Bronnenonderzoek.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Schema en synthese van een zakelijke tekst
Correct bronvermelden
les 6 - bronnen, structuur
Bronnen Merle Wissink.
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Correct bronvermelden
Bachelors Biologie Bibliotheekcursus voor Biologen Alice Doek, Peter Roessingh, George Meerburg UBA / FNWI
Natuurwetenschappelijk verslag
Spreekbeurt titel.
Typ hier je eigen naam Naam van de school
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Een werkstuk maken.
Leerkring POW Fase 4.
Samenvatting Havo 5.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Werkstukken en rapporten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Rapportage.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
SPH voltijd Onderzoeksvaardigheden voltijd jaar 1 Werkcollege week 4.
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 5.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I kwartaal 2 Bijeenkomst 1 Hafida El-Gharbaoui med.hro.nl/gharh.
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Centraal Examen Nederlands
Wat moet ik weten over mijn bronnen?
Groep 6 Begrijpend lezen
Het onderzoeksverslag
WELKOM IN DE MEDIATHEEK
HOOFDSTUK 6 Goed voor het milieu?
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Werkstuk nask In de week van 23 januari 2017 (week 04) voor vrijdag 27 januari 12:15, inleveren Daarna: elke werkdag te laat: 5 punten (van de 100) van.
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Het brancheboek.
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
Vragen, wat voor vragen?.
Bronnen en onderzoeksvragen
PLAGIAAT & BRONVERMELDING
Bronnen en bronvermelding
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Betrouwbaarheid van informatiebronnen
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
(week 045) voor vrijdag 02 januari 12:15, inleveren
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Nederlands 4h6 30/12/18
Het maken van een PWS.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Schrijven 2.1 en 2.2 Formuleren en Stijl 2.1
Wie zoekt, die vindt…!!! Workshop Zoekvaardigheden Profielwerkstuk MAVO Mediatheek De Nassau.
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
ADL Les 1.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Bronnenonderzoek

Inhoud Wat is bronnenonderzoek Betrouwbaar/ niet betrouwbaar Kern uit bron halen Tekst in eigen woorden zetten Bronvermelding (waarom) Logboeken Samenwerkingscontract

Wat is bronnenonderzoek Je zoekt informatie voor je onderzoeksvraag, middels verschillende bronnen. Wat zijn bronnen Boeken, tijdschriften, documentaires, folders of websites.

Betrouwbaar/niet betrouwbaar Https://www.youtube.com/watch?v=MYDtG4hro9c&t=4s Bekijk altijd bij een bron: 1. Wie heeft de tekst geschreven 2. Met welk doel is de tekst geschreven 3. Acualiteit (rectificatie) 4. Overeenkomsten met andere bronnen Rectificatie: het terugtrekken van artikelen/bewering via het nieuws door dezelfde nieuwsbron, dat een bepaals artikel/berwering toch niet waar blijkt te zijn.

Kern uit een bron halen Doel voor jezelf duidelijk hebben: welke info is belangrijk voor mijn onderzoek en past bij mijn onderzoeksvraag. Hoe vat je een hoofdstuk samen? 1. Lees eerst de hele tekst door. 2. Onderstreep hoofdzaken. 3. Zet de hoofdzaken op een rijtje. 4. Maak van het rijtje hoofdzaken een overzichtelijke, begrijpelijke samenvatting (in eigen woorden, dus niet knippen & plakken!) In een samenvatting maak je op een overzichtelijke manier voor jezelf duidelijk wat er verteld wordt. - vermeld alleen de hoofdzaken. - bijzaken uit de tekst horen niet in een samenvatting. Plagiaat: diefstal van het gedachtegoed van een ander. Plagiaat kun je voorkomen door bronvermelding.

Wat is bronvermelding Bronvermelding: is dat je opschrijft waar je de informatie vandaan hebt gehaald.  Achternaam auteur, voorletter(s) (Publicatiejaar of update). Titel van het document of de website. Geraadpleegd op dag maand jaar, adres website (url van de bron). Opdracht - schrijf een bronvermelding van een artikel op een website.

Bronvermelding (waarom) Door bronvermelding kunnen docenten en andere lezers beoordelen: -  hoe betrouwbaar je tekst is: het gebruiken van bronnen verhoogt de betrouwbaarheid -  welke bronnen je hebt gebruikt: waneer nodig kan de informatie nog een keer opgezocht worden.  Hoe wordt de bronvermelding officieel gedaan Wat verwachten we van jullie Uitleggen dat normaal gesproken de bron achter elke wisseling van bron geplaatst moet worden en een literatuurlijst aan het einde van het verslag (hoe wij het geleerd hebben).  Uitleggen dat er van de leerlingen word verwacht dat ze de bronvermeldingen na elke voorvraag moeten doen (per hoofdstuk)

Plagiaat = “het presenteren van werk, bedoeld of onbedoeld, als eigen werk terwijl dit afkomstig is van een ander. Dit is strafbaar!”(scribbr, 2018) Als je geen juiste bronvermelding doet; is dit plagiaat! Schrijf alles wat je gebruikt in eigen woorden. Wil je graag een citaat gebruikten zet dit dan tussen aanhalingstekens: “….tekst…” Sla iedere bron die je gebruikt direct op. Tip: Je mag voor de literatuurlijst ook de apa-generator gebruiken: https://www.scribbr.nl/plagiaat-checker/apa- generator/

Logboeken Maak een document aan waar je de docent kan toevoegen (bijv. Google docs!) - Elke les / samenwerkingsmoment documenteer je wat er is gedaan (Je stelt hierbij voorafgaand een doel en kijkt of deze behaald is)

Samenwerkingscontract Hierin staat bijvoorbeeld: -hoe vaak je samen buiten school aan het onderzoek werkt. -wat de consequenties zijn als iets niet gaat hoe het zou moeten gaan.  -hoe je met feedback omgaat.  -hoe je elkaar bereikt  -wat je prettig vind in de samenwerking TOEVOEGEN AAN LOGBOEK

Wat NU? Wat moet er voor volgende les af: Alle bronnenvragen opgesteld Vast een tijdelijke hoofdvraag Het portfolio is voldaan Het samenwerkingsdocument staat in het logboek Het logboek is aangemaakt (met de docent erbij ingevoegd) Wat moet er de les na de meivakantie af: 4 voorvragen (bronnenvragen) uitgewerkt Is dit af dan geld voor deze studenten de volgende les een zelfstandig werkuur, zo niet is de les verplicht en wordt je anders op afwezig gezet als de docent geen vrijstelling voor volgende les heeft gegeven.