Portfoliobegeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Reflectievaardigheden en instrumenten
Het doen van onderzoek in klas 4
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Instrumenten in het EVC-traject
Reflectievaardigheden en instrumenten
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Medmec04 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen modulewijzer.
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Help Selina’s eerste les
Richtlijnen voor de casustoets
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Werkveldconferentie 13 november 2014
Gespreksvaardig-heden
Onderzoeksvaardigheden 3
Pemprl.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Social work Week 2.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie

Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Verpleegkundig redeneren
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Studieloopbaancoaching
VPH Les 1.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Tussen aandacht en doelgerichtheid zoeken naar een methodische structuur.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Rollen binnen het werkplekleren
Portfoliobegeleiding
Reflecteren en vooruitkijken
LOB in het PTA van het VMBO
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Portfoliobegeleiding fase 2
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Persoonlijk Leiderschap
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
23 november 2017 bijeenkomst 2; wpl1 RijnIJssel, Utrechtsestraat, Arnhem Jacqueline van der Zee en Jacques de Goede.
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
Doelloos of doelgericht
werkveldoverleg mz 28 oktober 2014
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Portfoliobegeleiding Opleidingsportfolio (met subsidie)

Opleiding Student HBO Bachelor Informatica (Barend) (Ruben) (Stephan) HBO Big Data Analytics (Burcu) (Tim) HBO Bachelor Werktuigkunde (Christiana) (Steven) HBO Autismezorg (Gerjan) (Marte) HBO Bedrijfskunde en Management (Marcel) HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde (Maurice)(Robbert) (Tomasz)

Wie doet wat Opleiding Student HBO Bachelor Informatica (Barend) Opleidingsrichting Arie HBO Kernprogramma Technische Bedrijfskunde Hinde HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde Nigel Priyant Danny HBO Bachelor Elektrotechniek Henk HBO Bedrijfskunde en Management Jeroen HBO Bachelor Informatica Paris HBO Cloud & Security Isco HBO Bachelor Sociaal Pedagogische Hulpverlening / Social Work (SPH) Brigitte HBO Bachelor Social Work / Maatschappelijk Werk (MWD) Marie-Cécile Michael Jessica HBO Bachelor Opleiding tot Verpleegkunde (HBO-V) Welkom Opleiding Student HBO Bachelor Informatica (Barend) (Ruben) (Stephan) HBO Big Data Analytics (Burcu) (Tim) HBO Bachelor Werktuigkunde (Christiana) (Steven) HBO Autismezorg (Gerjan) (Marte) HBO Bedrijfskunde en Management (Marcel) HBO Bachelor Technische Bedrijfskunde (Maurice)(Robbert) (Tomasz)

Kennismaking Maak kennis met iemand uit deze groep en vertel over jezelf aan de hand van je sleutelbos. Na vijf minuten wisselen. 07:00 – 07:05

Module 1 Module 2 Module 3 HBO Bachelor opleiding (met subsidie) EC Sbu 1 28 uur 2 56 uur 3 84 uur 4 112 uur 5 140 uur 6 168 uur 7 196 uur 8 224 uur European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) EC = European Credit 1 EC = 28 Studiebelastingsuren (Sbu)

Opleidingsprogramma 6720 uur 240 EC Blok 7 Verzamelen van bewijslast voor de eindkwalificaties onder begeleiding van de portfoliobegeleider. Werkplekbezoek Resterende reflecties op de kernopgaven Eindkwalificaties en kernopgaven zijn te vinden in de OLO bij downloads. Voor vragen over verzamelen bewijslast kan een beroep worden gedaan op de docent die portfolio begeleidingsles geeft. Tijdens praktijkprogramma wordt ook nog specifieke informatie gegeven. Opbouw Uitwerking EC Totaal Blok 1 3 modules + eindopdracht + portfolio 24 + 3 + 3 30 EC Blok 2 Blok 3 2 modules + eindopdracht + portfolio Blok 4 Opbouw Uitwerking EC Totaal Blok 5 2 modules + portfolio + reflectie kernopgave 24 + 6 30 EC Blok 6 07:00 – 07:05 Opbouw Uitwerking Totaal Blok 7 Praktijkprogramma 30 EC Blok 8 HBO eindscriptie voor technici 6720 uur 240 EC

Werkplekleren Werkplekleren De werkplek is de belangrijkste plaats waar theorie en praktijk elkaar ontmoeten. Hier ontdek je welke kennis je nog mist en welke vaardigheden nog verder ontwikkeld moeten worden. Ook word je je mogelijk bewust van jouw houding die wel of niet passend is bij het beroep en waar je dan tegenaan loopt. 07:00 – 07:05

Does Shows how Knows how Knows Leren door doen U leert van werken. U leert door te doen, te ondervinden en te ervaren. Shows how Knows how 07:00 – 07:40 Knows

Begrippen Beroepsprofiel v.d. opleiding Kern van het beroep Kerntaken Kernopgaven Opleidingsspecifieke uitwerking (bijlage I) waarop met het reflectiemodel van Korthagen moet worden gereflecteerd. Eindkwalificaties in bijlage II met herkenbare naamgeving en korte uitlegbeheersingsindicatoren Een uitgebreide beschrijving v.d. eindkwalificatie Beheersingsindicatoren (vaardigheden en gedrag) Reflectie op een kernopgave uit het beroepsprofiel. Portfolio-opdrachten Beoordeling portfolio Download de beroepsspecifieke informatie waarin de begrippen worden toegelicht 07:00 – 07:05

Begrippen Beroepsprofiel Aan uw opleiding ligt een beroepsprofiel ten grondslag. Het beroepsprofiel bestaat uit een beschrijving en visie van het beroep waartoe u wordt opgeleid, de kern van het beroep. Het beroepsprofiel geeft u inzicht in waarvoor u wordt opgeleid. Het beroepsprofiel is vervolgens uitgewerkt in kern van het beroep, kerntaken en kernopgaven. De kernopgaven vormen dé dilemma’s en/of kansen waar u regelmatig mee in aanmerking komt en waar van u een aanpak en een oplossing wordt verwacht.

Begrippen Beroepsprofiel Kerntaken: activiteiten passend bij het beroep Verantwoordelijkheden en bevoegdheden Kernopgaven: problemen of dilemma’s waarbij je keuzes moet maken; Eindkwalificaties/competenties: Adviseren, plannen Beheersingsindicatioren: beschrijven de vaardigheden en het gedrag dat aan het eind van de opleiding beheerst moet worden.

Onderwerpen Werkplekleren Portfolio-opdrachten Beoordeling portfolio Een (ontwikkelings)portfolio is een verzameling documenten waarin je aantoont dat je theorie en praktijk kunt verbinden en waarin j aantoont dat u in staat bent om te reflecteren op je eigen handelen. Opdracht: zoek in de module die je nu volgt de titels van de portfolio-opdrachten. 07:00 – 07:05

Het portfolio is één pdf-bestand waarin alle documenten zijn verzameld.

Portfolio-opdrachten uploaden naar e-Connect Tussentijds kunnen portfolio-opdrachten worden geupload voor commentaar van de portfoliobegeleider De portfoliobegeleider kan hierbij ook nagaan hoe u bezig bent en hoe u op schema ligt.

Portfolio-opdrachten Voer de volgende opdracht in twee-/drietallen uit. Opdracht: Lees de portfolio-opdracht en de eisen die aan de uitwerking worden gesteld door. Hoe zorg je ervoor dat je aan de beoordelingscriteria voldoet? 08:15-08:50

Reflectie Reflecteren is ‘innerlijk schouwen’; door nadenken en na- voelen de ervaringen op die manier opnieuw te doorleven. Reflecteren door middel van STARR en het model van Korthagen: 08:55

Doel van reflecteren is kritisch nadenken over het eigen handelen. Bewustwording kan leiden tot nieuw (professioneel) gedrag. Dit verloopt in vier fasen: Onbewust - onbekwaam Bewust - onbekwaam Bewust - bekwaam Onbewust - bekwaam DOES

Reflectie m.b.v. STARR-methode 08:55-09:00

Situatie Reflectie Taak Resultaat Actie Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar en wanneer speelde het zich af? Reflectie Hoe vond je dat je het deed? Was je tevreden met het resultaat? Wat zou je de volgende keer anders doen? Wat heb je daarvoor nodig? Welke competenties zijn belangrijk om in te zetten? Taak Algemeen Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht Persoonlijk Wat wilde je bereiken? Wat waren je verwachtingen? Wat vond je dat je moest doen? 09:00-09:05 Resultaat Wat kwam er uit? Hoe is het afgelopen? Wat was het effect? Hoe reageerden anderen? Actie Wat heb je precies gezegd/gedaan? Hoe was je aanpak? En toen? Hoe werd er gereageerd? Hoe reageerde jij?

Reflectie volgens Korthagen Uitproberen is tegelijkertijd nieuw handelen en hiermee start de cyclus opnieuw op. 09:05-09:10

Reflectie volgens Korthagen 09:10-09:15

Beoordelingscriteria kernopgave Reflectie op de kernopgave uit het beroepsprofiel Heeft de student alle stappen uit het reflectiemodel van Korthagen gevolgd? Laat de student in zijn reflectie op de kernopgave zien dat hij kan reflecteren? Toont de student in het uitwerken van de stappen aan dat hij voldoende diepgang creëert door kritisch te zijn op zowel zichzelf als zijn eigen functioneren? Portfolio-opdrachten Zijn de portfolio-opdrachten per fase gerangschikt? Zijn de portfolio-opdrachten uitgewerkt conform de opdrachtbeschrijving? Is in de uitwerking van de portfolio-opdrachten de theorie aantoonbaar toegepast in de praktijk? Algehele verzorging en leesbaarheid Is het propedeuseportfolio voorzien van alle verplichte onderdelen zoals vermeld in de exameninformatie? Is de structuur van het propedeuseportfolio, inclusief de uitwerkingen van de losse onderdelen, zoals weergegeven in de exameninformatie? Is het propedeuseportfolio in correct Nederlands geschreven en zijn de taal en zinsbouw in orde? 09:15-09:35

Werkplekleren Centrale vraag Hoe kan ik het leren op mijn werkplek zo inrichten dat ik mijn eindkwalificaties kan ontwikkelen? Als je tegen zaken aanloopt neem dan contact op met je portfoliobegeleider.

Voer de volgende opdracht in twee-/drietallen uit. Opdracht: Beantwoord de volgende vragen aan de hand van de geformuleerde eindkwalificaties: Wat verstaat u onder een eindkwalificatie? Wat verstaat u onder het gevraagde eindniveau? Wat zijn overtuigende bewijsstukken? Wat geeft u aan in uw verantwoording? Hoe toont u aan dat dit bewijs van uzelf is? Welke stappen leiden tot het eindniveau?

Eindkwalificaties Aantal eindkwalificaties is verschillend per opleiding Zie het onderdeel ‘Eindkwalificaties’ in je ‘portfoliomodule’ Per eindkwalificatie lever je ‘bewijsstukken’ aan waarmee je het bezit van de eindkwalificatie aantoont Uploaden gedurende je opleiding Verzenden aan het eind van je opleiding

Communiceren Voorbeeld van een eindkwalificaties De student communiceert zowel met collega's binnen het team als met externe partijen op adequate wijze, zowel schriftelijk als mondeling. Beheersingsindicatoren: De student communiceert zowel intern als extern professioneel met diverse doelgroepen. De student formuleert helder, bondig en eenduidig. De student ordent informatie op een dusdanige wijze dat anderen zonder technische of inhoudelijke kennis er ook mee kunnen werken. De student zet overtuigend en professioneel de juiste communicatiemiddelen in naar belanghebbenden. De student zet communicatiestijlen en beïnvloedingsvaardigheden in om een vooraf opgesteld doel te bereiken.

Bewijs eindkwalificaties Bewijsstukken kunnen bijvoorbeeld de vorm hebben van een analyse, een stappenplan, een adviesplan, een commercieel plan, enzovoort. Een mail of een brief kan gebruikt worden als ondersteunend bewijs. Video, audio en foto’s kunnen ook gelden als bewijs. Minimaal drie bewijsstukken per eindkwalificatie Let op: deze bewijsstukken zijn niet gelijk aan de portfolio-opdrachten, eindopdrachten en moduleopdrachten! Bovenstaande opdrachten zijn gericht op kennis. Eindkwalificaties gericht op houding en gedrag.

Bewijs eindkwalificaties Om aan te tonen dat u voldoet aan de beheersingsindicatoren bij de eindkwalificaties, moet u bewijs aanvoeren. Bewijs moet voldoen aan de VRAAK-criteria: V = variatie R = relevantie A = authenticiteit A = actualiteit K = kwantiteit Toont de student aan in meerdere en verschillende situaties ervaring te hebben opgedaan met de betreffende eindkwalificatie? Zijn de bewijzen, of (onder)delen van de bewijzen, die de student in zijn portfolio heeft geplaatst relevant voor het aantonen van de eindkwalificatie? Zijn de aangeleverde bewijzen van de student zelf, of betreffen deze de student? Zijn aangeleverde bewijzen actueel (duidelijk moet zijn dat het betrekking heeft op de ervaring en beheersing die de student op dit moment heeft; het betreft dus geen verouderde kennis of vaardigheden)? Zijn de omvang en de intensiteit toereikend om te kunnen zeggen dat de student de eindkwalificatie echt beheerst?

Bewijs eindkwalificaties Vorm groepjes van 2/3 studenten van gelijksoortige opleidingen Individueel: kies een eindkwalificatie en lees de beheersingsindicatoren In welke mate beheers je de indicatoren al? (eventueel andere context) Weeg jezelf per indicator op een schaal van 0-10 Hoe scoor je jezelf? Hoe kun je zorgen voor een hoger cijfer? Bespreek met elkaar hoe je tot het gevraagde eindniveau komt.

Rol portfoliobegeleider Informeert je over doel van werkplekleren, het portfolio, de portfoliomethodiek, het beroepsprofiel en het tijdspad Stimuleert, volgt en begeleid jouw ontwikkeling op het gebied van eindkwalificaties Legt jouw voortgang vast in het contactmomentenformulier Is jouw aanspreekpunt bij vragen over portfolio Formatieve beoordeling aan het begin van fase

Meester - gezel Begeleider op de werkplek/stage Leidinggevende of senior medewerker binnen bedrijf Begeleidt je richting taakvolwassenheid in de functie waarvoor je wordt opgeleid Motiveren en coachen ‘Coach on the job’ (faciliteren, inhoudsdeskundig) Overhandig je begeleider de begeleidingsbrief, het document ‘opleidingsinformatie’ en het feedbackformulier Bespreek je ontwikkeling van de eindkwalificaties met je begeleider aan de hand van het feedbackformulier gebruik het formulier gedurende je opleiding als leidraad tijdens voortgangsgesprekken

Portfoliobeoordelaar Onafhankelijke beoordeling op het portfolio Gehele opleidingsportfolio Eindbeoordeling met voldoende of onvoldoende Alle documenten van een voldoende niveau Alle documenten dienen in portfolio aanwezig te zijn! Bij het ontbreken van documenten wordt het portfolio met een onvoldoende beoordeeld Indien onvoldoende, herkansing op de punten die onvoldoende zijn Portfoliobeoordelaar

Tips & tops Ontwerpstudiovisign.nl/ncoi Opdracht: Schrijf op een memoblaadje minimaal 1 tip en 1 top met betrekking tot deze portfoliobegeleidingsbijeenkomst. Plak ze voor u op de tafel. Plenaire afronding. 09:45-10:00 Ontwerpstudiovisign.nl/ncoi