Onderwijs en zorg bij SOi Groningen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
VOORLICHTING voor OUDERS najaar 2013
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
De Zevensprong APRIL De Zevensprong.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Welkom Presentatie Passend Onderwijs voor ouders 11 februari 2014
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
passend onderwijs en zorgplicht
MBO passend onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
Platform PO/VO Veldlijnbijeenkomsten rond de “zorgplicht” Data: 8 mei sbo De Wissel 8 mei sbo De Wissel 16 mei Praktijkschool Hoorn 16 mei Praktijkschool.
OPP Groeidocument Mireille van Iperen Mary Anema WELKOM Fijn dat jullie er zijn.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Midden-Holland
Informatiebijeenkomst PO/SO-VO/VSO Rijnstreek
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
LUNTEREN 2014 beleid in praktijk. Wat wil het SWV bereiken? schoolloopbanen hebben geen stagnaties overgangen verlopen soepel arrangementen zijn op maat.
23 september 2014.
Communicatie met ouders
Wegwijs in Passend Onderwijs. Waarom Passend onderwijs Elk kind recht op goed onderwijs Regulier onderwijs in principe de beste plek tenzij… Meedoen in.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Passend Onderwijs “ Een passende plek voor elk kind” December 2014, Hilversum.
Zorgen in de basisschool
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
Nulmeting Oudertevredenheid Evaluatie passend onderwijs korte termijn evaluatie
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Regels kun je omzeilen, principes niet.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
De weg naar passend onderwijs. Voor leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben dan binnen de basisondersteuning op de reguliere scholen wordt geboden.
Vso voorlichting 27 maart 2014 Passend Onderwijs vanuit het perspectief van vso scholen.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
AZC 11 april 2016 Landelijke Studiedag Hilversum cat.3 Regionale aanpak nieuwkomersonderwijs, hoezo? POLGLO cat.2 cat.4.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Samenwerken kinderrevalidatie en onderwijs
Passend onderwijs.
Netwerkbijeenkomst Passend Onderwijs en SBO+
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Thuiszittersoverleg SWV Slinge-Berkel
Integratie IVH en JAT.
WELKOM.
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
WELKOM.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
AB wat kan je er mee?.
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Specialistische lesplaatsen
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
LECSO Noordelijke Werkconferentie Onderwijs en zorg samen effectief in actie voor kinderen/jongeren 20 maart 2019.
Oranje route avond 8 oktober 2019.
Transcript van de presentatie:

Onderwijs en zorg bij SOi Groningen Assen 20 maart 2019 Harold Bal

Samenwerkende partners Het Soi ( 4 SO-VSO-SBO scholen o2g2) > samenwerken aan o.a. OPP , digitale geletterdheid, kwaliteitszorg en Onderwijs zorgbeleid. SwV PO en VO Beatrixoord en UMCG kinderrevalidatie KCOO kenniscentrum Zorg; COSIS, TEAM 050, Molendrift, Elker, Vroeg erbij team Wij team en LPA en gemeenten

Praktijkvoorbeelden Onderwijszorggroep WA van Liefland SO en COSIS Observatiegroep Jonge kind groep GBS Instroomgroep COSIS-WAVL Observatiegroepen SBO Maatwerkgroep VSO Arbeid EKEP een kind een plan > kinderrevalidatie UMCG in de school Collectieve zorg als achterwacht Gemeente / team050 / WAVL 10-14 klas SBO-VMBO

Knelpunten De hoeveelheid gemeenten, jeugdteams, casemanagers. Ieder hanteert zijn eigen procedures. Regels en procedures en geen doorzettingsmacht belemmeren de oplossing. Zorgoverleg organiseren met veel verschillende agenda’s kost veel tijd. Schoolgang wordt belemmerd wanneer zaken niet geregeld zijn. Veel verschillende (wisselende) mensen binnen jeugdteams, zorg verlenende instanties enz. Kentalis niet in Passend Onderwijs is niet handig en levert discussie op mbt zorgplicht. Geen kennis van elkaars expertise > verwachtingen komen niet uit

Succesverhalen Startpunt: Wat heeft het kind nodig. Ouders zijn hier in leidend. School vult aan. School geeft aan wat (niet) geboden kan worden (SOP) en de ondersteuningsvraag kan bij de casemanager van de gemeente neergelegd worden. * wel dz macht. Voeren van een ‘keukentafelgesprek’. Op de GBS standaard bij aanmelding. De benodigde zorg en begeleiding wordt goed op elkaar afgestemd zowel thuis als op school. Alles in het voordeel van het kind. De zorg en begeleiding op school wordt door 1 zorgaanbieder (Team 050) geleverd. Kleine zorgindicaties van verschillende kinderen worden geclusterd, zodat er minder verschillende begeleiders op de school rondlopen, maar vaste vertrouwde gezichten.

vervolg * Er wordt zoveel mogelijk gewerkt met klassenteams: de leerkracht, een onderwijsassistent en begeleiders. De leerkracht is de regisseur in de klas. *De begeleiding op school wordt in de cyclus (evaluatie OPP) van school meegenomen. Dit resulteert in duurzame oplossingen zodat leerlingen de zorg en begeleiding krijgen die ze nodig hebben. *Begeleiding kan ook in de thuissituatie ingezet worden, waardoor afspraken tussen school en thuis beter geborgd kunnen worden.   *Wijk af bestaande structuur; pas het lesrooster / lesprogramma aan waar nodig. Het gaat om de pedagogische aanpak.

Samenvattend de succesfactoren Ondersteunings behoefte centraal > individueel maatwerk en organiseer de kleine zorgmomenten in een collectief Out off the box denken > pas de structuur aan Organiseer de behoefte en begeleiding via een ‘keukentafelgesprek’ zodat alle partijen betrokken zijn in thuissituatie en school. 1 contactpersoon en 1 casemanager (VO) Betrokkenheid SwV PO in advies en bekostiging. Doen ipv langdurig overleg

Vragen?