (online betalen, beveiliging) data-opvang op orde (AVG, Telecommunicatiewet) communicatiekanalen up to date (social media, website, nieuwsbrief) Wat ga je vertellen? jaarkalender wordt contentkalender beeld en verhalen verzamelen welke activiteiten heb je op de planning?
Oefening 💪 Vul de jaarkalender met activiteiten of gebeurtenissen die je verwacht. Bijvoorbeeld: de start van de bouw, een reis naar je project, een ontmoeting met een sponsor, een belangrijke vergadering, een vergunning die wordt verleend. Deze activiteiten worden leidend voor je communicatie en fondsenwervende activiteiten.
Stap 2: Randvoorwaarden Handige links: https://www.kleinegoededoelen.nl/avg-voor-kleine-stichtingen/ toolkit AVG https://www.issuekalender.nl/ voor nationale en internationale dagen rondom thema’s blog: https://www.getbright.nl/blog/5-tips-contentkalender/ over het opstellen van een contentkalender https://mailchimp.com/ voor een gratis en eenvoudig te bedienen e-mailnieuwsbrief tool
Van 50 naar 500 [Joyce]
Stap 3: Van 50 naar 500 Aan wie ga je het vertellen? nieuwe doelgroepen Hoe ga je je verhaal vertellen? (nieuwe) kanalen Hoe leer je geïnteresseerden kennen? leadgeneration
Oefening 💪 In tweetallen: Wat is het profiel van je huidige donateurs? Welke doelgroepen passen hier het beste bij? Denk aan: interesses, geografische kenmerken, hobbies
(Nieuwe) kanalen Event, veiling, bring-a-friend, presentatie Member get member Stoppers in h-a-h bladen Crowdfunding SEO, SEA en paid ads Website Youtube ... Tip: Zorg voor een concreet en aansprekend verhaal en een duidelijke donatiepagina met geefladder.
Oefening 💪 Bedenk in tweetallen 5 nieuwe acties die je kan inzetten om je nieuwe doelgroepen te bereiken. Bijvoorbeeld, inzet van (social) advertenties, SEO, SEA, member-get-member, bijeenkomsten. Noteer deze acties op je jaarkalender.
Geefladder Voorbeeld: http://nieuwesite.spottanzania.nl/d oneer-nu https://www.learnfoundation.nl/don eren/online-doneren
Oefening 💪 Ontwikkel een geefladder van (één van) jouw projecten.
Stap 3: Van 50 naar 500 Handige links: https://www.facebook.com/business/help/717368264947302 doelgroepen selecteren bij Facebook https://sstroop.nl/succesvol-adverteren-facebook/#.XYtdnpMza1s over adverteren op Facebook https://studiomaestro.nl/facebook-diavoorstelling-advertentie-de-voordelen-het-stappenplan-tips-en-meer/ over hoe je een Facebook advertentie inzet een voorbeeld van een update vanuit het veld, grotendeels gewoon met de telefoon gemaakt: https://www.youtube.com/watch?v=EC6jM_t1JT0
Stap 4: Monitoring Maak je doelstellingen meetbaar: key performance indicators (kpi’s) Dashboard Bijvoorbeeld, aantal nieuwe donateurs, aantal aanmeldingen voor je nieuwsbrief, aantal FB likes of website bezoekers. Meten = weten Voorbeelden van KPI’s in de handout Donateurs [Marjolein]
Handige links: Stap 4: Monitoring https://analytics.google.com/analytics/web/provision/?authuser=0#/provision over Google Analytics, gratis je website en resultaten analyseren https://analytics.facebook.com Facebook analytics
Vooruit kijken [Joyce]
Stap 5: En nu? Bepaal je meerjarenstrategie (wat en waarom wil ik bereiken) Bepaal je doelstellingen voor komende jaren (wat wil ik bereiken over X jaar?) Bepaal je marketingbudget (wat heb ik nodig?) Maak een meerjarenplanning (hoe ga ik het bereiken) Na deze stap weer terug naar stap 1 - behouden, terugkoppelen,...
Oefening 💪 Vul de jaarkalender voor de komende 2 jaren in, in grote lijnen: welke doelen wil je behalen met de stichting? welke middelen heb je hiervoor nodig? welke werving past hierbij?
En opnieuw…. Bedanken, Betrekken, Behouden Vooruit kijken Randvoorwaarden Monitoring Groei [Marjolein]
Vragen?
✎ info@joycesmeltink.nl ✆ 06 14 85 61 15 ✎ marjolein@fcmarjolein.nl ✆ 06 52 66 11 58 https://www.nsgk.nl/actueel/nieuws/bericht/vrijwilligers-bedankt-1