Welkom op de neonatologie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Advertisements

StartDOCUMENT Petje op petje af Muziek van holland spot of fimpje.
Informatieavond personenzorg
Tuur & Gert bezoeken. M A E N D E L E O Het jeugdcentrum Maendeleo neemt het op voor verwaarloosde jongeren. Het jeugdcentrum doet dit echter op een heel.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Mantelzorgtraining sondevoeding
Integrale opdrachten STW
‘Valkuilen bij de screening’ Dr. Nadine De Ronne
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Vrije-CLB-Koepel vzw Maak kennis met het CLB. 2 Voor wie?  Leerlingen  Ook los van de school  En los van de ouders  Ouders  Met hun zorgen en vragen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Resultaten BPV-evaluatie
Opleiding KWS voor studenten en interim medewerkters
Competentieprofielen
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Zorgstroom, dichtbij mensen.
Workshop “Beoordelen”
Wat is SWPBS - goed gedrag kun je leren?
Stage 2 - screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Workshop evalueren Dcp
Toetsbeleid aan de faculteit Architectuur
Voorlichtingsavond 5 havo
Studieadviesregeling
Bachelor Medische Hulpverlening
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
VOORLICHTING STAGE Sociaal Pedagogische Hulpverlening Instituut voor Sociale Opleidingen.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Praktijkervaring en reflectie
Praktijkervaring & Reflectie
Amber Gefilmd tijdens de behandeling: het aanprikken van de vap voor het toedienen van de medicatie.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Het eenvormig stagebegeleidingsformulier verpleegkunde voor West-Vlaanderen Provinciaal Verpleegkundig Overleg Zorgnet ziekenhuizen Alle scholen uit West-Vlaanderen.
MEE Groningen Algemene presentatie. 2  Mensen met een verstandelijke, lichamelijke beperking en/of een chronische ziekte  Anderen die beperkingen in.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Paraaf1 G Algemene voorwaarden en reglementering autocontrole in/uitgang van de Vlaamse Visveiling NV te Zeebrugge/Oostende.
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
PEDIATRIE INFO KEUZE STAGE 1. Kinderen van 0 – 15 à 16 jaar Uitgebreide pathologie: zowel heelkunde als inwendige Chronische aandoeningen Acute aandoeningen.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Maak kennis met het CLB.
Beoordelen Wat is beoordelen Beoordelingsnormen Beoordelingsgesprek P.O.C. in het bedrijf Taken van de praktijkopleider.
Info Fase 1 Ann Reale Info keuzestage.
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Schooljaar met 4 periodes
JCI accreditatie en jij?
Interesse? Solliciteer voor 24 juni 2018
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Casus 3: De Intensieve patiënt
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
BOM-model PV 25/03/2014.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
ADL Les 1.
ADL Les 1.
Info klinisch onderwijs
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Welkom op de vroedvrouwenconsultatie!
Introductie stage Womama
Welkom op de materniteit!
Introductie stage verloskamer
Transcript van de presentatie:

Welkom op de neonatologie! Introductie stage neonatologie

Overzicht Algemene informatie ziekenhuis Praktische afspraken eerste stagedag Voorstelling en werking afdeling neonatologie Patiënten profiel Wat verwachten wij van studenten? Feedback/evaluatie

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.1. Gegevens van het ziekenhuis Heilig Hart ziekenhuis Mechelsestraat 24 2500 Lier 03/491 23 45 Website: www.hhzhlier.be 1.2. Bereikbaarheid en parkeren - Via hoofdingang Mechelsestraat of via Kolveniersvest (met badge) kan het ziekenhuis betreden worden. - Station en busvervoer binnen loopafstand ( www.b-rail.be/N of www.delijn.be ). - Fietsenstalling is voorzien, wel dient men zelf een slot mee te brengen. - Parkeren op de bezoekersparking is betalend, er is geen mogelijkheid tot het bekomen van een gratis parkeerkaart. - Gratis parkeren in Lier? Raadpleeg www.lier.be .

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.3. Werkkledij - Tijdens de stage is een dienstuniform, dat via de school wordt aangeschaft, verplicht. Dit uniform wordt alleen binnen het ziekenhuis gedragen. Het is aangeraden het dienstuniform op regelmatige basis te wassen, dit om een correcte persoonlijke hygiëne te waarborgen. - Badge met naam en functie (‘Student vroedvrouw’) moet duidelijk zichtbaar gedragen worden. - Gesloten en geluiddempend schoeisel is zelf te voorzien. - Correcte persoonlijke hygiëne: Lange haren zijn steeds samengebonden. Nagels: kortgeknipt, netjes en zonder nagellak. Juwelen: geen ringen, polshorloges of andere sieraden aan polsen en voorarmen. Oorringen zijn toegestaan indien deze klein zijn en de zorg niet hinderen. 1.4. Kleedkamers - Locatie: gelijkvloers blok G - Lockers zijn voorzien, zelf hangslot mee te brengen. - Einde van de stage: locker volledig leegmaken en netjes achterlaten.

1. Algemene informatie ziekenhuis 1.5. Maaltijden Maaltijden worden steeds opgenomen buiten de afdeling (tenzij anders besproken met de begeleidende vroedvrouw): - In de personeelscafetaria blok G 1ste verdieping: koffie, thee en water zijn voorzien. - In de cafetaria (Sodexo) in de centrale hal: eigen lunchpakket mag, drank ter plaatse te consumeren. 1.6. Bij wie kan je terecht als student? - Elke ingewerkte verpleegkundige/vroedvrouw staat in voor de begeleiding van studenten. - Mentoren op dienst. - Algemene begeleidingsverpleegkundigen: Myriam Van Mensel en Ann Vanderhulst E-mail: begeleidingsverpleegkundige@hhzhlier.be Telefoon: 03/491 21 43

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.1. Stageregeling - De school zorgt voor de toewijzing van een afdeling. - De uurregeling wordt opgemaakt door de hoofdvroedvrouw/mentoren (bij wijzigingen: overleg met mentoren en stagebegeleiding school). => Als student mag je max. 2 wensen doorgeven (uiterlijk 4w voor aanvang van de stage) en 2 shiftwissels uitvoeren (na goedkeuring). => Voor de start van de stage jezelf komen voorstellen op de afdeling - Bij ziekte: school, stagebegeleiding en afdeling verwittigen. 2.2. Eerste stagedag Indien je voor de eerste maal stage loopt in het ziekenhuis: Rondleiding door begeleidingsverpleegkundigen Myriam Van Mensel en/of Ann Vanderhulst. Start om 8u30 in de centrale hal van het ziekenhuis, deelname is verplicht en is een onderdeel van de stage. Rondleiding loopt langs de kleedkamers, waar je je dienstuniform kan aantrekken. Indien je reeds stage hebt gelopen in het ziekenhuis: Bij start van de shift aanmelden op de afdeling in dienstuniform.

2. Praktische afspraken eerste stagedag 2.3. Werkuren Je werkt 7,5 uren per dag + 30 minuten middagpauze. - Vroege dienst: 7.00u – 15.00u - Late dienst: 14.00u – 22.00 u - Nachtdienst: 21u30 – 7u30u 2.4. Voorstelling op de afdeling - Document ‘Ik stel mezelf voor’ invullen en ophangen in het briefinglokaal.

3. Voorstelling en werking neonatologie 3.1. Algemene info afdeling neonatologie - Ligging: tweede verdieping blok G -13 bedden verdeeld over volgende kamertypes: 1 tweepersoonskamer 2 driepersoonskamer 3 rooming-in kamers 1 intensieve box (max 2 pat.) 1 reabox Telefoonnummer: 03/491 22 70 E-mail: neonatologie@hhzhlier.be Bezoekuren: 15.00u – 16.00u 18.30u – 20.00u

3. Voorstelling en werking neonatologie 3.2. Voorstelling van het team Verpleegkundig team: - Hoofdvroedvrouw: - Adjunct – hoofdvroedvrouw verloskamer/neonatologie: Jolien Celen - Verpleegkundige/Vroedvrouwen Medisch team: kinderartsen Dr. Garmyn K. Dr. Broers C. Dr. Van Doorn D. Dr. Janssen K. Dr. Huybrechs A. Dr. Verstraete L.

3. Voorstelling en werking neonatologie Andere medewerkers: - Dokters assistenten of stagiaires in opleiding - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Radiologie - Lactatiekundige - Kind en gezin - ….

3. Voorstelling en werking neonatologie Andere medewerkers: - Dokters assistenten of stagiaires in opleiding - Logistieke medewerkers - Onderhoudspersoneel - Technische dienst - … Multidisciplinaire samenwerking: - Sociale dienst - Radiologie - Lactatiekundige - Kind en gezin - ….

4. Patiëntenprofiel 4.1. Wie? Algemeen worden op onze afdeling alle pasgeborene met problemen opgenomen premature, dysmature en immature baby Baby’s met hyperbilirubine Baby’s met slechte apgarscore Baby’s met aangeboren afwijkingen, die specifieke observatie of behandeling vereisen Baby’s van moeder met zwangerschapsdiabeet met insuline /IDDM Baby’s met (tekens van) infectie Baby’s met ademhalingsproblemen (RDS, meconiumaspiratie, neusvleugelen, cyanose, ..) baby’s met hypo- of hypertermie Baby’s van moeder met (pre-)eclampsie, acute HELLP-syndroom Baby’s van moeders met specifieke problemen ( depressie, verslaving, soc./fam. problemen, …)

4. Patiëntenprofiel 4.2. Veel voorkomende zorgen en technieken Babybadje (rectaal temperaturen, navelzorg, oog-,neusverzorging) Aanleren van babybadje aan ouders Couveusezorg Instellen en opvolgen van monitors Opname van urinestaal d.m.v. opvangzakje Bloedname Infuustherapie Maagsonde plaatsen/ sondevoeding Hulp en begeleiding bij borstvoeding IV medicatietherapie (berekenen en toedienen) Flesvoeding geven

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.1. Algemene verwachtingen Degelijke voorbereiding van de stage. PowerPoint doorgenomen, bepalen van leerdoelen, theorie doorgenomen. Goede samenwerking met begeleidende verpleegkundige/vroedvrouw. Positieve belangstelling en ingesteldheid, werken in overleg, aanvaarden van bijsturing, uitleg en hulp vragen waar nodig. Benutten van leerkansen. Nemen van initiatief in functie van je leerdoelen. Respecteren van beroepsgeheim. Verzorgd voorkomen. Zelfevaluatie. Wees kritisch voor jezelf, zelfreflexie. Tactvolle en behulpzame houding t.o.v. ouders en baby’s.

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding 5.2.1. De 1ste fase Begrijpen van de meest voorkomende redenen van opname, diagnose, behandeling Kennis en vaardigheden m.b.t. parameters Observatie van de pasgeborene Hygiënische zorgen toedienen en gepaste GVO geven Toedienen van medicatie oraal en rectaal Medische berekeningen en gebruik van bijsluiter Toedienen van inspuitingen SC en IM Zuigelingen voeding geven/ basisbegeleiding van borstvoeding Verluieren Sociale vaardigheden Positioneren van baby …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding 5.2.2. De 2de fase Competenties van fase 1 IV-medicatietherapie (berekenen en toedienen) Maagtubage/spoeling uitvoeren Sondevoeding Veneuze bloedafname Uitvoeren van een totaalzorg Mondelinge en schriftelijke rapportage …

5. Wat verwachten wij van studenten? 5.2. Competenties in de verschillende fases van de opleiding 5.2.3. De 3de fase - Competentie fase 1 en 2 De zorg van meerdere patiënten kunnen organiseren Probleemoplossend denken Overdracht kunnen doen Psychosociale vaardigheden

5. Wat verwachten wij van studenten? Belangrijk: Indien gemerkt wordt dat de student de nodige theorie en/of technieken niet bezit, kan gevraagd worden deze nog eens te studeren en/of in te oefenen in het skills lab. Er wordt verwacht dat je voorbereidt op stage komt.

6. Feedback/Evaluatie Dagelijks wordt er door de student een feedbackformulier afgegeven aan de begeleidende verpleegkundige/ vroedvrouw gelieve alvorens het feedbackformulier af te geven, zelf al een realistische weergave van het verloop van de dag te noteren. Alsook alle handelingen die je hebt uitgevoerd (positieve/negatieve punten). Het is de verantwoordelijkheid van de student om dit formulier te laten invullen! Op regelmatige tijdstippen kan met de mentor besproken worden hoe de stage verloopt en worden de doelstellingen/aandachtspunten voor de rest van de stageperiode besproken. De eindevaluatie gebeurt in samenspraak met de stagebegeleiding en de mentoren/verpleegkundig team. Hierbij wordt rekening gehouden met: je theoretische kennis en inzichten, technische vaardigheden (cfr. vooropgestelde doelstellingen), je houding, communicatieve vaardigheden en de evolutie in je leerproces. Belangrijk: probeer de gegeven feedback te zien als werkpunten en niet als negatieve kritiek. Je bent op stage om te leren en je vaardigheden te ontwikkelen.

6. Feedback/Evaluatie Ook wij als afdeling vinden het belangrijk dat je ons feedback geeft over de afdeling als stageplaats. Om je mening te geven kan je via de website (www.hhzhlier.be/stage) een evaluatieformulier invullen (Evaluatie "Maak ons beter!“).

Hopelijk biedt deze presentatie je al een eerste kennismaking met de afdeling, zodat je met veel enthousiasme aan de stage kan beginnen. Wij hopen je hiermee een houvast te bieden voor de periode dat je in het ziekenhuis stage loopt! Wij wensen je heel veel leerkansen en succes toe!!