DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Advertisements

Uiterlijke structuur aanbrengen
Beroemde kinderen Leonardo da Vinci
Organisatie van een website
Ontwikkeld door Anne Coppens en Carlo Verhaar les Navigatie I-C1#, datum.
Training Sharepoint Wendy Ankersmit.
Duidelijk schrijven voor iedereen
HTML Les 1: Introductie HTML
Website Usability.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Een lessenserie van drie lessen
concept en indelingsprincipe
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
het bouwen van een website
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Bezoekersgerichte teksten
Samenvatting Havo 5.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Online marketing Expert (in een week)
(Her)Schrijven voor het web Is schrijven voor het web anders? Voordat we schrijven… Basisprincipes schrijven voor het web.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
Workshop evalueren Dcp
MM2 webcommunicatie Mijn gegevens:
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Training Webrichtlijnen Maar moet je je als webredacteur aan houden?
Teksten schrijven. Teksten schrijven Teksten schrijven – Waar gaat het over Onderwerp Titel Lead Tussenkopjes Illustraties Woorden vet/cursief.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Hoofdstuk 8 Brieven en s Deel 6: Schrijven Hoofdstuk 8 Brieven en s 1.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen.
Activerende teksten.
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Centraal Examen Nederlands
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Lezen, schrijven en argumenteren
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Stiftgedichten.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Een beschouwing schrijven
Nieuw Beter zoeken met Kenniswijzer.
Digi(bord)boek project <titel project>
Deelonderwerpen Hoe herken ik de deelonderwerpen van een tekst?
Informatieavond Kurzweil (basis).
Wat maakt een PPT goed?.
Hoe schrijf je een recensie?
Zelf schrijven van een ‘grappig’ nieuwsbericht
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Hoe maak ik een goede samenvatting?
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Inleiding beoordelen.
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
INZET VAN DIGITALE MEDIA VOOR PUBLIEKSBEREIK
Hoe maak je een eyecatcher
Maak een site en onderscheid
Cijferloos lesgeven bij talen
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
De website.
Pers, pr en tekst schrijven
Transcript van de presentatie:

DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website 1 2 3 Begrijpelijke en taakgerichte teksten Gebruiksvriendelijke webformulieren Structuur van de website Indeling website o.b.v. taken 30 taken op een gemeentelijk website verklaren 81% van het gemeentelijke websitegebruik. Onderzoek wat de taken van uw bezoekers zijn, de prioritering hierin en structureer vervolgens uw website op basis van het relatieve belang van deze taken. Naast het inrichten van de website op basis van (top)taken zijn er nog andere elementen die u kunt inzetten om de website zo gebruikersgericht mogelijk te maken. Elementen voor klantgerichte structurering Speel in op de scanpatronen van uw webgebruikers door de 8 tips voor het vormgeven van een webpagina te passen (zie pagina x). Richt uw website taakgericht en niet doelgroepgericht in. Denk vanuit de taak van de bezoeker, niet vanuit de organisatie. Denk ook aan ondernemers en maak informatie en dienstverlening vindbaar. Dit hoeft niet prominent in de structuur naar voren te komen. Overweeg een websitestructuur met beperkte navigatieknoppen aan de boven- of zijkant. Hanteer de 4 uitgangspunten voor een klantgerichte interne zoekmachine (zie pagina x). Hanteer de uitgangspunten voor een gebruikersgerichte homepage (zie pagina x). Toegankelijke en leesbare teksten Belangrijk voor toegankelijke en begrijpelijke teksten is dat u rekening houdt met leesvaardigheid van bezoekers. De grootste groep Nederlanders leest op B1 niveau terwijl de teksten van overheden op een veel hoger niveau worden geschreven. Stichting Lezen en Schrijven adviseert de volgende vier uitgangspunten te hanteren: De tekst is technisch makkelijk te lezen en te begrijpen. De inhoud sluit aan bij de voorkennis van de lezer. De lezer en zijn belang en vraag staan centraal. Bedenk voor wie de tekst is bedoeld en wat er bereikt moet worden. Pas verder de volgende tips toe: Zinnen: eenvoudig, niet langer dan 10-12 woorden, geen samengestelde zinnen. Woorden: concreet, vermijd ‘tevens, behoudens, gerechtigd zijn, etc.’. Opmaak: past op 1 A4, voldoende witregels, toegankelijk lettertype, rustig beeld en gebruik opsommingstekens. Structuur: korte inleiding, kom ter zake. Taakgerichte teksten Een persoon die vanaf een scherm leest, heeft een korte aandachtsspanne. Het is daarom belangrijk om de belangrijkste boodschap bovenaan te zetten. Schrijf volgens de omgekeerde piramide: Titel + belangrijkste informatie Extra informatie, niet noodzakelijk (verdieping) Toegift, iets extra’s Voor productinformatiepagina’s betekent dit: (1) Korte heldere omschrijving; (2) oproep tot actie; (3) de kosten; (4) wat mee te nemen; (5) overige informatie. 10 tips voor het realiseren van gebruiksvriendelijke webformulieren Voor bezoekers is het belangrijk dat formulieren duidelijk en makkelijk in te vullen zijn. We geven 10 tips voor het realiseren en verbeteren van webformulieren: Test het formulier en pas aan: neem de gebruiker mee in het proces. Geef voorwaarden, uitleg en benodigde informatie voor de bezoeker het formulier invult. Gebruik gemakkelijke taal. Geef toelichting waar nodig. Vraag alleen om informatie die noodzakelijk is om de aanvraag af te handelen. Voeg een asterisk (*) toe aan verplichte vragen. Geef foutmeldingen duidelijk aan en formulier klantvriendelijke waarschuwingsmeldingen. Maak duidelijk waar in het proces de bezoeker zich bevindt. Leg de focus op het doorgaan en afronden van het formulier. Maak het voorinvullen van informatie en tussentijdse opslag mogelijk. Bekijk de praktijkvoorbeelden per tip op pagina’s x – x. Test uw webformulier op basis van de handige checklist Wilt u toetsen hoe gebruiksvriendelijk uw webformulieren zijn? Gebruik dan de handige checklist op pagina’s x – x om uw webformulier te beoordelen op basis van de 10 tips.