Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De betere duiker, de voorlichting
Advertisements

Redactioneel schrijven Les 3
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
NOB 1* instructeur, de voorlichting
NOB 2*I-opleiding april 2013 Tiel-Oss, Starring:
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
1* Instructeur opleiding Tiel & Oss 2014
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
CMD - VID (College Jaar 1, Winter)
Onderzoeksvaardigheden
Hoofdstuk 1: De 3* duiker aan de leiding
Hoofdstuk 3: Duikleider, en dan?
Tiel – Oss, 4 e de avond 11* Instructeur Tiel en Oss 2014.
Welkom! 11* Instructeur Tiel & Oss De eerste dag De aftrap Doelstellingen Wij / Zij & de anderen Zelfsturing / Hoe wij leren Eisen aan een instructeur.
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
CMAS/NOB brevetopleiding Samenstelling Rob Kool I120
Presenteren en communiceren
CMAS/NOB brevetopleiding
CMAS/NOB brevetopleiding
Curriculaire spinnenweb
PSO. Praktisch school onderzoek.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
BOMBERBOT Programmeerlessen in het PO
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
Dag 2 starring: Koen Ammerlaan Ruud van Logten Max Schroot
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Rob Goossens Het Werkplan.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
SVP op dezelfde plaats zitten als vorige keer s.v.p. Wat gaan wij doen? -De vorige les (ca. 5 min.) -Huiswerk bespreken (ca. 5 min.) -Meegebracht voorwerp.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
CMAS/NOB brevetopleiding
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Tweede bijeenkomst Jaar januari 2017.
CMAS/NOB brevetopleiding
Observeren en rapporteren
Innovatie in het onderwijs
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Rob Goossens Wat weten we nog?.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Inleiding in de ontwikkelingspsychologie
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Welkom instructeurs!.
Mijn visie op onderwijs
Schoolgroepbijeenkomst
Curriculaire spinnenweb
E-learning E-health & Domotica
Leren van leerlingen en de opbouw van een les
Voorlichting geven, hoe doe je dat?
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Instructeursopleiding 2018 Zwembadles Almelo
Gesprekstechnieken Les 1.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Feedback Reinier Geurts.
Onderwijskunde en vakdidactiek
Cijferloos lesgeven bij talen
ADL Les 1.
Transcript van de presentatie:

Instructeursopleiding 2019 Tiel/Oss Dag 2 CMAS/NOB brevetopleiding

De “laatste” dag De aftrap Nog even… cursuseisen & afspraken Evaluatie: zwembadtraining Intermezzo Lesgeven tijdens praktijkoefening Resultaat: theorie & praktijk (inclusief oefening) Doelstellingen Cursus evaluatie Scubado Tiel Oss 2019

De aftrap: hou het leuk! Tiel Oss 2019

Nog even… cursuseisen 100% aanwezig √ Toets voldoende √ Volledig portfolio: gaat goed…. Stuur een week voor de les de voorbereiding etc. naar “de anderen” (of bericht dat je het geplaatst heb) 1 mei 2020 moet je klaar zijn!!! (Als je een reden hebt waarom dat niet lukt laat het je begeleidend IT-er dan op tijd weten.) Tiel Oss 2019

Digitale Portfolio / PvB deel 1 Profielschets van jou als instructeur  persoonsgegevens  document (min. ½ A4, max. 1 A4) waarom wil je instructeur worden? waar ben je goed in? wat wil je graag leren? Leerpunten verslag per bijeenkomst Verslag van leerpunten (min. ½ A4, max. 1 A4) leerpunt-verslagen n.a.v. de gegeven theorielessen leerpunt-verslagen n.a.v. de gegeven zwembadlessen PVB Theorie en Zwembad beoordeling & ontwikkelplan Evaluatie ontwikkelplan Tiel Oss 2019

Evaluatie zwembad beoordelen/lesgeven Skills Janne: Lesgeven Beoordelen Veiligheid Rob Veiligheid is ook: let op je materiaal! Tiel Oss 2019

Evaluatiepunten IT-ers zwembad Wat is opgevallen tijdens de zwembadsessie? Houd het kort en bondig – te vaak uitgebreid verhaal. Benoem veiligheid in briefing of voor een oefening. Doe een Lucht check begin vd les. Er was geen O2 koffer (zorg voor middelen) Zorg voor een duidelijke rolverdeling. Communicatie (instructeur< >begeleider). BW en OW! Denk aan leergang. Houd je aan het lesplan. Tiel Oss 2019

Evaluatie lessen Tiel Oss 2019

Intermezzo… 60 minuten regel 50 minuten regel US navy tabel 18 m/minuut Safety stop DCIEM 10 m/minuut Maximaal 10 m/minuut Pyle stop Toch maar geen diepte stop Deco specialisatie Max 30 meter Veiligheidsstop Omkeerdruk Tiel Oss 2019

Er is veel meer…. Deming Cirkel Tiel Oss 2019

Hoeveel methoden/hulpmiddelen ken je? Tiel Oss 2019

Evaluatie: Lesvormen/Hulpmiddelen Doceren Gastdocent/IT-er Onderwijs leergesprek Discussie Groepswerk Flappenmark (Stikkeren) Denken delen uitwisselen Zelf lesgeven Praktijkoefeningen Discussie aan de hand van vragen Elevator pitch Rollenspel Mindmap Schriftelijk werk (Storytelling) APRE Doelstelling/SMART Effectiviteit methoden Hulpmiddelen Bord Powerpoint Demonstratiemateriaal Websites Duikuitrusting Flapover Cursusboeken / NOB eDocuments Beoordelingsprotocollen Vragenlijsten NOB visie Koppenlijsten Scaffolding-Shaping-Modelling Tiel Oss 2019

Met nog twee voorbeelden Tiel Oss 2019

En dan de praktijk…. Uitgangspunt: actief tijdens duikongeval oefening, begeleiden zonder PowerPoint. Maurice inleiden en uitvoeren reanimatie. Tiel Oss 2019

Lesgeven Ongevalscircuit Ruimte Oefening IT Buiten 1. Ongeval Rob Keuken 2. Melding Emiel Les lokaal 3. O2 koffer Kasper 2e lokaal 4. Reanimatie Marije 20 minuten 1 instructeur (In volgorde schema) 2 leerlingen 5 minuten nabespreken olv IT- er. … en ja, in iedere groep geeft er iemand 2 keer les Volgorde Groep 1, 2, 3, 4 Rene, Martin, Patricia 3, 4, 1, 2 Janne, Jos, Rob 4, 1, 2, 3 Jesper, Ilse, Zhanna 2, 3, 4, 1 Albert, Maurice, Rob Peters Rob Bedenk lastige onderwerpen uit deco thema en maak minilessen rondom thema. Tiel Oss 2019

De uitdaging… ('onbewust vaardig') ('bewust vaardig') O.V. ('onbewust vaardig') B.V. ('bewust vaardig') B.O. ('bewust onvaardig') Rob O.O. ('onbewust onvaardig’) Tiel Oss 2019

Evaluatie: een bericht aan Ga terug naar je ontwikkelplan Welke doelen heb je gerealiseerd? Aan welke ga je nog werken? Wat mis je? Wat is mislukt? Wat heb je cadeau gekregen? In duo’s conclusies naar: De volgende groep De IT-ers De docenten en de NOB Tiel Oss 2019

Evaluatie Een bericht voor de volgende generatie Tiel Oss 2019

Evaluatie IT Tiel Oss 2019

De docenten NOB Tiel Oss 2019

That’s all folks!!!! Tiel Oss 2019