AV LOP TURNHOUT 29 mei 2017
LOP-werking 2016-2017 in vogelvlucht
1. Overzicht werking van het LOP Stuurgroepen - vaste mandaten Werkgroepen - (deels) wisselende samenstelling
1.Leden stuurgroepen Etienne Loots Voorzitter SG BaO (bijeenkomsten op 28/11, 6/02, 24/4 en 12/6) Etienne Loots Voorzitter Annemie Daemen Sint-Jozefcollege Cherstine Michielsen CLB GO! Kempen Daniel Gebruers VCLB Kempen Dorine Stammen Stedelijke Basisschool Turnhout Erwin Brentjens De Smiskens Katrien Abrams stad Turnhout Paul Damen Heilig Grafinstituut Sigurd Borghs Steinerschool Nele Cornelis Lop-ondersteuner
Herman Sannen voorzitter SG SO (bijeenkomsten op 24/11, 2/02, 27/4 en 15/6) Herman Sannen voorzitter Danny Gladinez Sport-en handelsschool Tunrhout Hilde Robrechts Heilig Grafinstituut Jan Roels Sint-Pietersinstituut Jef Vanhove CLB GO! Katrien Abrams stad Turnhout Luc Bortels Sint Jozef College Pia Melis VCLB Kempen Saskia Michielsen Talentenschool Turnhout Nele Cornellis LOP-ondersteuner
2. Werkgroepen Wg BuO (brede regio/vraaggestuurd) Bijeenkomsten op 16/10 en 15/3 Overleg met parlementairen (ism Streekplatform Kempen) op 5/5 Wg Okan en OKAN Brede regio Bijeenkomsten op 28/10, 17/03 en 11/05 Wg Inschrijvingen en sociale mix Bijeenkomsten op 7/9, 6/10, 11/1 en 30/3 Infosessies voor scholen op 8/2 en 16/2 Werkgroepen rond gelijke kansen (i.s.m. Stad Turnhout) Wg armoede Bijeenkomsten op 21/9, 7/12 en 7/6
Wg leerrecht (in voorbereiding van doorstart wg leerrecht van de stad) Wg Kleuterparticipatie Bijeenkomsten op 6/10 16/2 18/5 Inspiratiemiddag ‘bewegen en ontwikkelen’ 17/11 Wg Betrokken Ouders Open School (i.s.m. Stad Turnhout) Bijeenkomsten op 13/9 6/12 12/1 7/2 en 23/5 Vormingsavonden rond diversiteit ‘Diversithee’ op 13/9 27/10 en 17/11 Ouderbox ‘Welbevinden op school’: 23/03 Wg leerrecht (in voorbereiding van doorstart wg leerrecht van de stad) Bijeenkomsten op 16/3 3/5 en 1/6
Dank voor alle engagement: Voorzitters Directies en CODI Leerkrachten en zorgbegeleiders Diverse niet-onderwijspartners Consulenten onderwijs Stad Turnhout
2. Focus in ‘16-’17op 1. ANDERSTALIGE NIEUWKOMERS BaO: - cijfers in Vlaanderen
Afspraken toeleiding BaO op punt gesteld (zie bijlage 1.) Cijfers in Turnhout Afspraken toeleiding BaO op punt gesteld (zie bijlage 1.) 13 scholen BaO voerden een capaciteit AN in aantal AN in BaO 15-16 en 16-17 in Turnhout AN in BaO Turnhout sept mei AN GEW. AN 15-16 36 23 79 27 16-17 45 14 96 30 Grote tevredenheid bij scholen/model andere regio’s
SO - Cijfers in Vlaanderen
- Cijfers in Turnhout OKAN in de brede regio engagementsverklaring opgesteld: getekend door alle CODI van de brede regio (zie bijlage 2.) Doelstelling: de vervolgcoaches kunnen de doorstromende OKAN-leerlingen vlot doorverwijzen en begeleiden. Ook naar scholen in de bredere regio. Licht monitoring-instrument: lijst instromers invullen rond 1/10 en 1/02 Eerste evaluatie: vervolgschoolcoaches ervaren positief verschil
OKAN als kwetsbare groep: 3 aandachtspunten Overleg OKAN en Deeltijds Onderwijs plus welzijnspartners aandacht besteed aan het profiel van de instromers (groep +16, weinig schoolse achtergrond of attitude) en de match met het huidige OKAN-aanbod: sterk op leren en taal gericht maar aan de andere kant dan weer vaak niet specifiek genoeg naar beroepsopleidingen er zijn drempels voor OKAN-lln om in te stromen in welzijnstrajecten afspraak: nagaan op welke manier bestaand materiaal kan worden ontsloten (wordt opgevolgde via provinciaal flankerend onderwijsbeleid) Spijbelcijfers liggen hoog Vraag aan overheid: mogelijkheid tot monitoring schoolloopbaan als groep
2. Bijzonder onderwijs en M-decreet Cijfers instroom vanuit het BuO in het gewoon onderwijs (Kempen) aantal lIn ingeschreven in 2015-2016 in BuO en in 2016-2017 in gewoon onderwijs obv gegevens VPL van BuO gew ond bijz ond KO LO SO DO Eindtotaal 2 12 122 134 47 21 68 169 204
instroom uit het BuO in het SO in Turnhout detail: Turnhout (bron: scholen SO Turnhout) Instroom uit het BuO in het SO Turnhout 2016-2017 leerjaar ASO BSO KSO TSO totaal 1 39 2 3 5 4 6 7 cdo 13 64 aantal met verslag 18 waarvan aantal met iac Detail 1B instroom uit BuO 2014-15 2015-16 school 2016-17* attest GON 17 22 9 TOTAAL * zonder onderscheid attest/GON
Bezorgdheid vanuit BuO om leerlingen Signalennota vanuit BuSO (zie bijlage 3.) ism Streekplatform Kempen (5 mei overleg met enkele Kempense leden van de commissie onderwijs in aanwezigheid van Etienne Loots) Volgend jaar: verder overleg rond afstemming en overdracht CDO en BuSO
3. Inschrijvingsrecht, -data en sociale mix 1. Focus op en besproken op SG BaO en SO/wg inschrijvingen en sociale mix Voorstel data inschrijvingen 2018-2019 (volgend agendapunt) Op punt stellen afspraken en regelgeving (zie bijlage 4. en 5. ) Infosessies voor scholen Technische aanpassing berekenen contingenten voor scholen die per leeftijd per kleuters of perklasgroep capaciteit bepalen (zie bijlage) Signaal vanuit BaO rond herbekijken afspraak 2% opschuiven naar gemiddelde aanwezigheid indicatorkinderen (volgend agendapunt)
2. Cijfers capaciteiten in Turnhout BaO BaO Schooljaar LO KO totaal 2011-2012 3167 2120 5287 2012-2013 3230 2163 5393 2013-2014 3298 2227 5525 2014-2015 3386 2224 5610 2015-2016 3628 2286 5914 opgegeven CAP 2017-2018 3667 2449 6116
SO Capaciteit alle scholen samen tov aantal lln 1A+1B Schooljaar 1A 1B totaal 2013-2014 862 150 1.012 2014-2015 825 149 974 2015-2016 822 147 969 opgegeven CAP 2017-2018* 1.218 156 1.374
3. Gemiddelde aanwezigheid indicatorkinderen in Turnhout: Moeder geen diploma secundair onderwijs Studietoelage BaO KO:45% LO :43% (gemidd 43%) SO Gemiddeld SO 35,5% 1ste leerjaar A 30,9% 1ste leerjaar B 61,2%
4. wg’en gelijke kansen (ism Stad) Kleuterparticipatie Turnhout doet het goed Aantal ingeschreven kleuters Aanwezigheid op school van kleuters Wel: cultuursensitieve bril gebruiken Focus op overgang opvang naar kleuterklas Armoede Dit jaar focus op ontwikkelen folder ‘wie helpt bij betalen schoolkosten’ - info voor ouders - instrument voor scholen (wanneer en hoe meegeven)
Ouderbetrokkenheid Ouderbox Diversithee
5. schooluitval: doorstart wg leerrecht Proces met eigenaarschap van scholen vanuit: Goede praktijken van scholen Huidige sterke praktijken in netwerken (Stad, NAFT-trajecten, HERGO, spijbelplan) Cijfers Aangevuld met: Perspectieven van jongeren, ouders, andere stakeholders Dromen, verwachtingen en noden - Initiatieven van elders Keuzes maken: Landen in september met voorstel concrete doelen en acties Doorstart wg Leerrecht in de schoot van de stad
Voorstel data inschrijvingen Schooljaar 2018-2019
Communicatie: - Voorbereidend werk in Wg inschrijvingen (zie boven) Consensusvoorstel SG BaO en SO Verschil tov voorheen = keuze voor scholen - kinderen uit voorrangsgroepen of kinderen uit dezelfde leefentiteit kunnen weigeren of niet Zelfde als voorheen = zelfde datum start Voorrangsgroep indicator/niet-indicator kinderen Vrije inschrijvingen Communicatie: Scholen communiceren zelf de inschrijvingsdata kinderen van personeel voor broers en zussen en kinderen van personeel Algemene infofolder voor ouders (Stad en LOP) wordt herwerkt
Opnieuw verkennen Afspraken sociale mix
1. Afspraken sociale mix 1.1. Inschrijvingsbeleid als instrument voor sociale mix Wetgever streeft naar gelijke onderwijskansen via streven naar sociale mix Sociale mix = gelijke spreiding indicator/niet-indicatorkinderen over alle scholen in een LOP-gebied Instrument = inschrijvingsbeleid Tijdens de voorrangsperiodes schrijft de school leerlingen in in twee contingenten: indicator/niet-indicatorlln. Bij vollopen van één contingent: voorlopige inschrijvingsstop van lln van dat contingent tot start van vrije inschrijvingsperiode
LOP-afspraak Turnhout 2.2. LOP-afspraken Het aantal vrije plaatsen per contingent per school wordt bepaald door: Het aantal vrije plaatsen bij de start van de voorrangsperiodes De verhouding van de school tov het gemiddelde aantal indicatorleerlingen in Turnhout = uitgewerkt in een LOP-afspraak LOP-afspraak Turnhout Elke school schuift twee percent op naar het gemiddelde aantal indicatorkinderen. IJkpunt voor 2% is realiteit in school vorige schooljaar (idem voor SO = 5%)
2. afspraak in concreto 2% opschuiven naar het gemiddelde gaat traag, zeker als % ver weg liggen van het gemiddelde de referentie is telkens het vorige schooljaar Houdt bijvoorbeeld geen rekening met instroom tijdens schooljaar een school gelegen in een wijk waarvan het profiel verandert, kan het inschrijvingsbeleid niet aanpassen. Bijvoorbeeld: nieuwbouwwijk met kansrijkere kinderen (bv. De Smiskens)
3. Opnieuw verkennen afspraken sociale mix Wijziging inschrijvingsdecreet lijkt ver weg Consensus in SG BaO (en ok voor SG SO) Verkennend gesprek voeren