Naar een nieuw model van dienstverlening Seniorenraad 19 april

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Sociaal infopunt- sociaal huis •Elke gemeente/stad is verplicht om een sociaal huis uit te bouwen Decreet Lokaal Sociaal beleid.
Advertisements

Hoe minder dat de gemeente weet van mij – hoe beter. Dit is goed / interessant / bruikbaar voor mij.
LIAC LOKAAL INFORMATIE- EN ADVIESENTRUM LOKAAL INFORMATIE- EN ADVIESCENTRUM De vraagbaak en wegwijzer voor: WELZIJNONENZORG WELZIJN, WONEN en ZORG.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Vernieuwing beroepsgerichte programma’s vmbo
Workshop 6: Multichanneling
Gemeenschapsbelang Venhorst in gesprek. De gemeente ziet graag dat jong volwassenen zich vestigen binnen de gemeente. Is dat duidelijk in het beleid te.
Anders Werken: “Aanpak en methodologie”
Presentatie deelsite ‘vrije tijd’
met vallen en opstaan naar een mid-office
Registratie. Waarom? Registratie Registratie kan: - input voor besluitvorming zijn - basis voor coaching zijn.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
EDRL infodag Lokale besturen Voorstelling Middle Office AO in het kader van EDRL.
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
ICT in een dynamische context
Dit wordt het DSH Herent, 7 april Wettelijk kader Decreet van 3 maart 2008 Deadline van 22 mei 2009 voor het “sociaal huis” Minimale vereisten:
Agenda Gebruikersdag Digitaal Sociaal Huis Vera – 23 april 2009 Voorstelling Cevi/Logins Voordelen samenwerking Vera – Cevi/Logins Demo eLoket ®
Thematisch overleg en regie Stad Gent OCMW Gent Derden Rol van de regisseur : Overzicht Verantwoording Visie en beleid Samenwerking Thematisch overleg.
In&Uit Leuven naar een nieuw toeristisch-cultureel onthaal Annemie Vandermotte Themadag Vrijetijdsonthaal – 26 september 2005.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
concern 1 naam mei Vanaf 1 juni 1 logo.
Auditprogramma 2007 Resultaten Raadgevend Comité - 27 februari 2008
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
NME: kiezen, leren, meedoen
1 Uitrol Werkplein Noordoost Flevoland juni 2009 Werkplein Noordoost Flevoland.
Indigo-Innovatieprijs 2011 Categorie Efficiëntie.
Gemeente en OCMW : hand in hand ? Studiedag voor ontvangers en secretarissen Antwerpen, 19 oktober 2010 Piet Van Schuylenbergh, directeur afdeling OCMW’s.
IPO in het kort Maarten Lenaerts algemeen coördinator IPO Afdeling Platteland – VLM IPO trefdag, 9 december 2008.
Workshop bejegening en informatievoorziening
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Wonen zorg en welzijn in Krakeel Hoogeveen
1 Het product-id Kan ik het product-id gebruiken als kapstok voor alle informatie? (dossieropvolging/processen/balie- info/infoblad…) Moet de id-list goed.
Enterprise Document Management Fase
De case Oostkamp.
Informatiebijeenkomst
Perspresentatie Gemeenteraadsverkiezingen 14 oktober 2012.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Coördinatiecel Vlaams e-government 1 Interbestuurlijke producten en dienstencatalogus November 2009: concept en stand van zaken.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Van actie naar interactie
Evaluatie Huis van de Mechelaar. Cijfers Huis van de Mechelaar Totaal # bezoekers sinds start nieuwe werking: Totaal # afspraken afgehandeld sinds.
Durven met dienstverlening Ellen Bocher – coördinator interne ondersteuning gemeente en ocmw.
Jacqueline Zuidweg 5 november Mijn ondernemerscarrière
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Het dienstverleningsproject Stad Aalst 15/10/2015 Bart Baele Directeur Externe dienstverlening.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Relatie tussen Architectuur en Beheer. Inleiding  Architectuur:  Inzicht in samenhang en beheersing van verandering;  Actuele problematiek  Architectuur.
college van burgemeester en schepenen
Project Klantenmanagementsysteem & Werkopdrachtenprogramma
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Het in beeld Programma kenniskring SBBL 24 april :30 uur Inloop, koffie/thee 15:45 uur Kick-off, Marcel vd Broek, directeur 16:00 uur Presentatie.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
VOORSTELLING AFDELINGEN & DIENSTEN Gemeentebestuur Knokke-Heist Afdeling Beleids- en projectmanagement Dienst Communicatie.
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Digitale VDAB profielen
Afspraakgericht werken Snel balie
Informatieavond bs. De st. Nicolaasschool
Lokaal Sociaal Beleid.
Organisatieontwikkeling
OCMW LEUVEN 40 JAAR OCMW.
Jeugdgezondheidszorg 0-19
Ouderavond 19 september 2018 Linda
De case Oostkamp.
Uitvoering Nota NEW Ingang welzijn en zorg Woensdag 23 november 2017
Onthaal-en servicepunt Klankbordgroep 16 mei 2017
Inhoud 1. Aanleiding 2. Visie vanuit de 4 gemeenten 3. Functies
Naar een vitale samenwerking tussen kinderopvang en lokaal bestuur
Trefdag Huis van het Kind Zaventem
Transcript van de presentatie:

Naar een nieuw model van dienstverlening Seniorenraad 19 april

Situatie nu De burger van het kastje naar de muur Zeer veel balies Moeilijkheden met permanenties Geen duidelijke scheiding front- en backoffice op verschillende diensten Versnippering op vlak van verantwoordelijkheden, locaties, openingsuren, inrichting balies, digitale dienstverlening, betalingsmethodes, doorverwijzing, verwelkoming, telefonie, werkprocedures

Toekomst Helder en eenduidig voor de burger Efficiënte organisatie van baliewerking Gelaagd model, burger maximaal van dienst zijn op zo laag mogelijk niveau Dienstverlening via verschillende kanalen: fysiek, digitaal en telefonisch Opstart van een team dienstverlening met medewerkers die zich 100% richten op dienstverlening (fysiek, e-mail, digitaal, sociale media, telefonisch,…)

Verschillende niveaus 0. Informatie & communicatie: gebruiksvriendelijke selfservice voor de burger Onthaal & eerste interactie: wegwijs en kenniscentrum van onze dienstverleningen Gecentraliseerde dienstverlening op de eerste lijn: een brede dienstverlening aan één basisloket Themabalies op de tweede lijn: specifieke dienstverlening die kennis vereist Werken op afspraak voor dossiers met specifieke expertise: in alle rust en privacy aan tafel met de juiste expert

Verschillende niveaus

Niveau 0: informatie en communicatie Up-to-date website met correcte en actuele productfiches op maat van de burger (leidt mensen naar de correcte toegangspoort) Maximale digitale dienstverlening: 24 uur op 24 beschikbaar. Ambitie: alle dienstverleningen van de eerstelijnsbalie én de themabalies

Niveau 1: onthaal & eerste interactie Frontoffice Persoonlijk via onthaal- en wegwijsbalie in ’t Getouw en site OCMW Toegangspoort van het gebouw, geen dienstverleningen Persoonlijke doorverwijzing Automatische ticketzuil Telefonisch, e-mail, sociale media via contactcentrum

Niveau 1: onthaal & eerste interactie Backoffice Samenwerken met pijler ‘Communicatie’ Uitbouw digitaal loket Vastleggen afspraken voor experts Uitbouw en bewaking klantenmanagementsysteem Actualisatie productencatalogus Beheer activiteitenkalender Monitoring sociale media Telefoonpermanentie Controle nieuwsberichten

Niveau 2: basisloket Brede dienstverlening aan één basisloket ’t Getouw & OCMW (integratie in wegwijs- en onthaalbalie) Over alle beleidsdomeinen heen: analyse- en overlegtraject welke dienstverleningen hier worden aangeboden (+- 75% van alle contactmomenten) Geen inhoudelijke expertise vereist, wél volgen van vaste procedure (aangeboden via dienstassistentiesoftware) Staande ‘inloop’ loketten: snelle dienstverlening Permanente bewaking van wachttijden

Niveau 3: themabalies Specifieke dienstverlening die expertise vereist Vier themabalies Identiteit & reizen (’t Getouw) Wonen, bouwen & ondernemen (’t Getouw) Vrije tijd (’t Getouw) Welzijn (OCMW) Toeristische informatiekantoor Vereist andere beleving Locatie en concept?

Niveau 3: themabalies Specifieke dienstverlening die expertise vereist Identiteit & reizen Bevolkingsdienst Vreemdelingenzaken (op afspraak) Burgerlijke stand ‘All round’ basisdienstverlening begrafenisondernemers/burgers m.b.t. overlijden ‘All round’ basisdienstverlening nieuwe inwoners

Niveau 3: themabalies Specifieke dienstverlening die expertise vereist Wonen, bouwen & ondernemen Openbare werken Lokale economie Dienst milieu, natuur en groen Ruimtelijke ordening Verkeersdienst Patrimonium Duurzaamheidsloket Landbouw ‘All round’ basisdienstverlening nieuwe/ potentiële ondernemers

Niveau 3: themabalies Specifieke dienstverlening die expertise vereist Vrije tijd & verenigingen Bibliotheek Erfgoed Cultuurcentrum ’t Getouw Jeugd (deel vrije tijd) Sport ‘All round’ basisdienstverlening evenementorganisatoren (cfr Evenementenkluis & Evenementencoach) ->Integratie in bibliotheek

Niveau 3: themabalies Specifieke dienstverlening die expertise vereist Welzijn Lokaal dienstencentrum Dienst seniorenplus Sociale dienst OCMW Samenlevingsopbouw, inclusief ontwikkelingssamenwerking Onderwijs Buitenschoolse kinderopvang Jeugd (welzijnsluik)

Niveau 4: Werken op afspraak In alle rust en privacy aan tafel met de juiste expert Afspraken maken door contactcenter (ook: basisloket & themabalies) Gevoelige dossiers met nood aan rust en privacy Complex dossier waarbij expert zich moet voorbereiden Afhandeling dossier duurt te lang voor basisloket of themabalie

Voordelen Burger weet meteen waar hij moet zijn, niet meer van kastje naar de muur Zo snel mogelijk helpen, minimale wachttijden (zeer belangrijk) Vrij welkom binnen openingsuren of 24/24 in digitaal loket In 95% van de gevallen moet burger geen afspraak maken (zeer belangrijk) Ruimere openingsuren mogelijk Minder verstoring backoffice diensten, dankzij werking contactcentrum Filmpje Amsterdam: http://www.at5.nl/artikelen/149203/amsterdam-informeert-het-stadsloket

Randvoorwaarden Ondersteuning dienstverlenende medewerkers (selectie, coaching, training, instructies en procedures, feedbackloops,…) Grote veranderingsprocessen op vlak van HRM (medewerkers), ICT, infrastructuur, werkprocedures,... Personeelscapaciteit ‘Dienstverlening & capaciteit’ noodzakelijk specifiek voor aansturing dienstverlening Meerjarig programma met behoud beleids- en organisatiefocus op einddoel

Timing Stapsgewijze realisatie 2019 – 2024 Fusie van de balies op site Ten Hove (juni 2019) Vorming van team dienstverlening (nu) Vernieuwing van de telefooncentrale (januari 2020) Overdracht van dienstverleningen naar onthaal- en informatiebalie (vorming vijfminutenbalie) (vanaf 2020) Starten met werken op afspraak op verschillende diensten (vanaf 2020) Realisatie balieplein ‘t Getouw (2022 – 2023)* Realisatie breed onthaal site Jakob Smitslaan (2022 – 2023)* Realisatie themabalie vrije tijd in vernieuwde bibliotheek (2022 – 2023)* * Timing onder voorbehoud