Jongeren in Logistiek Duaal leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Advertisements

Centrum deeltijds onderwijs
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Structuur secundair onderwijs
Voorstelling Leertijd
Ik hou van Holland spel!.
H6 werken Paragraaf 3+4.
Valentine Vanderhaeghen - 10/11/2009 Trajectbegeleider- Monitoraat Politieke en Sociale Wetenschappen Het leerkrediet & Art. 22 OER Infosessie 1 ste Bachelor.
Stage 1 - Screencast ter voorbereiding van de intake Bachelor in het onderwijs: lager onderwijs Veerle Amelinckx – febr
Thema 2: Hoe geld verdienen?
Het nieuwe arbeidsrecht 2015
Studieadviesregeling
Ouder informatieavond 2015 Dit schooljaar succesvol! voor ouders/verzorgers van onze doublanten.
Ouderinfo - 18 november 2015 Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie Ouderinfo - 18 November Studiegebied IWT.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Infosessie: Welkom! Artikel 60 OCMW-wet Nele Goffin & Abdullah Ciçek Beveiliging aan OCL-tarief Erwin Rousseau.
Kiezen voor keuzedelen
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen criminologie December 2014.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Aantekeningen hoofdstuk 2. Arbeidsovereenkomst 4.3 Wat moet je doen? Om in Nederland aan het werk te mogen is het verplicht om een arbeidsovereenkomst.
Infosessie studievoortgangs- maatregelen Rechten December 2014.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
KENNISMAKINGSAVOND REYNAERTCOLLEGE 3 VMBO BK 5 OKTOBER 2015.
Je hebt iets te kiezen op het mbo!
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Zelfstandigen die een activiteit opstarten.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Passend onderwijs.
3 maatregelen Doelgroepvermindering voor jongeren
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Reken je (niet) rijk.
Ouderinfo - avond Studiegebied Industriële Wetenschappen & Technologie
De profielvak-cspe’s 2017, , 2023 en later
Don Bosco Halle Centrum Leren & Werken
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
Hoe leg je meer focus op resultaat?
Kiezen voor keuzedelen
WIJNPERS Uitschrijven standaardtraject tuinaanlegger groenbeheerder (+20 uur) Maart 2017 Beslissing tot deelname aan het proefproject April.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Haarverzorging Duaal.
Entreeschool: samen naar een goede basis
Welkom bij de Stage-informatieavond
Wat is “Duaal Leren”? Opleidingstraject waarbij het aanleren
Eigen Initiatief Model
STUDENTENARBEID Najaar 2018.
Duaal Leren De Wijnpers Leuven
Slotevent lerend netwerk 2.0. Welkom!
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Voorlichting samenwerkingsklas Entree-opleiding
Keuze leerroute
Studiefinanciering: dat regel je zo
Studiefinanciering: dat regel je zo
‘The impossible leap in one hundred simple steps’
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Flexibele leertrajecten
Welkom ouder(s)/verzorger(s)/leerlingen infoavond m. b. t
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
Welkom bij de Stage-informatieavond
Zomerschool TCC 2019.
Wft vakbekwaamheidsbouwwerk
DUAAL LEREN Volgende powerpoint kan gebruikt worden om een eerste maal met leerlingen te spreken over een duaal gtraject en een eerste maal te inventariseren.
De emancipatie -machine snort van 0 tot 100 Jong geleerd én oud gedaan
DUAAL LEREN Volgende powerpoint kan gebruikt worden om een eerste maal met leerlingen te spreken over een duaal traject en een eerste maal te inventariseren.
Transcript van de presentatie:

Jongeren in Logistiek Duaal leren

Stellingen Juist: Groen Fout: Rood Elke leerling heeft een rode en groene fiche nodig, die hij of zij in de lucht kan steken bij elke stelling. Als leerkracht lees je de stellingen voor en de jongeren antwoorden door de fiche omhoog te steken.

Duaal leren is hetzelfde als deeltijds leren en werken.

Fout Voltijds onderwijs is leren op school Duaal leren = Voltijds onderwijs Het is leren op school en leren op de werkplek Deeltijds leren en werken = deeltijds onderwijs Leren op school en werken op de werkplek

Een leerling kan zelf kiezen of hij/zij start met duaal leren.

Juist De leerling mag inderdaad zelf kiezen, maar er wordt door de klassenraad op het einde van het schooljaar een advies gegeven om te zien of de leerling arbeidsrijp en arbeidsbereid is… Arbeidsrijp = de leerling bezit voldoende competenties om te kunnen leren en participeren op de werkvloer (vb. stiptheid, omgaan met feedback, zelfstandig werken, vragen stellen) Arbeidsbereid = de leerling is voldoende gemotiveerd om actief te leren op de werkvloer Het advies dat door de KR (van de voorgaande school) gegeven werd voorafgaand aan de inschrijving voor duaal leren is niet bindend. Dit wil zeggen dat de jongere ook tegen het advies in kan kiezen om naar een duale richting te gaan. Het geeft echter wel een eerste beeld van de arbeidscompetenties van de jongere. Bij inschrijving bij een aanbieder duaal in een duale richting wordt er echter opnieuw een screening afgenomen die bepaalt of de jongere start in een duale component of eerst opstart in de aanloopfase; Dit advies is wel bindend. (Verder meer hierover)

De leerling kan direct starten met werken als hij/zij een duaal traject start.

Fout Er moet bij inschrijving met een aantal dingen rekening worden gehouden: Er volgt eerst een screening na inschrijving. Deze screening bekijkt of de leerling start in een duaal traject of in een aanloopfase. Deze screening volgt bijna onmiddellijk na inschrijving. Er komt een advies van de klassenraad. Het advies van deze klassenraad is bindend d.w.z. het moet worden opgevolgd. De leerling kan pas starten met werken als er een ondertekend contract is en als er een advies voor een duaal traject gekregen is na de screening. Wat is een aanloopfase? Dit betekent dat de jongere eerste een traject aflegt waarin hij werkt aan technische vaardigheden, arbeidsattitudes of een intensieve sollicitatietraining volgt. Een aanloopfase kan je volgen bij dezelfde aanbieder van de duale richtingen die heeft ook de mogelijkheden om de aanloopfase in te richten. Een aanloopfase kan bestaan uit, een begeleide werkervaring (zonder betaling), een sollicitatietraining, een intensieve cursus in bepaalde vereiste technische competentiesn een individueel programma dat de focus legt op het ontwikkelen van arbeidsvaardigheden. De invulling van het duale traject en/of het aanlooptraject volgt altijd uit de screening die de jongere doorloopt na inschrijving bij een aanbieder duaal. Deze screening heeft tot doel een individueel programma samen te stellen op maat van de jongere. Dit duur zo kort als mogelijk maar zo lang als nodig geacht wordt. Het is de klassenraad die beslist of de jongere start in een duaal traject of start in een aanloopcomponent e wanneer er doorgeschoven wordt. Het advies van deze klassenraad is bindend voor de aanloopfase, wanneer een jongre zich echter aandient met een geldig contract bij een erkende werkgever, dan kan hij/zij een duaal traject aanvatten.

Wat is een screening? Advies op de klassenraad a.d.h.v. een screening. Screenen = observeren, bespreken, Wat is observeren? Wie observeert? Wat wordt er geobserveerd? Een screening kan bestaan uit een aantal methodieken (die werden wetenschappelijk gevalideerd en opgelijst door Syntra Vlaanderen) die peilen naar de arbeidsrijpheid en de arbeidsbereidheid van een jongere. Uiteraard wordt er ook rekening gehouden met het advies van de klassenraad van het voorgaande jaar en met de jongere zelf. Een screening kan bestaan uit: een opdracht, een gesprek, een vragenlijst, een observatieopdracht, …. Het is belangrijk dat de jongeren zelf ook een basiskennis verworven hebben over wat ze goed kunnen, wat ze minder goed kunnen, waar ze wel en niet zin in hebben, … Idealiter maakt dit deel uit van de bredere onderwijsloopbaanbegeleiding van jongeren en krijgen ze dit als advies mee van de klassenraad van het voorgaande jaar.

De leerling moet al een goede logistiek medewerker zijn om te kunnen starten in duaal leren.

Fout In principe heeft de leerling geen voorkennis nodig. Hij/zij leert immers op de werkvloer. Maar het is wel belangrijk om de juiste ingesteldheid te hebben. Wanneer een jongere echt over onvoldoende basiskennis beschikt om te kunnen starten in een bepaalde richting kan er ook voor gekozen worden om deze jongere een advies te geven voor de aanloopfase waarin hij/zij eerste zijn/haar technische kennis intensief en kortdurend bijspijkert om te kunnen starten met leren op de werkvloer.

Wat de leerling doet op school en op de werkvloer staat los van elkaar.

Fout In het begin van het schooljaar wordt afgesproken wat de leerling op de werkvloer kan leren en wat er op school aangeleerd wordt. Er zijn regelmatig overlegmomenten tussen de leerling, de leerkracht/trajectbegeleider en de mentor op werkvloer. Wat daar gezegd wordt, zal meegenomen worden naar de klassenraad, die uiteindelijk zal beslissen of de leerling slaagt. De competenties die een jongere moet verwerven op de werkvloer en op school zijn vastgelegd in een standaardtraject. Dit is een soort leerplan gebaseerd op de beroepskwalificaties uit het domein arbeid en de leerplannen uit onderwijs. Dit standaardtraject wordt vertaald in een lijst met competenties die verdeeld worden over school en de werkplaats. Een intensief overleg tussen school en het bedrijf zorgt ervoor dat de jongere leert op school en op het bedrijf. In een traject waarin een jongere tewerkgesteld is voor minimaal 20 uur op de werkvloer is de mentor op de werkplaats verantwoordelijk voor het aanleren van 60% van de arbeidscompetenties, zowel op technisch vlak, beroepstechnisch vlak en gedragsmatig vlak (de ‘softskills’). De mentor zal deze ook beoordelen op de werkvloer. De mentor heeft ook het recht om aanwezig te zijn op een evaluerende klassenraad, of hij kan zich laten vertegenwoordigen door de trajectbegeleider/praktijkleerkracht.

De leerling behaalt hetzelfde diploma als in een niet duale richting!

Juist De leerling kan het diploma secundair onderwijs behalen, net als de leerlingen die deze richting in een niet duale vorm volgden. De leerling kan ook (deel)certificaten behalen als je een deel van de opleiding hebt afgewerkt. Duaal leren is voltijds onderwijs. De manier waarop geleerd wordt verschilt wel heel erg van de niet duale variant. De leerlingen zitten 2 dagen op school en gaan minimaal 3 dagen naar de werkvloer om in beide componenten competenties aan te leren. Een duaal leertraject kan lineair of modulair georganiseerd worden, elke school mag kiezen op welke manier ze dit aanpakt. Een lineair systeem werkt met leerjaren startend in september en eindigend in juni. Dit betekent dat je pas op het einde van het schooljaar een kwalificatie, getuigschrift, diploma kan behalen. In het modulaire stelsel zijn leertrajecten opgedeeld in modules. Dit heeft als voordeel dat je ook doorheen het jaar bepaalde kwalificaties, getuigschriften, een diploma kan behalen en dus niet hoeft te wachten tot juni. Je kan je leertraject op je eigen tempo afwerken. Een opleiding wordt gevormd door een afgelijnd geheel van modules. Belangrijk is wel dat je eerst een certificaat binnen de beroepsgerichte vorming behaald hebt vooraleer je een studiegetuigschrift of een diploma kan behalen ! Voor meer info en praktische voorbeelden van een modulair opleidingsplan kan je ook terecht op de website van INDUO.

De leerling verdient geld als hij/zij duaal leren volgt.

Juist Afhankelijk van het contract en het aantal uur dat je tewerkgesteld bent op de werkvloer zal je al dan niet een vergoeding. Het soort contract en de vergoeding zijn door de wetgever vastgelegd. Deze vergoeding is minder dan het toegestane maximum voor jouw ouders om nog in aanmerking te komen voor kinderbijslag. Voorlopig moet je nog opletten als je hierbij nog gaat werken in de vakanties omdat je dan meer verdient dan het toegestane maximum. Volgende 3 soorten overeenkomsten bestaan binnen Duaal Leren: een stageovereenkomst ‘alternerende opleiding'- SAO  een overeenkomst 'alternerende opleiding'- OAO een deeltijdse arbeidsovereenkomst-DA ifv sociale maribel

Als de leerling een duaal traject volgt mag die geen vakantiejob meer doen!

JUIST EN FOUT ! Opgepast.. Deze vraag is niet zo simpel te beantwoorden. Je moet met een aantal dingen rekening houden Hoeveel de leerling in totaal verdient (OAO en vakantiejob). De leerling mag niet meer verdienen dan € 541,09 per maand (kinderbijslaggrens) om het recht op kinderbijslag niet te verliezen of geen belastingen te moeten betalen Waar de leerling werkt (bij dezelfde werkgever of bij een andere dan vermeld in je contract) en met welk contract die werkt (OAO, SAO, DAC) BETAALT DE LEERLING BELASTINGEN? Een inkomen dat de leerling verdient in een kalenderjaar moet de leerling het volgende kalenderjaar aangeven bij de belastingen door een belastingbrief in te vullen. Als een leerling in 2018 (inkomstenjaar) werd opgeleid met een OAO, moeten de vergoedingen daarvan aangegeven worden bij de belastingen in 2019 (aanslagjaar). Ook andere inkomsten (zoals studentenarbeid, onderhoudsgeld, ...) van de leerling tellen mee. Als van het inkomstenjaar 2018 alle maandelijkse leervergoedingen, vakantiegeld, inkomsten uit studentenarbeid, onderhoudsgeld,... worden opgeteld, en daarvan de forfaitair beroepskosten worden afgetrokken, komt men aan het totaalbedrag dat bepaalt of de leerling wel of geen belastingen betaalt. Is dit totaalbedrag niet hoger dan €7730 netto, dan betaalt de leerling geen belastingen voor aanslagjaar 2019 (inkomstenjaar 2018). Meer info vind je op de site van FOD Financiën https://financien.belgium.be/nl/particulieren/gezin/student/belasting#q2 Wat met het kindergeld? Kinderbijslag is onvoorwaardelijk gegarandeerd tot 31 augustus van het jaar waarin de leerling 18 jaar wordt. Daarna moet de leerling aan voorwaarden voldoen om nog recht te hebben op kinderbijslag. Zo moet de leerling aantonen dat hij of zij studeert en is er een kinderbijslaggrens. Deze kinderbijslaggrens is op dit moment 541,09 euro per maand Iedere maand. Iedere maand dat de leerling meer verdient dan de kinderbijslaggrens, wordt het recht op kinderbijslag geschorst en krijgt de leerling voor die maand geen kindergeld uitbetaald.. Als een leerling een OAO contract combineert met een vakantiejob dan is er een groter risico dat hij/zij boven deze kinderbijslaggrens zal uitkomen en dus het recht op kinderbijslag en het niet betalen van belastingen zal verliezen… Hiermee moet dus wel rekening gehouden worden. Ook zijn er specifieke beperkingen voor het doen van een vakantiejob in het bedrijf waar je ook reedsd een OAO of SAO contract hebt gedurende het schooljaar. Deze combinaties zijn niet mogelijk. Voor meerderjarige leerlingen zij er uitzonderingen mogelijk. Voor al deze zaken heeft een jongere in een duaal traject ook de begeleiding van een trajectbegleider. Deze is op de hoogte van alle wetgeving en aandachtspunten. Voor meer info kan je steeds bij hem/haar terecht. Ook op de site van Sytra Vlaandere staat heel vel info waar je kan naar verwijzen. https://www.syntravlaanderen.be/duaal-leren/ondernemingen/downloads

Als mentor moet je de leerling punten geven Als mentor moet je de leerling punten geven. Je beslist dus of de leerling al dan niet slaagt.

JUIST EN FOUT ! Opgepast.. De mentor evalueert de leerling. Dat betekent niet altijd dat je punten moet geven, maar kan ook zijn dat je de leerling kwalitatief gaat evalueren (goed, minder goed, werkpunt). De trajectbegeleider gaat met jouw gegevens en de gegevens die hij/zij gedurende het traject heeft verzameld naar de klassenraad. De klassenraad beslist of een leerling al dan niet slaagt. Als mentor mag je ook deel uitmaken van deze klassenraad

Een mentor is eigenlijk een beetje een ploegbaas, die zorgt ervoor dat de leerling voldoende taken heeft en het werk op het einde van de dag gedaan is.

JUIST EN FOUT ! Opgepast.. De mentor is meer dan een ploegbaas. De mentor zorgt dat de leerling weet wat hij/zij moet doen, maar ziet er ook op toe dat de leerling aanleert hoe hij/zij het moet doen. De mentor bewaakt het leerproces van de leerling. De mentor bespreekt met de leerling de uitgevoerde taken: wat was goed/wat kan beter/hoe pak je dat de volgende keer best aan.