Positie en bediening v/d vrouw in de gemeente Av 1 : Inleiding – ook historisch Basis voor evenwichtig standpunt Gevolgen van Pinksteren De ‘zwijgtekst’ (1Cor 14) Av 2 : Vrouwen in de Bijbel Verhouding man <> vrouw in de Bijbel Onderrichttekst 1Tim 2 Mogelijk standpunt v/e gemeente
Ter inleiding . . Herinneren aan eerste avond . . . Met onze beperkte kennis (zie 1Cor 13) ontdekken wat Gods bedoeling is Met hulp van enkele regels vanuit de hermeneutiek . . . (weet je nog enkele?) Vooral ontdekken wat de bedoeling is van de zwijgtekst . . . Zijn er nog vragen naar boven gekomen ??
Vrouwen in de Bijbel . . Voorbeelden in het OT 1Sam 25:32-35 – Abigaïl Richt 4:4,5 en 8,9 - Debora ook Jaël, 4:18 Num 27 dochters van Selofchad Myriam, zuster v Mozes : profetes In het NT Meerdere vrouwen dienden Jezus, Luc 8:3 Rom 16 : oa Fébe, diakones; Priscilla, Tryfena en Tryfosa, Euodia en Syntyche, strijders voor het Evangelie (Fil 4:2,3)
Verhouding man – vrouw in de Bijbel Ook mannelijk tegenover vrouwelijk Man en vrouw : volwaardige erfgenamen van de genade – 1Petr 3:7 Man en/of manlijk wel steeds voorrang Toch voornamelijk mannen de verantwoordelijk zijn, taken als profeet, koning. De man, zonen zetten een geslacht voort Eerstgeboorterecht naar de zoon
Onderwijs en 1Tim 2:11-15 Kader : de gemeentesamenkomst Aanleiding lijkt hier een probleem, zoals 1Cor 14 > Dat de vrouw niet ‘overheerst’ > Zie de scheppingsvolgorde nb Adam in de zondeval wel verantwoordelijk Zie citaat Stott Op basis van gaven, niet echt beperkingen Wel : zoals in 1Cor 14 : correcte houding man-vrouw
13 – samengebonden door de liefde Harmonisatie . . 1Tim 2 en 1 Corinthe 14 11 - vrouwen die bidden en profeteren 12 - geestelijke gaven voor allen, ieder 13 – samengebonden door de liefde 14 - in iedere samenkomst bijdrage van een ieder 14 - vrouwen die zwijgen Wat nu? Kan dat samen? Prima . !