Welkom Ouderavond BBL3/KBL3
Welkom Ouderavond BBL/KBL3 Opening - Begeleiding - Afdeling en Programma - Programma van Toetsing en Afsluiting (PTA) en Examen - LOB Kennismaking met de mentor Ouderavond BBL/KBL3 02 oktober 2012
Begeleiding Mentor Teamleider Vakdocenten LOB coach Domein-coach Mevr. C. Borgonjen Domein-coach Ondersteuningscoördinator Leerlingbegeleider Dhr. R. Luijrink
Beroepsgericht examenprogramma Profielen Economie & Ondernemen (E&O) Zorg & Welzijn (Z&W) Produceren, Installeren & Energie (PIE) Bouwen, Wonen & Interieur (BWI) Dienstverlening & Producten (D&P) -> TGL
Beroepsgerichte keuzevakken Leerlingen kiezen 2 beroepsgerichte keuzevakken (KV) 4 uur per week verdeeld over 2 dagen Telt mee voor het schoolexamen Doel: maatwerk leveren motivatie verhogen betere aansluiting vervolgonderwijs Voor alles geldt: onder voorbehoud van voldoende belangstelling
Programma van Toetsing en Afsluiting Algemeen gedeelte Informatie over regeling School Examen (SE) en Centraal Examen (CE) Vakinhoudelijke gedeelte Welke stof wordt wanneer getoetst Op welke manier wordt er getoetst Hoe zwaar telt een toets mee Is de toets herkansbaar Let op: opbouw examen begint in klas 3 Voor PTA: zie www.ctstorkcollege.nl onder tabblad leerlingen
Examen: Schoolexamen (SE): Centrale examen (CE): Schriftelijke en mondelinge toetsen Praktische opdrachten Profielvakken Beroepsgerichte keuzevakken Handelingsopdrachten (sep. 2018 - april 2020) Centrale examen (CE): Rekentoets 2F (of ER-toets) schooljaar 18-19 2x schooljaar 19-20 2x Digitale examens Centraal schriftelijk en praktisch examen (CSPE) (april 2020 - mei 2020)
Geslaagd? Kunstvak (CKV) en LO voldoende / goed 1x cijfer 5, rest 6 of hoger 1x cijfer 4 en tenminste één 7 2x cijfer 5 en tenminste één 7 Beroepsgericht vak is opgebouwd uit 2 cijfers (PV en KV)! Gemiddelde van CE minstens 5,5 Rekentoets gemaakt/behaald Nederlands minimaal 5 Let op: maatschappijleer komt ook op de cijferlijst te staan!
Rekenen 2018-2019 3VMBO-leerlingen maken verplicht de 2F Rekentoets als onderdeel van het eindexamen 3BBL: 2 afnameperiodes 2A Rekentoets én 1 afnameperiode 2F Rekentoets 3KBL/3TL: 2 afnameperiodes 2F Rekentoets 1e afnameperiode 9 – 22 januari 2019 Nog geen voldoende, dan verplicht herkansen Rekenen telt momenteel niet mee voor de slaag-zakregeling
Planning periode 1 Periode 1: - 22-26 oktober: herfstvakantie - 26 november: MBO-voorlichting klas 3 - 19-23 november: toetsweek 1 - 3-4 december: rapportvergadering P1 - 6 december: uitreiken rapport P1 - 11-12-13 december: ouderavond (10 min)
Loopbaanoriëntatie- en begeleiding LOB Loopbaanoriëntatie- en begeleiding
Loopbaan mogelijkheden vmbo => mbo Leerwegen mbo BBL KBL-TGL Diploma vmbo Uitstroom Niveau 2 Niveau 3 of 4 BOL Beroeps Opleidende Leerweg leren en stage BBL Beroeps Begeleidende Leerweg werken en leren
Vervolgopleidingen (mbo)
Waarom is begeleiden belangrijk? ‘Van alle leerlingen die hun diploma hebben gehaald in het VO gaat het grootste deel naar het MBO. In het MBO switchen de leerlingen veelvuldig van opleiding en het uitvalpercentage is hoog’. Oorzaken: Leerlingen in het VO hebben onvoldoende beroeps- en opleidingsbeelden Leerlingen in het VO worden onvoldoende toegerust met loopbaancompetenties.
Wat houdt LOB in? LOB staat voor Loopbaan Oriëntatie en –Begeleiding Belangrijkste doel: ‘Leren reflecteren’ Reflecteren op zichzelf Reflecteren ‘op de toekomst’ Zelfinzicht (eigen kwaliteiten, interesses, competenties) Zicht krijgen op de arbeidsmarkt, beroepen en opleidingen Het kunnen maken van verantwoorde keuzes voor een vervolgopleiding
Uitgangspunten C.T. Stork College Een doorlopende leerlijn van leerjaar 1 t/m 4 Betrokkenheid van het schoolteam, ouders en de ‘buitenwereld’ De leerling staat centraal Zelfsturing van de leerling (met name in de bovenbouw) Leren door te doen en te reflecteren Kwaliteitenreflectie (wie ben ik en wat kan ik?) Motievenreflectie (wat wil ik en waarom wil ik dat?) Werkexploratie (waar vind ik werk dat bij mij past?) Loopbaansturing (hoe bereik ik dat?) Netwerken (wie kan mij daarbij helpen?) De mentor is de coach van de leerlingen
Opbouw LOB leerjaar 1 t/m 4 De algemene opzet is: Leerjaar 1: Introductie; wie ben ik? Leerjaar 2: Oriëntatie; welk profiel kies ik? Leerjaar 3: Verkenning: wat is er binnen het profiel? Leerjaar 4: Verdieping: kies het MBO LOB is een verplicht onderdeel van het schoolexamen. LOB staat vermeld op het rapport (o-v-g)
Doelen LOB leerjaar 3 Doelen voor de leerlingen zijn onder andere: Ik ken mijn drijfveren en ik weet welke talenten daar bij passen. Ik weet welke beroepen mij aanspreken, waarom en ik heb daar een duidelijk beeld van. Ik weet welke opleidingen er horen bij de beroepen die ik leuk vind. Ik weet welke mensen er in mijn netwerk zitten.
Activiteiten leerjaar 3 Een greep uit de LOB-programma voor leerjaar 3 MBO-voorlichting (maandag 26 november 2018 vanaf 18.45 uur: 3 voorlichtingen en informatiemarkt) KIES (overzicht alle vervolgopleidingen) KOM (meeloopdagen op het mbo) Presentatie van leerlingen aan de ouder(s)/verzorger(s) Open dagen mbo Stage Alle opdrachten worden vastgelegd in AMN: de digitale LOB-methode
Stage De leerlingen van klas 3 gaan op stage van: 8 t/m 19 april 2019 Leerling zoekt zelf een stageplek, maar school kan ondersteunen indien noodzakelijk Uitleg volgt via de mentor
LOB Centrum C.T. Stork College LOB-coördinatoren LOB-coach Stage-coördinator Het LOB-centrum is opgericht om mentoren en leerlingen te ondersteunen bij het LOB-traject. Een afspraak maken kan, het contact loopt via de mentor.
De driehoek Uw hulp is nodig! Praat met uw zoon/dochter over zijn/haar LOB-traject Hulp bij activiteiten is zeer gewenst! Beroepenspeeddate (klas 2) Gastspreker zijn (vertellen over uw beroep in de klas) Gastheer/gastvrouw zijn bij een bedrijfsbezoek Het bieden van een stageplaats (klas 3 of 4) S.v.p. formulier invullen bij de mentor!
Bedankt voor uw aandacht!