Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek eigen regio en geografische werkwijzen
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Hoofdstuk 1 Aardrijkskunde, cultuur en maatschappij
Aardrijkskunde kiezen in de bovenbouw VWO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Terra Tweede Fase vwo © Wolters-Noordhoff bv
Naar een nieuw examenprogramma Aardrijkskunde vmbo 27 november 2009 Onderwijscentrum VU.
SYSTEEM AARDE VWO.
AARDRIJKSKUNDE in het VLAAMSE S.O.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
De geo basisboek Hoofdstuk 1.
Waar ben jij deze zomer? Klik om te zoeken.
Veerle Vandelacluze KATHO
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Dimensies Onderwerp Politiek Economie Fysisch Sociaal-cultureel
Hst 4: De wereld indelen.
Klimaatonderzoek Meteorologie Seismologie Hydrografie Bodemonderzoek Archeologie Weg- en waterbouw Delfstofwinning Energie Landbouw Milieukunde Bestuurskunde.
Samenvatting: hoofdstuk 1
Hfst 1: de wereld; Het wereldbeeld
De kwaliteit van het aardrijkskundeonderwijs op de pabo
AARDRIJKSKUNDE.
VERANDERINGEN IN DE LANDBOUW  Nieuw contract met samenleving voedselvoorziening  voedselkwaliteit, voedselveiligheid, milieu, natuur, landschap, dierenwelzijn,
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Aardrijkskunde voor de 2e fase VWO 5 en VWO 6. Samenvatting
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Wegwijs in mijn atlas en in mijn land
Goed voorbereid naar de PABO
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Aardrijkskunde Brugklas 1 Les 1.
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Grenzen en identiteit Deel 2.
Kies aardrijkskunde in de bovenbouw!
Wereldwijs Tweede fase (presentatie 36 B)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
3 havo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-4
3 vwo 3 Draagkracht : tussen hoop en vrees § 1-5
Wegwijzers aardrijkskunde 21 en 28 november 2015.
1 van 22 Hoofdstuk 5 Geletterdheid: lezen. 2 van 22 Achtergrondkennis Kennis over lezen: o kennis van de wereld o kennis van de taal:  orthografische.
Ontwerpen van 3D lesmateriaal voor biologie Ecent conferentie 20 mei 2015 Dirk Jan Boerwinkel Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen.
KTWT module rekenen-wiskunde “Rekenen is leuker als je denkt”
Duurzaamheidbalans Oisterwijk Wat waren we van plan? 2006: Resultaten meten van deze coalitieperiode: beginstand en eindstand.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Nascholingsmiddag vmbo bovenbouw Utrecht, 17 juni 2014.
MIDDELEN OM TE PRESENTEREN.
De nieuwe onderbouw.
Hoe ga je om met de ATLAS Met behulp van deze presentatie leer je hoe je moet werken met de de Grote Bosatlas.
Aardrijkskunde in de bovenbouw
Psychomotorische taxonomie
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Braziliaanse muziek.
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase havo
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Paspoort griekse goden
Oefening met atlas en kaarten
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Leren reflecteren op binnen- en buitenschoolse burgerschapservaringen
Praktische opdracht: het bouwen van een website
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
aardrijkskunde, een goede keus in de tweede fase vwo
Aardrijkskunde in Havo 4/5
Gebruik van natuurdata in beleidsanalyses
Voorlichting aardrijkskunde havo bovenbouw
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Aardrijkskunde kiezen in VWO-4,5,6??.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Biologie 2.6 Gezondheid 2.5. Voeding 1.4. Organisme 2.4. Regeling
Geschiedenis 3.4 De verhouding tussen heer en vazal
Economie 3.4 Consumentengedrag 6.4 Ondernemingsvormen 7.4 Europa
Natuurkunde 2.3. Elektriciteit en magnetisme 3.3. Straling
Transcript van de presentatie:

Aardrijkskunde 7.6 Relaties 7.5 Weer 7.4 Klimaat 1.3 Wereld-burgerschap 2.3 Broeikas-effect 3.3 Ruimtelijke ontwikkeling 4.3 Middelen van bestaan 6.3 Europa 7.3 Exogene processen 9.3 Water-beleid 1.2 Multiculturele samenleving 2.2 Natuurlijke hulpbronnen 4.2 Global shift 5.2 Eigen regio/ Nederland 7.2 Endogene processen 8.2 Natuurrampen 6.2 Grenzen 9.2 Water-problematiek 3.2 Migratie 1.1 Leefbaarheid 2.1 Ecologische voetafdruk 3.1 Bevolkings-kenmerken 4.1 Transport en vervoer 5.1 Ontwikkelings- gebieden 8.1 Landschap-zones 6.1 Cultuur 7.1 Ruimte 9.1 Water-kringloop 1. Burgerschap 2. Duurzaamheid 3. Bevolking en ruimte 4. Globalisering 5. Arm en rijk 6. Grenzen en identiteit 7. Systeem aarde 8. Land- schappen 9. Water Aardrijkskunde V3. Aardrijkskundige hulpmiddelen en eenvoudig onderzoek uitvoeren V1. Aardrijkskundige vragen hanteren V2. Aardrijkskundige werkwijzen hanteren AV1. Redeneer-vaardigheid AV2. Informatie-vaardigheid AV3. Onderzoeks-vaardigheid AV4. Presentatie-vaardigheid V1.1 Aardrijkskundige vragen stellen V1.5 Probleem-oplossende vragen V2.1 Gebieden/ verschijnselen indelen V2.4 in geografische context plaatsen V3.1 Kaarten maken V3.5 Teksten en begrippen gebruiken AV1.1 Verhelderen onderwerp AV1.5 Waar- deren meningen anderen AV2.1 Informatie be- hoefte bepalen AV2.5 Presenteren van informatie AV3.1 Onderzoeks-vraag formuleren AV3.6 Verw. en beoordelen informatie AV4.1 Bepalen inhoud presentatie AV4.5 Vragen beantwoorden V1.2 Beschrijvende vragen hanteren V1.6 Voor-spellende vragen V2.2 ruimte / tijd vergelijken V2.5 op verschillende schaalniveaus V3.2 Kaarten kiezen V3.6 Beelden gebruiken AV1.2 Wegen en waarderen van belangen AV2.2 Zoek-strategie bepalen AV2.6 Evalueren AV3.2 Informatie behoefte bep. AV3.7 Verwerken van informatie AV4.2 Bepalen vorm/opbouw presentatie AV4.6 Evaluatie en reflectie V1.3 Verklarende vragen hanteren V1.7 Reflecterende vragen V2.3 vanuit verschillende dimensies V2.6 Relaties leggen bijzondere en algemene V3.7 Eigen omgeving inzetten AV1.3 Bepalen eigen oordeel en mening AV2.3 Verw. en beoordelen van informatie AV3.3 Select. onderzoeks-methode AV3.8 Pre-senteren onderz.-result. AV4.3 Adequate hulpm. gebr. V.3.3 Kaarten gebruiken V1.4 Waarderende vragen hanteren V3.4 Omgaan met atlassen V3.8 Simulaties en modellen inzetten AV1.4 Rappor-teren eigen oordeel/mening AV2.4 Verwerken van informatie AV3.4 Opzet/planning vh onderzoek AV3.9 Evalueren AV4.4 Presenteren AV3.5 Uitv. onderzoeks-methode