Denken en doen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Welkom bij Leefstijl.
Sollicitatiegesprek.
Competentie 12 Kritiek geven en kritiek ontvangen
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Te slim om veters te strikken
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Wat is belangrijk om te leren?
Samenwerken Werken in Teams.
Presentatie Executieve functies
Executieve Functies (in vogelvlucht) Monique Hartman
De kracht van focussen Volgehouden aandacht en concentratie centraal Executieve functies in de dagelijkse praktijk op school en thuis.
Executieve Functies en Passend onderwijs
Aanpak problematisch gedrag
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
De domeinen & Niveau bij ABB.
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Wjk.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Peuter & Co De Hbo’er in Groep Nul en de Startgroep Van spelen word je vrolijk!
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Talent in Ontwikkeling
1 GAMIFICATION BANKIEREN & SPELEN? 10 SEPTEMBER. 2 WIE BEN IK?
Wat heb jij mantelzorgers te bieden?. Leerdoelen Je onderzoekt en benoemt welke ondersteuningsbehoefte de mantelzorger heeft. Je bespreekt met de mantelzorger.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Vakinhoudelijk leiderschap, in een tijd van verandering
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Wat is coöperatief leren?
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Spel en executieve functies
JRK Netwerk AANDACHT voor WERKEN.
Talent in Ontwikkeling
Module 6; didactisch handelen
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Vragenlijst ontwikkelt door TNO voor de groepen 7 en 8 in het PO
“Leef je leven alsof het de tweede keer is’ Victor Frank”
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Samenwerken en communicatie
Persoonlijk Leiderschap
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
BOM-model PV 25/03/2014.
Communicatie 3e les.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Zichtbaarheid Creëren
KAN WATER OVERAL NAARTOE STROMEN?
Wat leer je allemaal op school?
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Denken en doen

Impulscontrole & Volgehouden aandacht

Executieve functies Denkvaardigheden en Gedragsvaardigheden Executieve functies ontwikkelen zich nog tot op latere leeftijd De verschillende executieve functies ontwikkelen zich in verschillende leeftijdsfases Iedereen heeft goede en minder goede executieve functies Ze zijn afhankelijk van de tijd van de dag/hoe je in je vel zit en wat je doet Er is pas sprake van een probleem als het dagelijks functioneren veelvuldig wordt belemmerd

De ontwikkeling van de executieve functies Afhankelijk van de omgeving/ervaringen/opvoeding Afhankelijk van aanlegfactoren Grote variaties binnen de normale ontwikkeling Afhankelijk van de activiteit Afhankelijk van de situatie Onder druk/ stress worden alle EF slechter !! Tabel Blz 28 Gedrag in Uitvoering tabel 2.1

Impulscontrole: het vermogen om na te denken voor je iets doet Luistert instructie niet af Geeft antwoord zonder goed na te denken Geeft snel op als het moeilijker wordt Voorbeeld uit de groep? Per executieve functie een opdracht of filmpje

Open deur: ga er vanuit dat peuters en kleuters hun impulsen nauwelijks kunnen beheersen Als je kinderen beperkingen oplegt, zullen ze hun impulsen moeten leren beheersen : stimuleert ontwikkeling van impulscontrole Help kinderen beloningen uit te stellen door een wachttijd in te stellen: verleng de wachttijd geleidelijk Bereid kinderen voor op situaties waarin ze hun impulsen zouden moeten kunnen beheersen Oefen impulscontrole met behulp van rollenspelen

Volgehouden aandacht: het vermogen om je ondanks afleiding te richten op taken Is snel afgeleid Neiging tot afraffelen Veel niet taakgericht gedrag Verschillende oorzaken en dus aanpakken Voorbeeld uit de groep?

Speel mee Maak het kind (mede) verantwoordelijk Loop vaste rondes tijdens een speelwerkles Maak een activiteit interessant: verras het brein! Wissel luisteren af met bewegen Geef een compliment als het kind het lukt om de aandacht vast te houden

Principes waarmee je de EF kunt verbeteren (naar: Slim maar, Peg Dawson, 2009) Vaardigheden aanleren ipv afwachten In het begin zal jij de executieve functie van het kind moeten vervangen, daarna kan hij het in stapjes gaan overnemen Door de taak, instructie of de omgeving aan te passen kun je zorgen voor veranderingen Zorg voor aanmoediging; waardeer de inzet van het kind Geef vooral feedback op het proces Verwacht niet te snel dat het kind het zelf kan

Belangrijk is: Niet alleen in beeld brengen van de sterke en zwakke kanten van de executieve functies van het kind Maar ook de sterke en zwakke kant van de executieve functies van de leerkracht Wanneer je zicht hebt op de executieve functies van het kind en van jezelf krijg je zicht op hoe de interactie daardoor kan worden bepaald Beide een zwakke executieve vaardigheid (samen eraan werken) De een zwakke en de ander een sterke executieve vaardigheid (ondersteuning bieden)

Leerkracht als coach Inzicht: Het valt me op dat…. Actie: Wat wordt het plan? Ondersteuning: Hoe kan ik je helpen? Toezicht: Wie helpt jou (tijdens het proces)? Reflectie: Wat gaat goed, wat kan beter?