Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Risico- & crisiscommunicatie in de Wet Veiligheidsregio’s
Advertisements

Basispakket: Stappenplan Informatiemanager
Pilot Interbestuurlijk Toezicht
2013 EVALUATIES N+1. INLEIDING • Gelieve onze 2011 video te bekijken voor meer details aangaande het proces en de applicatie
Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Zo doen we dat in Dordrecht: Bewoners aan Zet
Conferentie Archieven In het kader van de ontmanteling Land en Eilandgebieden augustus 2007 Plaza Hotel Bonaire “De toekomst van het Nationaal Archief”
Accommodatiebeleid Inspraak en informatiebijeenkomst Overige accommodaties 30 januari 2013.
BUDDY PROGRAMME LOKO AV | 16 Mei INHOUD Situering Probleemstelling en voorstellen tot oplossing Applicatieproces Begeleiding Voorbereiding Opvolging.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Aan de slag met de Baseline Informatiehuishouding van Gemeenten
‘Een Spraakmakend Project’
WG archiveringVAC Brugge 17/01/ juli Op te volgen afspraken Aanduiden van coördinatoren per entiteit Contact opnemen met de beleidsdomeinarchivarissen.
Beleidscyclus P&O. Planning beleidsrapport P&O 2003.
Jozef Reyntjens afdelingshoofd kwaliteit ISO-aanpak van De Lijn Tweede netwerk kwaliteit 22 april 2004.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Betrokken van buiten - wordt gevolgd Presentatie raadsinformatieavond 4 december 2008.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Implementatie Normblad 8002
Toelichting Kritische Prestatie Indicatoren (KPI’s) Archiefwet 1995
1 Actualisatie milieuvergunning afvalberging DMH Johan G. Vollenbroek 12 oktober 2010.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Informatieavond 30 juni 2010 Programma Opening door burgemeester Jeroen Staatsen Stand van Zaken door Wethouder Freddy Blommers PAUZE Vragen uit de zaal.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
2014 EVALUATIES N+1.
Zorgen van morgen? Zorgen voor morgen!.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Assetmanagement Een nieuwe manier van beheer. Assetmanagement in Dordrecht Wat is Assetmanagement? En wat is het verschil met de huidige werkwijze? Welke.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Theo Weusten Gemeente Maastricht. Het implementeren van een eenduidige werkwijze, zowel archief- als procestechnisch (wasstraat), om zaken snel en eenvoudig.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
VAC Herman Teirlinck Agentschap Onroerend Erfgoed.
Limburg 23 maart 2016 Boy Gerrits Arjan Kloosterboer Peter Bakker Theo Weusten André Plat Toepassingsprofiel Metadatering Lokale Overheden (TMLO)
15 september 2014 Help, ik heb geen e-depot Workshopleider: Jeroen Jonkers Begeleiding: Margriet van Gorsel.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Onderzoeksproject samenwerkende archiefdiensten 1.
Project Onderzoek e-depot: een update Koplopersoverleg 29 juni 2016.
Openbaar Lichaam Bonaire
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Stichting Eindhovense Kwaliteitstaxi
Een museum is géén bedrijf!
De stand van het archief
Kwaliteitslabel en Professionalisering
IMPLEMENTAATIE KADER ZORGPLICHT KERINGEN
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Module Archiefinnovatie no mei 2017
Privacy binnen de Drechtsteden
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Privacy binnen de Drechtsteden
WOG Opening en welkom Mededelingen Verslag vorige keer
Gemeenteraad 29 mei 2017 Jaarrekening 2016.
Revisie visitatiesystematiek
Wie is
Herman Gelissen penningmeester
Werken onder Architectuur - metagegevens
Processen Knelpunten Oplossingen
Digitaal Archief BEHEERSBAAR BESCHIKBAAR BETAALBAAR DUURZAAM COMPLIANT
Het E-depot van Rotterdam
Lean in dienstverlening bij BNG Bank
Afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en Midden-Limburg Bijeenkomst 25 januari 2018 Presentatie onderzoek ‘afkoppelen hemelwater bedrijven Noord- en.
Evaluatie [Projectnaam]
Het Digitaal Stelsel Omgevingswet:
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
PES+ Functioneringsgericht voorschrijven middels pes+
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Planning & control in de gemeente Bunnik
Bunnik & het RHC Zuidoost Utrecht
Eerste ervaringen met zorgkaart / plan van aanpak
Transcript van de presentatie:

Presentatie Open Huis Gemeenteraad Bunnik 9 mei 2019 Sprekers: Erika Spil, Ria van der Eerden, Wietse Bakker, Michel van Klaveren.

Het verhaal van Burgemeester de Vriendt

De zaak in kwestie speelde zich af in 1836, toen de Vriendt van het Rijk rijlonen kreeg uitbetaald voor het vervoer van troepen, dit geld moest naar bepaalde ingezetenen, die dat vervoer hadden verzorgd. Pas eind 1845 heeft hij dit doorbetaald, en toen gedaan alsof hij dat al jaren daarvoor gedaan had. Na een onderzoek door Gedeputeerde Staten besluit op 9 januari 1846 de Koning hem te ontslaan als burgemeester van Odijk en Werkhoven en als secretaris van Odijk en Langbroek. Daarop volgen nog zes adressen/requesten (verzoeken) van de Vriendt, die weerlegd worden. De Staatsraad Gouverneur had hem wel nog voor een termijn aangesteld als burgemeester, bij gebrek aan kandidaten, ondanks dat de Vriendt al een slechte naam had. Later (1860 of begin 1861) moet er een rechtszaak geweest zijn over financiële malversaties en valsheid in geschrifte, waar de Vriendt tot 5 jaar cel veroordeeld is, die hij uitzat van maart 1861 tot maart 1866. Hij sterft in de maand dat hij uit de gevangenis is gekomen.

Presentatie

Stand van zaken Informatiebeheer Optimaal digitaal Stand van zaken Informatiebeheer

Al ruim 10 jaar op (de digitale) weg Steeds minder processen via papier Aanvragen via website direct in zaaksysteem 80% van archiefwaardige informatie in het zaaksysteem Verandering van werk voor (archief)medewerkers Vervanging van papieren documenten

Kwaliteitssysteem Informatiebeheer Decentrale Overheden (KIDO) Een instrument om het informatiebeheer te verbeteren. Thermometer Onderzoek uitgevoerd door extern onderzoeker Cijfer 5,4 Hoogste cijfer van RHC-gemeenten Cijfer kan op korte termijn (aanzienlijk) worden verbeterd

De uitgevoerde nulmeting als momentopname kent een zorgwekkend resultaat (het is tenslotte een onvoldoende), maar mag ook als zeer veelbelovend worden beschouwd. Het onderzoek geeft namelijk eveneens aan dat de kwalificatie ‘zorgwekkend’ (op zeer korte termijn) (aanzienlijk) kan worden verbeterd. Een organisatiebrede archiveringsomgeving (het gebruikte zaaksysteem),waarin informatie volgens archiefwettelijke principes van informatieverwerking en -beheer kan worden beheerd, wordt immers al voor bijna alle bedrijfsprocessen toegepast en gebruikt. Gezien de vele omgevingseisen waaraan de organisatie op dit moment dient te voldoen is dat (zeker gezien de beperkte personele capaciteit waarmee dit dient te worden ingevuld) een grote prestatie. Om het predicaat ‘zeer veelbelovend’ daadwerkelijk te realiseren dienen echter wel de aanbevelingen zoals in de rapportage opgenomen (op korte en op lange termijn) te worden ingevuld.

Uitdagingen Grip op Applicatie- en informatielandschap Informatie in archiefwaardige systemen Voorbereiden op aansluiting eDepot (2022) Gevolgen van nieuwe wet- en regelgeving Borging in organisatie

Aanpak Inventarisatie applicatielandschap Beleid en procedures actualiseren en borgen Vaardigheid creëren in organisatie Deelname aan pilot e-Depot Samen met RHC en RHC-deelnemers

Dank voor uw aandacht