WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kansarmoede Omgaan met kansarmoede in de basisschool
Advertisements

Info avond Voortgezet Onderwijs EN WAT NU ????? EN WAT NU ????? Basisschool De Stokland
Acceptatie Thema-avond voor De Piloot, maart 2011 Antoinette Loenen
K!X is een project van. Wat is K!X? K!X is een project waarin je op een leuke, boeiende en actieve manier met een groep jongeren een promoteam vormt om.
Conditietest als basis voor samenwerking. De conditietest is een hulpmiddel voor vrijwilligersgroepen om: de huidige kwaliteit van de groep te meten en.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Sportieve (Open Wijk) Scholen Sportdocent Duale aanstelling Spin in het web Hét sportgezicht voor de school en de wijk.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Kringloop van de armoede
De school wil meer dan de inspectie vraagt ?! Ronde tafel bijeenkomst Vrijdag, 9 april 2010.
Andere Tijden? Informatie over een continurooster met gelijke schooldagen voor alle kinderen van de Twirre.
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
Sociale vaardigheden in het basisonderwijs Werkgroep onderwijs.
Sportcongres Zuid Holland Nootdorp, 9 november 2011 Robby Aldenkamp, NISB.
Welkom in….
Datum Naam school Naam presentator
Informatieavond schooltijden
Max van der Poel Gyor Moore Xander Kerasovopoulos Micheal Bosker.
TRANSVISIE ZORG Gert Bekendam
De knipoog.
Oudervereniging “De boomhutters”. Wie zijn we? Ouders van kinderen op De Boomhut Vrijwilligers Met veel of weinig tijd Met veel zin om samen school te.
Page 1 Workshop thema 4 21 mei 2013 Hanneke Koopmans.
Ouderbetrokkenheid.
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Basisschool Sint-Camillus „Ouderparticipatie op school: van mee beleven tot samen denken” Ilse Martens Marijke Janssens.
Werkwinkel LOP Aalst Basisonderwijs en Vierdewereldgroep Mensen voor Mensen.
Crossmediaal mediaconcept Kyra Dirksen Thomas van der Haar Anne Verdurmen.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Solliciteren: wat wil ik?
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Presentatie schooltijden oudergeledingen 23 november 2015Presentatie schooltijden oudergeledingen 1.
 Welkom  Aanleiding  Proces  Huidig model  Nieuw model  Gevolgen voor ouders  Gevolgen voor personeel  Vragen.
Kennismaking M&O “Een eerste indruk”. Onderwerpen.  Persoonlijke ervaringen.  Motivatie  Beweegredenen.  Verwachtingen  Leervraag.
Als je nog geen idee hebt …
Een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent Boek op Bezoek 1.
Ouderavond De Doornick Onderwerp: Wel/geen continurooster?
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Meer beweging in de schoolsetting ter verbetering van leerprestaties bij kinderen met aandachts -en concentratieproblemen (ADHD) Een inventarisatie van.
Informatie/brainstormavond schooltijden. Indeling van de avond  Welkom: voorstellen werkgroep schooltijden  Uitslag ouderpeiling  Info schooltijdenmodellen.
Tijd voor andere schooltijden?. Waarom deze informatie avond?  De MR zal zich neutraal opstellen  Vanavond zal ook niet besloten worden of er een continurooster.
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Jo Tondeur, Jasmine Hacquaert (UGent) Jeroen Thys (Groep T) Luc Vandeput (KHLeuven) Wouter Hustinx (PHLimburg) Velov/A’pen, februari 2012 iTeacher Education:
Venray. Techniek als substantieel onderdeel leergebieden basisschool In de toekomst meer carrieres binnen de techniek.
Lesverslagen Rik Santegoets groep 3
Hoe koppel je preventie voor kinderen aan een aanpak voor ouders?
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Talent in Ontwikkeling
Ouderbijeenkomst Andere schooltijden
De Goede Week 2013 op de lagere school.
Sterke kanten Valkuilen Bedreigingen Kansen Bianca Breukelaar
Ouderraad olfa Schooljaar
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
= Onderzoek om een nieuw of beter product te maken.
Dementietafels: delen en verbeteren
Boek op Bezoek een project van de Stedelijke Openbare Bibliotheek en Brede School Gent.
Informatieavond.
Betrokken ouder, tevreden ouder
Ouderraad OLVE Familia
Richting geven aan Teamontwikkeling
Welkom, het is fijn om jullie hier vandaag allemaal te zien
Ouderavond ‘Andere Schooltijden’
SAMEN KINDERARBEID STOPPEN IN MALI
Samen door de schoolpoort
Richting geven aan Teamontwikkeling
Blended Leermodule: Onderzoeksstrategieën
Pedagogisch Inspiratie Thema (PIT)
Transcript van de presentatie:

WAAROM? WAT? HOE? OUTPUT VRAGEN De middagpauze is een belangrijk moment van de schooldag: geeft structuur. Er wordt zelden stilgestaan bij de middagpauze: Geen ‘normale aanwezigheid’ van kinderen; Scholen hebben weinig middelen, vrijwilligers zijn moeilijk te vinden; Lege brooddozen en vermoeide kleuters, conflictsituaties op de speelplaats. Hoe kunnen basisscholen tot een kwaliteitsvolle middagpauze komen die aangenaam is voor alle betrokkenen en organisatorisch haalbaar? WAT? HOE? 1. Hoe organiseren scholen hun middagpauze? Bezoeken en survey 2. Hoe ervaren kinderen, ouders, personeel (leraren en andere toezichthouders) en directeurs die verschillende organisatievormen? Belevingsonderzoek bij kinderen, focusgesprekken en interviews 3. Wat is voor de betrokkenen en kwaliteitsvolle middagpauze? 4. Welke stappen kunnen scholen zetten en welke ondersteuning hebben zijn nodig om een kwaliteitsvolle middagpauze te bereiken? Ontwerponderzoek in werkgroepen. OUTPUT Een handleiding voor scholen om de kwaliteit van hun middagpauze te verbeteren met : Een kaartspel om het thema te bediscussiëren Een stappenplan om de verschillende betrokkenen te bevragen Inspirerende voorbeelden. Beleidsaanbevelingen VRAGEN Hoe beleef jij de middagpauze op school? Is dat een thema dat leeft op jouw school? Ken je scholen die al onderzoek gedaan hebben over dit thema? Welke output is interessant? Contact: leen.dom@kdg.be