Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie LOB-markt Samenwerking Mentoraat - LOB - Vaardigheden Educatie Voor deze inleidende presentatie zijn door de teamleider (portefeuillehouder LOB, mentoraat en Vaardigheden Educatie) alle mentoren van 4, 5 en 6 VWO uitgenodigd, de docenten Vaardigheden Educatie en de decanen.
Ontstaan Opdracht: samenwerking mentoraat–VE–LOB (=decanaat) Opleiding: Masterclass LOB door: VO-raad Leeropdracht: ontwerp lessenreeks 5 Loopbaancompetenties* Participerend: LL in actie LL betrokken bij planning en uitvoering Bekend bij & gedragen door docenten & schoolleiding Verbinding mentoraat – VE – LOB Gesprek teamleider (portefeuillehouder LOB-VE) In de dia wordt het ontstaan van de LOB markt toegelicht
5 Loopbaancompetenties Kwaliteitenreflectie Motievenreflectie Studie- en werkexploratie Loopbaansturing Netwerken LOB-markt Tekst met uitleg loopbaancompetenties uitdelen aan docenten, downloaden op: http://www.lob-vo.nl/sites/default/files/Hulpkaart_samenvatting_loopbaancompetenties_0.pdf Docenten gedurende het jaar op de hoogte houden/blijvend bijscholen op het gebied van loopbaancompetenties en het denken erachter.
LOB-markt: opleidingen & beroepen
Wat Marktlui: V5 en … Markbezoekers: HVT3 5 Marktpleinen: Centrum CM-markt EM-markt NT-markt NG-markt Wat Marktlui: V5 en … Markbezoekers: HVT3 5 Marktpleinen: Algemeen & 4 profielen LLn bepalen inhoud (periode, land, milieu, plek, …) Begin mei = uitleg 5 Loopbaancompetenties Begin schooljaar = startschot LOB-markt Afronding V5 = LOB-portfolio of andere creatievere verwerkingsopdracht Reflectiegesprek met mentor Afronding 3e jaars = ? Periode: bijv middeleeuwen, land: bijv. Afrika, milieu bijv. met zonne-energie, plek: bijv. ziekenhuis Reflectie bij mentor op proces en eigen LOB-ontwikkeling (competenties)
Doelen voor de LLn van V5 LL V5 leert/ervaart: Opdrachten die: leerzaam & samenhangend zijn ergens naar toe werken waar je zelf iets aan hebt Bewustwording Loopbaancompetenties Eigenaarschap LOB-markt Leren aan 3e jaars
Doelen voor de LLn van het 3e jaar LL 3e jaar leert/ervaart: Profiel = meer dan cluster van vakken Profiel = wereld/cultuur waar je je thuis voelt, die bij je past Marktbezoek als afronding Porta Paper Leren van V5 Zelf lezen, vraag: wat is onduidelijk, wat behoeft meer uitleg?
Verrijking voor betrokken docenten: Maar vooral … Goede samenwerking mentoraat-VE-LOB: Verrijking voor betrokken docenten: Leren van & met elkaar VE = Vaardigheden Educatie
Kernwoorden: Nieuwsgierig Verbeelding “Buiten de lijntjes” Probleemoplossend Expressie Betrokken Prikkelen Hoofd – hand – hart Creativiteit Leren van en met elkaar Actief deelnemen Eigenaar eigen leerproces Reflectief!!! Bewustwording Dit zijn de kernwoorden die we bij leerlingen idealiter kunnen oproepen. Laat deze kernwoorden regelmatig voorbij komen in de opdrachten en reflectiegesprekken.
Hoe nu verder Start eind V4, VE: Eerste reactie…?... uitleg Loopbaancompetenties Begin schooljaar V5, Mentoruur: Uitleg LOB-markt Eerste reactie…?... Hamvraag: is er draagvlak? Welke rol kun jij spelen?