De website
Waarom een website? Zonder website laat een bedrijf de hele c2b kant van de communicatie schieten Klanten kunnen het bedrijf niet vinden: minder verkopen Website geeft antwoord op zoekvragen van klanten Website ondersteunt het koopbeslissingsproces
Soorten bedrijfswebsites Statisch visitekaartwebsite: één of twee pagina’s met contactgegevens brochurewebsite: door te bladeren, maar niet interactief Dynamisch makkelijk bij te houden, meestal met CMS (content management system) cataloguswebsite: werkt met database, makkelijk zoeken webwinkel Corporate website: over de onderneming zelf Intranet: voor het personeel Extranet: deel van de website afgeschermd met inlogcode
Verzorging website Website = samenhangend geheel van webpagina’s Thuispagina: centrale pagina, maar lang niet altijd de eerste kennismaking Landingspagina: waar een klant terechtkomt naar aanleiding van zoekactie URL logisch opbouwen, herkenbaar Lay-out past bij de doelgroep, aantrekkelijk, goed verzorgd Pagina’s simpel en overzichtelijk, gedoseerde informatie, up to date Goede zoekfunctie, eventueel filterfunctie Duidelijk taalgebruik Pagina’s laden snel Geeft reden om terug te komen Snel antwoord op vragen (FAQ, contact of chat) Opent in alle browsers en apparaten
Webwinkel Extra eisen vertrouwen (beveiliging, keurmerk, duidelijke informatie, feedback tijdens aankoopproces, bekende betaalmogelijkheden) laat gebruikers aan het woord (recensies) mogelijkheid voor productvergelijking duidelijk over verzendkosten en levertijd bij bezorging ook afhaalmogelijkheid zichttermijn: veertien dagen bedenktijd, behalve voor reizen, artikelen die snel verouderen, maatartikelen en diensten die direct ingaan Vraag klanten om recensie te schrijven op vergelijkingssite
Tekst voor de website Vluchtige lezers, snel aandacht pakken Structuur Kopjes Belangrijkste woorden vet, niet te veel Eerste alinea: korte samenvatting of conclusie Eindig met uitnodiging tot actie Lay-out: korte alinea’s met witregel ertussen Niet te lange zinnen, correct en actief taalgebruik Gebruik zoekwoorden, verspreid door de tekst Links: op het zoekwoord Geen verwijzingen, maar links Getallen in cijfers, alleen afkortingen die we in spreektaal gebruiken
Conversie Conversiegraad = % bezoekers dat tot de gewenste actie overgaat kan aankoop zijn, maar ook b.v. inschrijven voor nieuwsbrief, verzoek om informatie Conversietrechter (customer brand journey) van zoeken naar landingspagina, naar informatie, eventueel naar verlanglijst, naar winkelwagen, naar aankoop Call to action buttons (b.v. die winkelwagen) Website testen met panel Of a/b test: twee versies maken, via analytics programma nagaan welke het beste scoort
Web analytics Bekendste programma Google Analytics, gratis Wat je ermee kunt nagaan: aantal bezoekers, aantal unieke bezoekers, aantal per pagina surfgedrag per bezoeker, aantal pagina’s, gemiddelde tijd op de site hoe de bezoeker naar je site kwam waar bezoekers zich ongeveer bevinden weigeringspercentage conversiegraad Werkt alleen goed voor bezoekers die cookies accepteren
Mobiele apparaten Twee mogelijkheden resolutie en pagina-indeling past zich automatisch aan aan kleiner scherm aparte website voor mobiele apparaten, browser schakelt automatisch over Extra eisen aan mobiele site nog korter dan kort geen Flash snel laden nog belangrijker Extra mogelijkheid: QR-code, Layar-code