De toolkit zingeving als scholingsinstrument

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Palliatieve Sedatie Hot item?
Advertisements

Het Groeiboek: Wat staat er in en wat kan je ermee?
Netwerk Palliatieve Terminale Zorg regio Oss-Uden-Veghel
Terminale palliatieve zorg
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Netwerk Palliatieve Zorg Eemland
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
WDH en EMD een ZEGEN voor de zorgprofessional?
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Waarom aandacht voor palliatieve zorg bij verstandelijk beperkten? Miriam Lindemans Clustermanager Syndion.
Ontmoeting tussen internaten en verwijzers op 16 november 2010.
MonodisciplinaireMultidisciplinaire Zorggroepen
Contactdag palliatieve zorg regio noordoost Overijssel
Onderzoek ontmoet praktijk
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
POH GGZ-BASIS GGZ Zorggroep Arnhem September
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
Welke factoren spelen een rol bij het praten over het levenseinde?
Presentatie voor basisvrijwilligers
MEE maakt meedoen mogelijk
Samenwerken rond mantelzorg Alleen ga je sneller, samen kom je verder
Knowledge broker netwerk CVA vanaf 2016 regionale netwerken
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
PALLIATIEVE ZORG VOOR MENSEN MET EEN VERSTANDELIJKE BEPERKING.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
1 Presentatie Symposium “”Ketenzorg loont” Ontwikkelingen en resultaten Geriatrische revalidatie Donderdag 6 december 2012 Jocelyn Daris.
Academische Werkplaats Jeugdgezondheidszorg Noord-Holland Kortlopend project : gemeente Graft de Rijp : Onderzoek naar de kleutercontactmomenten in de.
Werkgroep EBP STZ Netwerkgroep Medisch Informatiespecialisten Marijke Mol, medisch informatiespecialist.
Jenneke van Veen, voorzitter van het Verbeterprogramma Palliatieve Zorg.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Expertise gerichte geestelijke verzorging: Kansen voor binnen én buiten de muur Jan Willem Uringa Geestelijk verzorger, afdelingshoofd MMW, CT & GV.
Stichting ZinPortaal Fryslân R.P.Wind.
Organisatie en Infrastructuur
Executieve Functies op het Stedelijk Gymnasium
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" Carel Veldhoven
Voorbereid op zelfredzaamheid
Instrument bij ‘Burgers mee aan Zet’ Fase 1: Visie ontwikkelen.
Project Levensverwachtingsgesprek
Palliatieve zorg: jouw zorg?! Passende zorg!
Vragenlijst KEI vrijdag 13 januari 2017.
Zorgethiek als ethisch perspectief – de goede dingen doen
Tijdmanagement in de praktijk van de assistente
“NPZZG werkt aan een continuüm van vertrouwen" 2013  2017  2020
Het PPTG is 2! Ervaringen eerste 2 jaar consultatieteam PPTG
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Petra de Kruijf, geestelijk verzorger WZA, projectleider ZSF
PALS: een speciale PaTz-groep
GVPZ staat voor: Zorg voor de spirituele dimensie, wiens zorg?
Huisartsen en specialisten ouderengeneeskunde doen het samen
Project Dementieketen NWN
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Onderzoek …in vogelvlucht!
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Vakgroep Technische Thuiszorg Verpleegkundigen
Dagkliniek bewegingsstoornissen
Blik op de toekomst.
Patiënt Keten dementie Palliatief Netwerk Wondzorg Geriatrisch Netwerk
Samenwerken in de wijk Voorstellen 4 april 2018
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Gezond Rondkomen bij de JGZ Utrecht
Analyseren, ontwerpen en evalueren van projectonderwijs Bijeenkomst 3
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
KOH staat voor Kwaliteit en Ontwikkeling Huisartsenzorg Hét expertisecentrum voor geaccrediteerde nascholing en taakherschikking in de eerste lijn.
Goede voorbeelden uit de praktijk
Rijk van Nijmegen Bondgenotenbijeenkomst
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Ondervoeding op de kaart
Levenseindebeleid 12 september 2019 Boswijk.
Transcript van de presentatie:

De toolkit zingeving als scholingsinstrument Karin Seijdell, geestelijk verzorger bij Severinus en eigenaar www.zinlab.nl info@zinlab.nl

Werkervaring - Theologie, islamologie - Sinds 2002 werkzaam in de verstandelijk gehandicaptenzorg Sinds 2016 actief in de eerste lijn Eigenaar www.zinlab.nl

Werken in de eerste lijn In Eindhoven is er al meer dan 15 jaar ervaring in het werken in de palliatieve zorg. Er is altijd gewerkt met subsidiegelden. Hierdoor zijn er al veel goede contacten met doorverwijzers. Twee ontwikkelingen in 2018: 1. Financiering vanuit VWS landelijk; Voor consulten Voor deelname aan PATZ/MDO Voor scholing eerstelijns zorgverleners en/of vrijwilligers Voor opzet structuur, website (t/m 2021) 2. Project Palliatief Toetsoverleg (PTO) in regio Eindhoven; gefinancierd door het Zorgkantoor.

Scholing in de eerste lijn In 2017-2018 loopt er een project voor scholing van huisartsen en wijkverpleegkundigen vanuit het Zorgkantoor, PTO. Een van deze bijeenkomsten gaat over zingeving in de palliatieve zorg.

Scholing als manier om zingeving bespreekbaar te maken Achterliggende reden om scholing te ontwikkelen: verwijzers kennen geestelijke verzorging niet. Ze weten niet welke expertise daar beschikbaar is voor henzelf en hun patiënten. Hierdoor vinden verwijzingen niet of pas in de terminale fase plaats. Verwijzers zijn op het gebied van spirituele zorg vaak niet bekwaam.

Projectplanning: doel formuleren

Projectplanning (2): Scholing ontwikkelen Inhoud van de scholing gebaseerd op richtlijn Spirituele zorg 2.0 (i.v.m. evidence based, belangrijk voor o.a. de accreditatie) Scholing multidisciplinair ontwikkeld met Geestelijk verzorgers (Betty Morel en Karin Seijdell) en palliatief kaderarts. Hierbij is o.a. gebruik gemaakt van de scholing die Charlotte Molenaar in Amsterdam heeft ontwikkeld voor artsen;

Projectplanning (3): testfase Binnen PATZ hebben Marius Horstman, palliatief kaderarts, en ik de scholing gegeven aan wijkverpleegkundigen en artsen. Doel: Testen en bijstellen

Projectplanning (4): uitvoering Het PTO is meer dan 30 keer gegeven aan groepen wijkverpleegkundigen en huisartsen. De scholing is aangepast voor VTT verpleegkundigen en AVG (Artsen Verstandelijk Gehandicapten)

Projectplanning (5): Evaluatie Zeven geestelijk verzorgers hebben de scholing ‘toolkit’ is gegeven. Nadat bijna alle scholingen waren gegeven, hebben wij deze geëvalueerd en aangepast.

Randvoorwaarden Voor scholing aan huisartsen en andere eerstelijns zorgverleners zijn er enkele belangrijke randvoorwaarden: Accreditatie; Verplicht karakter; Flexibiliteit van dag en tijd; Begin-en eindpunt: praktijk Beperktheid in voorbereiding en omvang van leerstof; Financiering.

Gevolgen Meer doorverwijzingen Adequatere doorverwijzingen

Plannen voor de toekomst Verder ontwikkelen van de toolkit zingeving; Landelijk beschikbaar stellen van de toolkit voor andere netwerken palliatieve zorg; Ontwikkelen nieuwe scholing voor o.a. POH Kwetsbare ouderen; Op vraag van huisartsen wordt er gekeken of GV ook rol kan spelen in de module ‘zorg voor de zorgverlener’ en ‘ ethische vragen in de eerste lijn.’

En nu: zelf aan de slag? Een plan van aanpak Stappen die je straks kunt zetten: Ga naar je netwerkcoördinator van het Netwerk Palliatieve Zorg in jouw regio en meld je aan voor werken in de eerste lijn; De scholing zoals vandaag gepresenteerd is vrij beschikbaar en aan te passen aan de eigen werkpraktijk (open format, geen keurslijf maar gereedschapskist). Te verkrijgen via info@zinlab.nl; Onderzoek of er mogelijkheden zijn om scholing te accrediteren, te financieren voor de zorgverleners.

Afsluiting