Marketingcommunicatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 4 Verkooptraject deel 2: voorbereiding verkoopgesprek
Advertisements

MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
Vertaalslag Marketingmix naar Siva
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
VANDAAG Wat ik wil bespreken: BRIEFING – de punten Budgettering.
4 P´s en 3 R-en MK01.
§4.3 Wat ik koop beslis ik zelf?
MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v..
MMNM 2012 (Marketing) communicatie.
Marketing H.2 Marketingbeleid.
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
CROSS MEDIA Wat lever je 15 oktober op? Cross Media plan voor Museumnacht (hardcopy) –Medialandschap –Doelgroep (en) –Communicatiedoelstelling –Communicatiestrategie.
Cross Media.
Cross Media.
CROSS MEDIA. CROSS MEDIA Grenzen tussen media vervagen 3 trends Any time, any place any where (onafhankelijk van tijd, plaats, of ruimte gebruik maken.
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Herpositionering Renault
Hoofdstuk 5: Sportsponsoring en actiecommunicatie
Pulse Clothing DennisVincentRoel. Inhoud Merk-strategieMerk-identiteit Visuele merk-identiteit Ontwerpproces Concept ontwerp.
MCM WEEK 7 oktober 2013 HFTST 7 & 8 e.v..
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
Presentatie Marktverkenning & Behoefteonderzoek Groep 2 Klas 2F.
Basisboek marketingcommunicatie
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Communicatiebeleid Onderneming
Business Marketing Management
Marketing Hoofdstuk 9 product.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux DE WAARDEPROPOSITIE.
Communicatie en Instumenten
Marketing 5 havo.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
prijs- en servicemarkt
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Ondernemen moet je doen
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Sales 2.
Promotie- en Plaatsmix Alleen op neergeklapte stoelen gaan zitten.
Dienstenmarketing Week 4.
H 8 Marketingcommunicatiebeleid 1.Inzicht in marketingcommunicatie 2.De rol van reclame in het communicatiebeleid 3.Communicatiedoelgroep en -doelstellingen.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop en advies Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media.
Commercie en recht Hoofdstuk 5 Concurrentie?. Inhoud 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Een goed product maken is niet genoeg …
Distributiebeleid.
Marketing les 4 Koopgedrag en marktaandeel Product-levens-cyclus
Marktsegmentatie en een praktische oefening
H13 Reclame, verkooppromoties, public relations en sponsoring
Verkoopt en handelt verkoop af
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Hoofdstuk 5 Het marketingplan
Hoofdstuk 6 Reclame en sociale media
Customer service & Relatiemanagement
Communicatie.
Marketing- communicatieplan
Direct marketing.
Transcript van de presentatie:

Marketingcommunicatie

Communicatiemix

Thema- en actiecommunicatie Gericht op verschillende fasen van de attitude (houding) van de consument Themacommunicatie gericht op cognitieve fase, kennisfase: productbekendheid, merkbekendheid affectieve fase, gevoelsfase: imago Actiecommunicatie gericht op conatieve fase, actiefase. actie kan aankoop zijn, maar ook dialoog, interesse tonen, naar de winkel komen, website bezoeken, enz.

Marketingcommunicatie Above the line via de media Below the line buiten de reclamemedia om Cross-mediaal via meerdere media tegelijk Communicatiedoelgroep hoeft niet gelijk te zijn aan marketingdoelgroep b.v. medicijnen: marketingdoelgroep: patiënten, communicatiedoelgroep: artsen

Gebruik media Monomediale communicatie: via één medium, dus één kanaal Multimediale communicatie: één boodschap via één kanaal met meerdere vormen van communicatie Cross-mediaal één boodschap via meerdere kanalen Transmediaal: een verzameling van verwante boodschappen via meerdere kanalen. De boodschappen vullen elkaar aan.

Positioneren Het aanbod aan laten sluiten bij behoeften doelgroep informationeel: met behulp van productinformatie transformationeel: mikken op imago, levensstijl tweezijdig: allebei uitvoeringspositionering: zich onderscheiden met de uitvoering van de promotie zelf Positionering blijkt uit propositie (= verkoopargument) b.v. IKEA: design your life Als de propositie uniek is, heb je een USP Unique selling proposition = uniek verkoopargument

Positioneringsmatrix zie blz. 89 in het boek Kies bij een bepaalde markt 2 belangrijke eigenschappen van het aanbod Zet die uit als horizontale en verticale as Plaats de aanbieders in het veld Is niet volledig, want er zijn meer eigenschappen Waar lege plekken: mogelijk ruimte voor een aanbieder USP: geen andere aanbieders dichtbij Themareclame gaat over de positionering Elevator pitch: propositie kernachtig overbrengen

Communicatie in de marketingmix P van Prijs bij hoog prijsniveau meer nadruk op themacommunicatie bij laag prijsniveau meer nadruk op actiecommunicatie P van Plaats distributiekeuze: directe distributie  direct communiceren duwdistributie: communicatie gericht op tussenhandel trekdistributie: communicatie gericht op consument

Communicatie in de marketingmix P van Product merkenbeleid (A- B- of C-merk) beïnvloedt communicatie trekdistributie past bij A-merk, duwdistributie bij B- of C-merk communicatie ondersteunt de merkpersoonlijkheid themacommunicatie past bij hoog en diep assortiment fase productlevenscyclus bepaalt wat voor communicatie nodig is