Experiment Zelf aan het stuur en op maat Een experiment naar de beste aanpak voor participatie en uitstroom naar werk 24 mei 2018
Drie wegen die samen komen Maatschappelijke expeditie Beleids-Veldexperiment Wetenschappelijk onderzoek
Wetenschappelijke vragen Twee visies op de mens: Economisch mensbeeld: Mensen zijn van nature lui en moeten onder dwang van regels en verplichtingen in beweging worden gebracht Sociaal mensbeeld: Mensen willen van nature een bijdrage leveren als dat waarde toevoegt voor henzelf en de samenleving Vanuit gedrags-economie, filosofie en psychologie meer onderbouwing voor sociaal mensbeeld …. En dat belonen beter werkt dan straffen Sluit ook beter aan bij moderne ideeën als zelfredzaamheid, veerkracht, zelfregie, welbevinden en positieve gezondheid Veronderstelling uit theorie en empirie dat positieve-sociale benadering beter werkt: vraaggericht, maatwerk, intensieve begeleiding en “samen aan de slag” (maatschappelijke expeditie)
Experiment in beeld https://www.youtube.com/watch?v=KZcaPIIXsME&t
Wat houdt het experiment in? Bestaat uit drie groepen Binnen de regels van de Participatiewet Wetenschappelijk onderbouwd door Universiteit Tilburg
Proces Training klantmanagers Loting 0-meting (digitale vragenlijst) Procesevaluatie Focusgroepen 1-jaar en 2-jaar meting Duur experiment 2 jaar
Waarom meedoen? Ervaren of de dienstverlening verbeterd Meerwaarde op welbevinden Kansen kunnen vergroten om deel te nemen op de arbeidsmarkt ofwel te participeren Persoonlijke coaching Minder regels en sancties Deelname is vrijwillig
Het onderzoek laat resultaten zien op: Uitstroom naar (on)betaald werk Motivatie, inzet en gedrag Scholing en talentonwikkeling Integreren Invloed op relatie burger-overheid
Heeft u vragen?