Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Commercie en recht Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
1 Idee: Droom of illusie. 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet 1 Idee: Droom of illusie? 2 Voor wie doet een ondernemer wat hij doet? 3 Waarom ondernemen? 4 Wat heeft een onderneming nodig om succesvol te zijn? 5 Concurrentie? 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten 7 Onderhandelen 8 De juiste marketingmix 9 Marketingdoelstellingen 10 Recht(en)
Missie: Wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Missie: Wie je bent, wat je doet en wat je wilt bereiken Tijdloos: staat niet steeds ter discussie
Visie: Ambitieus beeld van wat de organisatie wil zijn Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Visie: Ambitieus beeld van wat de organisatie wil zijn De wereld van nu, maar zeker ook de toekomst Wat is de droomsituatie?
Strategie: Doelstellingen van het bedrijf en hoe wil je die behalen? Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Strategie: Doelstellingen van het bedrijf en hoe wil je die behalen? Houvast voor medewerkers Maakt onderscheid Uitzicht op succes (behaalde doelstellingen) Middel tot reflectie
SWOT-analyse Strengths - sterktes Weaknesses - zwaktes Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? SWOT-analyse Strengths - sterktes Weaknesses - zwaktes Opportunities - kansen Threats - bedreigingen
Interne analyse: sterktes en zwaktes eigen onderneming. Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Interne analyse: sterktes en zwaktes eigen onderneming. Hoe doe je het ten aanzien van de concurrenten? Externe analyse: hoe staan de factoren buiten de onderneming ervoor? Klanten Concurrenten Distributiekolom
SWOT-analyse Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen? Leg zo veel mogelijk verbanden tussen de onderwerpen uit de SWOT- analyse.