Sterk Meidenwerk 18 Juni 2019 Cynthia Boomkens

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het Nederlandse Rode Kruis
Advertisements

Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
project Bijzondere vriendschappen
Introductiebijeenkomst
doorzettingsvermogen”
Ouders en Kinderen Centraal
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
hoe autismevriendelijk ben ik
Dossier Empowerment Roos Delahaij
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Sociale media op school
ICT in een dynamische context
Marginalisering van allochtone jongeren en risicofactoren in hun dagelijks leven L. Eldering & E.J. Knorth.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Dossier Empowerment.
Voortijdig schoolverlaten
Mannen en vrouwen Verschil?! Overeenkomst?! Naam: Mathilde den Boer
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Resultaten enquête lager onderwijs De resultaten 1.Steekproef 2.Gamegedrag 3.Gamen en opvoeding 4.Besluit.
Presentatie: Over de grens
Meer inzicht en grip op financiële redzaamheid. Programma Welkom Inleiding Voorstelrondje Armoede/schulden Signaleringslijst Financien Afronding.
Liefde en relaties.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Ouder worden & alcohol Welkom – Karen Vanmarcke
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Opgroeien in de stad les 3
Jeugdcultuur Week 2 jongeren,peergroup en als het even anders gaat.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Inleiding in de pedagogiek Hoorcollege 6
De werkingen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren (=WMKJ) Made by: Charlène Vandorpe 1 Ba SW b Informatievaardigheden: SADAN- opdracht.
Reflecteren.
MEEDOEN in Edam-Volendam Voorstellen: Katja Mooij (RCO De Hoofdzaak) Fred Wiedijk (Context NH) Coördinatie en secretariaat MEEDOEN-tafel.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Jeugdwerkactie 2014 Actiedoelen. Drie pijlers onder de actie Thema 1Sterk in je schoenen Weerbaarheid van jongeren Thema 2Schouder aan schouder Zorg voor.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Workshop Girls’ Talk+ Annelies Kuyper. Girls’ Talk+: een groepsprogramma voor meiden met een licht verstandelijke beperking (LVB) ter voorkoming van onbedoelde.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Kinderarbeid..
Internet en grenzen Plaatje.
Pedagogiek als beroep.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Liefde en relaties.
Doelen behalen met activiteiten
INFORMATIE OVER VERGEETACHTIGHEID EN DEMENTIE
Doelen behalen met activiteiten
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Deel 2: dicht bij de leerlingen
§ 1.1 Identiteit Identiteit is het beeld dat iemand van zichzelf heeft, dat hij uitdraagt en anderen voorhoudt en dat hij als kenmerkend en blijvend beschouwt.
Presentatie: Over de grens
Presentatie deelgebied 4
Introductie in de filosofie van ACT
Doe de quiz en leer meer over ‘ik ben van mij!’
Aangeboren of aangeleerd?
Aangeboren of aangeleerd?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
JEUGDzorg - voor wie?.
Mag ik ook naar school?.
Mag ik ook naar school?.
Liefde en relaties.
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Transcript van de presentatie:

Sterk Meidenwerk 18 Juni 2019 Cynthia Boomkens Hogeschool van Amsterdam Lectoraat Youth Spot

Programma Meidenwerk Quiz Methodiek Meidenwerk Terugkoppeling Afsluiting

Programma Meidenwerk Quiz Onderzoek Meidenwerk Terugkoppeling Afsluiting

Meidenwerk: Wat is het? DOEL: Methodiek van jongerenwerk. Gericht op meiden in kwetsbare situaties Leeftijd 10 tot 23 jaar DOEL: ‘De begeleiding en ondersteuning van meiden bij hun identiteitsontwikkeling, zodat zij als volwassenen zelf vorm kunnen geven aan hun leven als deel van de samenleving’

Voorbeeld 1 Waarom meidenwerk? Eva 14 jaar VMBO. Laatste rapport slechter / vaak afwezig. Mentor heeft haar gewaarschuwd. Eva wil graag vervolg opleiding doen Huiswerk maken is lastig: ze moet passen op haar jongere broertjes en zusjes. Vader en moeder werken veel om rond te komen. Waarom meidenwerk? Ondanks dat Eva weet wat ze wil, lukt het haar niet om dit bereiken Loyaal naar ouders: wil hen helpen.

Voorbeeld 2 Dunya 16 jaar. Naaktfoto gestuurd naar vriendje Verspreid in de school Durft niet meer naar school Bang voor reacties ouders Waarom meidenwerk? Dunya weet niet meer hoe ze hieruit kan komen en wil hierover in gesprek gaan met iemand die ze vertrouwt.

Voorbeeld 3 Vanessa 20 jaar Geen Opleiding - Geen baan Problematische thuissituatie Moeder dreigt haar op straat te zetten Overige familie en vrienden kunnen haar niet in huis nemen Waarom meidenwerk: Vanessa dreigt dakloos te worden en weet niet waar ze moet beginnen om hier uit te komen.

Kwetsbare meiden? Kwetsbaarheid is….: Oftewel: Negatief zelfbeeld Problemen op school Stressvolle of complexe thuissituatie Sociaal isolement Opgroeien in meerdere culturen Opgroeien in armoede of achterstandswijken Gediscrimineerd of gepest worden Beperking (psychisch, sociaal of lichamelijk) Gebrek aan steun / verwaarlozing Meiden die zijn gevlucht Middelenmisbruik Tienermoeder Financiële problemen Oftewel: Gebeurtenissen, omstandigheden of eigenschappen die (kunnen) leiden tot het moeilijk(er) doorkomen van hun adolescentiefase.

Waarom meidenwerk? Ondervertegenwoordiging van meiden in jongerenwerk (10-30% is vrouw) - Jongens dominanter door externaliserend gedrag. Meiden meer internaliserend gedrag. - Activiteiten niet altijd sprekend voor meiden - Meiden mogen niet altijd van ouders. Andere rolverwachtingen Ander ontwikkelingsproces

Programma Meidenwerk Quiz Onderzoek Meidenwerk Terugkoppeling Afsluiting

Quiz (1/8) Meidenwerk vindt altijd plaats in dezelfde meidenwerk-ruimte Waar of niet waar? Niet waar. vaak in dezelfde (eigen ingerichtte ruimte). Maar ook: tijdelijke locaties: dansstudio, sportzaal, park, musea, andere steden. Dit is een methodische principe ‘Vergroten van Leefwereld’.

Quiz (2/8) Oudere meiden (18+) komen vooral naar meidenwerk omdat zij problemen hebben Waar of niet waar? Niet Waar: Maar liefst 22% van de meiden boven de 18 jaar (1 op de 5) komt vanwege problemen naar het meidenwerk. T.o.v. 5% van meiden onder de 18 jaar. Dus: Meer oudere meiden, maar NIET de belangrijkste reden

Quiz (3/8) Meiden besteden meer tijd op sociale media dan jongens. Waar of niet waar? Waar. Meiden: leuk. In contact blijven met anderen (maar ook fear of missing out). Jongens: entertainment. Meidenwerkers daarom ook vaak accounts voor contacten en signaleren Tijd op sociale media Jongens Meisjes Minder dan 1 uur per dag 25,1% 18,0% 1 – 3 uur per dag 55,7% 48,7% 3-5 uur per dag 17,0% 22,2% 5 – 10 uur per dag 5,5% 8,4% Meer dan 10 uur per dag 0,6% 2,6% Bron: CBS, 2015

Quiz (4/8) Zodra meiden naar de middelbare school gaan, neemt hun deelname aan meidenwerk af. Waar of niet waar? Waar: Veel jonge meiden komen naar het meidenwerk vanwege de activiteiten. Doel: relatie opbouwen met deze meiden. Meiden die meidenwerk nodig hebben, zijn dan al in contact.

Quiz (5/8) Meiden praten vaak over hun omgeving in het meidenwerk. Over wie praten zij het meest? A. Vriendjes B. Vriend(inn)en C. Ouders D. School C. Ouders (54,5%)

Quiz (6/8) “De meidenwerker moet een vrouw zijn”. C. Welke meiden vinden dit vooral? Jonge meiden (10 - 13 jaar) Middelste meiden (14 – 17 jaar) Oudste meiden (18 – 23 jaar) C. 56,7% van alle meiden vindt het belangrijk dat de meidenwerker een vrouw is Jonge meiden (10 - 13 jaar): 60% Middelste meiden (14 – 17 jaar): 47% Oudste meiden (18 – 23 jaar): 72% Meidenwerker is vrijwel altijd een vrouw (99%)

Quiz (7/8) Hoe vaak nemen meiden deel aan het meidenwerk. A. Elke dag B. Elke week, 2 of 3 keer C. Elke week, 1 keer D. 1 keer in de twee weken Antwoord: C A. Elke dag 6,4% B. Elke week, 2 of 3 keer 14,6% C. Elke week, 1 keer 57,8% D. 1 keer in de twee weken 9,5%

Quiz (8/8) Schattingsvraag Hoeveel procent van de meiden komt naar het meidenwerk om andere meiden / vriendinnen te ontmoeten? Antwoord: 37%

Winnaar Quiz?

Programma Meidenwerk Quiz Methodiek Meidenwerk Terugkoppeling Afsluiting

Lectoraat Youth Spot: Wat doen wij? In kaart brengen handelen van jongerenwerkers in contact met jongeren. ‘Elke jongerenwerker werkt op zijn of haar eigen manier’ ‘Ik doe gewoon wat ik doe’

Focus op

Het doel van het meidenwerk is ‘het begeleiden en ondersteunen van meiden bij hun identiteitsontwikkeling, zodat zij als volwassenen zelf vorm kunnen geven aan hun leven als deel van de samenleving’ (De Boer & Metz, 2014)

Eigenaarschap over het eigen leven ‘het vermogen van mensen om zelf vorm te geven aan het eigen leven, in relatie tot hun eigen waarden en in afstemming met hun eigen context’ (Boomkens & Metz, 2015). Wat vindt een meisje zelf belangrijk? Wat vindt haar omgeving belangrijk?

Eigenaarschap en meidenwerk Doel Meidenwerk ‘het vermogen van mensen om zelf vorm te geven aan het eigen leven, in relatie tot hun eigen waarden en in afstemming met hun eigen context’ ‘het begeleiden en ondersteunen van meiden bij hun identiteitsontwikkeling, zodat zij als volwassenen zelf vorm kunnen geven aan hun leven als deel van de samenleving’ zelf vorm geven aan het eigen leven = het doel

Eigenaarschap eigenschappen Intentie hebben (intentie tot handelen / veranderen) Vooruit denken (doelen stellen + anticiperen op gevolgen) Handelen (daadwerkelijk handelen) terugkijken (reflecteren op handelen) Eigenaar over het eigen leven

Empowerment Definitie: ‘empowerment is a process, a mechanism by which people, organizations and communities gain mastery over their affairs’ (Rappaport, 1987).

Empowerment componenten Persoonlijke controle (geloof in eigen kunnen, motivatie, locus of control) Kritisch bewustzijn (bewustzijn van mogelijkheden, bewustzijn van of aanleren van vaardigheden ) Participatie

WERKING VAN HET MEIDENWERK

Het model in de praktijk Aan welke eigenschap van eigenaarschap over het eigen leven ga je werken? Intentie / vooruit denken / handelen / terugkijken

Nu jullie. In duo’s Stap 1: Wat is het doel? Stap 2: Met welke eigenschap van eigenaarschap over het eigen leven ga je werken? Intentie / vooruit denken / handelen / terugkijken Stap 3: Bepaal per component (persoonlijke controle / kritisch bewustzijn / participatie) hoe je aan het doel wilt werken Hiervoor gebruiken instrument ‘Zelfversterking’

Programma Meidenwerk Onderzoek Meidenwerk Quiz Terugkoppeling Afsluiting

Lectoraat Youth Spot Cynthia Boomkens c.boomkens@hva.nl Illustraties: © Kerstin Zabransky