Borgen in het VUCA tijdperk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderzoek in zorg en welzijn: over afstand nemen en groeien
Advertisements

Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Hoe kunnen we elkaar versterken?
Warmte Koude Kaart en 3D model Den Haag
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Kwaliteit met beleid Petra Verhagen
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Kwaliteitszorg als meerwaarde
Educatief partnerschap en VVE
ERRY STOOVÉ.
Kwaliteitszorg SPO Utrecht
Van wie is de kwaliteit van het onderwijs?
Implementatie van het 4C-ID-model
Proces en Product.
Een KRACHTige opleiding voor leerKRACHTEN Marco Snoek VELON-congres 2008 Wat betekenen de rapporten van Rinnooy Kan en de Onderwijsraad voor het curriculum.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
#MT1412 Management Tomorrow. #MT1412 Frank Robben.
SGBP3: doelafleiding voor het eggie “Een haalbare en betaalbare stip op de horizon” Wim Twisk & Gert van Ee.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
WRM examinator bij het IBKI
Een theoretische verkenning
Dat zouden we vaker moeten doen…
Schoonheid is een keuze Over sociale druk Dr. Liesbeth Woertman 4 februari 2008.
Met Stakeholders Gedeelde Visie
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Vragen subsets OM3. Vragen subsets (1) Benchmarking:  Kan benchmarking leiden tot copy-paste strategieën (waar blijft innovativiteit)?  Om te komen.
Instellingsexamens Nederlands
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.

Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg 17 juni 2014.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Examinering in het mbo: inspectietoezicht vanaf 2012 Gerard Bukkems 17 november 2011.
Kick off IKC Europaschool Welkom Soep met … IKC Europaschool (wie, wat, waarom) World café Afsluiting Rondje door de school (Reageren?
Examen logistiek in control. Procesarchitectuur examinering
Het accreditatiestelsel: het verleden en het heden.
Hoe geïnspireerd samenwerken? Het teamwiel van Vroemen in uitdagingen
Onderdelen presentatie NVBU > Positie Fundeon > Kerntaken Fundeon > Inhoud erkenningsregeling > Achtergrond > Implementatie > Reacties > Bevindingen bestuur.
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Inhoud Nieuwe examenprogramma’s vmbo beroepsgericht
Toezichtkader MBO CNV Onderwijs
Het Vernieuwde Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Kennis delen.
Onderwijsdag Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen WELKOM
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Kwaliteitszorg Les 4.
De beoordeling van scripties en werkstukken
Is de economische recessie een zegen voor de relatie ouders en school?
Burgemeester Reigerstraat KW Utrecht
Onderwijskwaliteit en Kwaliteitszorg NL
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Visie op praktijkrelevant examineren
Betrouwbaarheid examinering
Stel dat de (onderwijs) wereld gaat veranderen
Werkveldoverleg Maatschappelijke Zorg
Zelfevaluatie GOK.
Eigenaarschap.
PERSOONLIJK LEIDERSCHAP
Onderzoeksproject Service’
Examinering in de beroepspraktijk
Transcript van de presentatie:

Borgen in het VUCA tijdperk het dialoogmodel als borgingsinstrument

V OLATILE U NCERTAIN C OMPLEX A MBIGUE

Studenten 12000 Examens in de beroepspraktijk 800 Leerbedrijven Afnamelocaties 1000 Examinatoren 250 Nieuwe examinatoren per jaar

Succesfactoren die bijdragen aan een goede afname en beoordeling In onze visie op examinering staat ook de wijze waarop we met de stakeholders communiceren beschreven. We zien onze stakeholders als gelijkwaardig en als ervaringsdeskundigen die vanuit een andere rol in de keten hun bijdrage leveren. Elementen uit de visie We willen vakmanschap beoordelen. Diplomawaarde is de stip op de horizon. Dat kan in onze ogen het meest optimaal in de context van de reële beroepspraktijk. Dat helpt ons een keuze te maken binnen het dilemma authenticiteit en validiteit versus betrouwbaarheid en vergelijkbaarheid

We borgen steeds meer door gezamenlijk te leren We borgen steeds meer door gezamenlijk te leren. Onderlinge afstemming is het belangrijkste organisatiemechanisme. Leren gaat van “au”! We durven toe te geven dat er zaken misgaan, benoemen die en kiezen wat we aanpakken. We borgen exemplarisch en delen de opbrengst. “Lessons learned” worden gedeeld en verwerkt in de aanpassing van processen en instrumenten. We hebben de uitspraak: ” Dat moet van de inspectie”! In de ban gedaan. We maken eigen keuzes en verantwoorden die.

Een calibreringsessie na een bijwoning als good practice van het dialoogmodel als borgingsinstrument Wat doen we vooraf en erna? Ennuhhhh, zij doen het ook…..

Opbrengsten (en uitdagingen) Kwaliteitsdenken bij alle stakeholders. Belang van diplomawaarde wordt gedeeld en de rol van gedegen examinering wordt gezien. Leerbedrijven spreken elkaar aan op de kwaliteit van de examinering in de beroepspraktijk. Effecten op hun eigen interne kwaliteitszorg zijn zichtbaar. Bijna alle betrokkenen zijn minimaal bewust onbekwaam. Dat zet aan tot leren en de permanente wil om te verbeteren. De PDCA-cirkel wordt volledig en blijvend geschakeld doorlopen. Een ander gevoel: Examineren kan ook leuk en leerzaam zijn. Gevoel van eigenwaarde en zelfwaardering neemt toe. De examenleverancier is positief over onze input.