The Future Teacher 3.0.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Like! #Nt2: Aan de slag met nuttige toepassingen van sociale media in het NT2-onderwijs Yolande Spoelder.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
De “ leraar” als rolmodel
binnen het VMBO Impressie van wat mogelijk is.
Learning analytics: de docent
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Michel Visser Founder EesySoft
Algemeen didactische principes van e-leren Wouter Hustinx Coördinator ICTO-expertisecel
HAN Faculteit Educatie.
Docentontwerpteams en self-efficacy
Wat is de meerwaarde van een elektronische leeromgeving?
Formatief toetsen en differentiatie: ideaal en/of werkelijkheid? Nienke Nieveen miniconferentie "Formatief toetsen” Heerlen, 26 maart 2013.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Verrijkte Content Helicon Studiedag 2013, Velp John Hanswijk.
Voortgangsgesprek fase 1
moderniseren van het curriculum.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Flexibel curriculum met behulp van ICT
Werken met Blogs 1. Waarom bloggen? 2. Werken met blogs op de MLI.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Gepersonaliseerd leren:
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Leer kracht Workshop over competenties van
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Doelen realiseren met media
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
Coaching in regioleren
Presentatie EduCheck SOML
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
What is the meaning of? Student centered learning
Interactief oefenen, formatief toetsen
KA2 – "The Future Teachter 3
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
If it doesn’t spread……it’s dead
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Interactief oefenen, formatief toetsen
Christine Lippens Universiteit Antwerpen - TEW
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
Samenwerking die je vleugels geeft
Activernde didactiek & passende werkvormen
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Van Maerlantlyceum Invoering laptops leerjaar 1 en leerjaar 4
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Cijferloos lesgeven bij talen
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Transcript van de presentatie:

The Future Teacher 3.0

Coördinatie & partners

DigCompEdu Het Joint Research Centre van de Europese Unie lanceerde in december 2017 het European Framework for the Digital Competence of Educators (DigCompEdu). Competenties Onderstaande figuur geeft de zes competentiegebieden aan met daarin de professionele activiteiten van docenten.

Onze focus Digital resources: Verwerven, verwerken, creëren en delen van digitale middelen. Het betreft hier ook de informatievaardigheden en mediawijsheid van docenten. Empowering learners: De inzet van ICT ten behoeve van inclusief onderwijs, differentiatie en gepersonaliseerd onderwijs (rekening houden met verschillen), en om de actieve betrokkenheid van de lerende bij zijn eigen leerproces te bevorderen. Teaching and learning: De beredeneerde inzet van ICT voor leren en lesgeven. Het betreft hier het ontwerpen, plannen en uitvoeren van de didactische inzet van ICT in de verschillende fases van het leerproces. Het framework gaat er vanuit dat het daadwerkelijke potentieel van ICT naar voren komt in learner-centred processes. De rol van de digitaal bekwame leraar is het begeleiden van de lerende bij leeractiviteiten waarin de lerende een autonomere rol ontwikkeld, en waarin de lerende ook van en met andere leert. De docent zet ICT in om het zelfregulerend leren van de lerende te ondersteunen. De inzet van ICT om bestaande toetsing- en assessmentstrategieën, zowel formatief als summatief, te ondersteunen en te versterken, maar ook om innovatieve benaderingen van assessment te faciliteren. De docent kan omgaan met learning analytics, en deze data op een verantwoorde manier gebruiken ten behoeve van leren en lesgeven. De docent kan ICT inzetten om gerichte feedback te geven aan lerenden, op het moment dat het nodig is.

Dit is een vragenlijst die bestaat uit een beperkt aantal vragen op vlak van het gebruik van tools en digitale leermiddelen. De vragenlijst peilt naar de reeds verworven competenties van de leraar en kan gebruikt worden in alle onderwijsniveaus.

Het compass is een schematische weergave van de reeds verworven competenties in beeld en de competenties waaraan nog gewerkt kan worden. Aan de hand van de resultaten uit de Digital thermometer ontvangt de leraar een individuele leerlijn van te volgen online modules.

De digital journey bestaat uit 19 online modules voor leraren die nog weinig ICT inzetten in hun lessen en 19 modules voor reeds ervaren leraren.

Onderwerpen deel 1 Online leren - weten wat werkt! Aan de slag met afbeeldingen Flipped Classroom Collaborative lesgeven en leren Feedback krijgen van studenten Strategieën voor het ondersteunen van lezen Strategieën voor het ondersteunen van schrijven Formatief toetsen

Onderwerpen deel 2 Social Media en social learning Inclusief onderwijs Geschikte beoordelingen ontwerpen Aan de slag met video Aan de slag met audio Gedreven worden in het gebruik van digitale hulpmiddelen Ontwerpen van online en blended leren Differentiatie en personalisatie

Ontwerp Journey

Delen en hergebruik Toll-net en de partners binnen dit project geloven zeer sterk in het delen en hergebruiken van elkaars materialen.

Vanaf 1 september Individueel via futureteacher.eu Individueel met coaching via Toll-net Vormingstraject in de school/centra

Meer weten? Website: http://futureteacher.eu Volg ons op Facebook of Twitter Contacteer de projectcoördinator: katrien.bernaerts[at]toll-net.be