Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Funkties moderne verzorgingsstaat; • -zorgen • -verheffen • -verbinden • -verzekeren.
Advertisements

Omgaan met vermoedens van kindermishandeling
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
Medico-legale status van richtlijnen
Beslissen over beschermen Vrije Universiteit Amsterdam 31 mei 2005.
KVB bij mensen met een beperking
Tijd voor actie? Aanbevelingen voor meer toegankelijke diensten en kansen voor kinderen in Europa Françoise Pissart Directeur Koning Boudewijnstichting.
Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Trajectbegeleiding Maya Delafontaine 1BaSWC.
 Inleiding  Auteurs  COM-Procedure  VSPS  PSI  Geschiktheid voor registratie van problematiek  Conclusie.
Speciaal Jeugdstraf- & en Strafprocesrecht (ART.40) Naam spreker :mr. E.M. Mijnarends Datum : 27 juni 2012.
LOT OP REIS.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
IVRK Een inleiding Een aanzet tot toepassing Een reflectie-instrument.
Powerpoint template Gemeente Maasdriel.
Presentatie Aanpak van geweld in Afhankelijkheidsrelatie in het Sociale domein Bijeenkomst 30 oktober Kenniscafe Movisie Marike de Boer 0.
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Welkom welkom.
Voorlichting en preventie
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Belangrijkste resultaten van de transversale benadering Prof. em. J.-J.Detraux Onderzoeks- en opleidingscentrum rond het buitengewoon onderwijs Université.
Jezelf kort voorstellen.
Sturen op Zelfsturing Living Lab WMO-werkplaats 26 januari 2015
Kinderrechten als brug
Het discriminatieverbod en redelijke aanpassingen Annelies D’Espallier
Dossier Empowerment.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Shanice, Shanice, Naoual, Nabou, Maria Groep 3
K INDEREN, JONGEREN EN SOCIALE MEDIA : OVER RISICO ’ S, REGELGEVING EN EMPOWERMENT Jolien Derluyn 1 BA SW B.
Partnergeweld PARTNERGEWELD EN DE ROL VAN DE HUISARTS.
Pesten is kindermishandeling Elyne Deloddere1BASWB RHIZO-projectgroep.
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Huiselijk geweld Van: Huyghebaert – De Graeve Jolien 1BaTP.
Pesten is kindermishandeling
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Respijtzorg werkconferentie ‘...respijt op maat Drenthe’ 15 april 2015 B. Bijl.
Basistraining: Verklaring van Genève 1940 Januzs Korczak 1959 VN Verklaring inzake Rechten van het Kind 1989 VN Verdrag inzake Rechten van het Kind.
Kinderen verdienen het beste! Ben Rensen Jeugdarts GG&GD Utrecht.
‘R&D Fonds GGD Amsterdam’ ‘Hoe werkt het en wat levert het op?’
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
7de specialisatiejaar Thuis en bejaardenzorg / zorgkundige
Definitieve arbeidsongeschiktheid Einde AO wegens overmacht
Regelgeving beroepsuitoefening gezondheidszorg, 1994, R.F. Baneke
Visie ontwikkeling 10 mei 2017.
Visie ontwikkeling
Ouder(en)mishandeling
Meldcode Kindermishandeling
ETHIEK/ kwaliteitszorg
Student en Welzijn, op weg naar inclusie
Dementie Wetgeving WGBO en BOPZ.
Medezeggenschap? Ook voor u!
Inleiding campusvoorrang
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Herstellend handelen – hergo introductie
Het opvolgen van (een vermoeden van) kindermishandeling
Redenen om te vluchten Oorlog, geweld, discriminatie, vervolging, mishandeling, uitbuiting, kinderarbeid, kindhuwelijken, meisjesbesnijdenis, rekrutering,
« Noodzaak is de moeder van de uitvindingen»
Transcript van de presentatie:

Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke De visie van het Kinderrechtencomité op hoe het belang van het kind onderzocht en vastgesteld moet worden; een uitwerking voor zaken betreffende kindermishandeling en verwaarlozing Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke

Samenvatting Kinderrechtenverdrag viert 25ste verjaardag Artikel 3 lid 1: belangen van het kind eerste overweging bij alle besluiten waarmee het kind te maken kan hebben Verwaarloosd- mishandeld => Kan veiligheid van kind ‘thuis’ beschermen worden? Of in alternatieve vorm van opvang plaatsen om de veiligheid te beschermen?

Inleiding EU heeft kinderrechten op de agenda gezet => benadering van kinderrechten vanuit interdisciplinair gedragswetenschappelijke-juridisch perspectief (binnen (ortho)pedagogische praktijk) (Ortho)pedagogen=> betekenis verlenen aan ontwikkeling, gedrag en leefomgeving van de kinderen via kinderrechtenverdrag Volgens GC: in iedere procedure van elk kind moet een assessment van diens belangen plaatsvinden Hoe? Ingaan op betekenis van artikel 3 lid 1 Introductie van het model Belang van het Kind en voorwaarden voor ontwikkeling GC nr,14 wordt gedetailleerd uitgewerkt voor kindermishandeling en verwaarlozingszaken

De betekenis van artikel 3 lid 1 Kinderrechtenverdrag voor de pedagogische praktijk Normatief juridisch kader => Staten moeten het welzijn van het kind beschermen en de ontwikkeling waarborgen Belangen van het Kind=> bepaald door diens mogelijkheden om zich te kunnen ontwikkelen (ook in (Ortho)pedagogische praktijk staan de belangen voorop!) Belangen van het kind zijn gericht op diens ontwikkeling tot volwassenheid Kind: participeren in de besluiten die belangrijk zijn voor hem/haar +gelijk behandeld worden Opvoeding kind eindigt als kind zich heeft ontwikkeld tot volwassenheid plaats in de samenleving verworven heeft

Het model Belang van het Kind en voorwaarden voor ontwikkeling (Kalverboer &Zijlstra) BIC-model Bouwt verder op ontwikkelingsvoorwaarden van Heiner en Bartels Gebaseerd op overzichtsstudie naar beschermende en risicofactoren in leefomgeving van Kind 14 opvoedingscondities => kwaliteit van kindertijd en ontwikkeling waarborgen Voldoende kwaliteit: continuïteit en stabiliteit Onvoldoende kwaliteit: kind schaden in zijn ontwikkeling en beleving van de kindertijd

De BIC-methodiek voor de beoordeling van het belang van het kind Twee vragenlijsten 2011: NGO kinderrechtenorganisaties hebben BIC-methodiek voorgedragen aan VN-kinderrechtencomité Bepaald welke artikelen geschonden worden uit het Kinderrechtenverdrag als de kwaliteit onvoldoende is

Het VN Kinderrechtencomité over artikel 3 van het Kinderrechtenverdrag 2011: NGO kinderrechtenorganisaties hebben BIC-methodiek voorgedragen aan VN-kinderrechtencomité In iedere besluitvormingsprocedure moet worden bepaald wat de relevante elementen zijn van het belang van het kind-assessment Betekenis en onderling gewicht Besluit nemen: rekening houden met de ontwikkelingsmogelijkheden van het kind: continuïteit en stabiliteit van huidige en toekomstige situatie Kinderen moeten de mogelijkheid krijgen om tegen een besluit in beroep te gaan + belangenvertegenwoordiger inschakelen

Een voorbeeld van hoe een assessment rond kindermishandeling en verwaarlozing eruit moet zien als de richtlijnen van GC nr.14 worden gevolgd Vragen: Veiligheid van kind voldoende beschermd? Moet kind uit huis worden geplaatst voor zijn veiligheid? Schaden ouders het kind door handelen? Wat zijn de signalen? Gevolgen?

I. De elementen in de assessment en hun betekenis 1) De individuele kenmerken en eigenschappen van het kind Fysieke ingesteldheid van kind controleren 2) Handhaven van gezinsrelaties en van overige relaties Belang van kind-assessment en vaststelling Recht op persoonlijke en directe relaties Scheiding ouders 3) Zorg, bescherming en veiligheid van het kind Betrekking op welzijn van kind 4) Situatie van kwetsbaarheid Handicap en misbruik bij slachtoffers 5) Het recht op gezondheidzorg Medisch onderzoek

Het recht van het kind op onderwijs II. De visie van het kind Kwaliteit van bestaan: Wat vind het kind zelf van opvoedingssituatie? III. De weging van de elementen bij vermoedens van kindermishandeling of verwaarlozing Oplossingen worden gezocht IV. Het advies voor de vaststelling van het belang van het kind Oplossing die het recht op leven en ontwikkeling v.h. kind het best beschermd

Afsluitend GC nr. 14 kan worden uitgewerkt voor assessment als er sprake is van vermoedens van kindermishandeling of misbruik