Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack Wouter Jong Nederlands Genootschap van Burgemeesters.
Advertisements

Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Haaksbergen (z)onder hoogspanning
Met vereende kracht naar een nieuwe jeugdhulp in Vlaanderen
‘Leren van rampen’ Presentatie Bestuurlijke stand van zaken * februari 2002 *
Inforum Welkom Dit is een automatische voorstelling Gebruik de toets ‘Page Up’ of ‘PgUp’ van uw klavier als u sneller vooruit wil gaan. Gebruik de toets.
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
W e l k o m. De Plaatselijke Groep en de rol van de coördinator Brussel – studiedag VRN – 22 april 2008.
Informatiemoment bedrijven 23 augustus 2007 Programma: 10u00Inleiding door burgemeester Hendrickx 10u15(Brand)veiligheid op de industriezone(s) 11u00 Aanpassingswerken.
Verdiepingsbijeenkomst Milieu Gemeenteraad Utrecht 22 april 2008 Hans Iserief, senior adviseur Procesmanagement & communicatie.
College 3 minor crisiscommunicatie
Veiligheid Niels Veryepe.
handreiking social media bij de Vlaamse overheid
CAF: praktijkcase Silvie Maes Gemeente Beveren
Veiligheid, gezondheid en EHBO. Uitgangspunt  Hoe gepast reageren in een noodsituatie? – Deel 1: nodige diensten (5e) – Deel 2: basisprincipes EHBO (6e)
Interne Communicatie Inhoud: doel en nut van IC
Prokkelen Laagdrempelig, participatie, inclusie Marian Geling.
CASE VDAB: Als een vonkje vuurwerk wordt …
DENK VOORUIT de nieuwe rampencampagne
Plan van aanpak asbestbrand
Crisismanagement in de zorg: communicatie op het grensvlak met het openbaar bestuur 1 november 2012 Marco Zannoni.
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Crisismanagement Wat is een crisis Wat zijn effecten van een crisis
Workshop bejegening en informatievoorziening
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
SCIENTIFIC INSTITUTE OF PUBLIC HEALTH CLINICAL BIOLOGY DEPARTMENTDr. ANNE VAN NEROM Rol van de Bevoegde Overheid bij incidenten.
Studentencongres Reclame en PR.
Communicatie en Digitale media, Hogeschool Rotterdam.
Algemene Directie Crisiscentrum Communiceren bij afschakeling : voor – tijdens – na Studiedag VVSG Algemene Directie Crisiscentrum.
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Derde jaarvergadering BIN LIEZEBOS maart 2015 Jaarvergadering 2015 van het B.I.N. LIEZEBOS.
Zorgbelang Gelderland & aanpak laaggeletterdheid
PR & Communicatie BIG Challenge BIG Challenge deelnemers uit de veehouderij en andere agrarische sectoren die samen fietsen en strijden tegen kanker.
De bibliotheek van de toekomst met Social CRM. In deze presentatie Wat betekent de maatschappelijke bibliotheek voor de communicatie? Welke communicatie.
Nazorg “definitie” nazorg diensten die de leverancier blijft verlenen nadat de klant apparatuur of programmatuur heeft gekocht nazorg Betreft bijdragen.
Regionaal Risicoprofiel Ruud Bitter Coördinerend Functionaris / Lid Veiligheidsdirectie Commissie Bestuur, financiën en toerisme 2 september 2015.
Sociale Media als hulpmiddel voor communicatie binnen en buiten de Reuzenfederatie.
Nood – en Interventieplanning infoavond 28 april psychosociale hulpverlening Landen – Linter - Zoutleeuw DEEL 1 : Toelichting ANIP Frank Petitjean, ambtenaar.
Complexe Projecten “Een brede verkenningsfase als stevige basis voor de andere fases”
Sheets over SIS basisset voor presentaties Bestemd voor regionale SIS-coördinatoren en andere experts die een selectie van de sheets kunnen gebruiken voor.
1 Wie / wat is de GHOR?. 2 Definitie GHOR Organisatie voor: Coördinatie, aansturing en Regie geneeskundige hulpverlening Advisering gemeenten en andere.
Meldplicht datalekken en Algemene verordening gegevensbescherming (achtergronden en verplichtingen) Mr. Dr. Anne Wil Duthler Advocaat en senator, voorzitter.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
Project Continuïteit van de Samenleving Strategische Agenda Versterking Veiligheidsregio’s Themaweek uitval nutsvoorzieningen Veiligheidsregio Zeeland.
Het efficiënt beheren van een noodsituatie
Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Afhankelijkheden van Telecom
Modern technologisch instrument voor efficiënte alarmering
Opleiding Hiërarchische lijn Onthaalbeleid
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
Communicatie Oefening
Getroffen gebied, stroomstoring Bommelerwaard
BuurtInformatieNetwerken (BIN)
Welkom Energieschaarste
Workshop Belangen van Netwerken
Slachtofferhulp (CAW) na rampen
De communicatie na de brand bij Chemie-Pack
Inleiding Prof. Gwendolyn Portzky
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Communicatie CAR Tonté Chow – Dienst Communicatie Voorstelling:
11. Ongevallen 11.1 Wat te doen bij incidenten?
Een veilige leefomgeving?
Retail Hoeksche Waard Communicatie.
EHBO bij Movares Is er meer dan pleisters en 112?.
Transcript van de presentatie:

Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen Crisiscommunicatie Jessie Beurms Persconsulent Provincie Oost-Vlaanderen 26 september 2013

Communicatie bij rampen Inhoud: Inleiding: Wat is een crisis – crisiscommunicatie? Begrip communicatie Taken discipline 5 Omgaan met de pers/pers op het terrein Leerpunten D5 na treinongeval Wetteren

Inleiding Wat is een crisis? een noodsituatie iets dat in de media komt en een invloed kan hebben op de publieke opinie  kan eender waar en wanneer gebeuren: in kleine of grote gemeenten met weinig of veel risico’s

Inleiding Wat is crisiscommunicatie? Communicatie van de overheid ingeval van rampen, noodsituaties, zware incidenten, … Communicatie over incidenten die zich ‘extern’ voordoen Communicatie over aard van de ramp, verloop van de hulpverlening, te nemen maatregelen door de bevolking, …

Inleiding Perceptie = realiteit Mensen maken hun oordeel over een crisis op basis van de hun beschikbare informatie Die informatie zoeken ze bij de media: radio, tv, internet, … Zorg dat ze ook jouw kanalen met officiële info vinden!

Begrip communicatie Interne communicatie: alle communicatie onder en tussen de diensten die betrokken zijn bij de hulpverlening: Disc.1: brandweer Disc.2: medische discipline (100-RK) Disc.3: politie (federaal en lokaal) Disc.4: leger en civiele veiligheid Disc.5: informatie (Disc.6: parket)

Begrip communicatie Externe communicatie: alle communicatie met degenen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrokken zijn bij de ramp/crisis en hulpverlening, maar geen hulpverleners zijn  Informatie aan de bevolking

Taken discipline 5: informatie aan de bevolking TIJDENS Crisis- communicatie NA Terugkeer naar normale situatie VOOR Preventie en voorbereiding Totale cyclus: focus op acute fase, maar preventieve info belangrijk voor juist reactiepatroon Ook nazorg: belang in continuïteit Maw vanuit risico-cyclus eerder dan gelimiteerd tot crisis

Taken discipline 5 – KB van 16 februari 2006 Art. 14. § 1. Discipline 5 heeft betrekking op de informatie. § 2. De opdrachten betreffende de informatie omvatten onder andere: 1° tijdens de noodsituatie : de informatie en richtlijnen aan de bevolking; de informatie aan de media;

Taken discipline 5 2° na het opheffen van de noodsituatie: de informatie over de maatregelen voor de terugkeer naar de normale situatie. § 3. De organisatie van de informatie berust bij de directeur informatie, hierna Dir-Info genoemd. De Dir-Info wordt door de bevoegde overheid aangeduid. (art.16: DirInfo bevindt zich in het CP-OPS)

Taken discipline 5 § 4. De opdrachten van discipline 5 worden uitgevoerd door de bevoegde overheid of zijn afgevaardigde. § 5. In geval van de federale fase: is de bevoegde Minister belast met de coördinatie van de algemene informatie aan de bevolking. Hij wordt in deze taak bijgestaan door de betrokken gouverneurs en burgemeesters; zijn de betrokken burgemeesters en gouverneurs belast met de informatieverstrekking over de maatregelen die de getroffenen moeten nemen om zich te beschermen

Taken discipline 5 in de praktijk Voor de ramp - bereid je voor! Opmaken van een crisiscommunicatieplan Preventie- en informatiecampagnes organiseren (op basis van risico-analyse) Opleidingen volgen Netwerken Oefenen FAQ-lijsten opmaken Website en sociale media ontwikkelen Afspraken maken met de pers + oefenen + hernieuwen

Opmaken van een crisiscommunicatieplan - inhoud Communicatiedoelstellingen Hoofddoelstellingen De bevolking die in de buurt/omgeving van de ramp/ongeval woont of zich bevindt, verwittigen en maximaal informeren over de veiligheidsmaatregelen die zij moeten nemen (=betrokken bevolking) De familieleden informeren over de situatie van de slachtoffers en van de betrokken bevolking De bevolking in het algemeen informeren over de aard van de ramp, het verloop van de hulpverlening en de verkeersmaatregelen De leden van de pers maximaal informeren over de aard van de ramp, het verloop van de hulpverlening, de maatregelen te nemen door en de effecten voor de bevolking

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiedoelstellingen Subdoelstellingen Het imago van de diensten die betrokken zijn bij de hulpverlening en het vertrouwen in deze diensten vrijwaren en optimaliseren bij de pers en bij de bevolking. Deze diensten zijn: de overheid (gemeente, provincie) en de verschillende hulpverleningsdisciplines Vertrouwen scheppen door autoriteiten en experten aan het woord te laten en transparant te communiceren

Inhoud crisiscommunicatieplan Doelgroepen Betrokken bevolking Familieleden van de betrokken bevolking en van de slachtoffers Bevolking in het algemeen Pers (Naburige gemeenten en provincies) (Eigen personeel)

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen Betrokken bevolking: Telefonische boodschap/cellbroadcasting (nog niet in gebruik) Website/crisisblog Twitter / facebook Teletekst regionale tv, VTM, VRT, VT4 / digitext (public adress politie) (sirenes)

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen 1. Betrokken bevolking – vervolg Infonummer Boodschap op beeld (ticker) op regionale tv Infovergadering Infopunt op het terrein (net buiten gevarenzone en in overleg met D2) Via pers

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen 2. Familieleden: Infonummer Website / crisisblog Teletekst/digitext Facebook/twitter Via pers

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen 3. Bevolking algemeen: Website Teletekst/digitext Social media Via pers

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen 4. Pers: Persberichten Persbriefings/persconferenties Plaatsbezoek/beeldmoment Infocentrum (telefonisch/sms) Fysiek aanspreekpunt op het terrein Website Social media Belga crisis alert

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen Naburige gemeenten en provincies Telefonisch verwittigen Opvolging via e-mail

Inhoud crisiscommunicatieplan Communicatiemiddelen Eigen personeel: Via intranet E-mail Telefonisch

Taken discipline 5 in de praktijk Tijdens de ramp Vergaderingen volgen Advies geven over de communicatie Schrijven van persberichten Persvragen beantwoorden Afspreken met teletekstdiensten/andere media Persbriefings/-conferenties organiseren Interviews organiseren Mediamonitoring (ook online!) Rechtzetten foutieve berichten Opzetten callcenter en informatie aan telefonisten Informatie op website/twitter/facebook zetten Logboek van perscommunicatie bijhouden

Taken discipline 5 in de praktijk Na de ramp: Persoverzicht Evaluatie communicatieacties Twitter en facebook blijven opvolgen Nafase

“DE PERS” Zeer intensief <> slechts minimum van je boodschap bereikt inwoners Druk om snel nieuws te brengen groot Check en dubbelcheck? Woord en wederwoord? Sensatiegericht

Basisprincipes perscommunicatie Up-to-date info Feiten Eerlijke en open communicatie Voorzichtigheid (cijfers e.d.) Empathie/respect Begrijpbaar Eenheid in woordvoering Beschikbaarheid

Tips Persconferenties grondig voorbereiden Kernboodschap bepalen + wat wel en niet Strakke perstekst Kritische vragen oplijsten + op voorhand beantwoorden (Live)-interviews beperken Niet ingaan op ‘wat indien…’-vragen Eerlijk zeggen dat je iets niet weet Dubbelchecken Bel terug bij twijfel: eerst opzoeken, navragen, …

Pers op het terrein Dir-info in Cp-ops – fysiek aanspreekpunt <> personeelstekort, risico Afspraak met Dir-Cp-ops of Dir-pol Beeldmoment organiseren Hulp van collega-communicatieambtenaren voor begeleiding

Treinongeval Wetteren Leerpunten D5 Communicatiekanaal voor directe communicatie Eigen kanalen Persrelaties Eenheid van boodschap Versterk D5

Vragen?