Wat leer je allemaal op school?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Redactioneel schrijven Les 1
Een lessenserie van drie lessen
C ULTUURELEMENTEN & M ULTICULTURELE SAMENLEVING …. Docent LotteTessa AnkeDyantha JurElvis ThomasSieb LotteRimke KayJorn MandyLindy MateaIsa K LASSENOPSTELLING.
UITLEG PARAGRAAF 4.2 Klas: 2M5.
Tijdmachine Informatie les 1
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
De dag van het solliciteren - introductie
De dag van het solliciteren Blok 1
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Spelling d/t.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Woordjes leren.
Powerpoint presentatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Creatief schrijven. Programma -Klassengesprekje: schrijf je weleens? -Inkomopdracht: een gebeurtenis -Creatief verhaal schrijven: tijdcapsule Wat gaan.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Downsyndroom door naam. *Vandaag houd ik een spreekbeurt. *Het gaat over mijzelf. *Want het gaat over Downsyndroom. Spreekbeurt.
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Alinea: kernzin + uitwerking
Executieve functies Marije Ruben.
Creatief schrijven.
Vmbo 2 economie Overheid overbodig?
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Instrument voor ontmoeting, een verbonden buurt en meer:
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Spelling woorden met lange klank
Reuzen & stenen Opdracht:
Week 1, les 5.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Thema 4 : wat voor een type ben jij?
NSCCT Instructie groep 4
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Thema 4: Zo bereik je meer
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
NSCCT Instructie groep 6
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Examentraining.
beslist geen rocket science
Les 4: Observeren Les 4:
Downsyndroom door naam.
Persoonlijke doelen maken
Dyslexie Spreekbeurt november 2016.
ADL Les 1.
Social media Wat deel je wel en niet?.
Zichtbaarheid Creëren
Eens / oneens IK DENK NA VOORDAT IK BEGIN
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
Hoofdstuk 2 Paragraaf 3 Blz. 28 / 29.
NSCCT Instructie groep 5
ADL Les 1.
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Procedures aan begin van het jaar
Denken en doen.
Transcript van de presentatie:

Wat leer je allemaal op school? Maak eerst een lijstje voor jezelf. Na 5 minuten krijgen jullie een teken en dan mag je je lijstje met klasgenoten uitwisselen.

Wat leer je allemaal op school? Vakken Werkhouding Sociale vaardigheden Anders, namelijk …

* Kunnen opletten tijdens de instructie. * Kunnen onthouden welke opdrachten je moet kunnen maken. * De juiste boeken en schriften kunnen klaarleggen. * Je niet laten afleiden door je buurman. * Bedenken hoe je de opdracht gaat doen. * Eerst nadenken over hoe je de opdracht gaat aanpakken voordat je begint.

Al deze dingen worden geregeld door bepaalde gebiedjes in je hersenen Al deze dingen worden geregeld door bepaalde gebiedjes in je hersenen. Deze gebiedjes noemen we met een moeilijk woord de Executieve Functies. Ze zorgen ervoor dat je iets op een handige manier doet.

De executieve functies kunnen we op een makkelijke manier uitleggen. Het zijn er 7. Welke 7 executieve functies iedereen heeft, wordt uitgelegd met een boot.

Schrijf op: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Kun jij de 7 onderdelen van de boot vinden, die nodig zijn om goed te kunnen varen? Noteer ze achter de cijfers. Schrijf op: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7.

Bekijk in je tweetal welke onderdelen van de boot je ziet en bespreek waarom een boot die onderdelen nodig heeft om goed te kunnen varen.

Je hebt je anker nodig om te stoppen met waar je mee bezig bent en je aandacht bijvoorbeeld bij de uitleg van de leerkracht te houden. Maar ook om eerst na te denken en daarna pas aan het werk te gaan.

Je hebt je kompas nodig om te bedenken hoe je de taak gaat aanpakken en welke spullen je nodig hebt.

Je hebt je landkaart nodig om te bedenken wat je al weet over een onderwerp en om nieuwe informatie te onthouden (bijvoorbeeld welke opdrachten je moet maken, tussenantwoorden enz.).

Je hebt je schroef nodig om te kunnen starten aan je taak en door te kunnen werken.

Je hebt je toerenteller nodig om goed met je emoties/gevoelens om te kunnen gaan zodat je bijvoorbeeld niet te boos of verdrietig wordt om een taak verder te kunnen maken.

Je hebt je roer nodig om je plan aan te kunnen passen als iets ander gaat dan dat je dacht of gewend bent.

Je hebt je kapiteinspet nodig om na te denken over hoe je de taak hebt aangepakt en wat er goed ging en wat je een volgende keer anders gaat doen.

De verrekijker is van de leerkracht. Die kijkt of de schepen op de goede weg zijn 

Net als bij rekenen, lezen, spelling en schrijven is het belangrijk om met de executieve functies te oefenen zodat je er beter in wordt. Dat oefenen gaan we doen met ….

een spelletje 