13 november 2018 Een prikkelende ervaring

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Samen werken aan inzetbaarheid en mobiliteit 1. Grote veranderingen • Jeugdzorg heeft te maken met grote veranderingen: • Transitie • Gemeenten worden.
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
feedback als leidend principe
Samen opvoeden; ouders en pedagogisch medewerkers
Sensorische Informatie Verwerking
Ouders en Kinderen Centraal
….een korte presentatie
1. Tolkproces 2. Taak doofblindentolkbegeleider 3. Beschrijven 4. Samenvatten 5. Grenzen 6. Probleem in België.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
SOCIAL RETURN ROTTERDAM Hoe communiceer je social return?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Prikkels in de groep 4 juni 2013 Yvonne Bijl.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SENSORISCHE INFORMATIEVERWERKING
Zelhem 2mei 2013 Hanneke Verweij Biedt u hulp aan de meest kwetsbaren?
Hulp bij kenniscommunicatie. 2 2 Kenniscommunicatie (naast de academische kanalen) Doelen: Kennisgebruikers (professionals buiten de wetenschap) weten.
Gemaakt door Patrick Snijders en Joris van Beek
6 stappen in Risico management
UVW LinkedIn Presentatie
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Vermoeidheid staat in de top 5 van revalidatiedoelstellingen met de hoogste prioriteit voor visueel beperkte cliënten. Daarnaast komt uit wetenschappelijk.
Wat is waarnemen? Met waarnemen bedoelen we: Hoe kom je te weten wat er om je heen gebeurt.
Evaluatie Cursus.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
In gesprek met zorgprofessionals Netwerkdag BVN 2 juni 2012 Marga Schrieks, Greta Antuma.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Nieuwe kansen voor groei van de handbalsport Slagkracht verhogen op: individueel niveau clubniveau landelijk niveau.
Ella Buis.  Komt dat samen voor?  Zeer complex.
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
Ouderen in het vizier.
Autisme en prikkelverwerking
Prikkelverwerkingspatronen
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Vernieuwen wijkparticipatie
Workshop inspraak gemeentelijk jeugdbeleid
Nieuwe technologische toepassingen in de zorg.
De filminterventie; ontwikkeling en toepassing van een zelfmanagementinterventie Peter Goossens.
De juiste route naar het juiste doel
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Ouders en school samen Maart 2016
Dementie bij mensen met een verstandelijke handicap
Ambassadeursnetwerk Jan Bartling, Leo Bakker 27 september 2017.
PAR-dag, , De Sensatie van een Goed Leven Workshop ‘Zonder gelijkwaardigheid geen communicatie’
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Autisme in de klas Kijken naar gedrag 12/26/2018.
Emotie in fotografie.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Naar een samenhangende en duurzame aanpak van eenzaamheid
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Social media voor statenleden/politici
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Prikkelverwerking bij autisme
Jouw verhaal over antibioticaresistentie
Stap drie bij projecten
Een lerende en adaptieve organisatie
Training Observeren Kijken naar kinderen en leerkrachten
Rol van de NVZF rondom het thema: stimuleren van beweeggedrag in ziekenhuizen Nederlandse Vereniging voor Ziekenhuis Fysiotherapie Maart 2018.
Denken en doen.
2.6 duurzaamheid in projecten
Onderzoek autisme* en werk
Gezondheidsvaardigheden
Transcript van de presentatie:

13 november 2018 Een prikkelende ervaring 13 november 2018 Een prikkelende ervaring! Jitske Draijer Jeanet Landsman Foto van Marianne Geboers: ‘Dwang in oogcontact, dan kan ik geen gesprek voeren’

Wat gaan we doen?  Laat je verrassen! Er was eens ….. SGL. Over zintuigen en prikkelverwerking. Hoe kleurrijk is onze prikkelverwerking??? Samen op weg: waar staan we en waar willen we heen?

Er was eens  Het verhaal van project SGL

Betrokken partijen De Sensatie van een Goed Leven

Het project  Doel en aanpak Aanleiding: veel mensen met ASS hebben ook een verstandelijke beperking en problemen met prikkelverwerking Doel: ontwikkelen aanpak voor in kaart brengen van en omgaan met prikkelverwerking bij mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) en een verstandelijke beperking (VB). NB: Aanpak spreekt voor zich (geen opleiding nodig) en is gratis toegankelijk. Doelgroep aanpak: mensen met ASS en VB, hun Begeleiders, Ouders en Leerkrachten. Methode: in breed netwerk met zoveel mogelijk van de denkbare perspectieven.

Het project  perspectieven bij elkaar Om onderzoek te kunnen uitvoeren dat bruikbare kennis oplevert voor de praktijk kun je niet anders dan onderzoek uitvoeren in actieve samenwerking met de mensen om wie het gaat, dit zijn vaak professionals (zowel binnen als buiten het ziekenhuis) als ook de gebruikers van de zorg, dus patiënten en naasten.

Prikkelverwerking  hoe nemen we waar? Figuur van Hanneke Lamberink en Marret Fortuin Principe van over- en ondergevoeligheid voor bepaalde prikkels in bepaalde situaties, oa. onder invloed van stress

Over/onder prikkeling Prikkelverwerking  hoe ontstaat gedrag? Bij ASS/VB geen vanzelfsprekend te voorspellen proces! Over/onder prikkeling Sensaties (zintuigen) Hersenen (verwerking) Verbanden (betekenis) Waarneming (perceptie) Selectie Integratie Interpretatie Ervaringen verleden Sensoren in de zintuigen Gedrag

Prikkelverwerking  uitgestelde reactie ‘Ik moet geregeld voor controles naar het ziekenhuis. Aanraken of ingrepen kan ik op dat moment zelf goed verdragen. Eenmaal thuis kan ik niet anders dan de details van het onderzoek helemaal door te denken en te voelen. Voor de omgeving lijkt alles op het moment van onderzoek ‘normaal’. Ik kan echter achteraf behoorlijk ontregeld zijn, wat anderen niet zien. Hoe kunnen we de omgeving leren uitgestelde reacties te zien?’ Marianne Geboers

Prikkelverwerking  10 grootste problemen Hoofdpijn/migraine. Woede aanvallen. (Over)vermoeidheid. Niet of traag reageren. Emotioneel zijn (‘zomaar’ huilen bijv.) Angstig of paniekerig voelen. Druk in het hoofd zijn. Moeite met concentreren. Prikkelbaar. Moeite met slapen.

Het project  hoe pakken we het aan Het project  hoe pakken we het aan? Adapted Intervention Mapping en Participatief Actie Onderzoek 1. Deelname alle betrokkenen, netwerkactiviteiten 6. Kennis delen, verspreiden, toepassen, impact 2. Kennis verzamelen 3. Strategie/ Doel bepalen 4. Ontwikkeling 5. Testen Wetenschappelijke output: artikelen en proefschrift

Participatie in onderzoek  ervaringen Ellis https://youtu.be/SNsPTkBOQ9k

Prikkelverwerking  voelen …

Prikkelverwerking  ruiken …

Prikkelverwerking  proeven …

Prikkelverwerking  kijken …

Prikkelverwerking  horen …

Prikkelverwerking  propriosensoren waar ben ik in de ruimte …

Prikkelverwerking  vestibulaire receptoren evenwicht …

Prikkelverwerking  interosensoren …

Prikkelverwerking  nocisensoren

Prikkelverwerking  doen

Resultaten  Eerste jaar: posters en rapport Te downloaden op onze website (kennisplein gehandicaptensector) De reis: ons eigen ‘projectverhaal’ Reisgenoten: samen bruggen bouwen! Vraag 1 “hoe je het niet wilt’ Waarom project belangrijk vanuit ervaringen Waarom project belangrijk vanuit wetenschap Vraag 2: ‘Hoe je het wel wilt’ - Waarvoor, wat is een goed leven? Zie ook rapport ‘Goed Leven’! Vraag 3: ‘Wat is je aanpak?’: #hoedan? - ontwikkeling product

Poster  waarom volgens de praktijk Hoe werkt het bij mij (persoon met ASS)? Wat zie ik als ouder? Wat zie ik als leerkracht? Wat zie ik als begeleider?

Hoe werkt het bij mij?  In schema Karin Berman

Poster  wetenschappelijke kennis verzameld Wat is ASS? Wat is VB? Ontwikkelingsleeftijd/IQ Zintuiglijke waarneming; wat gaat er mis? Gevolgen voor functioneren. Overzicht van deze kennis staat in vrij beschikbaar rapport op: www.kennispleingehandicaptensector/ onderzoek/gewoonbijzonder/ netwerk-goed-leven.

Resultaten  Tweede jaar: doelen vast stellen Met de data uit bijeenkomsten en rapport discussie over doelen. Analyse uitgewerkt naar een grote tabel (10 pag). Iedereen laten scoren wat de 5 belangrijkste doelen waren. Verwerkt tot schema met doelen. 2 november bijeenkomst: vast stellen en definiëren doelen.

Resultaten  Tweede jaar: doelen vast stellen

Waar staan we nu  Doelen - product….?

Volgende stap  Derde jaar: ontwikkelen Belangrijke thema’s; denk mee! Hoe brengen we die werkelijkheden bij elkaar in een product dat alle betrokkenen gaat helpen en waarin ze elkaar verstaan? Hoe zorgen we ervoor dat in dit product verwerkt wordt dat die werkelijkheden ook nog eens steeds veranderen?

Bedankt! Jeanet Landsman Jitske Draijer j.a.landsman@umcg.nl 050 361 6638 Jitske Draijer Jitske.draijer@philadelphia.nl 06-11366279 Mail: sgl@umcg.nl Website: https://www.kennispleingehandicaptensector.nl/onderzoek/gewoon-bijzonder/netwerk-goed-leven YouTube: https://www.youtube.com/channel/UChuc1vGKGt_VHMELz_GNCZg Facebook: https://www.facebook.com/SensatievaneenGoedLeven Twitter: sgl_autisme